«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Μια παράσταση για την ομορφιά και το σκοτάδι του ανθρώπινου είδους

«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλάει για μια παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά και τον εφιάλτη του ανθρώπινου είδους.  Facebook Twitter
Η μισή παράσταση είμαστε εμείς και η άλλη μισή είναι το τσίρκο ενός κόσμου που καταρρέει. Φωτ.: Mike Rafail
0

Έξι άνθρωποι σε μια αίθουσα αναμονής αφηγούνται, γελούν, κλαίνε, περιγελούν, θυμώνουν, βιαιοπραγούν, σκοτώνουν, γεννούν εναλλάξ την πιο θαυμαστή και πιο φρικιαστική πλευρά του ανθρώπου. Προσωπικές ιστορίες ανάμεικτες με ιστορικά γεγονότα και μεγάλες στιγμές επιτευγμάτων ή σκοτεινών σελίδων της ανθρωπότητας, σε μια παράσταση που συνέλαβε και σκηνοθέτησε ο Ένκε Φεζολλάρι στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, προσπαθώντας να απαντήσει στο μεγάλο ερώτημα αν γεννιόμαστε καλοί ή κακοί και γιατί καταλήγουμε στο σκοτάδι ως ανθρώπινο γένος.

— Χαρακτηρίζεις την παράστασή σου ως ένα είδος που κινείται μεταξύ του mockumentary και του documentary. Πώς τα συνδυάζεις;
Ο ένας άξονας είναι καταγεγραμμένες μαρτυρίες προσώπων που έζησαν σημαντικά γεγονότα στο πλαίσιο ενός ψευδοντοκιμαντέρ/mockumentary και ο άλλος εμπεριέχει προσωπικές μαρτυρίες από γεγονότα της ζωής μας, που αποτελούν πραγματικά ντοκουμέντα στο πλαίσιο ενός θεάτρου-ντοκιμαντέρ. Υπάρχουν ακόμα και ιστορίες από γεγονότα που συνέβησαν στην ανθρωπότητα οι οποίες φτιάχτηκαν με βάση τις πρόβες. Ψάξαμε και ερευνήσαμε όλοι μαζί υλικό το οποίο κατεύθυνα εγώ ως υπεύθυνος δραματουργίας, ενώ παράλληλα κινηθήκαμε και σε προσωπικές ιστορίες των ηθοποιών σχετικά με περιστατικά στα οποία έστρεψαν τα μάτια τους από το καλό που έπρεπε να κάνουν ως άνθρωποι. 

— Οδηγήθηκαν να «μετανιώσουν» για τις πράξεις τους ή σε μια συνειδητοποίηση της ωριμότητας; 
Θα έλεγα μάλλον στη συνειδητοποίηση της ωριμότητας. Εμείς θέτουμε ένα ερώτημα στην παράσταση, τι είναι άνθρωπος, τι είναι ανθρωπότητα και τι κάνει αυτή η ανθρωπότητα. Οι αίθουσες αναμονής, ενός νοσοκομείου, ενός γραφείου κηδειών, ενός σταθμού είναι αφορμή για να συναντηθούν όλες αυτές οι ιστορίες της ανθρωπότητας. 

Είναι η φύση του ανθρώπου. Αδιαφορούμε για ό,τι εξωφρενικό συμβαίνει γύρω μας. Για τη νοσηρότητα που διέπει την ανθρώπινη φύση. Δεν σημαίνει ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε βίαιο περιβάλλον θα γίνει βίαιο. Το θέμα μας είναι ότι αυτή τη στιγμή η ανθρωπότητα είναι ένα τσίρκο. 

— Γίνονται πιο εξομολογητικοί οι άνθρωποι σε τέτοια περιβάλλοντα; Αυτοψυχαναλύονται, τρόπον τινά;
Ναι. Νομίζω ότι επειδή είναι χώροι μετεπιβίβασης, τράνζιτ, δυο άνθρωποι μιλάνε πιο άνετα σε έναν σταθμό τρένου ή σε ένα λιμάνι, γιατί δεν θα ξαναϊδωθούν ποτέ. Μπορεί και να μην ξαναϊδωθούμε, οπότε αυτό οδηγεί σε μια εξομολόγηση. Αυτή είναι η αφορμή. Η παράσταση είναι ένα κοινωνικό-υπαρξιακό είδος με αφορμή το μπεκετικό σύμπαν. Σ' αυτό το no man’s land που εμφανίζεται και εξαφανίζεται και προσδιορίζεται και ενίοτε δεν προσδιορίζεται, εκεί υπάρχει χώρος για την ύπαρξή σου. Αυτό είναι που το κάνει ψυχαναλυτικό. Δηλαδή αυτό είναι το ενδιαφέρον, το πώς περνάμε από το εγώ στο εμείς και από το εμείς στο εγώ. 

— Τι κοινό έχουν οι εξομολογήσεις των ερμηνευτών; Ποιος είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ τους; 
Στην αρχή νόμιζα ότι ήταν η ενοχή. Στη διάρκεια των προβών, βλέποντας βίντεο και φωτογραφίες από γεγονότα της ανθρωπότητας, πήγαμε στις δικές μας φωτογραφίες και ανασύραμε στιγμές που γελάσαμε, κλάψαμε, υπήρξε ευτυχία. Οπότε βλέποντας μια φωτογραφία της ατομικής βόμβας και μια δική μας φωτογραφία από διακοπές, αυτό συνέδεσε πολύ όμορφα τις ιστορίες. Μια ευτυχισμένη προσωπική στιγμή και μια παγκόσμια φωτογραφία όπου η ανθρωπότητα πάγωσε. Οπότε είχαμε από τη μια ιστορίες φωτός κι ελπίδας και από την άλλη σκοτάδι. Όλες οι ιστορίες εξιλέωσης είχαν κοινό παρονομαστή το απροσδόκητο: «Το έκανα γιατί το έκανα, δεν το είδα σαν κακό εκείνη τη στιγμή που έκλεισα τα μάτια μου μπροστά σε έναν άνθρωπο, θεωρούσα ότι έκανα το σωστό». Δεν είναι θέμα παραδοχής ή μη, όσο ότι δεν είχαν ιδέα. Αυτό που έλεγαν οι Γερμανοί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο όταν σκότωναν Εβραίους, ότι δεν ήξεραν. Αυτή η άγνοια του καθένα μπορεί να συνδέει αυτές τις ιστορίες. 

«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλάει για μια παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά και τον εφιάλτη του ανθρώπινου είδους.  Facebook Twitter
Αφορμή στάθηκαν κάποια βιβλία όπως η «Ανθρωπότητα» του Μπρέγκμαν και το «Λεβιάθαν» του Χομπς. Φωτ.: Mike Rafail

— Πόσο ειλικρινείς είναι οι ηθοποιοί της παράστασης σχετικά με αυτά που αποκαλύπτουν; Τολμούν και εκτίθενται γιατί έχουν γίνει «καλύτεροι» άνθρωποι;
Δεν τίθεται θέμα αν έγιναν καλύτεροι άνθρωποι ή όχι. Είμαι κι εγώ ανάμεσά τους και είμαι ο πρώτος που βάζει το μαχαίρι στο κόκκαλο. Αφορμή στάθηκαν κάποια βιβλία για την παράσταση, όπως η «Ανθρωπότητα» του Μπρέγκμαν και το «Λεβιάθαν» του Χομπς. Δηλαδή έγινε μια πάρα πολύ μεγάλη έρευνα σε βιβλιογραφία, ταινίες, ντοκιμαντέρ, η οποία φτάνει μέχρι τους Νάνους του Άουσβιτς, που ο Μένγκελε τους πήρε «υπό την προστασία του». Επιλέγοντας τη λέξη «ανθρωπότητα» φτάνουμε μέχρι το Άουσβιτς, όπου ουσιαστικά η έννοια του ανθρώπου σβήνεται.

Φτάνοντας στο εδώ και τώρα, λέγοντας προσωπικές ιστορίες, δεν είναι ότι γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι, αλλά «ο καθρέπτης σου, κοινωνία, είμαι εγώ και σου μοιάζω». Όπως η περίφημη ταμπέλα στον ζωολογικό κήπο που έλεγε «το πιο επικίνδυνο ζώο στον πλανήτη» και όταν πλησίαζες έβλεπες τον εαυτό σου σε έναν καθρέπτη. Οπότε εμείς τι κάναμε; Βάλαμε έναν καθρέπτη ο ένας απέναντι στον άλλον. Και εμείς προς το κοινό και το κοινό προς εμάς. Δεν υπάρχει όμως ο καλός Σαμαρείτης και το κακό. Φτιάξαμε αυτό το παζλ που βρομάει ανθρώπινο κρέας, ο άνθρωπος που μεγαλουργεί αλλά και ραδιουργεί. Αν ο Μπρέγκμαν ισχυρίζεται ότι ο άνθρωπος είναι καλός και προσπαθεί να αποδομήσει το κακό του, από την άλλη έχεις το «Λεβιάθαν», τον Άνταμ Σμιθ. Ο άνθρωπος δεν είναι μόνο ο Σαίξπηρ αλλά και ο Μένγκελε και ο Χίμλερ. 

— Διαπιστώνετε ότι η ιστορία δεν έχει δώσει μαθήματα, ότι επαναλαμβάνεται; 
Είναι η φύση του ανθρώπου. Αδιαφορούμε για ό,τι εξωφρενικό συμβαίνει γύρω μας. Για τη νοσηρότητα που διέπει την ανθρώπινη φύση. Δεν σημαίνει ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε βίαιο περιβάλλον θα γίνει βίαιο. Το θέμα μας είναι ότι αυτήν τη στιγμή η ανθρωπότητα είναι ένα τσίρκο. 

«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλάει για μια παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά και τον εφιάλτη του ανθρώπινου είδους.  Facebook Twitter
Ο Ένκε Φεζολλάρι. Φωτ.: Mike Rafail

— Η παράσταση πώς αναπτύσσεται; 
Υπάρχουν 13 σκηνές και ντουέτα. Η μισή παράσταση είμαστε εμείς και η άλλη μισή είναι το τσίρκο ενός κόσμου που καταρρέει. Συναντιούνται ιστορίες μέσα από την αντίθεσή τους. Έχει και αποσπάσματα από τη Βιρτζίνια Γουλφ, είναι πολύ ανθρώπινη παράσταση. Απαιτεί μια γενναιότητα το να πεις «ποιος είμαι εγώ, ποιος είσαι εσύ;». Θέτουμε ερωτήματα και ο θεατής βρίσκει τον χώρο και τον χρόνο να βρει κάτι που μπορεί να τον αφορά ή να μην τον αφορά. 

— Σοκάρει κάτι; 
Νομίζω η ιστορία των Νάνων του Άουσβιτς, τα πειράματα του Μένγκελε. Όταν ακούει για αυτά το κοινό, δεν αντέχει. Αυτό το τερατούργημα που ήταν τα στρατόπεδα. Και φυσικά συγκινούνται από τις προσωπικές μας ιστορίες. Υπάρχει μια φόρτιση συγκινησιακή, χάρη στην ισότητα, στην ορατότητα και στο diversity. Καθώς κυλάνε οι ιστορίες, με τον κάθε έναν από εμάς να έχει διαφορετική καταγωγή, στο τέλος διαπιστώνουμε ότι είμαστε όλοι άνθρωποι και δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε. Λέμε την ιστορία ενός που έχασε το τρένο για τη δουλειά του και σώθηκε την 11η Σεπτεμβρίου και μετά μια κοπέλα λέει τη δικιά της ιστορία. Όταν πέθανε ο Σόιμπλε, διάβασα από διανοούμενο και καλλιτέχνη να γράφει: «Είχα να νιώσω τέτοια χαρά από τους δίδυμους πύργους». Αυτό δεν είναι άνθρωπος για εμένα. Έχει πιάσει πάτο και πιο κάτω. 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Respublika / Onassis Stegi / Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Πώς στήνεται η τεράστια παραγωγή του Λούκας Τβαρκόβσκι, που παρουσιάζει η Στέγη στο Terra Vibe; Τι θα δούμε, τι θα βιώσουμε και γιατί η εξάωρη αυτή εμπειρία υπόσχεται να είναι μία από τις πιο ελεύθερες (και απελευθερωτικές) της ζωής μας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Τόσκα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Τόσκα»: Η ιστορία της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι

Ανατρέχουμε στο παρασκήνιο και στα πρώτα ανεβάσματα της διάσημης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, με αφορμή την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης βασίζεται σε μια σειρά ανατριχιαστικών γεγονότων του παρασκηνίου της εξουσίας και του πολέμου σε αντιστοιχία με τον αρχαίο μύθο της Ιφιγένειας και του Αγαμέμνονα και ετοιμάζει για την Επίδαυρο μια πολιτικά φορτισμένη παράσταση της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» του Ευριπίδη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης ανοίγει το φετινό ξένο ρεπερτόριο της Πειραιώς 260 επιστρέφοντας στην Ελίζαμπεθ Κοστέλο, την αγαπημένη του λογοτεχνική ηρωίδα που δημιούργησε η πένα του νομπελίστα J.M. Coetzee, με τη συναρπαστική νέα παράσταση «Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Η LiFO ταξίδεψε στο Μανχάταν και παρακολούθησε από κοντά τη νέα παράσταση των Ελλήνων δημιουργών, οι οποίοι επέστρεψαν για πέμπτη συνεχή χρονιά στο φημισμένο The Tank Theater, δείχνοντας τον δρόμο για την ουσιαστική εξωστρέφεια του ελληνικού θεάτρου. Διακεκριμένοι Αμερικανοί που παρακολούθησαν την παράσταση περιγράφουν τις εντυπώσεις τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η τραγική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη γίνεται θεατρική παράσταση

Θέατρο / Η σοκαριστική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη έγινε θεατρική παράσταση

Η παράσταση-ντοκουμέντο «801,5 μ.» βασίζεται στην υπόθεση του αδικοχαμένου φοιτητή της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων και ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η οδύνη που δεν εκλύεται

Θέατρο / Η οδύνη που δεν εκλύεται

Μέσα από μια πολυπρισματική θεατρική αφήγηση ο συγγραφέας του έργου «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιχειρεί να αναδείξει το πολυσύνθετο τοπίο καταπίεσης και εκφοβισμού που οδηγεί σε ακραία φαινόμενα βίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα επειδή χόρευαν γύρω μου»

Οι Αθηναίοι / Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα»

Από τους πιο αγαπητούς χορευτές και χορογράφους της Ελλάδας, ο Φωκάς Ευαγγελινός αφηγείται την πορεία του από τις εποχές που η τέχνη του χορού δεν έχαιρε μεγάλης αναγνώρισης μέχρι σήμερα που -ευτυχώς- τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ