Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
Οι επιστήμονες πίστευαν πως είχαν βρεθεί μπροστά σε μια σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη, αλλά η νέα έρευνα δείχνει πως οι σχηματισμοί αυτοί είναι μεν σπάνιοι, αλλά όχι ανθρώπινης κατασκευής - φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ
1

Τα αρχαία υποβρύχια ερείπια μιας χαμένης ελληνικής πόλης στον κόλπο Αλικάνα της Ζακύνθου είναι στην πραγματικότητα ένα σπάνιο φυσικό φαινόμενο - σύμφωνα με κοινή έρευνα από το Πανεπιστήμιο East Anglia (Ηνωμένο Βασίλειο) και το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Ελλάδα.


Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, που έχουν σταλεί στο LIFO.gr, όταν οι δύτες ανακάλυψαν αυτό που έμοιαζε με πλακόστρωτα δάπεδα, αυλές και στοές, νόμιζαν ότι είχαν βρει τα ερείπια ενός ξεχασμένου πολιτισμού που χάθηκε όταν παλιρροϊκά κύματα έπληξαν τις ακτές του ελληνικού νησιού.


Όμως, η νέα έρευνα που δημοσιεύεται σήμερα, αποκαλύπτει ότι το μυστηριώδες τοπίο δημιουργήθηκε από ένα φυσικό γεωλογικό φαινόμενο που έλαβε χώρα στην Πλειόκαινο εποχή, πέντε εκατομμύρια χρόνια πριν.


Ο επικεφαλής συγγραφέας καθηγητής Julian Andrews, από τη Σχολή Περιβαλλοντικών Επιστημών UEA, αναφέρει πως "Η περιοχή ανακαλύφθηκε από δύτες και η πρώτη εκτίμηση ήταν πως επρόκειτο για ένα αρχαίο λιμάνι της πόλης που χάθηκε στη θάλασσα. Υπήρχαν ευρήματα που έμοιαζαν με κυκλικές βάσεις κιόνων και πλακόστρωτα δάπεδα. Αλλά μυστηριωδώς δεν βρέθηκαν άλλα σημάδια της ζωής, όπως αγγεία".

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
Κατασκευές όπως αυτή πιστεύονταν πως είναι τα ερείπια ενός λίθινου δαπέδου της αρχαίας πόλης - φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ


Τα ευρήματα εξετάστηκαν προσεκτικά επί τόπου από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων στην Ελλάδα. Η Αρχαιολόγος Μάγδα Αθανασούλα και δύτης Πέτρος Τσαμπουράκης μελέτησαν την περιοχή, μαζί με τον καθηγητή Μιχάλη Σταματάκη από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ).


Μετά τις προκαταρκτικές ορυκτολογικές και χημικές αναλύσεις, δημιουργήθηκε μια επιστημονική ερευνητική ομάδα με τη συμμετοχή του ΕΚΠΑ και του UEA. Η ερευνητική ομάδα διερεύνησε διεξοδικά την περιεκτικότητα σε ανόργανα άλατα και την υφή του υποβρύχιου σχηματισμού με κάθε λεπτομέρεια, με τη χρήση ακτίνων Χ και τεχνικές για την ανάλυση ισοτόπων.


Ο καθ Andrews είπε: "Ερευνήσαμε την περιοχή, η οποία βρίσκεται σε βάθος μεταξύ δύο και πέντε μέτρα κάτω από το νερό, και διαπιστώθηκε ότι στην πραγματικότητα είναι ένα φυσικό γεωλογικά φαινόμενο. Ο δίσκος με τη μορφολογία που θυμίζει ντόνατ και έμοιαζε με βάση κίονα είναι χαρακτηριστικό της μεταλλοφορίας από διαρροή υδρογονανθράκων".

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
Το περίτεχνο εύρημα που κατασκευαστικά θύμιζε βάση κίονα - φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ

Η νέα μελέτη έρχεται να επιβεβαιώσει την μη ανθρώπινη προέλευση αυτών των «κατασκευών» ενώ η εκτίμησή των επιστημόνων είναι ότι πρόκειται για απολιθωμένα απομεινάρια ενός φυσικού υδραυλικού συστήματος, που υπήρχε κάποτε κάτω από τον βυθό και το οποίο επέτρεπε στο μεθάνιο και σε άλλους υδρογονάνθρακες να δραπετεύουν στο νερό.


"Αρχιτέκτονες" αυτού του τοπίου είναι τα μικρόβια τα οποία χρησιμοποιούσαν τον άνθρακα του μεθανίου και των άλλων υδρογονανθράκων ως «καύσιμο» προκειμένου να σχηματίσουν ένα είδος φυσικού τσιμέντου γύρω από τους γεωλογικούς σχηματισμούς από δολομίτη. Η σταδιακή διάβρωση ήταν αυτή που έδωσε το τελικό σχήμα στους σχηματισμούς αυτούς, που θυμίζουν, αλλά δεν είναι ανθρώπινες κατασκευές ή απομεινάρια μιας αρχαίας πολιτείας.


Οι ερευνητές αναφέρουν πως μπορεί να μην πρόκειται για μια αρχαία πόλη, όμως το γεωλογικό αυτό φαινόμενο είναι σπάνιο σε ρηχά νερά, καθώς κάτι ανάλογο συνήθως έχει εντοπισθεί μόνο σε βάθος εκατοντάδων ή και χιλιάδων μέτρων σε σημεία του πλανήτη όπως η Βόρεια Θάλασσα.

Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ
Η βυθισμένη αρχαία πόλη στη Ζάκυνθο είναι στην πραγματικότητα ένας σπάνιος γεωλογικός σχηματισμός Facebook Twitter
φωτό.: Πανεπιστήμιο East Anglia/ ΕΚΠΑ
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S