Όχι, στις νεκρικές ενδυμασίες των Βίκινγκς δεν είναι κεντημένη η λέξη «Αλλάχ»

Όχι, στις νεκρικές ενδυμασίες των Βίκινγκς δεν είναι κεντημένη η λέξη «Αλλάχ» Facebook Twitter
Ανακατασκευασμένος τάφος Βίκινγκ σε βάρκα από τον αρχαιολογικό χώρο Gamla Uppsala στη Σουηδία
0

Η αρχική είδηση που έκανε τον γύρο του διαδικτύου έλεγε ότι Σουηδοί αρχαιολόγοι έκαναν μία ανακάλυψη που μπορεί να άλλαζε τον δρόμος της θρησκευτικής ιστορίας, όπως τη γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Σε ευρήματα τους, όπως μετέδιδαν τα ξένα πρακτορεία, εντόπισαν ότι σε νεκρικές ενδυμασίες των Βίκινγκς εντοπίστηκαν γράμματα του αραβικού αλφάβητου και η λέξη «Αλλάχ»... 

Τα ρούχα βρέθηκαν σε ταφικά μνημεία των Βίκινγκς στα χωριά Birka και Gamla Uppsala της Σουηδίας, ενώ αρχικά οι ερευνητές έκαναν λόγο για αδιάσειστα στοιχεία που αποδείκνυαν τις σχέσεις του κατακτητικού φύλου με τον ισλαμικό κόσμο. Τα αραβικά γράμματα στα ρούχα ήταν τα λεγόμενα Kufic, δηλαδή η αρχαιότερη μορφή της γλώσσας, ενώ συμπληρώνονταν από γεωμετρικά σχέδια και από τη λέξη «Αλλάχ», που επαναλαμβανόταν συνεχώς ως μοτίβο στα υφάσματα. Όσο για τους τάφους, αυτοί είχαν ανακαλυφθεί διαδοχικά τον 19ο και τον 20ο αιώνα, ωστόσο κανείς μέχρι σήμερα δεν είχε αντιληφθεί τα αραβικά διακριτικά στα ρούχα. 

Πιο παρατηρητική αποδείχθηκε η αρχαιολόγος Ανίκα Λάρσον, από το Πανεπιστήμιο της Uppsala, η οποία θυμήθηκε ότι παρόμοια μοτίβα είχε αντικρίσει σε αντικείμενα ισλαμικής τέχνης στην Ισπανία, οπότε με σχετική ευκολία προχώρησε στο συμπέρασμα ότι πρόκειτο περί απτής απόδειξης της σχέσης Ισλάμ - Βίκινγκς. 

Είναι πιο πιθανό τα ευρήματα να αποδεικνύουν ότι την εποχή των Βίκινγκς τα ταφικά έθιμα είχαν ισλαμικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα τη μετά θάνατον ζωή.

«Η πιθανότητα οι τάφοι να είναι μουσουλμανικοί δεν μπορεί να αποκλειστεί. Γνωρίζουμε από άλλα ταφικά μνημεία και αναλύσεις DNA ότι υπήρχε σχέση της φυλής με ανθρώπους από την Περσία όπου κυριαρχούσε το Ισλάμ. Όμως, είναι πιο πιθανό τα ευρήματα να αποδεικνύουν ότι την εποχή των Βίκινγκς τα ταφικά έθιμα είχαν ισλαμικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα τη μετά θάνατον ζωή», δήλωσε η αρχαιολόγος στο BBC. 

Μέχρι εδώ, όλα καλά. Ή μήπως όχι; Σύμφωνα με την Stephennie Mulder, καθηγήτρια Ιστορίας συνεργαζόμενη με το Πανεπιστήμιο του Τέξας κάτι δεν πάει καλά σε όλο αυτό. Η ίδια μάλιστα δεν δίστασε να κατηγορήσει τη Λάρσον ότι εν γνώσει της λέει ψέματα, προκειμένου να τραβήξει πάνω στην εργασία της ομάδας της τα φώτα της δημοσιότητας. 

Όχι, στις νεκρικές ενδυμασίες των Βίκινγκς δεν είναι κεντημένη η λέξη «Αλλάχ» Facebook Twitter
Φωτογραφία από την ανάλυση των αραβικών χαρακτήρων που βρέθηκαν πάνω σε ζώνες σε τάφους στη Σουηδία.

«Υπάρχει μία εξαιρετικά προβληματική σχέση ανάμεσα στα ΜΜΕ και τους ειδικούς, που θα έπρεπε να ζητήσουν περαιτέρω συμβουλές αναφορικά με την αξιοπιστία των συμπερασμάτων τους», έγραψε σε μια ανάρτηση της η Mulder, κάνοντας λόγο για ατεκμηρίωτο ενθουσιασμό.

«Η χρήση της λέξης Ali δεν μαρτυρά σύνδεση με την Περσία», συνέχισε τον συλλογισμό της ο Amir De Martino, υπεύθυνος Ισλαμικών Σπουδών στο Ισλαμικό Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Όπως λέει, «χωρίς τη φράση 'waly' που σημαίνει "φίλος του Αλλάχ" δεν αποδεικνύεται ο συσχετισμός, ότι δηλαδή προέρχεται από την κυρίαρχη κουλτούρα των Σιιτών. Θα μπορούσε απλώς να ήταν ένα μοτίβο που αντιγράφηκε και μάλιστα λάθος».

«Ως ιστορικός τέχνης και αρχαιολόγος, ήμουν καχύποπτη από την πρώτη στιγμή αναφορικά με το στιλ της αραβικής επιγραφής. Είναι πραγματικά τόσο προφανής η διαφορά που έχω περάσει πέντε μέρες να σκέφτομαι ότι δεν θα μπορούσε η η Larsson να κάνει ένα τόσο δομικό και τόσο προφανές λάθος», καταλήγει η Mulder. Φυσικά και η Larsson ανταπάντησε ότι πολλές φορές τα αναπάντεχα στοιχεία μιας έρευνας δεν... "χωνεύονται" εύκολα από την επιστημονική κοινότητα, ωστόσο, η μόνη αλήθεια εδώ αναμένεται να δοθεί από τις εργαστηριακές έρευνες που θα πιστοποιήσουν (ή όχι) οριστικά τη σύνδεση του πολιτισμού των Βίκινγκς με την ισλαμική κουλτούρα και θρησκεία. 

Όχι, στις νεκρικές ενδυμασίες των Βίκινγκς δεν είναι κεντημένη η λέξη «Αλλάχ» Facebook Twitter
Κορδέλες από μετάξι και ασήμι με αραβικούς χαρακτήρες που βρέθηκαν σε τάφους σε βάρκες.

Με στοιχεία από Guardian, BBC, New York Times, Gizmodo

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Χριστούγεννα αλλιώς: Γιατί κάποτε στολίζαμε καραβάκια

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί στολίζουμε καράβια τα Χριστούγεννα;

Ποια είναι η ιστορία του πρώτου χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα και τι διαφορετικό έχει από το σημερινό στολισμένο έλατο; Τι ιστορίες έχουν να αφηγηθούν τα καραβάκια και οι ξύλινες εκκλησίες που στόλιζαν σε άλλα μέρη της χώρας; Η Μαίρη Βέργου, επιμελήτρια του Μουσείου Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη, απαντά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Η πρώτη μαζική απόδραση από ελληνικές φυλακές, με βάση τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ακρόπολις», πήρε διαστάσεις πολιτικού και κατασκοπευτικού θρίλερ.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ