ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον

Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον Facebook Twitter
Το καλύτερα διατηρημένο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ερωτικής τέχνης σε ναό βρίσκεται στην μικρή πόλη του Khajuraho στο ινδικό κράτος του Madhya Pradesh. Οι κομψά σμιλεμένοι Ινδουϊστικοί ναοί του ανακηρύχθηκαν Παγκόσμιο Πολιτιστικό Μνημείο από την Unesco το 1986. Ανεγέρθησαν από την Δυναστεία Chandela ανάμεσα στο 950 και το 1050 και σώζονται 22 από τους αρχικούς 85 ναούς.
4

Αυτή η εξαιρετικά συντηρητική χώρα υπήρξε το λίκνο της πρώτης πραγματείας για το σεξ και τα ερωτικά έργα τέχνης που απεικονίζονται σε ναούς ίσως σήμερα φαντάζουν πιο προκλητικά απ' ότι όταν φιλοτεχνήθηκαν.

Τον Δεκέμβριο του 2013 η κοινότητα ΛΟΑΤ της Ινδίας υπέστη ένα μεγάλο χτύπημα όταν το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας απεφάνθη ότι η ομοφυλοφιλία είναι ποινικό αδίκημα. Πιο πρόσφατα, τον Αύγουστο του 2015, η Ινδική κυβέρνηση επέβαλλε μια απαγόρευση, την οποία στην συνέχεια ήρε υπό προϋποθέσεις, σε πάνω από 800 sites τα οποία χαρακτήρισε πορνογραφικά με το πρόσχημα της προσπάθειας καταπολέμησης της παιδικής πορνογραφίας και της σεξουαλικής βίας.

Τον τελευταίο αιώνα η Ινδία έχει υπάρξει μια ιδιαίτερα συντηρητική χώρα, επηρεασμένη από τον πουριτανισμό διαφόρων πληθυσμιακών και θρησκευτικών ομάδων όπως οι Ισλαμικές Δυναστείες, οι Βρετανοί επικυρίαρχοι και η ιερατική κάστα των Βραχμάνων. Η Ινδία όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Πριν απο τον 13ο αιώνα τα σεξουαλικά ήθη ήταν σαφώς πιο ελευθεριάζοντα, και αποδιδόταν ίση σημασία στην κοσμική και την πνευματική διάσταση. Το σεξ διδασκόταν ως μάθημα και το Κάμα Σούτρα, η πρώτη σεξουαλική πραγματεία, συντάθηκε στην αρχαία Ινδια ανάμεσα στον 4ο π.Χ. αιώνα και τον 2ο αιώνα.

Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον Facebook Twitter
Οι όμορφες νέες και οι αρρενωποί άνδρες συστρέφονται σε απίθανες σεξουαλικές στάσεις δίπλα σε γλυπτά θεών που χαμογελούν μακάρια στους πιστούς.

Τον τελευταίο αιώνα η Ινδία έχει υπάρξει μια ιδιαίτερα συντηρητική χώρα, επηρεασμένη από τον πουριτανισμό διαφόρων πληθυσμιακών και θρησκευτικών ομάδων όπως οι Ισλαμικές Δυναστείες, οι Βρετανοί επικυρίαρχοι και η ιερατική κάστα των Βραχμάνων. Η Ινδία όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Πριν απο τον 13ο αιώνα τα σεξουαλικά ήθη ήταν σαφώς πιο ελευθεριάζοντα, και αποδιδόταν ίση σημασία στην κοσμική και την πνευματική διάσταση. Το σεξ διδασκόταν ως μάθημα και το Κάμα Σούτρα, η πρώτη σεξουαλική πραγματεία, συντάθηκε στην αρχαία Ινδια ανάμεσα στον 4ο π.Χ. αιώνα και τον 2ο αιώνα.

Αν κοιτάξει κανείς καλύτερα θα συναντήσει υπομνήσεις αυτής της πιο ελευθεριάζουσας περιόδου σε όλη την χώρα. Είναι κυριολεκτικά σκαλισμένες στην πέτρα με την μορφή ερωτικών συμπλεγμάτων και γλυπτών στα τείχη του Ναού του Ήλιου του 13ου αιώνα στο Konark, στο ανατολικό Ινδικό κράτος της Orissa. Το γυμνό είναι κυρίαρχο και στις ζωγραφιές και τα γλυπτά των ουράνιων παρθένων στα σκαλισμένα μέσα σε βράχους βουδιστικά μοναστικά σπήλαια του Μαχαράστρα, Ajanta (2ος αι. π.Χ) και Ellora (5ος με 10ος αι. π.Χ.)

Ωστόσο το καλύτερα διατηρημένο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ερωτικής τέχνης σε ναό βρίσκεται στην μικρή πόλη του Khajuraho στο ινδικό κράτος του Madhya Pradesh. Οι κομψά σμιλεμένοι Ινδουϊστικοί ναοί του ανακηρύχθηκαν Παγκόσμιο Πολιτιστικό Μνημείο από την Unesco το 1986. Ανεγέρθησαν από την Δυναστεία Chandela ανάμεσα στο 950 και το 1050 και σώζονται 22 από τους αρχικούς 85 ναούς.

Αν επισκεφθείτε αυτόν τον αρχαιολογικό χώρο ένα χειμωνιάτικο απόγευμα, θα δείτε τον ψαμμίτη να λάμπει σαν χρυσός. Οι ντόπιες φέρνουν μαζί τους φρέσκα λουλούδια και θυμιάματα για τις προσευχές ενώ οι επισκέπτες περνοδιάβαιναν τους εξωτερικούς διαδρόμους χαζεύοντας τα αφειδή και περίπλοκα γλυπτά που κάλυπταν κάθε εκατοστό των τειχών. Απεικονίζονταν θεοί και θεές, πολεμιστές και μουσικοί, ζώα και πουλιά. Θα μπορούσε να είναι μια σκηνή σε οποιονδήποτε ναό στην Ινδία. Παρατηρώντας όμως τα γλυπτά αυτά από κοντά βλέπει κανεις ότι είναι έντονα ερωτικής φύσεως, με άνδρες, γυναίκες και ζώα. Απεικονίζουν ερωτικά τρίγωνα, όργια και κτηνοβασία. Οι όμορφες νέες και οι αρρενωποί άνδρες συστρέφονται σε απίθανες σεξουαλικές στάσεις δίπλα σε γλυπτά θεών που χαμογελούν μακάρια στους πιστούς. Παρότι κάποιες πέτρες έχουν χτυπηθεί και πολλά μέλη είναι σπασμένα, τα γλυπτά είναι σε εξαιρετική κατάσταση, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι άνω των 1.000 ετών.

Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον Facebook Twitter
Παρότι κάποιες πέτρες έχουν χτυπηθεί και πολλά μέλη είναι σπασμένα, τα γλυπτά είναι σε εξαιρετική κατάσταση, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι άνω των 1.000 ετών.

Πολλές διαφορετικές θεωρίες έχουν αναπτυχθεί για να εξηγήσουν την ύπαρξη τόσο λεπτομερών ερωτικών μοτίβων. Μία απο τις πιο ενδιαφέρουσες αναφέρει ότι επειδή οι βασιλείς Chandela ακολουθούσαν τις Ταντρικές αρχές που υπαγορεύουν την ισορροπία ανάμεσα στις θηλυκές και ανδρικές δυνάμεις, προωθούσαν την πίστη τους και στους ναούς που είχαν ανεγείρει.

Άλλες θεωρίες σχετίζονται με τον ρόλο των ναών αυτών καθεαυτών την εποχή εκείνη: θεωρούνταν τόποι μάθησης εκτός από τόποι λατρείας, ιδίως μάθησης των καλών τεχνών, ακόμα και της τέχνης της συνεύρεσης. Επιπλέον κάποιοι θεωρούν πως η απεικόνιση σεξουαλικών δραστηριοτήτων στους ναούς θεωρούνταν καλός οιωνός γιατί αντιπροσωπεύουν την νέα αρχή και την νέα ζωή. Πέραν αυτού ο Ινδουϊσμός παραδοσιακά θεωρούσε την σεξουαλική πράξη ως αναπόσπαστο μέρος της ζωής, γεγονός που θα εξηγούσε γιατί τα γλυπτά αυτά βρίσκονται ανάμεσα σε άλλα που απεικονίζουν δραστηριότητες όπως η προσευχή και ο πόλεμος. Το γεγονός ότι εκτίθενται σε κοινή θέα και δεν είναι κρυμμένα σε κάποια σκοτεινή γωνιά σημαίνει ότι οι δημιουργοί τους επιθυμούσαν να είναι ορατά από όλους.

Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον Facebook Twitter
Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον Facebook Twitter

Το παράδοξο είναι ότι δεν υπάρχει λόγος αυτοί οι ιδιαίτερα στολισμένοι ναοί να ανοικοδομηθούν στο Khajurao, καθώς δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία ότι υπήρχε βασίλειο στην τοποθεσία αυτή. Η διατήρηση των χαρακτηριστικών αυτών μοτίβων αποδίδεται πιθανά στην απομόνωση τους επί εκατοντάδες χρόνια από τα πυκνά δάση που κάλυπταν την περιοχή. Οι ναοί ανακαλύφθηκαν ξανά από τον Άγγλο Λοχαγό TS Burt το 1883. Για την ακρίβεια ο ίδιος ο Burt χρειάστηκε να πειστεί από τους Ινδούς υπασπιστές του για να κάνει το ταξίδι ως εκεί. Δεν πίστευε ότι ήταν δυνατόν να κρύβεται οτιδήποτε ενδιαφέρον στο απομακρυσμένο αυτό σημείο. Αυτοί οι μαγευτικοί ναοί κατόρθωσαν να επιβιώσουν και του μένους της Ινδικής αστυνομίας ηθικής που τα τελευταια χρόνια απαγόρευσε ή κατέστρεψε πολιτιστικά αντικείμενα και έργα τέχνης όπως τα βιβλία του Salman Rushdie και τους πίνακες του MF Hussain.

Ακόμα πιο ενδιαφέρον όμως κι από τα ίδια τα τολμηρά αυτά γλυπτά και την ιστορία που κρύβουν, είναι το γεγονός ότι ολόκληρες οικογένειες απορροφώνται ολοκληρωτικά από τα λεγόμενα του ξεναγού όσο αναλύει τα πιο πονηρά γλυπτά ψηλά στους τοίχους του μεγαλοπρεπούς ναού Kandariya Mahadeva. Κανένα φρύδι δεν σηκώνεται, καμιά αμήχανη ματιά δεν ανταλλάσσεται, τα νεαρά χείλη δεν συσπώνται για να κρύψουν γελάκια. Ίσως η τέχνη να γίνεται πλήρως αποδεκτή όταν συνδυάζεται με θρησκευτικό περιεχόμενο. Μια άλλη εξήγηση είναι ότι το Khajurao κρύβει μέσα στα τείχη του ένα σημαντικό μάθημα για την ανεκτικότητα στην Ινδία.

Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον Facebook Twitter
Αρχαίοι ναοί του σεξ στην Ινδία επιβιώνουν σε ένα άκρως πουριτανικό περιβάλλον Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
4

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ

σχόλια

2 σχόλια
Παρακαλώ; Όταν λες πολιτειακά, αναφέρεσαι στη νομοθεσία; Γιατί σε αυτούς που βίασαν την κοπέλα επέβαλαν θανατική ποινή. Πόσο χειρότερο; Αναφέρεσαι στη νοοτροπία των αστυνομικών; Αυτό άλλο. Αν αναφέρεσαι τώρα για κάτι συμβούλια γερόντων κτλ., αυτοί σίγουρα δρουν ενάντια στους νόμους. Ας μη γενικεύουμε.
Είχα την τύχη να πάω στο Κατζουράχο και πρέπει να σημειωθεί ότι οι φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο άρθρο δείχνουν το σύνολο των απεικονίσεων ερωτικών σκηνών σε ένα σύμπλεγμα πολλών ναών (υπολογίζονται στο 10% των συνολικών αναπαραστάσεων). Μάλιστα, αυτές οι σκηνές έχουν συγκεκριμένο σκοπό, καθώς αποτελούν μέρος μιας αφήγησης - όπως και σχεδόν παντού στον κόσμο, η γλυπτική χρησιμοποιήθηκε για διακοσμητικούς και εκπαιδευτικούς λόγους. Θα θεωρούσα πολύ πιο ενδιαφέρουσα για τους σκοπούς του άρθρου την αναφορά στη λατρεία του λίνγκαμ (που μεταφράζεται και ερμηνεύεται, μεταξύ άλλων, ως φαλλός) του Shiva. Εκεί θα αρχίσουμε να μιλάμε για την περίπλοκη σχέση ενός λαού με τη σεξουαλικότητα. Επίσης, σωστά αναφέρθηκε ο ρόλος των Βρετανών και των Μουσουλμάνων αυτοκρατόρων, ωστόσο η Ινδία παραμένει χώρα με 14% Μουσουλμάνους και μια πληθώρα άλλων μειονοτήτων. Το να επικεντρωνόμαστε μόνο στον αντίκτυπο του Ινδουισμού είναι κάπως περιοριστικό. Όσο για την πορνογραφία, η απαγόρευση είχε να κάνει περισσότερο με τον χαρακτήρα του κυβερνώντος κόμματος, που είναι ολίγον πατρίς-Ινδουισμός-οικογένεια και τις αξίες που θέλουν να περάσουν.
Δεν είναι "ολίγον πατρίς-Ινδουισμός-οικογένεια" :το ΒJP είναι ένα εξαιρετικά επικίνδυνο κόμμα φασιζόντων φανατικών θρησκόληπτων. Ευτυχώς η Ινδία έχει (έστω και εξαιρετικά ατελείς) υπαρκτές δημοκρατικές δομές και πιθανότατα θα αντέξει χωρίς τεράστιες απώλειες ακόμα μια θητεία του Μόντι