To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ

To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ Facebook Twitter
2

Ισραηλινοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τα ερείπια ενός εντυπωσιακού φρουρίου που χτίστηκε πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια πριν από Έλληνες, στο κέντρο της παλιάς Ιερουσαλήμ. Τα ερείπια αυτά αποτελούν τα πρώτη αδιάσειστα στοιχεία μιας εποχής όπου ο ελληνιστικός πολιτισμός κυριάρχησε σε αυτήν την αρχαία πόλη.

Την σημαντική αυτή ανακάλυψη παρουσιάζει σε εκτενές ρεπορτάζ το Νational Geographic το οποίο επισημαίνει πόσο εντυπωσιακή και αποκαλυπτική είναι για εκείνη την ιστορική περίοδο.

Η Ακρόπολη, μέχρι τώρα γνωστή μόνο από τα αρχαία  κείμενα, ήταν στο επίκεντρο μιας αιματηρής εξέγερσης που τελικά οδήγησε στην εκδίωξη των Ελλήνων, ένα συμβάν που εξακολουθεί να γιορτάζεται από τους Εβραίους κατά το Χανουκά. Αλλά η ανασκαφή στη σκιά του Όρους του Ναού, που ονομάζεται Haram esh-Sharif από τους μουσουλμάνους, έχει προκαλέσει διαμάχη σε αυτό το πολιτικά φορτισμένο μέρος της γης.

"Έχουμε πλέον μαζικά αποδεικτικά στοιχεία  ότι αυτό είναι μέρος του φρουρίου που ονομάζεται Άκρα," δήλωσε ο Doron Ben-Ami, ένας αρχαιολόγος από την ισραηλινή Αρχή Αρχαιοτήτων ο οποίος ηγείται της προσπάθειας στην ανασκαφή.

Τα ερείπια βρίσκονται κάτω από την περιοχή που ήταν ένα πάρκινγκ ανάμεσα στο Όρος του Ναού προς τα βόρεια και το Παλαιστινιακό χωριό Silwan προς το νότο.

To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ Facebook Twitter

Ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε την Ιουδαία τον 4ο αιώνα π.Χ. και οι διάδοχοί του φιλονικούσαν πάνω από τα λάφυρα. Η Ιερουσαλήμ, πρωτεύουσα της Ιουδαίας, στάθηκε στο πλευρό του βασιλιά του Αντίοχου Γ των Σελευκιδών για να εκδιώξουν την αιγυπτιακή φρουρά από την περιοχή και αυτός σαν αντάλλαγμα παραχώρησε στους  Ιουδαίους θρησκευτική αυτονομία. Για σχεδόν 150 χρόνια, ο ελληνικός πολιτισμός και η γλώσσα άκμασαν στην περιοχή. Η κατάρρευση ξεκίνησε με την εξέγερση που έγινε το 167 π.Χ. 

 

Συγκρούσεις μεταξύ των παραδοσιακών Εβραίων και εκείνων που είχαν επηρεαστεί από τον Ελληνισμό οδήγησαν σε εντάσεις, και οι Εβραίοι αντάρτες ξεκίνησαν την εξέγερση την οποία όμως λέγεται πως κατέπνιξε ο Αντίοχος Δ' Επιφανής των Σελευκίδων.

Σύμφωνα με εβραϊκά συγγράμματα οι Σελευκίδες έχτισαν ένα τεράστιο φρούριο στην πόλη του Δαβίδ με ένα μεγάλο και ισχυρό τείχος, και πύργους, την αρχαία Άκρα η οποία παρέμενε απόρθητη σε απόπειρες που έγιναν. Όμως το 141 ο Σίμων ο Μακκαβαίος έγινε κύριος της Άκρας και φέρεται να εκδίωξε τους Έλληνες.

Το τι ακριβώς συνέβη μετά παραμένει θολό και διχάζει τους μελετητές εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα. Σύμφωνα με τον ιστορικό Ιώσηπο Φλάβιο, έναν Εβραίο που υπηρέτησε στη Ρώμη τον πρώτο αιώνα μ.Χ., ο Σίμων ο Μακκαβαίος πέρασε τρία χρόνια κατεδαφίζοντας την Άκρα, προκειμένου να διασφαλίσει πως δεν θα υπερίσχυε του ναού.

Ο ναός βρισκόταν στα βόρεια της πόλης του Δαυίδ, περισσότερα από 30 μέτρα πάνω από τα σύνορα της Ιερουσαλήμ, οπότε η εκδοχή του Ιώσηπου εξηγεί κατά πολύ αυτό το γεωγραφικό μπέρδεμα.

Ωστόσο στο Α' Μακκαβαίων, ο συγγραφέας επιμένει πως ο Σίμων στην πραγματικότητα ενίσχυσε τις οχυρώσεις κι έκανε την πόλη μέχρι και δικό του τόπο διαμονής. Αυτή η ασυμφωνία γέννησε δεκάδες θεωρίες τον περασμένο αιώνα, αλλά χωρίς καμία απτή αρχαιολογική απόδειξη.

To θρυλικό αρχαιοελληνικό φρούριο της Άκρας αποκαλύπτεται στην Ιερουσαλήμ Facebook Twitter

Μια ανακάλυψη που προκαλεί αντιδράσεις

Όταν μια ισραηλινή οργάνωση που ονομάζεται Ir David Foundation ανακοίνωσε σχέδια κατασκευής ενός μουσείου πάνω από το πάρκινγκ, ο Ben-Ami ξεκίνησε μια ανασκαφή διάσωσης το 2007.

Το εύρημα έρχεται να παραμερίσει θεωρίες που τοποθετούσαν την Άκρα  βόρεια του ναού, ακριβώς δίπλα του ή στο ύψωμα στα δυτικά που καλύπτεται από τα τωρινά τείχη της πόλης. Κανείς δεν είναι περισσότερο ενθουσιασμένος με την ανακάλυψη από τον  Bezalel Bar-Kochva, ιστορικός ομότιμος στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ. Το 1980 είχε υποστηρίξει σε άρθρο του ότι το φρούριο δεν ήταν εκεί που όλοι το είχαν τοποθετήσει και πως τα στοιχεία για την ύπαρξή του είχαν προέλθει από πλαστή ιστορία κάποιου ιστορικού που ήθελε με την καταγραφή αυτή να κάνει τον Σίμων να λογοδοτήσει για την ισοπέδωση της Άκρας.

Ο Oren Tal, αρχαιολόγος στο πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ αλλά ανεξάρτητος με την ανασκαφή, είπε πως η ανακάλυψη του Ben-Ami είναι «η καλύτερη δυνατή υποψήφια» για την Άκρα. «Το εύρημα είναι συναρπαστικό» συμφώνησε και ο ισραηλινός αρχαιολόγος Yonathan Mizrachi. «Αυτό υποδεικνύει πως η Ιερουσαλήμ υπήρξε για μεγάλο χρονικό διάστημα μια ελληνιστική πόλη, στην οποία οι ξένοι κυριαρχούσαν κι έχτισαν πολλά περισσότερα από αυτά που νομίζουμε» προσθέτει.

Ο Mizrachi είναι αντίθετος με το χτίσιμο του μουσείου γιατί θα καταστρέψει τα ερείπια. Μάλιστα μια σχεδιαστική επιτροπή στο Ισραήλ έδωσε τον περασμένο Ιούνιο εντολή στο Ir David Foundation να μικρύνει το μέγεθος της κατασκευής. Ο Mizrachi διαμαρτύρεται επίσης πως οι ντόπιοι, στην πλειονότητά τους Παλαιστίνιοι, δεν έχουν ληφθεί υπόψη ούτε έχουν αναμιχθεί στην ανασκαφή, που γίνεται κυριολεκτικά, έξω από την πόρτα τους.

Την ίδια στιγμή, οι Παλαιστίνιοι του Σιλβάν, λένε πως οι εργασίες έχουν προκαλέσει σοβαρές ρωγμές σε τοίχους και θεμέλια στα σπίτια της γειτονιάς και πως απειλείται η ασφάλειά τους. Κατά βάθος, οι κάτοικοι ανησυχούν πως η ανασκαφή, όσο σημαντική κι αν είναι για τους ερευνητές, στην ουσία οδηγεί στην πλήρη διάλυση του χωριού τους.

«Αυτή η ανασκαφή δεν είναι αναζήτηση της ιστορίας. Έχει σχεδιαστεί για να εξυπηρετήσει ένα σχέδιο συμφωνίας » λέει ο Jawad Siam, διευθυντής του Madaa Community Center. Από την πλευρά τους, οι υπεύθυνοι του Ir David δεν έχουν πάρει ακόμη θέση, ωστόσο ο Ben-Ami δήλωσε σχετικά με τις ενστάσεις: «Όταν σε καλεί η Ιερουσαλήμ, ποτέ δεν λες όχι. Εγώ ειδικεύομαι στην αρχαιολογία, όχι στην πολιτική».

Με τις πληροφορίες από το Νational Geographic

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ