Ήταν ο Τζάκσον Πόλοκ το μυστικό όπλο της CIA; Facebook Twitter
Πότης, καπνιστής, θιασώτης μίας απολύτως άναρχης, αντισυμβατικής ζωής, πώς είναι δυνατόν ο Pollock να έγινε πιόνι των μυστικών υπηρεσιών;

Ήταν ο Τζάκσον Πόλοκ το μυστικό όπλο της CIA;

3

Αμέσως μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, κάτι συναρπαστικό συνέβη στον κόσμο της Τέχνης στη Νέα Υόρκη, ένα περίεργο κύμα καλλιτεχνικής ενέργειας σα να ράγισε αόρατα τείχη που κρατούσαν εγκλωβισμένη την ζωτικότητα των καλλιτεχνών και τους έσπρωξε προς τα έξω. Συναισθήματα και καλλιτεχνικές τάσεις που καταπιέζονταν το προηγούμενο διάστημα εξωτερικεύτηκαν από ανθρώπους γεμάτους αυτοπεποίθηση και φορείς μιας νέας εικαστικής γλώσσας που τελικά μετουσιώθηκε σ' αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό. Αυτό το κίνημα, στους κόλπους του οποίου βρέθηκαν καλλιτέχνες όπως οι Willem de Kooning, Jackson Pollock, Mark Rothko, βρίσκεται στο επίκεντρο μεγάλης έκθεσης στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου. 

Το γοητευτικό με τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό ήταν ότι ναι μεν οι εκπρόσωποι του άργησαν να βρουν την καλλιτεχνική τους φωνή, αλλά μόλις την βρήκαν, η επιτυχία τους ήταν τεράστια. Και τότε ακριβώς άρχισαν οι ψίθυροι και οι περίεργες φήμες - από την πλευρά των εμπόρων τέχνης, κυρίως- ότι αυτή η επιτυχία, μπορεί να μη ήταν και τόσο τυχαία.  Αυτός ο κάπως γενικός ψίθυρος άρχισε να παίρνει σχήμα και μορφή, όταν το 1973, ο κριτικός τέχνης Max Kozloff, σε ένα άρθρο του στο περιοδικό "Artforum" άρχισε να εξετάζει την μεταπολεμική αμερικανική ζωγραφική υπό το πλαίσιο του Ψυχρού Πολέμου.  Ακριβώς σε αυτό το άρθρο ο Kozloff σχεδόν ισχυριζόταν ότι ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός δεν ήταν τίποτα περισσότερο από μία μορφή βολικής προπαγάνδας. Ακόμη χειρότερα; Μια μορφή προπαγάνδας απολύτως εναρμονισμένη με τη μεταπολεμική πολιτική ιδεολογία της Αμερικανικής κυβέρνησης.

Ήταν ο Τζάκσον Πόλοκ το μυστικό όπλο της CIA; Facebook Twitter
Mark Rothko - No 15 Dark Greens on Blue with Green Band (1957) Φωτο: Getty Images

H Saunders φτάνει στο σημείο να βρίσκει συσχετισμούς ανάμεσα στη CIA και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, ακριβώς εξαιτίας των στενών φιλιών που διατηρούσε ο Nelson Rockefeller, πρόεδρος τις δεκαετίες του '40 και του '50 του MoMA, με αρκετά υψηλόβαθμα στελέχη των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών.

Όχι υπό μία, αλλά υπό πολλές έννοιες ένας τέτοιος ισχυρισμός φαντάζει παράλογος. Ο Pollock αυτοχαρακτηριζόταν επαναστάτης από τη Ρωσία, ο Rothko έλεγε ότι ήταν αναρχικός, ο Barnett Newman είχε γράψει την εισαγωγή στο βιβλίο του Κροπότκιν περί αναρχισμού. Με λίγα λόγια όλοι αυτοί και με όσα έκαναν ήταν απολύτως στην απέναντι όχθη του Ψυχρού Πολέμου. Όμως, η άποψη του Kozloff επικράτησε. Και στα επόμενα χρόνια κυκλοφόρησαν αρκετές θεωρίες που την υποστήριζαν. Και, ακόμη περισσότερο ανακάλυπταν κατά καιρούς προωθητικές κινήσεις της CIA προς τους εξπρεσιονιστές. Σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και ο Pollock έφτανε στο σημείο να χαρακτηριστεί προπαγανδιστής της Αμερικανικής κυβέρνησης... 

Μετά από αρκετές έρευνες, άρθρα, ακόμη και βιβλία που πυροδότησε η άποψη του Kozloff θα έλεγε κανείς ότι αυτή η περίεργη θεωρία θα ξεθύμαινε. Όχι, όμως, καθώς το 1999, η Αγγλίδα δημοσιογράφος και ιστορικός Frances Stonor Saunders δημοσίευσε ένα βιβλίο που αφορούσε τις σχέσεις των μυστικών υπηρεσιών με τον "πολιτισμικό Ψυχρό Πόλεμο" και το πώς ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός έγινε το μυστικό όπλο της CIA. 

Ήταν ο Τζάκσον Πόλοκ το μυστικό όπλο της CIA; Facebook Twitter
Μια φωτογράφηση του Cecil Beaton για τη Vogue μπροστά σέ έργο του Πόλοκ, στα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου

Το σκεπτικό της θεωρίας που πλέον εκείνη αναπτύσσει πάει ως εξής: είναι γνωστό ότι η CIA χρηματοδοτούσε πολιτιστικές πρωτοβουλίες, ως μέρος της προπαγάνδας της εναντίον της Σοβιετικής Ένωσης. Όλα αυτά μέσω οργανισμών όπως το Κογκρέσο για την Πολιτιστική Ελευθερία, το οποίο, όμως, δεν ήταν παρά ένα εργαστήριο αντικομμουνιστικής προπαγάνδας σε περισσότερες από 35 χώρες σε όλο τον κόσμο. Και φυσικά, υπό την αιγίδα και με την ευγενή χρηματοδότηση της CIA πάντα.  Ομοίως και η Συμφωνική Ορχήστρα της Βοστώνης, με ταξίδια και περιοδείες στο ίδιο μοτίβο (και με τον ίδιο τρόπο χρηματοδότησης).

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα της Saunders, εκτός από τις μυστικές απευθείας χρηματοδοτήσεις της CIA, στα τέλη της δεκαετίας του '50 υπήρχαν πρόσωπα - κλειδιά, τα οποία βοηθούσαν προς αυτή την κατεύθυνση. Μεταξύ αυτών και ο Αμερικανός εκατομμυριούχος Julius Fleischmann, πρόεδρος ενός πολιτιστικού οργανισμού που χρηματοδοτούσε η CIA και εξέτρεφε καλλιτεχνική δραστηριότητα και μαθήματα υψηλής κατασκοπείας που έφταναν μέχρι την Tate Gallery. 

H Saunders φτάνει στο σημείο να βρίσκει συσχετισμούς ανάμεσα στη CIA και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, ακριβώς εξαιτίας των στενών φιλιών που διατηρούσε ο Nelson Rockefeller, πρόεδρος τις δεκαετίες του '40 και του '50 του MoMA, με αρκετά υψηλόβαθμα στελέχη των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών. Είναι, όμως, κάτι τέτοιο αρκετό για να συντηρήσει επί τόσα χρόνια μία τέτοια θεωρία που μετατρέπει τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό σε όργανο της CIA; Κι αν, ναι, με τι τρόπο, τελικώς, εξυπηρετήθηκε το αντικομμουνιστικό φρόνημα; Σύμφωνα με τον ιστορικό David Anfam αυτό αποδεικνύεται από την υπόγεια, κυνική στρατηγική της CIA που χρησιμοποίησε τη θεματολογία του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Θεματολόγια που "φώναζε" ότι στην Αμερική μπορεί κανείς να γίνει ό,τι θέλει, ότι στην Αμερική η ελευθερία του ατόμου δεν είναι ουτοπία, ότι στην Αμερική η έκφραση δεν περιορίζεται κι ας οδηγεί σε επικίνδυνα μονοπάτια. Όλα αυτά σε αντίθεση με τα όσα συνέβαιναν στην τότε Σοβιετική Ένωση.

Θεωρία συνωμοσίας ή όχι, ο Anfam εμφανίζεται σίγουρος για δύο πράγματα: το πρώτο αφορά στην πραγματική εμπλοκή των καλλιτεχνών σ' αυτά τα σκοτεινά σχέδια της CIA, εμπλοκή, η οποία ήταν μάλλον αμελητέα έως ανύπαρκτη. Το δεύτερο αφορά στο κέρδος του πολιτισμού από αυτό το όψιμο ενδιαφέρον των μυστικών υπηρεσιών για την Τέχνη. Όπως χαρακτηριστικά λέει ο ιστορικός, ίσως οι επιχορηγήσεις της CIA προς καλλιτέχνες και καλλιτεχνικούς οργανισμούς να ήταν οι πιο χρήσιμες που έγιναν ποτέ από υπηρεσίες κράτους. Τουλάχιστον, έστω και με δόλο προωθούσαν κάτι ευγενές: την Τέχνη.

Με στοιχεία από το BBC 

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Πωπω!!! Τώρα καταλάβαμε!!!Οι τάχα "ατομικές ελευθερίες" στον Δυτικό κόσμο δεν ήταν πραγματικές, αλλά κυβερνητική προπαγάνδα!!!Το ίδιο βέβαια και η υλική ευημερία, η βελτίωση της ποιότητας ζωής, η συνεχής ανάπτυξη της τεχνολογίας... ΟΛΑ ένα κυβερνητικό παραμύθι οργανωμένο από την CIA για να αποκρύψουν την ΠΑΤΑΓΩΔΗ αποτυχία του καπιταλισμού! Μπούκωναν τον λαό με υλικά αγαθά και ευημερία για να αποκρύψουν την καπιταλιστική εκμετάλλευση και να καταπνίξουν την ταξική συνείδηση των εργατών! Αν οι λαϊκές μάζες άνοιγαν τα μάτια τους θα έβλεπαν οτι πίσω από την πείνα και τις διώξεις της Σοβιετικής Ενωσης ήταν οι θριαμβευτές εργάτες, ενώ πίσω από την ευημερία της Δύσης ήταν οι εκμεταλλευτές που ρουφούσαν τον ιδρώτα των εργαζομένων με το μπουρί!...
Έχετε πρόβλημα στη στοιχειώδη κατανόηση κειμένων. Το οπαδιλίκι (γιατί περί αυτού πρόκειται) και η συγκινησιακά φόρτισμένη υπεράσπιση του ενός από τους δύο πόλους του λεγόμενου Ψυχρού Πολέμου, δε σε αφήνει να δεις πιο ψύχραιμα τι υποστηρίζει η Saunders σε ό,τι αφορά τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό στις ΗΠΑ.Πουθενά δεν λέει ότι «ΟΛΑ [ήταν] ένα κυβερνητικό παραμύθι οργανωμένο από την CIA για να αποκρύψουν την ΠΑΤΑΓΩΔΗ αποτυχία του καπιταλισμού», ότι «οι τάχα "ατομικές ελευθερίες" στον Δυτικό κόσμο δεν ήταν πραγματικές, αλλά κυβερνητική προπαγάνδα». Τα πράγματα ήταν (και είναι) πολύ πιο σύνθετα από την αφελή καρικατούρα που μας παρουσιάζετe και τον μανιχαϊσμό που σας διακατέχει. Πρώτα απ' όλα, αυτά είναι γνωστά στην ίδια την Αμερική εδώ και πάνω από 20 χρόνια, και τα έχουν παραδεχθεί δημόσια ο ίδιοι πρωτεργάτες τους.«[...]The decision to include culture and art in the US Cold War arsenal was taken as soon as the CIA was founded in 1947. Dismayed at the appeal communism still had for many intellectuals and artists in the West, the new agency set up a division, the Propaganda Assets Inventory, which at its peak could influence more than 800 newspapers, magazines and public information organisations.[...]Until now there has been no first-hand evidence to prove that this connection was made, but for the first time a former case officer, Donald Jameson, has broken the silence. Yes, he says, the agency saw Abstract Expressionism as an opportunity, and yes, it ran with it.[...]The centrepiece of the CIA campaign became the Congress for Cultural Freedom, a vast jamboree of intellectuals, writers, historians, poets, and artists which was set up with CIA funds in 1950 and run by a CIA agent. It was the beach-head from which culture could be defended against the attacks of Moscow and its "fellow travellers" in the West. At its height, it had offices in 35 countries and published more than two dozen magazines, including Encounter.[...]The museum [MOMA] was also linked to the CIA by several other bridges. William Paley, the president of CBS broadcasting and a founding father of the CIA, sat on the members' board of the museum's International Programme. John Hay Whitney, who had served in the agency's wartime predecessor, the OSS, was its chairman. And Tom Braden, first chief of the CIA's International Organisations Division, was executive secretary of the museum in 1949.Now in his eighties, Mr Braden lives in Woodbridge, Virginia, in a house packed with Abstract Expressionist works and guarded by enormous Alsatians. He explained the purpose of the IOD."We wanted to unite all the people who were writers, who were musicians, who were artists, to demonstrate that the West and the United States was devoted to freedom of expression and to intellectual achievement, without any rigid barriers as to what you must write, and what you must say, and what you must do, and what you must paint, which was what was going on in the Soviet Union. I think it was the most important division that the agency had, and I think that it played an enormous role in the Cold War."He confirmed that his division had acted secretly because of the public hostility to the avant-garde: "It was very difficult to get Congress to go along with some of the things we wanted to do - send art abroad, send symphonies abroad, publish magazines abroad. That's one of the reasons it had to be done covertly. It had to be a secret. In order to encourage openness we had to be secret."»Όλο το άρθρο από τον Independent, εδώ: http://www.independent.co.uk/news/world/modern-art-was-cia-weapon-1578808.htmlwikipedia για το CCF: https://en.wikipedia.org/wiki/Congress_for_Cultural_FreedomΚαι ένα ντοκιμαντέρ:https://www.youtube.com/watch?v=KdLB5l2wN3o
καλά, από ταλιμπανάκια των ΗΠΑ μην περιμένετε και καμμιά σοβαρή κριτική - το πρώτο πράγμα που καταργούν είναι η ίδια η λογική και η ζωή τους και οι θεωρίες επιμένουν να ετεροπροσδιορίζονται από έναν εχθρό τον οποίο οι ίδιοι διατείνονται ότι ναι μεν κατατρόπωσαν αλλά εξακολουθεί να είναι επικίνδυνος και να στοιχειώνει τις νύχτες τους... Η αξία των έργων του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού δεν μειώνεται στο ελάχιστο από αυτές τις αποκαλύψεις αλλά η αλήθεια παραμένει μία: αν δεν ήσουν δηλωμένος κομμουνιστής στις ΗΠΑ όντως σε άφηναν να δημιουργείς όπως φαίνεται και από αυτό το άρθρο για τον μεγάλο stand-up κωμικό Lenny Bruce https://sluggerotoole.com/2016/08/03/the-man-who-died-from-an-overdose-of-police/