Οδύσσεια: Ο σκηνοθέτης της βιογραφίας του Κουστώ, Ζερόμ Σαλ, μιλά στο LIFO.gr

Οδύσσεια: Ο σκηνοθέτης της βιογραφίας του Κουστώ, Ζερόμ Σαλ, μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Στον Lambert Wilson μίλησα για την κίνηση και την ενέργεια που έβγαζε ο Κουστώ. Του μίλησα φυσικά και για τη γοητεία του, αλλά η διαρκής κίνηση ήταν αυτή που μας απασχόλησε κυρίως.
0

Μία από τις πιο επιδραστικές φιγούρες του 20ού αιώνα, ο Ζακ Κουστώ, αποτελεί για πρώτη φορά θέμα βιογραφικής ταινίας, περίπου 20 χρόνια μετά τον θάνατό του. Μοιάζει αρκετά μεγάλο διάστημα για έναν άνθρωπο που τίμησε το μέσο, γυρίζοντας ντοκιμαντέρ γι' αυτά που έβλεπε κάτω από τη θάλασσα και παίρνοντας μέχρι και Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, το 1956, για το «Silent World», το μοναδικό ντοκιμαντέρ που είχε καταφέρει κάτι τέτοιο, ως το 2004 και το «Φαρενάιτ 9/11» του Μάικλ Μουρ. Ο κλήρος για το πρόσωπο που θα αναλάμβανε το εγχείρημα της βιογραφίας έπεσε στον Ζερόμ Σαλ, του οποίου η φιλμογραφία περιείχε 4 περιπέτειες και θα είχε και μια πέμπτη, αν η προσωπικότητα του Κουστώ και τα ταξίδια της παραγωγής για γυρίσματα σε αυθεντικούς χώρους δεν του άνοιγαν τους ορίζοντες για κάτι μεγαλύτερο. Με την ευκαιρία της εξόδου της «Οδύσσειας» στους κινηματογράφους, ο Σαλ μιλά για τον άνθρωπο που μελέτησε, την οδύσσεια των γυρισμάτων και τις οικολογικές προεκτάσεις της ταινίας του.

— Η «Οδύσσεια» για μένα απέκτησε διπλό νόημα, βλέποντας την ταινία. Αναφέρεται στο ταξίδι του ίδιου του Κουστώ για την εξερεύνηση του υδάτινου κόσμου αλλά και στη σχέση του με τους κοντινούς του ανθρώπους. Συμφωνείτε;

Φυσικά. Ήθελα μεν να μιλήσω για την ιστορία ενός εξερευνητή, πιθανόν του τελευταίου μεγάλου εξερευνητή, από τη στιγμή που ανακάλυψε τον τελευταίο «άγνωστο» κόσμο του πλανήτη μας, δηλαδή τον υποθαλάσσιο. Ήθελα, όμως, και να μιλήσω για την ιστορία ενός άνδρα, συζύγου και πατέρα που δυσκολευόταν να συνδυάσει τα όνειρα και τις φιλοδοξίες του με την οικογενειακή ζωή.

Για μένα ο Κουστώ ήταν σαν τους καρχαρίες, έπρεπε να κινείται συνεχώς για να μπορεί να αναπνέει.


— Επίσης, υποθέτω πως θα μπορούσατε κι εσείς να χαρακτηρίσετε το γύρισμα ενός τέτοιου φιλμ «οδύσσεια». Πώς πήρατε την απόφαση να γυρίσετε αληθινές σκηνές κάτω από τη θάλασσα, αντί να καταφύγετε στα εφέ;

Γιατί η «Οδύσσεια» είναι ένα έργο και για τη φύση. Ήθελα να διατηρήσω μια οργανική διάσταση στα όσα θα έδειχνα, οπότε μου φαινόταν αδύνατον να αναπαραστήσω τοπία στον υπολογιστή, θα χανόταν ένα μεγάλο μέρος της ομορφιάς. Επίσης, νομίζω πως με αυτή την απόφαση ενέπνευσα περισσότερο τους ηθοποιούς και τους συντελεστές, με αποτέλεσμα να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό.

Οδύσσεια: Ο σκηνοθέτης της βιογραφίας του Κουστώ, Ζερόμ Σαλ, μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Το μεγαλείο του καρχαρία είναι κάτι το μοναδικό και δεν πρόκειται να ξεχάσω ποτέ την πρώτη πρόσωπο με πρόσωπο επαφή που είχα με έναν καρχαρία-τίγρη.


— Ποια είναι η πιο όμορφη ανάμνησή σας από τα υποβρύχια γυρίσματα;

Η σκηνή με τους καρχαρίες που γυρίσαμε στις Μπαχάμες. Ήμουν αποφασισμένος από την αρχή να τη γυρίσουμε χωρίς CGI, αν και ήμουν κι εγώ ένας από αυτούς που, όταν είδαν για πρώτη φορά το «Jaws», είχαν πραγματικά τρομοκρατηθεί και ειλικρινά δεν ήμουν σίγουρος αν θα ήμουν ικανός για μια τέτοια σκηνή. Αυτό που τελικά ανακάλυψα μετά το γύρισμα ήταν πόσο εντυπωσιακό αλλά και καταπραϋντικό είναι το να είσαι περικυκλωμένος από καρχαρίες. Το μεγαλείο του καρχαρία είναι κάτι το μοναδικό και δεν πρόκειται να ξεχάσω ποτέ την πρώτη πρόσωπο με πρόσωπο επαφή που είχα με έναν καρχαρία-τίγρη.


— Πριν ξεκινήσετε, σας τρόμαζε το γεγονός πως δεν είχε γυριστεί ως τώρα κάποιο βιογραφικό φιλμ για μια τόσο μεγάλη προσωπικότητα;

Όχι ιδιαίτερα, αν και είναι αλήθεια πως είναι πολύ φτωχή η βιογραφική δουλειά που έχει γίνει για τον Κουστώ, παρά τη μεγάλη του δημοτικότητα. Δεν αναφέρομαι μόνο σε ταινίες, καθώς και τα βιβλία ή τα άρθρα που υπάρχουν σχετικά με τη ζωή του είναι πολύ λίγα. Νομίζω πως είχε καταφέρει να προστατεύσει πολύ καλά την εικόνα του κι έτσι δυσκολεύτηκα πολύ κατά τη διάρκεια της συγγραφής του σεναρίου.

Οδύσσεια: Ο σκηνοθέτης της βιογραφίας του Κουστώ, Ζερόμ Σαλ, μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η Audrey Tautou και ο Lambert Wilson πρωταγωνιστούν στην ταινία.


— Τι συμβουλές δώσατε στον Lambert Wilson για τον ρόλο;

Του μίλησα για την κίνηση και την ενέργεια που έβγαζε ο Κουστώ. Του μίλησα φυσικά και για τη γοητεία του, αλλά η διαρκής κίνηση ήταν αυτή που μας απασχόλησε κυρίως. Τη θεωρούσα απαραίτητη για το πώς θα παρουσιάζαμε τον χαρακτήρα του. Για μένα ο Κουστώ ήταν σαν τους καρχαρίες, έπρεπε να κινείται συνεχώς για να μπορεί να αναπνέει.


— Ο Κουστώ τονίζει κάποια στιγμή έντονα πως δεν κάνει ταινίες για τη φύση, αλλά για ιστορίες ανθρώπων. Αυτή ήταν και η δική σας προσέγγιση στο φιλμ;

Ναι, φυσικά. Νομίζω πως όλες οι ιστορίες πρέπει να λέγονται από τη σκοπιά ενός ανθρώπινου επιπέδου, ώστε να είναι ενδιαφέρουσες για τους θεατές.

Οδύσσεια: Ο σκηνοθέτης της βιογραφίας του Κουστώ, Ζερόμ Σαλ, μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Αν η ταινία μου μπορούσε να βοηθήσει ώστε ειδικά οι νέοι να αποκτήσουν σταδιακά οικολογική συνείδηση, αυτό θα ήταν κάτι το οποίο θα μ' έκανε πολύ περήφανο.


— Θεωρείτε την ταινία σας στρατευμένη στο θέμα της οικολογίας ή όχι;

Είναι περισσότερο απ' όσο νόμιζα πως θα ήταν στην αρχή. Όταν άρχισα να ασχολούμαι με αυτό το πρότζεκτ, ενδιαφερόμουν κυρίως για ένα φιλμ που δεν θα ξέφευγε από το είδος της περιπέτειας. Στην πορεία συνάντησα αρκετό κόσμο που σχετιζόταν με την ταινία, ανάμεσά τους και πρώην μέλη της ομάδας του Κουστώ που όλα συμμετείχαν σε οικολογικές ομάδες. Αυτές οι συναντήσεις, σε συνδυασμό με τα ταξίδια και τις καταδύσεις που έγιναν για την ταινία, μου δημιούργησαν μια οικολογική ευαισθησία. Αν, λοιπόν, η ταινία μου μπορούσε να βοηθήσει ώστε ειδικά οι νέοι να αποκτήσουν σταδιακά οικολογική συνείδηση, αυτό θα ήταν κάτι το οποίο θα μ' έκανε πολύ περήφανο.


— Πώς σας επηρέασαν οι ιστορίες του Κουστώ όταν ήσασταν μικρός;

Μου δημιούργησαν τη λαχτάρα για περιπέτεια και ταξίδια και μου έμαθαν να ονειρεύομαι. Κι αυτό είναι κάτι πολύτιμο.

Η ταινία Οδύσσεια προβάλλεται από αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφους

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM