Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter

Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη

6

Σε μια ήσυχη γειτονιά της Θεσσαλονίκης, στην οδό Αποστόλου Παύλου, κάποιες κλούβες της αστυνομίας, παραταγμένα ΜΑΤ και τα αυστηρά μέτρα ασφαλείας στην είσοδο διαταράσσουν την ηρεμία που επικρατεί και σε προϊδεάζουν ότι έχεις φτάσει στο Τουρκικό Προξενείο.

Ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ γεννήθηκε το 1881 στο σπίτι της οδού Απόστολου Παύλου που βρίσκεται πίσω ακριβώς από το Προξενείο. Το 1935 το δημοτικό συμβούλιο της Θεσσαλονίκης αποφάσισε να παραχωρήσει την οικία στην Τουρκία και πλέον έχει μετατραπεί σε μουσείο αφιερωμένο στη ζωή του ιδρυτή του σύγχρονου τουρκικού κοσμικού κράτους αλλά και στα επιτεύγματα του.


Το κτίριο, εκτός από την ιστορική του αξία, διακρίνεται και για την αρχιτεκτονική του αισθητική ως ένα αυθεντικό σωζόμενο οθωμανικό μνημείο. Ήταν μια εποχή που στην πόλη της Θεσσαλονίκης επικρατούσε το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό ύφος.

Η οικία του Κεμάλ, μίας από τις πιο αξιοσημείωτες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, κατασκευάστηκε με την τεχνική της επικόλλησης ξύλου στον βασικό οικοδομικό σκελετό σε όλους τους ορόφους και διαθέτει ορθογώνιο σχήμα.

Μετά το 2012 ξεκίνησαν οι εργασίες ανακαίνισής με μια μοντέρνα αντίληψη της μουσειολογίας: αφαιρέθηκαν οι οικοδομικές προσθήκες που είχε κάνει η ελληνική οικογένεια που είχε μετακομίσει σε αυτό καθώς και τα μη αυθεντικά έπιπλα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το Τουρκικό Προξενείο μάς ανακοίνωσαν ότι στον συγκεκριμένο χώρο, εκτός από τις χιλιάδες επισκέψεις, τελούνται περίπου 50 γάμοι ετησίως, ενώ γειτονικά καταστήματα διαθέτουν τουρκικούς καταλόγους.


Αναμφίβολα, πρόκειται για έναν ιστορικό χώρο στο κέντρο της πόλης που ταυτόχρονα έχει εξελιχθεί σε τουριστικό προορισμό. Συγκαταλέγεται στα κτίρια όπου περίπου 120.000 Τούρκοι το επισκέπτονται για να το δουν από κοντά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το Τουρκικό Προξενείο μάς ανακοίνωσαν ότι στον συγκεκριμένο χώρο, εκτός από τις χιλιάδες επισκέψεις, τελούνται περίπου 50 γάμοι ετησίως, ενώ γειτονικά καταστήματα διαθέτουν τουρκικούς καταλόγους.

Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Η κουζίνα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Μπαίνοντας στο σπίτι, αντιλαμβάνομαι ότι διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση και ότι αποτελείται από τρία πατώματα και μία αυλή. Στους τοίχους μπορείς να δεις πολλές φωτογραφίες από διάφορες σημαντικές περιόδους της ζωής του Ατατούρκ.

Στον πρώτο όροφο βρίσκεται το σαλόνι για τους ξένους, το δωμάτιο της μητέρας του Κεμάλ, το καθιστικό και η κουζίνα.

Ο δεύτερος όροφος περιλαμβάνει το δωμάτιο στο οποίο γεννήθηκε, ενώ υπάρχουν πολυάριθμα προσωπικά αντικείμενα, έγγραφα και, φυσικά, φωτογραφικά καρέ από συναντήσεις με ηγέτες σε όλο τον κόσμο αλλά και στιγμές της ζωής του. Βέβαια, τα βλέμματα και τις περισσότερες φωτογραφίσεις προσελκύει το κέρινο ομοίωμα του Κεμάλ.

Επίσης, έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον κάποια αποσπάσματα από συνεντεύξεις και κείμενα του Κεμάλ, η σχέση που είχε με τα παιδιά και η μεγάλη βαρύτητα που έδινε στην παιδεία.

Υποστήριζε ότι η ανατροφή των παιδιών πρέπει να βασίζεται στην αρχή της ελεύθερης σκέψης και της ελεύθερης συνείδησης.

Στη συνέχεια διαβάζω τα λόγια του ίδιου: «Οι περισσότερες οικογένειες έχουν από παλιά μια πολύ κακή συνήθεια. Δεν αφήνουν τα παιδιά τους να μιλήσουν και δεν τα ακούν. Πόσο εσφαλμένη, θα έλεγα, και επιβλαβής ενέργεια.

Θα έπρεπε να παροτρύνουν τα παιδιά να μιλούν ελεύθερα και να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους.

Πρέπει να αναθρέψουμε τα παιδιά μας ώστε να εκφράζονται ανοιχτά και χωρίς δισταγμούς, να υπερασπίζονται αυθόρμητα τα πιστεύω τους και αντίστοιχα να σέβονται τις ειλικρινείς απόψεις των άλλων».


Λίγο πριν από την έξοδο στέκομαι σε μια επιγραφή που διαβάζουν οι περισσότεροι όση ώρα βρίσκομαι εκεί, στην οποία αναγράφεται:

«Αυτό το σπίτι, παρόλο που δεν συμπεριλαμβάνεται εντός των συνόρων, βρίσκεται εντός της εδαφικής έκτασης του Γενικού Προξενείου της Τουρκίας που μας ανήκει, θεωρείται εδαφικό τμήμα ανήκον στο Κράτος της Δημοκρατίας της Τουρκίας, διατηρεί μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του κάθε Τούρκου.

Είναι το πρώτο μέρος που επισκέπτεται ο κάθε Τούρκος που πηγαίνει στη Θεσσαλονίκη και για την Τουρκία είναι ένας χώρος επιφορτισμένος με άκρως υψηλή πνευματική αξία».

Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Το καπέλο του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Το κέρινο ομοίωμά του. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Αναμφίβολα, πρόκειται για έναν ιστορικό χώρο στο κέντρο της πόλης που ταυτόχρονα έχει εξελιχθεί σε τουριστικό προορισμό. Συγκαταλέγεται στα κτίρια που πολλοί Τούρκοι επισκέπτες επιθυμούν να δουν από κοντά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Στο μουσείο δίνεται έμφαση στη σχέση που είχε με τα παιδιά και η μεγάλη βαρύτητα που έδινε στην παιδεία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Εξωτερική όψη του μουσείου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Φωτογραφίες από προσωπικό αρχείο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Η σφραγίδα του. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Κομπολόι. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Προσωπικά αντικείμενα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Προσωπικά αντικείμενα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Κέρινο ομοίωμα της μητέρας του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Στους τοίχους μπορείς να δεις πολλές φωτογραφίες από διάφορες σημαντικές περιόδους της ζωής του Ατατούρκ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Φωτογραφία από προσωπικό αρχείο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Γενική άποψη του μουσείου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μπήκαμε στo σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ρούχα του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Urban Culture
6

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
ΨΚΜ: Επαναπροσδιορίζοντας το «ψιλικατζίδικο» στο Μετς

Radio Lifo / ΨΚΜ: Επαναπροσδιορίζοντας το «ψιλικατζίδικο» στο Μετς

Δεν είναι ΚΨΜ. Είναι το ΨΚΜ και είναι ένα μικρό μαγαζάκι στη Μάρκου Μουσούρου, ακριβώς δίπλα από το Odeon. Ένα μέτα-ψιλικατζίδικο που άνοιξαν πριν από τρία περίπου χρόνια με πολλή αγάπη και μεράκι ένα ζευγάρι που μεγάλωσε στο Μετς. Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Μαρία Πολυξά και τον Δημήτρη Φάντη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Αυστραλή breakdancer απασχολεί ακόμη το διαδίκτυο με το «μηδέν» και τη χορογραφία της

Διεθνή / Η Αυστραλή breakdancer απασχολεί ακόμη το διαδίκτυο με το «μηδέν» και τη χορογραφία της

Κανένας αθλητής που έχει εκπροσωπήσει τη χώρα του στους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με αυτόν τον τρόπο, αναφέρει η Ολυμπιακή Επιτροπή της Αυστραλίας
LIFO NEWSROOM
Η αθέατη πλευρά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Ρεπορτάζ / Η αθέατη πλευρά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Πώς μοιάζει η καθημερινότητα στον πύργο ελέγχου; Τι συμβαίνει όταν υπάρχει ένα σκουπίδι στον διάδρομο; Ποιοι κουβαλάνε στα ταξίδια τους τις περισσότερες και μεγαλύτερες αποσκευές ανά άτομο; H LiFO εξασφάλισε πρόσβαση σε μέρη όπου δεν επιτρέπεται η είσοδος σε επιβάτες και επισκέπτες του αεροδρομίου.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Πέντε youtubers σε ένα σπίτι που δεν κοιμάται ποτέ

Urban Culture / Πέντε youtubers σε ένα σπίτι που δεν κοιμάται ποτέ

Ο Hacky (Φώτης Γιορδαμνής), ο Gianuba (Γιάννης Θεοτοκάς), o GemiFrap (Κωνσταντίνος Γκεμιτζής), o Dorii (Γιάννης Μαγκνταλάσωβ) και ο Gunzar (Κρις Ελέζι) ζουν και δημιουργούν περιεχόμενο σε ένα μεγάλο σπίτι με πισίνα στα νότια.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Οι κάθετοι κήποι της Αθήνας

ADM 2024: The New Vision / Οι εντυπωσιακοί κάθετοι κήποι της Αθήνας

Ο αρχιτέκτονας μηχανικός Άρης Γιαννόπουλος του αρχιτεκτονικού γραφείου WOA εξηγεί γιατί οι πράσινοι κήποι, πέρα από την καλαισθησία που προσφέρουν, είναι σημαντικοί για τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος στην πόλη και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.
M. HULOT
Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ