Σύντομα, η Μαδρίτη θα καλύψει κάθε μη χρησιμοποιούμενο χώρο με πράσινο.
Η πόλη σκοπεύει να δαπανήσει εκατομμύρια ευρώ για να επεκτείνει τα υπάρχοντα πάρκα και να καλύψει όσο δυνατόν περισσότερες ταράτσες και τοίχους με πράσινο. Περίπου είκοσι δύο άδεια οικόπεδα θα μεταμορφωθούν σε αστικούς κήπους. Οι λιθόστρωτες πλατείες θα γίνουν πάρκα που θα μπορούν να απορροφήσουν τα ύδατα από τις βροχοπτώσεις. Κοντά στον ποταμό που διασχίζει την πόλη, όπου το 2003 καταργήθηκε ένας μεγάλος αυτοκινητόδρομος, η πόλη θα δαπανήσει πάνω από 4,3 εκ. ευρώ για να ολοκληρώσει την δενδροφύτευση στις όχθες του.
Όλες αυτές οι παρεμβάσεις είναι μέρος ενός σχεδίου ριζικών αλλαγών ώστε να προσαρμοστεί η πόλη και να καταστεί έτοιμη να αντιμετωπίσει τις μείζονες αλλαγές που συνοδεύουν την κλιματολογική αλλαγή: περισσότερες ημέρες καύσωνα, σοβαρότερη ξηρασία και, όταν σημειώνονται βροχοπτώσεις, μεγαλύτερης κλίμακας πλημμύρες.
Καθώς η πόλη αρχίζει να απαγορεύειτην κυκλοφορία των αυτοκινήτων από τους κεντρικούς δρόμους, το Υπουργείο Περιβάλλοντος εξετάζει το ενδεχόμενο να μετατρέψει και κάποιες από τις οδούς αυτές σε γραμμικά, δενδροφυτεμένα πάρκα.
'Oλες αυτές οι παρεμβάσεις είναι μέρος ενός σχεδίου ριζικών αλλαγών ώστε να προσαρμοστεί η πόλη και να καταστεί έτοιμη να αντιμετωπίσει τις μείζονες αλλαγές που συνοδεύουν την κλιματολογική αλλαγή: περισσότερες ημέρες καύσωνα, σοβαρότερη ξηρασία και, όταν σημειώνονται βροχοπτώσεις, μεγαλύτερης κλίμακας πλημμύρες.
"Η ιδέα είναι ότι με τον καιρό, όσο αυξάνονται αυτές οι παρεμβάσεις, οι συνέργειες θα λειτουργούν συνδυαστικά με άλλα μείζονα σχέδια αστικής αναμόρφωσης για την κλιματολογική αλλαγή ούτως ώστε να αυξήσουν την αντίσταση στις συνέπειες της σε μεγαλύτερη κλίμακα και σε επίπεδο πόλεων." λέει ο Τομ Άρμορ, διευθυντής παγκόσμιας αρχιτεκτονικής τοπίου για την Arup, την εταιρεία design και μηχανικής που συνεργάστηκε με την Μαδρίτη για να δημιουργήσει μια μεγάλη λίστα τρόπων με τους οποίους η πόλη θα μπορούσε να δράσει προληπτικά, εισάγοντας περισσότερη φύση στο τσιμέντο.
Η Μαδρίτη υπήρξε ανέκαθεν μια πόλη με ζεστά καλοκαίρια, αλλά γίνεται ακόμα πιο ζεστή. Κατά την διάρκεια του καύσωνα τον καλοκαίρι του 2015, η θερμοκρασία κάποιες ημέρες του Ιουνίου και του Ιουλίου άγγιξε τους 40 βαθμούς Κελσίου σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Οι καύσωνες στο παρελθόν σημειώνονταν κάθε είκοσι χρόνια, ενώ πλέον επαναλαμβάνονται κάθε πέντε χρόνια. Το 2050 θα υπάρχουν 20% περισσότερες ασυνήθιστα θερμές ημέρες το καλοκαιρι ενώ επίσης θα βρέχει 20% λιγότερο.
Κάθε μία από τις προγραμματισμένες αλλαγές στο τοπίο μπορεί να βοηθήσει. Η δημιουργία κήπων στς ταράτσες, η προσθήκη φυτών στους εξωτερικούς τοίχους βοηθούν στην μόνωση των κτηρίων ώστε να εξοικονομείται ενέργεια και στην μείωση του θορύβου. Βοηθούν επίσης να μειωθεί η θερμοκρασία σε τοπικό επίπεδο με την σκίαση τους πεζοδρομίου και με την απελευθέρωση υδρατμών που βοηθούν στην δημιουργία νεφών. Σε πιλοτικές δοκιμές πράσινων ταρατσών σε κάποιες γειτονιές της Μαδρίτης, οι θερμοκρασίες μειώθηκαν κατά τέσσερις βαθμούς το λιγότερο. Η αντικατάσταση των λιθόστρωτων πλατειών με φυτά που μπορούν να απορροφήσουν και να αποθηκεύσουν νερό θα βοηθήσει την πόλη να αντιμετωπίσει τις πιο συχνές καταρρακτώδεις βροχοπτώσεις.
"Οι βελτιώσεις που παρουσιάζονται είναι πρακτικές και αποδοτικές και μπορούν να εφαρμοσθούν σε πολλές περιοχές της πόλης" σύμφωνα με τον Άρμορ."Αποτελούν τοπικές λύσεις, ζώνες προστασίας, που έχουν ως στόχο να βοηθήσουν την πόλη να προσαρμοστεί για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των διαφορετικών σεναρίων κλιματολογικής αλλαγής και να αποκτήσει αντιστάσεις." Παρότι η ξηρασία θα γίνει πιο συχνό φαινόμενο, η πόλη θα μπορεί να συντηρεί περισσότερα φυτά. Με τον επανασχεδιασμό των λιθόστρωτων περιοχών ούτως ώστε να απορροφούν το νερό αντί να γίνεται απορροή, η πόλη θα είναι σε θέση να αρδεύει κατά βούληση όλους τους κήπους. Επίσης η επιλογή των σωστών φυτών για το ξηρό κλίμα της Μαδρίτης είναι πολύ σημαντική.
"Οι περιοχές πρασίνου δεν πρέπει να εξιδανικεύονται ως "πράσινες" απαραίτητα" σύμφωνα με την Σουζάνα Σάϊθ, επικεφαλής έργου για το γραφείο αειφορίας της Arup στην Μαδρίτη. Οι βέλτιστες λύσεις μπορεί να είναι καφέ σε κάποιες εποχές του χρόνου, όπως και οι περιβάλλουσες φυσικές περιοχές. Το θέμα είναι να επιλεχθούν φυσικές λύσεις, και όχι να επιβληθούν φυτεύσεις με σκοπό να επιτευχθεί μία συγκεκριμένη εικόνα.
Η προσθήκη φυτών θα βοηθήσει επίσης την πόλη με το πρόβλημα του νέφους. Η Μαδρίτη, μία από τις πόλεις της Ευρώπης με το μεγαλύτερο πρόβλημα ρύπανσης, πλέον απαγορεύει εν μέρει την κυκλοφορία τροχοφόρων και καθιστά δωρεάν την μετακίνηση με μέσα μαζικής μεταφοράς κατά τις πιο ρυπασμένες ημέρες. Επίσης το σχέδιο είναι να απαγορευθεί τελείως η χρήση αυτοκινήτων ντίζελ στο κέντρο της πόλης μέχρι το 2020. Τα φυτά θα βοηθήσουν ακόμα περισσότερο γιατί όταν η θερμοκρασία διατηρείται χαμηλότερη αποφεύγεται η πρόκληση ρύπανσης όζοντος. Μία μελέτη του 2015 υπέδειξε ότι η δενδροφύτευση σε "βιομηχανική κλίμακα" είναι ένα σημαντικό μέσον για την καταπολέμηση της ρύπανσης.
Σύμφωνα με τον Άρμορ το παράδειγμα της Μαδρίτης θα έπρεπε να ακολουθήσουν όλες οι πόλεις. Οι αλλαγές φυσικά θα πρέπει να προσαρμοσθούν στις συγκεκριμένες ανάγκες κάθε πόλης και το κλίμα της, αλλά πολλές από τις λύσεις που προτείνοτναι είναι καθολικής ισχύος. "Η έρευνα σήμερα μας δείχνει πως οι λύσεις που βασίζονται στην φύση, όπως αυτές που προτείνονται εδώ, μπορούν να προσφέρουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία, την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλον, αντιπροσωπεύοντας κατ' αυτόν τον τρόπο πιο αποτελεσματικές και αποδοτικές λύσεις σε σύγκριση με τις πιο παραδοσιακές προσεγγίσεις."