Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
«Αν μπορέσεις να ενεργοποιήσεις τη συμμετοχή των αναγνωστών στην ερμηνευτική διαδικασία μιας εικόνας, έχεις περισσότερες πιθανότητες να τους προσφέρεις μια σημαντική εμπειρία»
0

Έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου, ενώ τα εξώφυλλά του για τις εκδόσεις Penguin είναι γραφιστικά έργα τέχνης. Το 2009 είχα μιλήσει με τον David Pearson για την έντυπη LIFO για τη δημιουργική φαντασία και την τέχνη του να κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλό του. Η συνέντευξη ψηφιοποιείται για πρώτη φορά. 

 

—Ένα καινούριο βιβλίο προσγειώνεται στο γραφείο σας. Πώς ξεκινάτε;

Κατ’ αρχάς ψάχνω πάντα πολύ τα τυπογραφικά στοιχεία, τις γραμματοσειρές κλπ. Είμαι πολύ τυχερός που το στούντιό μου είναι σχεδόν δίπλα σε μια από τις σημαντικότερες βιβλιοθήκες τυπογραφικών πηγών (http://stbride.org) και ευτυχώς δεν τους πειράζει που τους ενοχλώ κάθε λίγο και λιγάκι… Επίσης μ’ αρέσει να χρησιμοποιώ το συμβολισμό και την αφαίρεση στη δουλειά μου. Νομίζω ότι είναι πολύ πιο ερεθιστικό για τους αναγνώστες ένα εξώφυλλο που υπονοεί τα περιεχόμενα του βιβλίου αφήνοντας τη φαντασία να συμπληρώσει τα κενά. Αν μπορέσεις να ενεργοποιήσεις τη συμμετοχή των αναγνωστών στην ερμηνευτική διαδικασία μιας εικόνας, έχεις περισσότερες πιθανότητες να τους προσφέρεις μια σημαντική εμπειρία.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Πίρσον σε διάλεξή του, παρουσιάζει το εντυπωσιακό εξώφυλλο που σχεδίασε για το Treasure Island του Robert Louis Stevenson

Περιμένατε να γίνετε τόσο περιζήτητος;

Ποτέ δεν περιμένεις να γίνεις πετυχημένος, νομίζω, - απλώς προσπαθείς να ικανοποιείς πάντα τα υψηλά στάνταρ που ο ίδιος έβαλες στον εαυτό σου. Αν η δουλειά γίνει εμπορική επιτυχία, τότε τέλεια! Όμως αυτό δεν ήταν ποτέ αυτοσκοπός για μένα - στο κάτω-κάτω το ντιζάιν, είναι μια βιομηχανία παροχής υπηρεσιών.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι πολύ πιο ερεθιστικό για τους αναγνώστες ένα εξώφυλλο που υπονοεί τα περιεχόμενα του βιβλίου αφήνοντας τη φαντασία να συμπληρώσει τα κενά»

Κατά πόσο σας αντιπροσωπεύει το τελικό προϊόν; Και, επίσης, κάνω λάθος αν πω πως πολλά εξώφυλλά σας θα στέκονταν άνετα στους τοίχους μιας γκαλερί;

Είστε πολύ καλός που το λέτε αυτό, καθώς υπονοείτε ότι η δουλειά μου έχει, αν μη τι άλλο, ακεραιότητα. Η πικρή αλήθεια είναι όμως ότι δεν υπάρχει και πολύς χώρος για ακεραιότητα στη σύγχρονη εκδοτική βιομηχανία – ούτε για τέχνη. Οι πελάτες μπαίνουν συχνά στον πειρασμό να κάνουν μικροαλλαγές στα σχέδιά μου (είτε για να νιώσουν ότι η ιδέα ανήκει και σ’ αυτούς είτε από καλοπροαίρετη διαίσθηση του τι θέλει το κοινό). Αν αυτό δεν συμβεί σε κάποιο εξώφυλλο νιώθω πραγματικά πολύ τυχερός!…

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Συνεχίζετε τη συνεργασία με την Penguin αλλά πλέον έχετε και τη δική σας εταιρία, το δικό σας στούντιο…

Υπάρχουν διάφορα αρνητικά στο να δουλεύω μόνος μου. Δεν έχω πια λόγο στο τι θα εγκριθεί τελικά απ’ τους πελάτες. Η δουλειά μου πρέπει πλέον να μιλάει από μόνη της και εγώ δεν μπορώ να κάνω τίποτα, δεν μπορώ να επηρεάσω κανέναν. Όπως καταλαβαίνετε όμως, τώρα πια νιώθω πολύ πιο ήρεμος… Κι επίσης να πω ότι απολαμβάνω πολύ την διαχείριση κάθε μικροπράγματος στην εταιρία μου, απ’ τα λογιστικά μέχρι την καθαριότητα του γραφείου!

  

Όταν ένας εκδότης έρχεται στο στούντιό σας απαιτεί συνήθως κάτι συγκεκριμένο ή θέλει κυρίως να αξιοποιήσει τη φαντασία σας;

Μάλλον το δεύτερο. Ο σχεδιασμός βιβλίων είναι μια υπέροχη δουλειά γιατί ασχολείσαι με κάθε παραμικρή λεπτομέρεια – άρα έχεις μεγάλη δημιουργική ελευθερία. Απ’ την άλλη πάντα μου άρεσε το κομμάτι της επίλυσης προβλημάτων. Το να δουλεύω δηλαδή έχοντας καθορισμένα όρια (και συγκεκριμένες απαιτήσεις). Νιώθω πολύ πιο δημιουργικός όταν η χρωματική παλέτα μου είναι περιορισμένη, είτε απ’ τον πελάτη είτε από εμένα.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Διαβάζετε τα βιβλία πριν σχεδιάσετε την έκδοσή τους;

Ναι, φυσικά. Ακόμα και όταν δεν ξέρω τη γλώσσα (πχ. Γαλλικά) ζητάω πάντα τη βοήθεια κάποιου καλού μεταφραστή για να αποκωδικοποιήσω το κείμενο. Αυτό είναι πάντα ανέλπιστα διασκεδαστικό, γίνεται μια συζήτηση δημιουργική για το βιβλίο, την τέχνη και την εικόνα - μια συζήτηση που συνήθως απουσιάζει από την εκδοτική βιομηχανία.

Τι είδους βιβλία σας αρέσει να σχεδιάζετε; Και, ποια είναι τα πιο δύσκολα;

Τα αγαπημένα μου είναι αυτά που μπορώ να τα προσεγγίσω με σαφήνεια, αυτά που μου δίνουν αμέσως συγκεκριμένες ιδέες για το πώς θα μπορούσε να είναι το εξώφυλλο. Όσο για τα πιο δύσκολα… Αυτά είναι σίγουρα τα βιβλία συγγραφέων που βρίσκονται εν ζωή – ειδικά των διάσημων συγγραφέων!

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Αν κάποτε τα χειροπιαστά βιβλία εξαφανιστούν και τη θέση τους πάρουν τα e-books, τι θ’ απογίνουν τα εξώφυλλα;

Δεν θέλω να το σκέφτομαι και δεν πιστεύω καν ότι τα e-books θα αντικαταστήσουν τελείως τα χειροπιαστά βιβλία. Πιστεύω ότι σε κάποια στιγμή και τα δύο είδη απλώς θα συνυπάρχουν (ή τουλάχιστον το ελπίζω!).

 

 

 

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ