Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά

Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter
1
Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter

 Για όσους δεν καταλαβαίνουν (ή δεν θέλουν να καταλαβαίνουν) το εφιαλτικό νέο τοπίο της παγκόσμιας Οικονομίας με τους κωδικούς όρους που εκφέρονται λες κι όλοι γεννιόμαστε και πεθάινουμε μέσα στο Χρηματιστήριο, μόλις κυκλοφόρησε, από τις Εκδόσεις Κριτική, το βιβλίο του βραβευμένου Βρετανού κομίστα Ντάριλ Κάνινγκχαμ, «Σούπερκραχ –το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή οικονομία».


Ο Κάνινγκχαμ πιάνει την ιστορία της πρόσφατης οικονομικής κρίσης από την αρχή, και το πρώτο μέρος του graphic novel του το αφιερώνει στην Άυν Ράντ, οπαδό του φιλελευθερισμού και μέντορα του Άλαν Γκρίνσπαν, του τέως προέδρου της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ. Η Άυν Ραντ μου ήταν παντελώς άγνωστη, σε άλλους όμως ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής και η επιρροή που άσκησε στην αμερικανική -και όχι μόνο- δεξιά ήταν τεράστια. Η φιλοσοφία της, ο «αντικειμενισμός», υποστήριζε ότι για να λειτουργήσει σωστά η λογική χρειάζεται ανεξαρτησία και ατομικότητα. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, ο εγωισμός μετατρέπεται σε αρετή και η κρατική παρέμβαση, ακόμα και για να προστατευθούν οι αδύναμοι, είναι ανεπιθύμητη. Ο αλτρουισμός, εξάλλου, θεωρείται ηθική κατάπτωση!
Στο δεύτερο μέρος ο κομίστας περιγράφει με λεπτομέρειες την οικονομική κρίση και τα αίτια που οδήγησαν σε αυτήν. Η απληστία του τραπεζικού τομέα ευθύνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό για την οικονομική κατάρρευση που ακολούθησε. Ποιος άλλος ευθύνεται; Η έλλειψη κρατικού ελέγχου και οι χαλαρές κυβερνητικές ρυθμίσεις. Εδώ, βέβαια, νευραλγικό ρόλο έπαιξε το πουλέν της Άυν Ραντ και πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, ο Άλαν Γκρίνσπαν, θιασώτης της ελάχιστης κρατικής παρέμβασης, που θεωρούσε ότι η αγορά είναι ικανή να αυτορρυθμιστεί και οι περιορισμοί την βλάπτουν. Αυτό το τελευταίο, σας θυμίζει κάτι;


Στο τρίτο μέρος, αφού πλέον η ζημιά έχει γίνει, ο Κάνινγκχαμ ασχολείται με την υπάρχουσα κατάσταση και αναλύει τις δύο κυρίαρχες ιδεολογίες –τη συντηρητική και την προοδευτική. Αναζητά τα ισχυρά και τα αδύναμα σημεία της καθεμιάς, λαμβάνοντας υπόψη του σχετικές επιστημονικές θεωρίες. Μελετά τη φθίνουσα επιρροή της αριστεράς και τη μετατροπή των φτωχών και των μειονοτήτων σε αποδιοπομπαίους τράγους. Τέλος, προσπαθεί να εξηγήσει τους λόγους, για τους οποίους μεγάλο κομμάτι των ψηφοφόρων υποστηρίζει πολιτικές θέσεις, που στην ουσία το βλάπτουν.


Ξεκίνησα να διαβάζω το Σούπερκραχ, χωρίς να είμαι σίγουρη ότι θα το τελειώσω –η οικονομία δεν είναι το φόρτε μου. Τελικά όχι μόνο το διάβασα και το ευχαριστήθηκα, αλλά έλυσα και πολλές από τις απορίες που φαντάζομαι έχουμε όλοι. Ο λόγος του Κάνινγκχαμ είναι απλός, σαφής και εύληπτος, χωρίς να αφήνει κενά. Όσο για το σκίτσο του, είναι αδρό και ξεκάθαρο, συμπληρώνοντας και κάνοντας κατανοητές έννοιες που δε θα περίμενε κανείς να αναλύονται σε κόμικ. Χαρακτηριστικό της σοβαρότητας της δουλειάς που έχει γίνει, είναι ότι στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου υπάρχει η σχετική βιβλιογραφία, καθώς και ένα γλωσσάριο οικονομικών όρων. Όσο για το πώς τελειώνει; Αισιόδοξα, μια και ο κομίστας πιστεύει ότι είναι στο χέρι όλων μας να ανατρέψουμε την κατάσταση και να αποκαταστήσουμε την κοινωνική δικαιοσύνη που σήμερα, λόγω της Κρίσης, θεωρείται πολυτέλεια.

Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter
Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter
Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Dexamenes: Ο Νίκος Καραφλός μετέτρεψε ένα οινοποιείο του Μεσοπολέμου σε πολυτελές θέρετρο

Design / Dexamenes: Ο Νίκος Καραφλός μετέτρεψε ένα οινοποιείο του Μεσοπολέμου σε πολυτελές θέρετρο

Ο δημιουργός και ιδιοκτήτης του Dexamenes Seaside Hotel αξιοποίησε ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο κρασιών, εστιάζοντας στην εμπειρία της φιλοξενίας μέσα από την τέχνη, το κρασί, τη φύση και τον τοπικό πολιτισμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Συνέντευξη / Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Η Βρετανή ενδυματολόγος που βραβεύθηκε με Όσκαρ για την εκπληκτική δουλειά της στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιγράφει στη LiFO πώς έπλασε τον ενδυματολογικό κώδικα της Μπέλα Μπάξτερ με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Green Block of Flats: Η πρώτη παθητική πολυκατοικία στο κέντρο της Αθήνας είναι ένα πρότυπο βιώσιμης αρχιτεκτονικής

ADM 2024: The New Vision / Green Block of Flats: Η πρώτη παθητική πολυκατοικία στο κέντρο της Αθήνας είναι ένα πρότυπο βιώσιμης αρχιτεκτονικής

Το έργο που υλοποίησαν η Hellenic Residences και το αρχιτεκτονικό γραφείο του Αριστείδη Ντάλα συνδυάζει πρωτοποριακή τεχνολογία και σύγχρονη αισθητική.
THE LIFO TEAM
«A Future for the Past» μια έκθεση στο μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Design / Μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Η Νίκη και η Ζωή Μοσκόφογλου εξερευνούν τη μαγεία του μαρμάρου, συνδέοντας το παρελθόν και το παρόν ενός πολύτιμου υλικού με έργα σύγχρονου design και Τηνιακών μαρμαρογλυπτών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δημιουργώντας σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

ADM 2024: The New Vision / Σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

Έχοντας σε προτεραιότητα τη βιώσιμη και αρχιτεκτονική μετεξέλιξη των έργων της, η Hellenic Properties συνεχίζει να επενδύει με προσήλωση και αφοσίωση στον πράσινο χαρακτήρα των έργων της, κάτι που αποδεικνύεται από τις πιστοποιήσεις με το διεθνές πρότυπο LEED.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

ADM 2024: The New Vision / Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

Με έργα σε απροσδόκητα μέρη του πλανήτη, οι Minas Kosmidis Architects δημιουργούν, με επίκεντρο τις καθαρές γραμμές, τις εκάστοτε πολιτιστικές επιρροές και τα εκλεκτικά στοιχεία, με στόχο μια πολυαισθητηριακή εμπειρία κατοίκησης.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

ADM 2024: The New Vision / Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

Ο Τσαμπίκος Πετράς διερευνά την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής στο πλαίσιο των σύγχρονων αλλαγών, αναζητώντας, μέσω της δημιουργικής προσέγγισης του γραφείου PETRĀS architecture, νέους τρόπους σύνδεσης των έργων με τον χρήστη, την ύλη και το νόημα.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ

σχόλια

1 σχόλια
Εδώ στην Ελλάδα κάποιοι μαθηματικοί κάνανε το ίδιο με το δικό τους αντικείμενο. Ειναι απίθανο πόσο πιο κατανοητό γίνεται κάτι μέσα από εικόνες. Μπράβο στον κανινγκχαμ (πονηρό ζαμπόν) για την προσπάθειά του.