Τέλεια ομορφιά: Δολοφονώντας την αυτοπεποίθηση νεαρών κοριτσιών

Τέλεια ομορφιά: Δολοφονώντας την αυτοπεποίθηση νεαρών κοριτσιών Facebook Twitter
Στα hashtags #youareamazing και #girlsattitudes πολύ συχνά καταφθάνουν προσωπικές ιστορίες κοριτσιών με ισοπεδωμένη αυτοπεποίθηση και υψηλά επίπεδα άγχους
0

Δεν χρειαζόταν μία νέα έρευνα ούτε μερικές οργισμένες φεμινιστικές παρεμβάσεις για να γίνει σαφές ότι ο τρόπος με τον οποίο επιβάλλονται - μέσω των media, κυρίως - τα πρότυπα ομορφιάς, όχι απλώς αποσυντονίζουν τις νεαρές γυναίκες, αλλά ισοπεδώνουν την αυτοπεποίθηση τους για πάντα. 

Χρειάζονταν, όμως, μερικά συντριπτικά ποσοστά για το πώς αισθάνονται κορίτσια - απ' όλα τα ηλικιακά στρώματα - απέναντι στα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς, από τα οποία βάλλονται καθημερινά, για να γίνει αντιληπτός ο πόλεμος που οι βιομηχανίες μόδας και ομορφιάς έχουν ανοίξει εναντίον του γυναικείου ψυχισμού και εκατομμυρίων υπό διαμόρφωση ακόμη προσωπικοτήτων. 

Σύμφωνα με την έρευνα του "Girlguiding", οργανισμού για τα δικαιώματα των γυναικών και της πολιτικά ορθής καθοδήγησης των κοριτσιών - ήδη από τα σχολικά χρόνια - μόνο στη Βρετανία ένα 61% των νεαρών γυναικών, ηλικίας από 7 έως 21 ετών είναι ικανοποιημένο από την εξωτερική του εμφάνιση, ποσοστό που το 2011 βρισκόταν στο 73%... Το τρομακτικό, όπως αναφέρουν οι συντάκτες της έρευνας, είναι ότι απ' όλο και μικρότερη ηλικία τα κορίτσια τείνουν, όχι απλώς να ενδιαφέρονται, αλλά να ανησυχούν για θέματα βάρους, μικρο-ατέλειες στο πρόσωπο και οτιδήποτε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί όχι απλώς διαφορετικό, αλλά εκτός πλαισίου των σύγχρονων προτύπων ομορφιάς.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο κορίτσια και νεαρές γυναίκες επηρεάζονται σε ανησυχητικό βαθμό από το επιθετικό marketing περί τέλειου σώματος, τέλειου προσώπου, τέλειου χαμόγελου, τέλειου look.

Σύμφωνα με την Becky Hewitt, διευθύντρια του "Girlguiding" το πιο σοκαριστικό που προέκυψε από τις απαντήσεις περισσότερων από 1600 κοριτσιών και νεαρών γυναικών ήταν το άγχος για την κριτική που μπορεί να επισύρει το ίδιο τους το σώμα - κυρίως μέσω των social media, καθώς και το ότι 10χρονα κορίτσια, σε ποσοστό 38% εμφανίζονταν πεπεισμένα ή ότι είναι άσχημα ή ότι δεν είναι αρκετά όμορφα, ώστε να αξίζουν αγάπης και προσοχής... 

Ακόμη χειρότερα, ένα 35% ήδη από αυτή την ηλικία εμφανιζόταν να ασπάζεται την άποψη ότι οι γυναίκες κρίνονται κυρίως από την εμφάνιση και όχι από τις ικανότητες τους, ενώ ένα 23% δήλωνε την ανάγκη του όχι να σπουδάσει ή να διακριθεί σε αυτό που αγαπά να κάνει, αλλά να είναι τέλειο σε ό,τι αφορά την εξωτερική του εμφάνιση. 

Αν αυτό πιστεύει ένα κορίτσι στα 10, μέχρι τα 21 τα ποσοστά σε αντίστοιχα ερωτήματα εκτοξεύονται. Για την ακρίβεια, ένα 80% γυναικών ηλικίας 14-21 ετών εμφανίστηκε βέβαιο ότι η εμφάνιση όχι απλώς μετράει, αλλά ισοπεδώνει τις υπόλοιπες ικανότητες, ένα 66% δεν αισθάνεται αρκετά όμορφο, ενώ συντριπτικό 93%, θεωρεί ότι σε προσωπικό επίπεδο θα κριθεί από το σέξι παρουσιαστικό και όχι από τις ικανότητες του...

Κατά την Hewitt, όμως, τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας δεν αφορούν μόνο τις νεαρές Bρετανίδες, αλλά δείχνουν ότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο κορίτσια και νεαρές γυναίκες επηρεάζονται σε ανησυχητικό βαθμό από το επιθετικό marketing περί τέλειου σώματος, τέλειου προσώπου, τέλειου χαμόγελου, τέλειου look. Τα μηνύματα που έρχονται μέσω των social media από χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, κ.α., είναι απογοητευτικά, καθώς στα hashtags #youareamazing και #girlsattitudes πολύ συχνά καταφθάνουν προσωπικές ιστορίες κοριτσιών με ισοπεδωμένη αυτοπεποίθηση και υψηλά επίπεδα άγχους: σε πολλές από αυτές τις ιστορίες, κορίτσια κάθε ηλικίας δηλώνουν απρόθυμα - κάποτε και φοβισμένα - να κοινωνικοποιηθούν, να φορέσουν τα αγαπημένα τους ρούχα ή ακόμη και να πάρουν τον λόγο μέσα στη σχολική τάξη... 

Σύμφωνα με την δρ Carole Easton, κλινική ψυχολόγο και επικεφαλής προγραμμάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο που προάγουν την ψυχική υγεία και τη γυναικεία αυτοπεποίθηση όλο αυτό που αποτυπώνεται τόσο στην έρευνα όσο και μέσα από τις προσωπικές ιστορίες των κοριτσιών είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί πανευρωπαϊκά. "Σε διαφορετική περίπτωση θα συνεχίσουμε να βλέπουμε γυναίκες με χαμηλή ποιότητα ζωής, χαμηλή αυτοπεποίθηση και ανησυχίες που καταστρέφουν ένα υγιές μέλλον σε επαγγελματικό, κοινωνικό και προσωπικό επίπεδο", δηλώνει χαρακτηριστικά. 

Με στοιχεία από BBC, The Atlantic 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM
Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Ζωή στα καλύτερά της / Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Μια συζήτηση για το σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης με την κλινική-οργανωσιακή ψυχολόγο Έλενα Μπίκου, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
Σάββας Χαραλαμπίδης

Good Business Directory Vol.5 / Βιώσιμο σύστημα υγείας επιτυγχάνεται με καινοτομία και σταθερό πλαίσιο συνεργασίας με την πολιτεία

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο Σάββας Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής Ελλάδος, Κύπρου & European Distributor Μarkets της Gilead Sciences, χαρτογραφεί τους παράγοντες που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας στη χώρα μας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Άκου την επιστήμη / Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Oι εξαρτήσεις, οι ψυχοδραστικές ουσίες και η απειλή μιας νέας πανδημίας. Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, Άγγελος Χατζάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ