Ένα αντίο στον Γιώργο Γαβαλά, τον πιο ορίτζιναλ χίπη της Αθήνας

Ένα αντίο στον Γιώργο Γαβαλά, τον πιο ορίτζιναλ χίπη της Αθήνας Facebook Twitter
Μέρος της ιστορίας του ελληνικού rock, συνεργάτης του Μανώλη Ρασούλη, ένας καλλιτέχνης έξω από κάθε κύκλωμα, κανονικός Χέβι-Ματαλάς, όπως τον αποκαλούσε ο στενός φίλος του. (Πάνω, η τελευταία φώτο του Γιώργου Γαβαλά από τον Αντώνη Μποσκοΐτη στα καμαρίνια του Ρυθμός Music Stage, Ιανουάριος 2014)
0

Έφυγε στα 65 του ο Γιώργος Γαβαλάς, η τρομπέτα και το μπάσο στη ''Δημοσθένους λέξις'' του Σαββόπουλου, ο συνοδοιπόρος του Μανώλη Ρασούλη, ο σύντροφος για ένα φεγγάρι της Φλέρυς Νταντωνάκη, ένας πολυτάλαντος μουσικός.


Τα τελευταία χρόνια ζούσε ως μουσικός του δρόμου.

Καμιά φορά την τελευταία δεκαετία, σαν περνούσες από την Αρεοπαγίτου, άκουγες τον ήχο της κιθάρας και του kazoo από μακριά και σαν πλησίαζες συναντούσες μια φιγούρα χίπικη, άλλης εποχής, απομεινάρι θά'λεγες του Γούντστοκ. Ήταν του Γιώργου Γαβαλά που θα τραγουδούσε το ''σουξέ'' του ''Και φταις και φταις (Όλα εσύ τα φταις)'', πουλώντας ταυτόχρονα τα χειροποίητα CD του, όπως έκανε και ο Νικόλας Άσιμος στα 80s με τις κασέτες του. Ωστόσο, σίγουρα λίγοι ήταν οι περαστικοί που γνώριζαν τη μεγάλη ιστορία, το έργο και την προσφορά του συγκεκριμένου καλλιτέχνη στην ελληνική μουσική.

Η σχέση του Γαβαλά με τη Νταντωνάκη υπήρξε σχεδόν μεταφυσική, σύμφωνα με τον ίδιο, αφού τους ένωναν οι θρησκειολογικές αναζητήσεις και η απόλυτη ελευθεριότητα.

Τον Γιώργο Γαβαλά τον γνώρισα προσωπικά το 2005, τότε που αναζητούσα μουσικούς της ροκ περιόδου του Σαββόπουλου για να μιλήσουν στο ντοκιμαντέρ ''Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ''. Με τα Μπουρμπούλια ήταν κομματάκι δύσκολο, ο Ντάλλας είχε φύγει προ πολλού από τη ζωή, ο Τσιλογιάννης ζει μέχρι σήμερα στην Ολλανδία και ο Τζόνι Λαμπίτσι επίσης δεν κατοικεί στη χώρα μας. Με τη Λαιστρυγόνα, αντίθετα, τη δεύτερη ροκ μπάντα του Νιόνιου, τα πράγματα ήταν πιο εύκολα. Ο Καραμήτρος, ο Bach ο Σπυρόπουλος, η Γαδέδη ακόμη είναι ενεργοί μουσικοί. Το ίδιο ήταν και ο Γαβαλάς.


Η μαρτυρία του Γιώργου Γαβαλά στο ντοκιμαντέρ ''Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ'' (2006) από το 6.03 

 

Δέκα μέρες μπάσο έπαιζε μόνο ο Γαβαλάς όταν ο Σαββόπουλος τού πρότεινε να μπει στη Λαιστρυγόνα για το θρυλικό άλμπουμ ''Το βρώμικο ψωμί'' και τις παραστάσεις στο Κύτταρο της οδού Ηπείρου. Στο στρατό είχε μάθει να παίζει τρομπέτα, αλλά και διάφορα άλλα όργανα, από ντραμς μέχρι κιθάρα, έτσι ούτως ώστε έπαιζε σαν άψογος επαγγελματίας και ουδείς αντιλαμβανόταν την απειρία του. Το μάθαιναν όταν για να γνωριστούν στην πρόβα, άρχιζαν τα "πόσα χρόνια παίζεις εσύ τύμπανα", ή "πιάνο" κτλ. Ο Γιώργος απαντούσε χαμηλόφωνα: "Ε, να, χθες μου το δάνεισε ένας φίλος" και μένανε όλοι μαλάκες!

Εννοείται πως ο τόσο χαρακτηριστικός ήχος της τρομπέτας στη ''Δημοσθένους λέξις (Κι αν βγω απ' αυτή τη φυλακή)'', όπως και ο ήχος του μπάσου στη ''Μαύρη Θάλασσα'' του Σαββόπουλου, ανήκε και θα ανήκει εις τους αιώνας των αιώνων στον Γιώργο Γαβαλά!

Από τα χείλη του άκουσα συγκλονιστικές ιστορίες με τη Φλέρυ Νταντωνάκη την περίοδο της Μεταπολίτευσης, τότε που οι δυο τους αποτελούσαν μάλλον το πιο ψυχεδελικό ζεύγος της Αθήνας, στα Αναφιώτικα της Πλάκας. ''Είτε θα κλεινόμασταν στο σπίτι και θα υποβάλαμε τους εαυτούς μας σε τριήμερες νηστείες'' μου έλεγε ο Γιώργος, ''ακούγοντας ασταμάτητα το Echoes από το Meddle των Pink Floyd, είτε θα ήμασταν όλη μέρα έξω και θα πειράζαμε τον κόσμο σαν μικρά παιδιά...'' Η σχέση του Γαβαλά με τη Νταντωνάκη υπήρξε σχεδόν μεταφυσική, σύμφωνα με τον ίδιο, αφού τους ένωναν οι θρησκειολογικές αναζητήσεις και η απόλυτη ελευθεριότητα.

Ένα αντίο στον Γιώργο Γαβαλά, τον πιο ορίτζιναλ χίπη της Αθήνας Facebook Twitter
Ο Μανώλης Ρασούλης και ο Γιώργος Γαβαλάς στην Αρεοπαγίτου

Το ίδιο διάστημα, τη διετία 1974 - 75, ο Γαβαλάς γνώρισε τον Μανώλη Ρασούλη και βρήκε πραγματικά το έτερον ήμισυ του από καλλιτεχνικής άποψης. Αγαπούσαν πολύ ο ένας τον άλλον, έκαναν φιλόδοξα σχέδια για Κρητικές ροκ όπερες, έγραφαν τραγούδια ασταμάτητα και μάλιστα άφησαν και δύο δίσκους, οι οποίοι απέκτησαν διαστάσεις καλτ - με όλη τη θετική έννοια της λέξης - μέσα στα χρόνια: Αναφέρομαι στα άλμπουμ ''Τα ποδοσφαιρικά στον ΟΦΗ και τη Μπάλα Γη'' που βγήκαν από τη Lyra το 1988 και ''Διπλά σακατεμένος πειρατής'' το 1990 από τον Σείριο, ζώντος του Μάνου Χατζιδάκι. Το πρώτο άλμπουμ παίζει να είναι και το μοναδικό στην εγχώρια δισκογραφία που η θεματική του ποδοσφαίρου συνάντησε τη ρασούλεια φιλοσοφία μέσα από ένα πρωτοποριακό μουσικό οικοδόμημα.

Ένα αντίο στον Γιώργο Γαβαλά, τον πιο ορίτζιναλ χίπη της Αθήνας Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του δίσκου των Γαβαλά - Ρασούλη ''Τα Ποδοσφαιρικά στον ΟΦΗ και τη Μπάλα - Γη'' (Lyra, 1988)

Το δεύτερο πάλι περιείχε εξαιρετικά τραγούδια με την ερμηνευτική συμμετοχή του Βλάσση Μπονάτσου, του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και της Μαρίας Αριστοπούλου. Προσωπικά θα ξεχώριζα τη μπαλάντα ''Στο Θεόφιλο Καΐρη'' που ερμήνευε ο Ρασούλης αυτοπροσώπως και που, απ' όσο γνωρίζω, άρεσε πολύ και του Χατζιδάκι, του παραγωγού του δίσκου. Τα έχει γράψει ο Ρασούλης στη βιογραφία του, είχα την ευκαιρία να τα ακούσω κι εγώ από τον Γαβαλά, ο ''Διπλά σακατεμένος πειρατής'' ήταν στην ουσία ένα δώρο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη σε δύο δημιουργούς που εκτιμούσε και που σεβόταν την αντικομφορμιστική φύση της δουλειάς τους. Αυτοί ήταν και οι δύο μοναδικοί προσωπικοί δίσκοι που ο Γιώργος Γαβαλάς αξιώθηκε να εκδώσει ως συνθέτης.

Διότι, πέραν αυτών, ο ήχος του - όπως είδαμε - είχε ήδη σφραγίσει ανεξίτηλα σημαντικές στιγμές της ελληνικής δισκογραφίας. Ίσως η τελευταία φορά που ο Γαβαλάς απασχόλησε τη δισκογραφία να ήταν το 2006 με την έκδοση του σάουντρακ από το ντοκιμαντέρ ''Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ''. Θεώρησα πως μια και με τίμησε με τη συμμετοχή του στην ταινία, τραγουδώντας μέσα μάλιστα πρωτότυπα κομμάτια του, όφειλα κι εγώ να τον τιμήσω, δίνοντας του ένα μικρό έστω δισκογραφικό ''βήμα''. Όχι ότι τον ενδιέφερε κάτι τέτοιο τον Γιώργο, βέβαια. Οι δεσμοί του με τη δισκογραφία και μ' αυτό που λέμε εμπορική διακίνηση της μουσικής ήταν προ πολλού κομμένοι. Ως γνήσιος αναρχικός του πνεύματος, πίστευε στην ελεύθερη διανομή της Τέχνης, ''μακριά από τους φασίστες των εταιρειών'', όπως έλεγε καμιά φορά. Θυμάμαι πάντως πως μέσα στο ένθετο του σάουντρακ, στο σημείωμα μου, θέλοντας να τον εξυψώσω, πιστεύοντας το 100% κιόλας, τον χαρακτήρισα ''Έλληνα Moondog''! Όταν πήρε το CD στα χέρια του, μου τηλεφώνησε: ''Γιατί με λες Φεγγαρόσκυλο;'' με ρώτησε με μιαν αφέλεια παιδική. Ύστερα, αφού του εξήγησα πως ο Moondog ήταν ένας τεράστιος μουσικός, αυτός που είχε δώσει το ''All is loneliness'' στη Janis Joplin, έβαλε τα γέλια και υποσχέθηκε πως θα τον ''ψάξει'', μια και ποτέ δεν ειν' αργά...

Δε θα ξεχάσω ποτέ εκείνη τη βραδιά έξω από το Ηρώδειο, αμέσως μετά το τέλος της συναυλίας - comeback της Λένας Πλάτωνος το 2008. Κατηφορίζαμε ολόκληρες παρέες σιγοτραγουδώντας το ''Τι νέα ψιψίνα'' και το ''Μπρένθις'' της Λένας. Ξαφνικά ακούμε μια γνώριμη γυναικεία φωνή να τραγουδάει το ''Παπάκι'' του Άσιμου. Ήταν της Αλίκης Καγιαλόγλου που μαζί με τον Γιώργο Γαβαλά στην κιθάρα είχαν στήσει το δικό τους μικρό κονσέρτο επί της Αρεοπαγίτου! Μαγεία σκέτη σαν οι θεοί να μην ήθελαν να λήξει η ομορφιά του Ηρωδείου! Θα θυμάμαι ακόμη τη Ζωή Φυτούση, καλοντυμένη, κοκέτα, να λικνίζεται στους ρυθμούς του ''Και φταις και φταις'', όση ώρα ο Γιώργος έπαιζε με την κιθάρα του ως άνθρωπος - ορχήστρα στο Τριανόν το 2005, στην πρώτη προβολή του ''Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ''.

Οι δεσμοί του με τη δισκογραφία και μ' αυτό που λέμε εμπορική διακίνηση της μουσικής ήταν προ πολλού κομμένοι. Ως γνήσιος αναρχικός του πνεύματος, πίστευε στην ελεύθερη διανομή της Τέχνης, ''μακριά από τους φασίστες των εταιρειών''

Τελευταία φορά που συνάντησα τον Γαβαλά ήταν στη μουσική σκηνή Ρυθμός Music Stage της Ηλιούπολης, ένα χρόνο πριν, στο αφιέρωμα της Ναταλίας Ρασούλη στον πατέρα της. Δε γινόταν να απουσιάζει ο Γιώργος από τα αφιερώματα στον Ρασούλη! Προς τιμήν της Ναταλίας! Να τα βλέπουν αυτά κάποιοι άλλοι κληρονόμοι που ξεκόβουν τους φυσικούς και καλλιτεχνικούς δεσμούς των ανθρώπων που ''εκπροσωπούν'' με το ''έμψυχο'' παρελθόν τους. Τέλος πάντων...
Θα μπορούσαν να γραφτούν κι άλλα πολλά για τον Γιώργο Γαβαλά, αλλά η εποχή - βλέπεις - σηκώνει μόνο τους λεβεντομαλάκες του life style, παρότι το τελευταίο υποτίθεται ότι πνέει τα λοίσθια και, που θα πάει, θα τη βρούμε την ησυχία μας.

Ένα αντίο στον Γιώργο Γαβαλά, τον πιο ορίτζιναλ χίπη της Αθήνας Facebook Twitter
Ναταλία Ρασούλη - Γιώργος Γαβαλάς

Ο Γιώργος χτυπήθηκε από τον καρκίνο και πάλεψε μαζί του για σύντομο σχετικά διάστημα, νοσηλευόμενος στο Κρατικό της Νίκαιας. Σκόπευα να πάω να τον δω, το σχεδιάζαμε με την Καγιαλόγλου και τη Ρασούλη, αλλά η αλήθεια είναι πως κάπου το απέφευγα. Δε θα ήθελα να αντικρίσω με τίποτα έναν τόσο ελεύθερο άνθρωπο δέσμιο του θανάτου στο κρεβάτι του πόνου. Μπορώ να χαίρομαι λίγο τώρα που διέσωσα τη μορφή, το λόγο και τη μουσική του σε ένα μουσικό - ιστορικό ντοκιμαντέρ. Είναι κι αυτό το δάκρυ, όμως, που δε μπορεί να συγκρατηθεί το γαμημένο...
Καλό σου ταξίδι, Γιώργο Γαβαλά, και καλή αντάμωση! Υπήρξες ''αλήτης και χίπης'', όπως έλεγε και ο φίλος σου ο Άσιμος. Ο πιο γλυκός αλήτης και ο πιο ορίτζιναλ χίπης που γνώρισα ποτέ μου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ