Chuck Berry. Μια ζωή

Chuck Berry. Μια ζωή Facebook Twitter
2

Γεννημένος το 1926 στο St. Louis του Μισούρι, ο Τσακ Μπέρι ήταν, βασικά, ένας bluesman, που για καλή του τύχη γνώριζε τον Muddy Waters, ο οποίος και θα τον συστήσει στους αδελφούς Chess, που τότε έτρεχαν την περίφημη Chess Records. Η Chess είχε πολλούς μαύρους στο ρόστερ της, διακονούσε τα blues, και φυσικά δεν άργησε να δώσει ώθηση στο νέο αστέρι της τυπώνοντάς του το πρώτο δισκάκι. Αυτό ήταν το περίφημο “Maybellene” (ηχογράφηση Μάιος ’55), με πίσω πλευρά το “Wee wee hours”, που έμελε να σπάσει τα κοντέρ, αφού μέχρι το τέλος του ’55 είχε πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα! Η αρχή είχε γίνει. Ο Chuck Berry ήταν ο νέος μεγάλος τραγουδοποιός του ροκ εντ ρολ.

Τραγούδια του Chuck Berry ερμήνευσαν όλα τα μεγάλα βρετανικά συγκροτήματα της εποχής (από τους Beatles και τους Rolling Stones, μέχρι τους Animals και τους Kinks), ενώ και στην Αμερική οι Beach Boys δεν παρέλειψαν να μετατρέψουν το "Sweet little sixteen" του σε "Surfin' U.S.A.".

Τα επόμενα χρόνια και μέχρι το 1959 ο Chuck Berry δίνει τη μια επιτυχία πίσω από την άλλη διαμορφώνοντας το νέο στυλ, τόσο συνθετικά, όσο και στιχουργικά. Παρότι είχε περάσει τα 30, ο Berry έγραφε φοβερούς νεανικούς στίχους, που κανονικά θα έπρεπε να τους γράφουν οι 18χρονοι – γιατί με τα δικά του λόγια εκείνους κατόρθωνε να εκφράζει. Τραγούδια ερωτικά και κοινωνικά, που έπιαναν το σφυγμό της νεολαίας, στήνοντας, στην ουσία εκείνον τον πρώτο ροκ εντ ρολ μύθο. Τα γρήγορα αμάξια, οι σεξουαλικές σχέσεις, η κόντρα με τα διάφορα κατεστημένα, η διασκέδαση, η εξέγερση, η ανυπακοή – όλα όσα ήθελε ν’ ακούσει ο νεαρός Αμερικάνος ήταν εκεί, στα τραγούδια του Τσακ Μπέρι. Να μερικά απ’ αυτά (στην παρένθεση το πότε ηχογραφήθηκαν):

“You can’t catch me” (Δεκέμβρης ’55), “Roll over Beethoven” (Φλεβάρης ’56), “Too much monkey business” (Φλεβάρης ’56), “Rock and roll music” (Δεκέμβρης ’56), “School day (Ring! Ring! Goes the bell)” (Γενάρης ’57), “Sweet little sixteen” (Δεκέμβρης ’57), “Reelin’ and rockin’” (Δεκέμβρης ’57), “Johnny B. Goode” (Δεκέμβρης ’57), “Around and around” (1958), “Beautiful Delilah” (Απρίλης ’58), “Little queenie” (Οκτώβρης ’58), “Let it rock” (Iούλης ’59)…

Στα τέλη της δεκαετίας του ’50 ο Τσακ Μπέρι ήταν ένας απολύτως επιτυχημένος δημιουργός με εμφανίσεις και στο σινεμά (Rock Rock Rock!, Mister Rock and Roll, Go Johnny Go!, Jazz on a Summer’s Day), με τεράστιο γκελ στα νεανικά ακροατήρια, με πολλά λεφτά, αλλά και… πάντα μαύρος.

 

Έτσι κάπως θα βρεθεί μπλεγμένος, στα τέλη του ’59, σε μια περίεργη υπόθεση, κατηγορούμενος σχετικά με μια 14χρονη σερβιτόρα, την οποία είχε μεταφέρει από μια Πολιτεία σε κάποια άλλη, για να δουλέψει στο κλαμπ που εμφανιζόταν κι εκείνος. Το πράγμα παρουσιάστηκε κάπως σαν trafficking, έχοντας φανερό (τουλάχιστον για τον ίδιο) ρατσιστικό υπόβαθρο. Δίκες, καταδίκες, φυλακίσεις, εφέσεις, ξανά δίκες, ξανά φυλακίσεις… με τούτα και μ’ εκείνα θα φθάσει Οκτώβρης του 1963 για να ξεμπερδέψει τελικά, όχι χωρίς συνέπειες όμως για τη ζωή και την καριέρα του.

Παρά ταύτα στο διάστημα αυτό μπόρεσε o Τσακ Μπέρι να γράψει το έξοχο “Come on” (Ιούλης ’61) και αμέσως μετά τις περιπέτειές του το περίφημο “Nadine” (Νοέμβρης ’63), δείχνοντας πως βρισκόταν ακόμη «εκεί», κι ας άλλαζε πλέον η ποπ μουσική (ή το ροκ αν θέλετε). Και φυσικά όταν μιλάμε για «αλλαγή» μιλάμε, κατά βάση, για τα βρετανικά συγκροτήματα.

Οι Βρετανοί λοιπόν ήταν εκείνοι που ανέστησαν τις παλιότερες επιτυχίες του καθώς στην αρχή ο Τσακ Μπέρι αποτέλεσε βασική επιρροή τους και τεράστια συνιστώσα του ρεπερτορίου τους. Τραγούδια του Chuck Berry ερμήνευσαν όλα τα μεγάλα βρετανικά συγκροτήματα της εποχής (από τους Beatles και τους Rolling Stones, μέχρι τους Animals και τους Kinks), ενώ και στην Αμερική οι Beach Boys δεν παρέλειψαν να μετατρέψουν το “Sweet little sixteen” του σε “Surfin’ U.S.A.”.

Στο δεύτερο μισό των sixties ο Τσακ Μπέρι θα προσπαθήσει να ορθοποδήσει κυρίως μέσω των live, τα οποία θα είναι συνεχή φέρνοντάς τον πιο κοντά, ξανά, με τα νεανικά ακροατήρια της εποχής. Θα γνωρίσει δε την αποθέωση ακόμη και από τους hippies στην Καλιφόρνια, όταν το 1967 θα παίξει με την μπάντα τού Steve Miller στο Fillmore Auditorium του Σαν Φρανσίσκο, δίνοντας μια έξοχη blues παράσταση που ευτύχησε να αποτυπωθεί και σε δίσκο (από την Mercury).

 

Στις αρχές του ’70, κάπως γίνεται και το παλιό ροκ εντ ρολ αρχίζει να ξανανιώνει μέσω άλλων ειδών στη Βρετανία (του pub rock, του glam rock πιο μετά). Κι έτσι κάπως ο Τσακ Μπέρι βρίσκεται ξανά στην επικαιρότητα ηχογραφώντας μάλιστα κι ένα αστείο τραγουδάκι το “My Ding-a-Ling” (με υπονοούμενα σχετικά με τον εφηβικό αυνανισμό), που όλως περιέργως έφτασε μέχρι το Νο1 σε Αγγλία και Αμερική!

Μετά από ’κει ο Τσακ Μπέρι θα φθάσει μέχρι τις μέρες μας σχεδόν με αυτόματο πιλότο. Θα συνεχίσει να βγάζει δίσκους και να δίνει συναυλίες σε κάθε άκρη της γης (duck walk κι άγιος ο Θεός), κουβαλώντας απλώς το μύθο του. Μάλιστα, συχνά, δεν είχε ούτε καν δική του μπάντα, αφού όπως συνήθιζε να λέει και ο ίδιος… «όπου και να πάω όλοι ξέρουν τα τραγούδια μου». Σωστό.

Τον είδαμε και στα μέρη μας τον Τσακ Μπέρι, στον Λυκαβηττό τον Ιούλιο του 1987 σε μια συναυλία που έχει αφήσει εποχή.

Τελευταία είχε μαθευτεί πως ο Τσακ Μπέρι ετοίμαζε άλμπουμ με καινούρια τραγούδια μετά από 37 χρόνια! Το άλμπουμ θα λεγόταν απλώς “Chuck” και θα κυκλοφορούσε από την Dualtone Records. Θα έπαιζαν δε τα παιδιά του και άλλοι σέσιον μουσικοί.

Υποθέτω πως τώρα η κυκλοφορία θα επισπευτεί… 

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ