Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
3
Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
Ο Leandro “Gato” Barbieri ξεκίνησε να παίζει τζαζ στην πατρίδα του την Αργεντινή και ήδη στα τέλη του ’50 ήταν από τους μουσικούς που ξεχώριζαν στην τοπική σκηνή, αφού συνεργαζόταν με τον άλλο μεγάλο συμπατριώτη του πιανίστα και συνθέτη, τον Lalo Schifrin...

Φοβερός ο ήχος του Barbieri. Γλυκός και τραχύς ταυτόχρονα, έλιωνε τους πάντες. Ανεπανάληπτο τενόρο σαξόφωνο, που θα μείνει στη μνήμη όλων – όλων εκείνων που τον άκουσαν στο σάουντρακ της μυθικής ταινίας του Bernardo Bertolucci «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» (1972). Και όμως ο ήχος του Barbieri, που πέθανε προχθές στα 84 χρόνια του, δεν ήταν πάντα έτσι. Πριν και μετά…

Ο Leandro “Gato” Barbieri ξεκίνησε να παίζει τζαζ στην πατρίδα του την Αργεντινή και ήδη στα τέλη του ’50 ήταν από τους μουσικούς που ξεχώριζαν στην τοπική σκηνή, αφού συνεργαζόταν με τον άλλο μεγάλο συμπατριώτη του πιανίστα και συνθέτη, τον Lalo Schifrin. Επηρεασμένος από τον Charlie Parker και τον John Coltrane πρόλαβε να γράψει και δίσκους εκεί (πριν την κάνει για Ευρώπη) με το κουαρτέτο του ντράμερ Pichi Mazzei, το γκρουπ του κοντραμπασίστα Jorge López Ruiz κ.ά.

Από 'κει και κάτω ο Barbieri γίνεται ποπ-σταρ. Μπαίνει στην Impulse! και αρχίζει να ηχογραφεί το ένα άλμπουμ μετά το άλλο σημειώνοντας αξιόλογη επιτυχία – αν και το πράγμα θα τεζάρει με το "Caliente!", που κυκλοφόρησε το 1976 στην Α&Μ.

Ο Barbieri φθάνει στην Ιταλία, στη Ρώμη, το 1962 και αμέσως μπλέκει με το κύκλωμα των κλαμπ. Κάπως έτσι θα γνωριστεί με ιταλούς και αμερικάνους μουσικούς, και πολύ γρήγορα θα μπει σε μπάντες ηχογραφώντας ωραία… ιταλική τζαζ ή τζαζ σάουντρακ για τον κινηματογράφο. Οι δίσκοι του στην Ιταλία είναι πολύ σπάνιοι στις αυθεντικές εκδόσεις τους, όμως όλο και κάποιες reissues εντοπίζονται σε CD ή σε βινύλια.

Απ’ αυτή την εποχή ν’ αναφέρουμε την παρουσία τού Αργεντινού στο έξοχο hard bop άλμπουμ του μπασίστα Giorgio Azzolini “Tribute To Someone”, που είχε τυπωθεί στην εταιρεία του Adriano Celentano(!), την Ciao! Ragazzi, την εμφάνισή του στο σάουντρακ “3 Notti D'Amore” [CAM, 1964] που είχε γράψει ανάμεσα σε άλλους ο Pierro Piccioni, αλλά και τη συμμετοχή του στην μπάντα του πιανίστα Giorgio Gaslini.

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
Φοβερός ο ήχος του Barbieri. Γλυκός και τραχύς ταυτόχρονα, έλιωνε τους πάντες. Ανεπανάληπτο τενόρο σαξόφωνο, που θα μείνει στη μνήμη όλων – όλων εκείνων που τον άκουσαν στο σάουντρακ της μυθικής ταινίας του Bernardo Bertolucci «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» (1972)...

Η γνωριμία του Barbieri, πάντα στην Ιταλία, με τον καινοτόμο αμερικανό τρομπετίστα Don Cherry ήταν εκείνη που θα τον στρέψει σε άλλα πεδία, αφού ο Αργεντινός θα αφήσει το bop και θα στραφεί προς την free-jazz, συνοδεύοντας τον Cherry στις περιοδείες του στην βόρεια Ευρώπη και αλλαχού.

Οι Gato Barbieri και Don Cherry θα συνεργαστούν με τον σημαίνοντα Πολωνό Krzysztof Komeda στο OST της ταινίας του Jerzy Skolimowski “Le Depart” [Phillips, 1967], θα ηχογραφήσουν το ιταλικό “Togetherness” [Durium, 1965], θα παίξουν στο Montmartre Jazzhus της Κοπεγχάγης τον Μάρτιο του ’66 (απ’ όπου θα προκύψουν εγγραφές που θα χωρέσουν σε τρία CD), θα συνεργαστούν στα “Complete Communion” [Blue Note, 1965] και “Symphony For Improvisers” [Blue Note, 1966], πριν, τον Μάρτιο του ’67, ο Barbieri μπει σε κάποιο νεοϋορκέζικο στούντιο για να γράψει το “In Search of the Mystery”, πρώτο και τελευταίο άλμπουμ του για την περίφημη ESP-Disk.

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter
Η εποχή τού Gato Barbieri στην αμερικάνικη εταιρεία Flying Dutchman από το 1970 έως το 1974 είναι εξαιρετική, για τα δικά μου γούστα είναι η σημαντικότερη, και τα άλμπουμ του είναι άφθαστα...

Η ηχογράφηση είναι από ’κείνες που θα λέγαμε «μια κι έξω». Είναι σίγουρο πως έγινε μέσα σε ελάχιστες ώρες και, το κυριότερο, είναι σίγουρο πως έγινε για κάποιον πολύ συγκεκριμένο λόγο. Για ν’ αποσαφηνιστεί, με λίγα λόγια, η σχέση του Barbieri με τον τελευταίον ήχο του John Coltrane και κυρίως με τον ήχο του Albert Ayler. Το υλικό είναι «ελεύθερο» κι εκείνο που αξίζει να ειπωθεί είναι πως, εδώ, υπάρχει, διακρίνεται και ενίοτε κυριαρχεί –απογυμνωμένος βεβαίως– ο trippy-space και πάντα θρασύς ήχος του, εκείνος που έφθασε στο αποκορύφωμά του με τις δισκάρες του στην Flying Dutchman, λίγο καιρό αργότερα. (Σημείωση: το “Michelle”, που είναι ένα από τα ωραιότερα κομμάτια του άλμπουμ, δεν σχετίζεται με τους Beatles, αλλά με τ’ όνομα της συζύγου του).

Ο Barbieri είναι ήδη μεγάλο όνομα (αν και δεν έχει φθάσει ακόμη στο εμπορικό ζενίθ του) και γι’ αυτό τον συναντάμε σε δύο εκπληκτικά άλμπουμ της περιόδου late sixties-early seventies, στο “Liberation Music Orchestra” [Impulse!, 1969/70] του Charlie Haden και στο opus “Escalator Over the Hills” [JCOA, 1971] της Carla Bley και του Paul Haines.

Η εποχή τού  Gato Barbieri στην αμερικάνικη εταιρεία Flying Dutchman από το 1970 έως το 1974 είναι εξαιρετική, για τα δικά μου γούστα είναι η σημαντικότερη, και τα άλμπουμ του είναι άφθαστα. Αγοράζεις και ακούς με κλειστά μάτια (στην κυριολεξία) τις υπερβατικές δισκάρες “The Third World”, “Fenix”, “El Pampero”, “Under Fire” κ.λπ. Ο Barbieri έχει βάλει πολύ latin στοιχείο στις μουσικές του, επηρεασμένος από τους Santana βασικά, αλλά και από τους ήχους της πατρίδας του, και με το απίστευτο τενόρο του σε τελειώνει. Απίθανες μελωδίες, τρομεροί ethnic ρυθμοί, παιξίματα άφθαστα από top παίκτες (Airto Moreira, Lonnie Liston Smith, John Abercrombie, Ron Carter κ.ά.).

Γιατί ο μεγάλος αργεντινός τενόρο σαξοφωνίστας Gato Barbieri, που πέθανε προχθές, ήταν όντως μεγάλος Facebook Twitter

Στο ίδιο μοτίβο, των παραπάνω δίσκων, και το soundtrack του “Last Tango in Paris” (βγήκε στο τέλος του 1972 στην Ιταλία και την επόμενη χρονιά παντού) με τις ενορχηστρώσεις του Oliver Nelson και τις θεσπέσιες, μελαγχολικές ή μη μελωδίες τού Barbieri ν’ αναποδογυρίζουν το σύμπαν. Τι να πούμε παραπάνω, γι’ αυτά τα αριστουργήματα;

Από ’κει και κάτω ο Barbieri γίνεται ποπ-σταρ. Μπαίνει στην Impulse! και αρχίζει να ηχογραφεί το ένα άλμπουμ μετά το άλλο σημειώνοντας αξιόλογη επιτυχία – αν και το πράγμα θα τεζάρει με το “Caliente!”, που κυκλοφόρησε το 1976 στην Α&Μ. Latin-jazz, jazz-funk και pop-jazz στο προσκήνιο… κι ένα “Europa” (του Santana), που θ’ αφήσει εποχή.

Θ’ ακολουθήσουν κι άλλοι δίσκοι, όπως το “Ruby, Ruby” [A&M, 1977] σε παραγωγή και ενορχήστρωση Herb Alpert, όμως το πράγμα σιγά-σιγά κάπου αρχίζει να μπάζει, με την smooth jazz να παίρνει κεφάλι, αφήνοντας ένα κάτι μόνο από τον ήχο και τις μεγάλες συνθέσεις των early seventies.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 και μετά ο Barbieri χάνεται από το προσκήνιο και οι λόγοι ήταν οικογενειακοί. Η γυναίκα του και συνεργάτιδά του Michelle αρρωσταίνει και ο αργεντινός τενορίστας ξεκόβει από τα καλλιτεχνικά μένοντας δίπλα της, βουβός, μέχρι το θάνατό της το 1995.

Ο δρόμος τής επιστροφής θ’ ανοίξει το 1996 μ’ ένα soundtrack, ενώ το 1997 θα ηχογραφηθεί, πάντα μέσα στα smooth πλαίσια, το “Qué Pasa” [Columbia].

Αν και ο Gato Barbieri θα δώσει κι άλλα άλμπουμ στην πορεία, κανένα απ’ αυτά δεν θα μπορέσει να γυρίσει το χρόνο πίσω – σ’ εκείνα τα «θαύματα» των sixties και των seventies, που ακούγονται ακόμη και σήμερα… σημερινά και με την ίδια λαχτάρα. 

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Δεν είχα ιδέα ότι πέθανε ο Μπαρμπιέρι. Συγκλονιστικός απ' όλες τις απόψεις. Υπάρχουν πάρα πολλά να ακούσει κανείς στο youtube αν θέλει να τον ανακαλύψει. Οπωσδήποτε ακούστε τα άλμπουμ Bolivia και Alive in New York!La China Leoncia, senior Barbieri!