Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter

Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής

0
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Πιθανόν Lilium chalcedonicum, περίπου 1500 π.Χ, Θήρα, Σαντορίνη. Χελιδόνια πετούν ανάμεσα σε μακριά κλαδιά με κόκκινα λουλούδια (πιθανότατα Lilium chalcedonicum, τα κόκκινα ελληνικά κρινάκια) ζωγραφισμένα από άγνωστο καλλιτέχνη και αποτελούσαν τμήμα της διακόσμησης ενός αρχαίου σπιτιού στη Σαντορίνη πριν το 1600 π.Χ. Πρόκειται για μία από τις πιο παλιές απεικονίσεις λουλουδιών και θα μπορούσε να σηματοδοτεί την απαρχή της βοτανικής τέχνης, αν γνωρίζαμε με βεβαιότητα το φυτό που απεικονίζεται. Φωτογραφία: akg-images / De Agostini Picture/Phaidon
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Rosa centifolia: Rosier à cent feuilles, 1820. Αυτό το μπουκέτο τριαντάφυλλων ανήκει στο Les roses, μία σειρά ζωγραφισμένη από τον γνωστό καλλιτέχνη της βοτανικής Pierre-Joseph Redouté. Στις 2 Δεκεμβρίου του 1804 ο Ναπολέων Βοναπάρτης έστεψε τη σύζυγο του Ιωσηφίνα, Αυτοκράτειρα της Γαλλίας. Τέσσερις μήνες αργότερα η Ιωσηφίνα διόρισε τον Redouté "ζωγράφο φυτών της αυτού Μεγαλειότητος" με ετήσιο μισθό 18.000 φράγκα, τεράστιο ποσό για την εποχή. Φωτογραφία: The Art Archive/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Large Flowering Sensitive Plant, έργο του Robert John Thornton, 1799. Ένας Τζαμαϊκανός που στέκεται στο παρασκήνιο δίνει την ιδέα του μεγέθους του Calliandra grandiflora, ενός φυτού της Κεντρικής Αμερικής. Ο βρετανός καλλιτέχνης Philip Reinagle ήταν εξουσιοδοτημένος από τον βοτανολόγο Thornton να εικονογραφήσει ένα βιβλίο- ύμνο για τον σουηδό βοτανολόγο Carl Linnaeus, ο οποίος είχε ιδρύσει το διωνυμικό σύστημα ονοματοδοσίας των φυτικών και ζωικών ειδών, που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα. Φωτογραφία: The Art Archive/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Buddha’s Hand Fruit (Citrus medica ‘Helicteroides’), περ. 1633.Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο. Αυτή η έγχρωμη ξυλοτυπία από την Κίνα του 17ου αιώνα δείχνει το λεπτό περίγραμμα των περίεργα σχηματισμένων κίτρινων φρούτων fo-shou (ή αλλιώς χέρι του Βούδα), με τα χαρακτηριστικά λευκά σκασίματά τους και τη διαβάθμιση του πράσινου στα δάχτυλα του φρούτου. Η συγκεκριμένη απεικόνιση του Gao You ανήκει σε μία από τις πρώτες γνωστές έγχρωμες συλλογές στην Κίνα. Φωτογραφία: The Trustees of the British Museum/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Παπαρούνες (Papaver somniferum), 18ος αιώνας, National Palace Museum, Taipei. Αυτή η ντελικάτη ζωγραφική φέρνει κοντά τη Δυτική τεχνοτροπία -με τη χρήση της προοπτικής και τις μπαρόκ σκιάσεις- και την Κινεζική που διακρίνεται στα κρόσσια των πετάλων και στην πιστή αναπαράσταση της φύσης όπως φαίνεται στα καμπυλωτά στελέχη που έχουν λυγίσει. Είναι μία από τις 16 ζωγραφιές του Ιταλού Jesuit Giuseppe Castiglione στο "Album of Immortal Blossoms in an Everlasting Spring". Ο Castiglione έφτασε στην Κίνα το 1715. Υιοθέτησε πολλά στοιχεία από την παραδοσιακή τέχνης της Κίνας και η τεχνοτροπία του έγινε γνωστή ως Σινο-ευρωπαϊκή ή Chinese Palace style. Φωτογραφία: The Art Archive/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Διάφορα φυτά, 1792. Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, Λονδίνο. Αυτή η επιστολή που έχει εικονογραφηθεί με ακουαρέλα απεικονίζει 10 είδη φυτών -μεταξύ αυτών και το λουλούδι στο κάτω μέρος της σελίδας, το οποίο ανήκει στην οικογένεια των Haemanthus amarylloides. Ως ημερομηνία αναγράφεται η 5η Οκτώβρη του 1792 και αποστολέας ήταν ο Nikolaus Joseph von Jacquin, ο διευθυντής του βοτανικού κήπου του Πανεπιστημίου της Βιέννης, που έστειλε την επιστολή στον σουηδό βοτανολόγο Jonas Dryander, βιβλιοθηκάριο του διάσημου φυσιοδίφη Sir Joseph. Φωτογραφία: The Natural History Museum/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Bush Bananas, περίπου 1997–2003. Ιδιωτική συλλογή. Η Αβορίγινας καλλιτέχνις από την Αυστραλία Marie Ryder ζωγραφίζει με τον παραδοσιακό τρόπο του πουαντιγισμού αυτή τη "γιορτή" της μπανάνας, της οποίας η ικανότητα να ευδοκιμεί σε άγονες περιοχές την καθιστά ένα σημαντικό κομμάτι της διατροφής των Αβορίγινων της κεντρικής Αυστραλίας. Τοποθετώντας το φυτό στο κέντρο της εικόνας της, η Ryder υπογραμμίζει το πόσο σημαντικό είναι. Τα χνάρια και στις δύο πλευρές υποδηλώνουν το πνευματικό ταξίδι, με το οποίο οι Αβορίγινες επισκέπτονται μέρη με τα οποία νιώθουν μια ισχυρή σχέση. Φωτογραφία: Aboriginal Artists Agency Ltd, Central Art Trust/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Σελίδα από το Dara Shikoh Album, 1633. British Library, Λονδίνο. Η ίριδα στο βάθος αριστερά της μινιατούρας είναι εύκολα αναγνωρίσιμη, αλλά τα υπόλοιπα λουλούδια είναι υπερβολικά στιλιζαρισμένα για να αναγνωριστούν με ακρίβεια. Το έντονο στιλιζάρισμα οφείλεται σε δύο επιρροές: στην περσική παράδοση του καλλιτέχνη (αποδίδεται στον Mohammad Khan) και την ευρωπαϊκή. Το Dara Shikoh Album ονομάστηκε έτσι από τον πρίγκηπα Mughal, ο οποίος συνέλεξε τις ζωγραφιές και καλλιγραφίες ως δώρο για τη μέλλουσα γυναίκα του. Φωτογραφία: public domain / British Library/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Κόκκινη Αμαριλλίδα σε Μπλέ φόντο, (Red Amaryllis with Blue Background), περ.1907. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη. Αυτή η τολμηρή μελέτη του Piet Mondrian, ολλανδού καλλιτέχνη της αφηρημένης τέχνης και ιδρυτή του De Stijl κινήματος, με την εντυπωσιακή αντίθεση κόκκινου - μπλε, δεν είναι ο ορισμός του παραδοσιακού τρόπου για να αποτυπώσεις την αίσθηση μια αμαρυλλίδας. Ο Mondrian δεν προσπάθησε να αντιγράψει την ζωντανή ομορφιά της φύσης, πιστεύοντας πώς κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο να συμβεί, αλλά προσπάθησε να εκφράσει την ομορφιά από την δική του οπτική γωνία. Η χρήση των βασικών χρωμάτων προϊδεάζει την αφηρημένη στροφή που θα κάνει αργότερα στη τέχνη του. Φωτογραφία: The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence/Phaidon.


Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
The Waiting, 2011. Ιδιωτική συλλογή. Βλέποντας το από μακριά, αυτό το πλέγμα από 120 φύλλα σημύδας σε διάφορες εποχές του χρόνου, διαβάζεται σαν ένα σύνολο από ομοιόμορφες κάρτες. Όμως, με μια πιο προσεκτική ματιά, βλέπουμε ότι κανένα φύλλο δεν είναι όμοιο με κάποιο άλλο ούτε στο σχήμα ούτε στο χρώμα. Ο βρετανός φωτογράφος Garry Fabian Miller δουλεύει από το 1984 χωρίς φωτογραφική μηχανή, δημιουργώντας εικόνες κατευθείαν πάνω σε φωτοευαίσθητο χαρτί. Φωτογραφία: Phaidon.

Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Τα τεράστια φρούτα που απεικονίζονται σ' αυτή την πλάκα είναι πλούσια σε ασβέστιο, αντιοξειδωτικά και βιταμίνη C και σήμερα συγκαταλέγονται στις σούπερ τροφές. Την πλάκα ζωγράφισε ο Γάλλος ερασιτέχνης βοτανολόγος Delahaye, εφημέριος στην γαλλική αποικία του Άγιου Δομίνικου (σημερινή Αϊτή) στην Καραϊβική. Φωτογραφία: DEA / G. DAGLI ORTI/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Spiders I, Edge Foundation, Νέα Υόρκη. Αυτός ο τεράστιος καμβάς της Νεουρκέζας Katinka Matson απεικονίζει μεγεθυμένα τα πέταλα ενός χρυσάνθεμου. Στην αρχή του 21ου αιώνα η Matson ανέπτυξε ένα νέο τρόπο απεικόνισης λουλουδιών, χρησιμοποιώντας έναν επίπεδο σαρωτή, το Adobe Photoshop και έναν εκτυπωτή ψεκασμού μελάνης. Η αργή σάρωση των λουλουδιών αποτυπώνει ακριβώς την εμφάνισή τους, χωρίς την στρέβλωση που δημιουργείται από τον φακό μια φωτογραφικής μηχανής. Φωτογραφία: Katinka Matson/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Peruvian daffodil, 1933. Βασιλικοί Βοτανικοί Κήποι, Λονδίνο. Αυτή η εικονογράφηση της Lilian Snelling αποδεικνύει τις τρομερές ικανότητές της να σχεδιάζει λεπτά λευκά λουλούδια. Από το 1922 και για 30 χρόνια η Snelling ήταν η επικεφαλής καλλιτέχνις του βοτανολογικού περιοδικού Curtis, περίοδο στην οποία έχτισε της φήμη της ως η πιο σημαντική καλλιτέχνις της βοτανικής ζωγραφικής στη Βρετανία. Φωτογραφία: The Board of Trustees - Royal Botanic Gardens/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Scabiosa crenata 2013. Ιδιωτική συλλογή. Αυτό που με μια πρώτη ματιά φαίνεται να είναι σχέδιο για ένα εξωτικό κουστούμι μπαλέτου είναι στην πραγματικότητα η μεγεθυμένη μικρογραφία ενός σπόρου από το φυτό Scabiosa crenata. Για περισσότερα από δέκα χρόνια ο βρετανός καλλιτέχνης Rob Kesseler δουλεύει στα όρια τέχνης και επιστήμης, παράγοντας με το μικροσκόπιο εικόνες από μέρη των φυτών όπως σπόρους ή γύρη και τονίζοντας μας πόσα λίγα ξέρουμε για τη μυστηριώδη λειτουργία του πολλαπλασιασμού των φυτών. Φωτογραφία: Collection of Rob Kesseler/Phaido
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου Plant: Exploring The Botanical World is published by PhaidonΦωτογραφία: Phaidon
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ