100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Σοφά οι πέντε γυναίκες δεν έμειναν μόνο σε αφορμές, στίχους και δράσεις, που να προκαλούν την ικανότητα μας (ναι, για ικανότητα πρόκειται, που δεν είναι δεδομένη) να νιώσουμε ευφορία μόνο και μόνο που είμαστε ζωντανοί.
0

Σαν αεράκι που δροσίζει κλειστό για καιρό δωμάτιο ήταν αυτό το απρόσμενο «Διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού». Η Άντζελα Δεληχάτσιου σκέφτηκε έναν περίπατο σε μια γωνιά απείραχτης φύσης μέσα στο κέντρο της πόλης, που καταλήγει, ελεύθερα και ‘οργανικά’ ως προς τη στιγμή (6.30 μ.μ) και το φυσικό περιβάλλον, σε μικρές δραματικές εικόνες που ερμηνεύουν η Κατερίνα Κλειτσιώτη, η Νατάσα Νταϊλιάνη, η Δήμητρα Σκέμπη και Δέσποινα Χατζηπαυλίδου.

Το δρομάκι που παίρνουμε για να φτάσουμε στο φαράγγι ξεκινά δίπλα στον χώρο στάθμευσης του θεάτρου του Λυκαβηττού -τι κρίμα να παραμένει αναξιοποίητο, καταδικασμένο από την έλλειψη χρημάτων και βούλησης κρατικών ή ιδιωτικών φορέων να οικοδομήσουν, επιτέλους, την «αχιβάδα» του Τάκη Ζενέτου… Η ολιγόλεπτη κάθοδος μέσα στα πεύκα και τις ελιές λειτουργεί άμεσα και λυτρωτικά: ο θόρυβος της πόλης εξαφανίζεται, ακούς τα πουλιά και τους ήχους των βημάτων στο χώμα, κοιτάς ψηλά και το θάμβος του γαλανού αττικού ουρανού καθαρίζει το βλέμμα.

Εδώ τέσσερις νεαρές γυναίκες ντυμένες στα άσπρα οδηγούν το βλέμμα μας στην κορυφογραμμή του φαραγγιού και με κουδούνες μας οδηγούν σ' ένα άνοιγμα. Θάμνοι και δέντρα, φυσικές μυρωδιές και ήχοι, ανακαλούν εκείνες τις γραμμές που έγραψε ο Έμερσον στο έξοχο «Η φύση».

Πήρα ανάσα και σκέφτηκα πόσο ακριβά πληρώνουμε την απομάκρυνση από τη φύση και την αφοσίωση στη μυθολογία του κλειστού χώρου (του γραφείου, της βιβλιοθήκης, του θεάτρου) ως προνομιακό χώρο των όμορφων και υψηλών της σκέψης και της τέχνης. Μου ’ρχονται στο νου εκείνοι οι στίχοι του Ελύτη:

Γεια σου θλίψη / καλημέρα θλίψη / έχεις εγκατασταθεί  μονίμως μέσα μας / είσαι χειρότερη από τους ιούς και τους βακίλους / οι φιλόσοφοι σ’ εξετάζουν στο φασματοσκόπιο / έχεις δώσει λαβή σε μιαν εξαίρετη λογοτεχνία / τη διαβάζουμε και «βρίσκουμε τον εαυτό μας» / πιπιλάμε τη μαύρη καραμέλα μας / Α τε να χαθούμε / παλιοτόμαρα μιας ευτυχίας πέμπτου ή έκτου ορόφου

 

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Στο μικρό ξέφωτο οι ερμηνεύτριες πλησιάζουν και οδηγούν το μικρό εικοσαμελή θίασο των θεατών στα σημεία που ολιγόλεπτες δράσεις θα ‘συνοδεύσουν’ ελεύθερα τους στίχους.

 

Αυτό ακριβώς! Όχι όμως εδώ, εδώ τέσσερις νεαρές γυναίκες ντυμένες στα άσπρα οδηγούν το βλέμμα μας στην κορυφογραμμή του φαραγγιού και με κουδούνες μας οδηγούν σ’ ένα άνοιγμα. Θάμνοι και δέντρα, φυσικές μυρωδιές και ήχοι, ανακαλούν εκείνες τις γραμμές που έγραψε ο Έμερσον στο έξοχο «Η φύση» (1836): «Όταν είναι μέσα στη φύση ο άνθρωπος αγαλλιάζει ανεξέλεγκτα, παρά τις πραγματικές λύπες… Διασχίζοντας ένα άλσος, στη χιονισμένη λάσπη, στο λυκόφως, κάτω από τον συννεφιασμένο ουρανό, χωρίς να έχω σκεφτεί κάτι ιδιαίτερα καλό, ένιωσα στιγμές μεγάλης χαράς».

Ο Αμερικανός  Έμερσον (1803-1882) ήταν περίπου  συνομήλικος και ‘συνομιλητής’ του γεννήτορα της αμερικανικής ποίησης, Ουώλτ Ούιτμαν (1819-1892). Αυτός πρώτος είπε για τον Ουίτμαν «Εγεννήθη ημίν ποιητής!». Κι ήταν πραγματικά εμπνευσμένη η ιδέα που αυτό το «Διάλειμμα χαράς» βασίζεται σε στίχους του Ουίτμαν, από το έξοχο «Τραγούδι του εαυτού μου» και από τα «Φύλλα Χλόης». Γιατί ο Ουίτμαν λάτρεψε τη φύση και τον άνθρωπο, είδε τα πράγματα σε μια ολική σύνδεση και σύνθεση, μεγάλυνε το ελάχιστο και του ’δωσε θέση στο άπειρο του σύμπαντος και ανέδειξε τη λατρεία του Εαυτού σαν την πιο ασφαλή οδό για τη συνάντηση με τον Άλλο. Ο Ουίτμαν ήταν ένας από τους εκλεκτούς που κάποιος Θεός προίκισε με το χάρισμα της ενόρασης και της δύναμης να εμπνέει, να μυεί και να φωτίζει τους υπόλοιπους, συνηθισμένους ανθρώπους με τους στίχους του.  

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Θα ακολουθήσουν στιγμές δοκιμασίας, σωματικής κυρίως (πώς αλλιώς να είναι αληθινή;) που οι ηθοποιοί θα αναμετρηθούν με τον εαυτό τους, με τη σκληρότητα της φύσης (το βράχο, το δέντρο, τη λάσπη), με τους άλλους.

Στο μικρό ξέφωτο οι ερμηνεύτριες πλησιάζουν και οδηγούν το μικρό εικοσαμελή θίασο των θεατών στα σημεία που ολιγόλεπτες δράσεις θα ‘συνοδεύσουν’  ελεύθερα τους στίχους. Θα μοιράσουν πετρούλες που κάθε μια τους γράφει λέξεις από στίχο του Ουίτμαν: «Γιορτάζω τον εαυτό μου, και υμνώ τον εαυτό μου / και αυτό που σκέφτομαι θα σκεφτείς,/ Γιατί κάθε μόριο που μου ανήκει, ανήκει και σε σένα».  Όλοι μαζί οι θεατές θα διαβάσουν δυνατά τις λέξεις του δυο –τρεις φορές κι ο στίχος θα ακουστεί σαν ύμνος στο θαύμα της ύπαρξης.

Σοφά οι πέντε γυναίκες δεν έμειναν μόνο σε αφορμές, στίχους και δράσεις, που να προκαλούν την ικανότητα μας (ναι, για ικανότητα πρόκειται, που δεν είναι δεδομένη)  να νιώσουμε ευφορία μόνο και μόνο που είμαστε ζωντανοί. Θα ακολουθήσουν στιγμές δοκιμασίας, σωματικής κυρίως (πώς αλλιώς να είναι αληθινή;) που οι ηθοποιοί θα αναμετρηθούν με τον εαυτό τους, με τη σκληρότητα της φύσης (το βράχο, το δέντρο, τη λάσπη), με τους άλλους.

Κρατώ μερικές εικόνες: μια γυναίκα που ανεβοκατεβαίνει στο δέντρο και λέει «Η γλώσσα μου, κάθε μόριο από το αίμα μου, φτιαγμένο από αυτό το χώμα, αυτόν τον αέρα / Γεννημένος εδώ από γονείς γεννημένους εδώ από γονείς το ίδιο, και οι γονείς τους το ίδιο, / Εγώ, τώρα, τριάντα εφτά χρονών απόλυτα υγιής ξεκινώ, / ελπίζοντας να μη σταματήσω μέχρι το θάνατο». Την άλλη που έρπει στο βράχο ή που αγκαλιάζει το βράχο και γίνεται ένα μαζί του, ή τη νεράιδα με τα μακριά ξανθά μαλλιά και το κόκκινο νήμα που κάποια στιγμή θα σκαρφαλώσει γυμνόστηθη σχεδόν  ως την κορυφή του βράχου. Στίχοι του Σεφέρη από το Ημερολόγιο Καταστρώματος, το Τετράδιο Γυμνασμάτων και το Μυθιστόρημα, αν και διαφορετικού ήθους και ύφους από την ποίηση του Ουίτμαν, δένουν καλά με τη συνολική σύλληψη και τη σωματική ερμηνεία των γυναικών. 

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Στίχοι του Σεφέρη από το Ημερολόγιο Καταστρώματος, το Τετράδιο Γυμνασμάτων και το Μυθιστόρημα, αν και διαφορετικού ήθους και ύφους από την ποίηση του Ουίτμαν, δένουν καλά με τη συνολική σύλληψη και τη σωματική ερμηνεία των γυναικών.

Η κατάληξη, όμως, που, εκκινώντας από τα καταπράσινο ξέφωτο, ανεβαίνει το ξανθοκάστανο του βράχου και φτάνει ως το γαλάζιο του ουρανού, ανήκει δικαιωματικά στον Ουίτμαν:

Το πιο μικρό βλαστάρι δείχνει πως αλήθεια δεν υπάρχει θάνατος,

Κι αν ποτέ υπήρξε οδήγησε μπροστά τη ζωή, και δεν περίμενε το τέλος για να τη σταματήσει,

Κι έπαψε τη στιγμή που η ζωή φάνηκε.

Όλα προχωρούν μπροστά και φανερώνονται, τίποτα δεν συντρίβεται,

Και το να πεθαίνεις είναι διαφορετικό από ό,τι καθένας πίστεψε, και πιο τυχερό.

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter

Το Διάλειμμα χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού κρατάει περίπου 100 λεπτά.  Η συμμετοχή δεν απαιτεί εισιτήριο, αλλά υπάρχει ένα κουτί στο τέλος για ελεύθερη συνεισφορά. Οι κρατήσεις είναι απαραίτητες στο 6946102862. Δύο ακόμη ημερομηνίες έχουν μείνει, 25 και 26 Ιουνίου (αν δεν πάρει παράταση).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ