Ο θάνατος του γέλιου: Κριτική για την «Άλκηστη» του Ευριπίδη

Ο θάνατος του γέλιου: Κριτική για την «Άλκηστη» του Ευριπίδη Facebook Twitter
Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, ασύλληπτα υπερβολικός στις χειρονομίες του, στον τρόπο που τεμαχίζει τον λόγο, στην «έξαλλη» παρουσία του, θέλει να μας δείξει τη γελοιότητα του ήρωα. Φωτο: Θωμάς Δασκαλάκης
5

Όλα είναι διπλά στην «Άλκηστη». Όλα έχουν δύο όψεις. Η μία συμπληρώνει και ταυτόχρονα αναιρεί την άλλη.

Η ίδια η ηρωίδα παρουσιάζεται ταυτόχρονα ζωντανή και νεκρή: «και ζει ακόμη η δύστυχη, και είναι πεθαμένη» απαντά η Τροφός στο αγωνιώδες ερωτήμα του Χορού. «Τα μάτια μου θολώνουν» λέει η Άλκηστη, στη σκηνή του αποχαιρετισμού, και στη συνέχεια την ακούμε να εξηγεί, με απόλυτη ψυχραιμία και αξιοζήλευτη λογική, όλους τους λόγους για τους οποίους επέλεξε να πεθάνει στη θέση του συζύγου της, ενώ δεν αμελεί να ζητήσει ανταλλάγματα για τη θυσία της.

Κανένας και τίποτε δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται στο ευριπίδειο κείμενο. Όλες οι προσδοκίες ανατρέπονται. Ένας σύζυγος υπόσχεται να τιμά τη μνήμη της νεκρής συντρόφου του, να μην ξαναγγίξει άλλη γυναίκα, και αμέσως μετά την κηδεία δέχεται μια μυστηριώδη άγνωστη στο σπίτι του, αυτή που του «χαρίζει» ο Ηρακλής. Η Άλκηστη, πεθαίνει παρακινούμενη από αισθήματα γνήσιας αφοσίωσης στον σύζυγό της · ο ηρωισμός της ανταμείβεται με ένα κακόγουστο παζάρι μεταξύ δύο ανδρών: «θα την πάρεις ή δε θα την πάρεις;», «δεν μπορώ να την πάρω, εντάξει θα την πάρω». Η γυναίκα που γνωρίσαμε στην αρχή του έργου, σίγουρη και αποφασισμένη, γεμάτη αγάπη για τα παιδιά και τον άνδρα της, επιστρέφει ως φάντασμα, ένα είδωλο του εαυτού της, τυλιγμένο με πέπλα που κρύβουν το πρόσωπό της. Είναι η ίδια; Γυρίζοντας από τους νεκρούς φέρει κάτι από την αύρα τους: βρίσκεται και πάλι ανάμεσα σε δύο κόσμους. Μένει σιωπηλή, ένα μυστήριο: δεν μαθαίνουμε ποτέ τι περνάει από το μυαλό της, ενώ παρακολουθεί τον Άδμητο, τον άνδρα για τον οποίο κατέβηκε στον Άδη, να την προδίδει τόσο εύκολα. «Η Άλκηστη έχει και δεν έχει ξανάρθει, η ωραία άγνωστη είναι και δεν είναι η Άλκηστη. Η αμφισημία συνιστά τη θεμελιακή αρχή του έργου» γράφει ο Γιαν Κοτ.

Αυτή η ακροβασία, αυτή η «ανάμνηση» της χαμένης τραγωδίας, που δεν μπορεί να βρει τον ατόφιο εαυτό της και γελά για να ξεχαστεί, για να κρύψει την οδύνη της, αυτή η πολυπλοκότητα απουσιάζει από την παράσταση: τα πράγματα ζωγραφίζονται είτε άσπρα είτε μαύρα, ποτέ και τα δύο ταυτόχρονα.

Ο θάνατος ακολουθείται από ανάσταση αλλά το θαύμα δεν φέρνει καμία χαρά. Η γενναία ηρωίδα μετατρέπεται σε βωβό «δώρο» που αλλάζει χέρια σα να μην έχει δική της βούληση. Η τραγικότητα της θυσίας αναιρείται. Ο θρήνος δίνει εν ριπή οφθαλμού τη θέση του στο ξεφάντωμα. Ο Απόλλων αποχωρεί και τον αντικαθιστά ο μεθύστακας Ηρακλής.

Όλα ξεπέφτουν, όλα εκπίπτουν. Το οικείο γίνεται ανοίκειο. Ο άνθρωπος που παντρεύτηκες είναι ένας άλλος, ένας άγνωστος. Ποτέ δεν τον γνώρισες πραγματικά. Κλείνεις για ένα λεπτό τα μάτια, κι όταν τ' ανοίξεις ο κόσμος σε κοροϊδεύει. Δεν μπορείς από πουθενά να κρατηθείς, τόσο ολισθηρό νιώθεις το έδαφος. Ακόμη και η τραγωδία γλιστράει και σπάει το όμορφο πρόσωπό της: γίνεται γκροτέσκα κωμωδία, γίνεται φάρσα εφιαλτική, γίνεται κάτι τρομερά πολύπλοκο. «Αν αυτό το έργο είναι τραγωδία, τότε είναι μια τραγωδία που κατατρώει τον εαυτό της» λέει ο Κοτ στην εξαιρετική Θεοφαγία του. «Υπάρχουν μόνο δύο πιθανότητες: να δούμε την Άλκηστη είτε σαν αποτυχημένη τραγωδία και σαν μια μεγάλη παρανόηση, είτε σαν έργο που χαρακτηρίζεται από έναν άγνωστο στην αρχαία τραγωδία βαθμό δηλητηρίου και πονηριάς».

Ο θάνατος του γέλιου: Κριτική για την «Άλκηστη» του Ευριπίδη Facebook Twitter
Στην παράσταση δεν επιτρέπεται να αναδυθεί ο συναισθηματικός κόσμος της ετοιμοθάνατης (Κίττυ Παϊταζόγλου): τη βλέπουμε χαμένη, σχεδόν ανέκφραστη. Δεν υπάρχει καμία μεταβολή στην πορεία της, είναι μια αμέτοχη, άψυχη κούκλα. Από την αρχή ως το τέλος. Φωτο: Θωμάς Δασκαλάκης

Αν η αμφισημία βρίσκεται στην καρδιά του έργου, τότε η Κατερίνα Ευαγγελάτου φρόντισε για τα καλά να την εξοβελίσει από την παράσταση, να την εξοντώσει προς χάριν εντυπωσιασμού. Το δηλητήριο, για το οποίο μιλά ο Κοτ, χρειάζεται χρόνο για να δράσει. Είναι ύπουλο, δε φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού. Εδώ όλα κραυγάζουν: κυριολεκτικά και μεταφορικά. Ο Άδμητος ξεγυμνώνεται με το που πατάει το πόδι του στη σκηνή: ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, ασύλληπτα υπερβολικός στις χειρονομίες του, στον τρόπο που τεμαχίζει τον λόγο, στην «έξαλλη» παρουσία του, θέλει να μας δείξει τη γελοιότητα του ήρωα. Πράγματι, ο Άδμητος είναι γελοίος και δειλός: ποιος άνδρας θα επέτρεπε στη γυναίκα του να πεθάνει, ενώ εκείνος συνεχίζει να απολαμβάνει τη ζωή; Η σκηνοθέτις, όμως, δεν μας επιτρέπει να το ανακαλύψουμε μόνοι μας ακολουθώντας μια πορεία, την πορεία της παράστασης: φροντίζει να μας το κάνει «νιανιά» από την πρώτη στιγμή. Μας στερεί το δικαίωμα διεξαγωγής συμπερασμάτων. Έχει ήδη αποφασίσει εκείνη για εμάς και πρέπει να βροντοφωνάξει την απόφασή της, μήπως και δεν την καταλάβουμε: ο Άδμητος όχι μόνο είναι ο «κακός» του έργου αλλά είναι και δικτάτορας, σε περίπτωση που αμφιβάλλατε για το ποιόν του. Δεν διαφέρει πολύ από το να του κρεμούσε μια ταμπέλα στον λαιμό.

Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι αυτό είναι σκηνοθετική «άποψη», «ερμηνεία» του ρόλου. Τι νόημα όμως έχει η άποψη, όταν καταστρατηγεί το βασικότερο συστατικό της θεατρικής εμπειρίας: το ταξίδι της ανακάλυψης. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ευριπίδης τοποθετεί την αντιπαράθεση του Άδμητου με τον Φέρητα σε προχωρημένο σημείο της δράσης: εκεί ξεμπροστιάζεται ολοκληρωτικά ο ήρωας, όταν ο ίδιος ο πατέρας του τον αποκαλεί άνανδρο και τον ειρωνεύεται. Στην παράσταση, όμως, η σκηνή αυτή δεν έχει τίποτε καινούργιο να μας πει: το έχουμε πάρει το «μήνυμα» εδώ και ώρα. Για την ακρίβεια, έχουμε ήδη στουμπώσει. Το ξανακούμε απλώς με τη βοήθεια του Γιάννη Φέρτη.

Η Άλκηστη διαγράφεται κι αυτή, περισσότερο από τον Άδμητο, μονοσήμαντα. Ακόμη και ο ανατρεπτικός, ακραίος Ευριπίδης στέκεται με συμπόνια στη σκηνή του χωρισμού, όταν η ηρωίδα αποχαιρετά το φως, το σπίτι, το νυφικό κρεβάτι, και προπαντός τα παιδιά της. Στην παράσταση, όμως, δεν επιτρέπεται να αναδυθεί ο συναισθηματικός κόσμος της ετοιμοθάνατης (Κίττυ Παϊταζόγλου): τη βλέπουμε χαμένη, σχεδόν ανέκφραστη. Δεν υπάρχει καμία μεταβολή στην πορεία της, είναι μια αμέτοχη, άψυχη κούκλα. Από την αρχή ως το τέλος.

Ο θάνατος του γέλιου: Κριτική για την «Άλκηστη» του Ευριπίδη Facebook Twitter
Φωτο: Θωμάς Δασκαλάκης

Δεν είναι το γέλιο που συχνά προκαλεί η παράσταση το πρόβλημα · αυτό είναι θεμιτό. Αλλού βρίσκεται το επίμαχο σημείο: «... στην Άλκηστη αυτή η κωμική κατάσταση ενέχει κάτι τρομακτικό. Είναι ακριβώς η στιγμή που πεθαίνει το γέλιο» γράφει ο Κοτ. Μπορεί ο Ευριπίδης να τσαλακώνει εκκωφαντικά την έννοια της τραγωδίας, μας καλεί όμως να αναρωτηθούμε τι αναδύεται από το τσαλάκωμα αυτό. Όταν κηδεύεται ο νεκρός δεν σημαίνει ότι ξεχνιέται. Δεν σημαίνει ότι η ανάμνησή του δεν ποτίζει τα πάντα. Αυτή η ακροβασία, αυτή η «ανάμνηση» της χαμένης τραγωδίας, που δεν μπορεί να βρει τον ατόφιο εαυτό της και γελά για να ξεχαστεί, για να κρύψει την οδύνη της, αυτή η πολυπλοκότητα απουσιάζει από την παράσταση: τα πράγματα ζωγραφίζονται είτε άσπρα είτε μαύρα, ποτέ και τα δύο ταυτόχρονα.

Έτσι, ακόμη και όταν η χοντροκομμένη φάρσα με τα υστερικά καρτούν και εσάνς από τσίρκο εγκαταλείπεται ξαφνικά, είναι πια αργά. Προς στιγμήν, ωσάν θαύμα, η παράσταση δίνει χώρο στον Άδμητο να αναπνεύσει: σε μια συγκλονιστική σκηνή, όπου θρηνεί κρεμασμένος στο χείλος του τάφου, ενώ τα μέλη του Χορού βουτάνε με μανία πάνω στις πλαγιές του μικρού χωμάτινου λόφου, σαν skaters που ερωτοτροπούν παθιασμένα με τον ίλιγγο υπό τους ήχους δυνατής μουσικής. Πραγματικά, καταπληκτική σύλληψη. Για πρώτη φορά τα πράγματα σταματούν να είναι μονοδιάστατα: η ζωή κι ο θάνατος ανταμώνουν σε μια ολοζώντανη θεατρική μεταφορά. Ο Άδμητος εκτονώνει την οδύνη του με μια άγρια σωματικότητα (πολύ καλός εδώ ο ηθοποιός) και καταλήγει, αποκαμωμένος να αγκαλιάζει το κυπαρίσσι που φυτεύεται στην κορυφή του λόφου. Τι κρίμα, που λίγο αργότερα επιστρέφουμε στο business as usual (ή μήπως στο farce as usual;). Μπήκαμε φευγαλέα σε ένα σύμπαν ποιητικό και ταραχώδες: Τι να το κάνουμε, όμως, όταν μας έχουν ήδη πετάξει από το πλοίο κι έχουμε υποστεί τέτοια ψυχρολουσία; Δεν μπορεί να στριμώχνεται ο θεατής σε έναν κόσμο φάρσας και μετά, για παρηγοριά, να του μοιράζονται λίγα «ψίχουλα» τραγωδίας...

Το κλείσιμο διεκπεραιώνεται στο ίδιο, γνώριμο νευρωτικό μοτίβο, μια απόλυτη παρωδία που σιδερώνει εκ νέου την αμφισημία, τον γρίφο που μας καλεί ο Ευριπίδης να αναλογιστούμε. Πόσο αινιγματικό μπορεί να είναι ένα «σακί» με πατάτες; Αυτό το εύρημα επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, μέχρι εξαντλήσεως. Και δυστυχώς, έτσι φαίνεται πως θα τη θυμόμαστε τη δύσμοιρη την Άλκηστη αυτής της παράστασης.

Το λιτό, γοητευτικό σκηνικό της Εύας Μανιδάκη (τόσο οργανικά ενταγμένο στο χώρο, θα έλεγε κανείς πως ήταν από πάντα εκεί), καθώς και η υποβλητική μουσική του Γιώργου Πούλιου συγκαταλέγονται, τέλος, στα θετικά στοιχεία του εγχειρήματος.

Ο θάνατος του γέλιου: Κριτική για την «Άλκηστη» του Ευριπίδη Facebook Twitter
Ακόμη και όταν η χοντροκομμένη φάρσα με τα υστερικά καρτούν και εσάνς από τσίρκο εγκαταλείπεται ξαφνικά, είναι πια αργά. Προς στιγμήν, ωσάν θαύμα, η παράσταση δίνει χώρο στον Άδμητο να αναπνεύσει. Φωτο: Θωμάς Δασκαλάκης

Η «Άλκηστη» του Ευριπίδη βρίσκεται σε καλοκαιρινή περιοδεία έως τις 18/9

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου

Ερμηνεύουν: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Κίττυ Παϊταζόγλου, Γιάννης Φέρτης. 

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Β. Σύρμα

Μουσική: Γ. Πούλιος

 

Θέατρο
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ