Για τα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' του Κώστα Φέρρη

 Για τα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' του Κώστα Φέρρη Facebook Twitter
2

 Για τα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' του Κώστα Φέρρη Facebook Twitter

 

Από το 1975 με τον ''Προμηθέα'' έως το 1978, ο σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης ασχολήθηκε αποκλειστικά με την τηλεόραση και δεν έκανε ταινία. Ο κινηματογράφος τού έλειπε πολύ, αλλά λεφτά δεν υπήρχαν, και το Κέντρο δεν χρηματοδοτούσε ακόμα. Έτσι, στα εξωτερικά γυρίσματα ενός σήριαλ, κατάφερε να τελειώσει...17 λεπτά καθαρά σε μια μέρα! Του λέει τότε ο διευθυντής φωτογραφίας, Γιώργος Τσώκος: ''Μ' αυτό το ρυθμό, βγάζεις ταινία μεγάλου μήκους σ' έξι γυρίσματα! Τι περιμένεις;''

Αυτό ήτανε! Βάζει μπροστά τις ''Έξι νύχτες στην Ακρόπολη'' του Σεφέρη και τηλεφωνεί στην κληρονόμο και γυναίκα του ποιητή να της ζητήσει τα δικαιώματα. Η Μαρώ ήταν ανένδοτη: ''Τα δικαιώματα για την έκδοση τα έδωσα στον Γιώργο Σαββίδη, ύστερα από μεγάλη επιμονή του και για λίγα μόνο αντίτυπα. Το έργο αυτό είναι... πρόστυχο και πρέπει ν' αποσυρθεί από την κυκλοφορία!''

Όταν ρώτησαν κάποτε τον δημιουργό της, αν η ταινία είναι αυτοβιογραφική, είπε πως ήταν απλώς αναμνησιακή.

Απογοήτευση! Θυμάται όμως αμέσως ο Φέρρης πως ένα από τα βιβλία που ήθελε να κάνει ταινία, από τα... 18 του χρόνια, ήταν οι ''Λευκές Νύχτες'' του Ντοστογιέφσκι. Τι έξι φεγγάρια λοιπόν, τι δύο! Κι αφού οι Λευκές Νύχτες είχαν ήδη γυριστεί από τον Βισκόντι, τον Μπρεσσόν, τον Πίριεφ κι άλλους πολλούς, αποφάσισε να πάρει... αποστάσεις!

 Για τα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' του Κώστα Φέρρη Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης από φωτογραφία αρχείου

Έτσι, έγραψε το σενάριο σε λίγες μέρες, με τους ήρωες να κυκλοφορούν στην Αυγουστιάτικη κι ερημωμένη Αθήνα αντί για την Αγία Πετρούπολη, και την ηρωϊδα να φαντασιώνεται την Νάστιενκα που (υποτίθεται) είχε διαβάσει στο έργο του Ντοστογιέφσκι.

Η Μυρτώ Παράσχη έβαλε 500.000 δρχ. για τα μετρητά των γυρισμάτων κι η προεργασία έγινε σε χρόνο ρεκόρ. Λίγες μέρες πριν την έναρξη, έπιασε πανικός τον σκηνοθέτη. Δεν είχε λύση στο δράμα και η σχέση έμενε ξεκρέμαστη. Με τη συμβουλή του Παύλου Τάσιου, δίνει το σενάριο στον Γιώργο Σκούρτη, να το ''χτενίσει''. Κράτησε μόνο έναν μονόλογο περί σημειολογίας, αλλά κυρίως την αποφασιστικότητα του ψευτο-βιασμού στο τέλος.

 Για τα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' του Κώστα Φέρρη Facebook Twitter
Ο Σπύρος Σακκάς στα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' (1978) του Κώστα Φέρρη

 

1η Αυγούστου του 1978 άρχισαν τα γυρίσματα. Τον Δεκαπενταύγουστο, ημέρα Κυριακή, από τις 7.00 ως τις 9.00 το πρωϊ, γυρίστηκαν όλες τις σκηνές της άδειας Αθήνας! Και την τρίτη βδομάδα είχαν τελειώσει.

Αρχίζει ο πανικός του μοντάζ. Κανένας δεν πίστευε πως θα προλάβαιναν το Φεστιβάλ! Απανωτά ξενύχτια μέχρι λιποθυμίας, αλλά το προλάβανε! Το ρεκόρ ταχύτητας μιάς παραγωγής είχε σπάσει κανονικά.

 Για τα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' του Κώστα Φέρρη Facebook Twitter
Η Μυρτώ Παράσχη στα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' (1978) του Κώστα Φέρρη

Πήραν μέρος η Ηρώ Κυριακάκη, φίλη του Φέρρη από το 1957, ο Δημήτρης Σταύρακας, φίλος του από το 1958, κι ο Νίκος Φρονιμόπουλος, φίλος από τον ''Προμηθέα''. Ο Νίκος Νικολαΐδης τού σύστησε τον Άλκη Παναγιωτίδη κι η Μυρτώ τον Σπύρο Σακκά. Ο Σακκάς με τη σειρά του πρότεινε ως συνθέτη τον Νίκο Κυπουργό, ο οποίος έφερε την «Παπουαλίλη» από τη Λιλιπούπολη. (Παρένθεση: Η Μαριανίνα Κριεζή ξεφώνισε πατώκορφα τον Φέρρη στην ΕΡΤ, γιατί δεν έβαλε το όνομα της στους τίτλους...Δεν είχε ιδέα. Στην ''αποκατάσταση'' πρόσφατα, αντικαταστάθηκε το τραγούδι με τον ''Λοχαγό Κιγιέ'' του Ρίμσκι Κόρσακοφ. Έτσι κι αλλιώς η ταινία ήταν γεμάτη με γνωστά κλασικά μοτίβα). Ο Φέρρης ζήτησε όμως από τον Κυπουργό άλλα τρία κομμάτια, του τά'δωσε, ήταν εξαιρετικά πετυχημένα και τα χρησιμοποίησε.

 

Το τραγούδι ''Αχ Παπουαλίλη'' των Νίκου Κυπουργού - Μαριανίνας Κριεζή που ακουγόταν στα ''Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο'' (1978) του Κώστα Φέρρη και που δύο χρόνια μετά θα κυκλοφορούσε στο άλμπουμ ''Εδώ Λιλιπούπολη''

Η υπόλοιπη μουσική χρησιμοποιείται στην ταινία με την ιδέα της αντιστικτικής νοηματικής χρήσης, όπως π.χ. για την άδεια Αθήνα, η ''Ποιμενική'' του Μπετόβεν. Είναι ακόμα το ''Κονσέρτο για 2 μαντολίνα'' του Βιβάλντι, που είχε αγαπήσει το 1960 όλη η παρέα, κι ο Αγγελόπουλος το χρησιμοποίησε ως πρότυπο δύο φορές από τότε.

Για όλους αυτούς τους λόγους, όταν ρώτησαν κάποτε τον δημιουργό της, αν η ταινία είναι αυτοβιογραφική, είπα πως ήταν απλώς αναμνησιακή.

Η ταινία μοιράστηκε το βραβείο Καλύτερης ταινίας, με τον Νίκο Κούνδουρο και τον Τώνη Λυκουρέση. Ήταν όμως η εποχή που ο Ελληνικός Κινηματογράφος δεν έβρισκε αίθουσες.

Έτσι, η έκπληξή ήταν μεγάλη, όταν ένας παλιός φίλος, ο Αντώνης Καρατζόπουλος, τηλεφωνεί του Φέρρη και του λέει: ''Δε ντρέπεσαι λιγάκι; Έκανες ταινία και δε μας τη φέρνεις να την παίξουμε;'' Με τον μακαρίτη τον Ντόντο, την προγραμμάτισαν για τρεις εβδομάδες. Στην αρχή της τρίτης εβδομάδας, κάλεσαν τον σκηνοθέτη στα γραφεία: ''Βγήκαν τα έξοδά σου;'' ''Όχι, χρωστάω ακόμα 80.000'' ''Εντάξει, θα την κρατήσομε άλλη μία εβδομάδα να ξοφλήσεις''!

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Οθόνες / Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Η γαλλική κωμωδία επιστρέφει στις αίθουσες δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της. Μήπως όμως δεν πρόκειται για γνήσιο λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια