Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας

Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας Facebook Twitter
0

Δεν είναι τυχαίο ότι μπήκε σε μαζική παραγωγή την εποχή του κινήματος του μοντερνισμού, στις αρχές του εικοστού αιώνα, ταυτόχρονα με την ανάπτυξη της βιομηχανικής παραγωγής ελαφρότερων και λιγότερο εύθρυπτων υλικών. Ο προκάτοχός της ήταν ένα σύνθετο υλικό από στρώματα λεπτού γύψου μεταξύ τεσσάρων στρώσεων μάλλινης τσόχας, κατοχυρωμένο από τον Augustine Sackett στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής το 1894. 


Ο γύψος, η βασική πρώτη ύλη των γυψοσανίδων, είναι ένα παγκόσμιο φυσικό υλικό που παραμένει βιώσιμο μετά από χιλιάδες χρόνια στην οικοδομή. Τα πρώτα ιστορικά ίχνη εφαρμογής του εμφανίζονται στην Αίγυπτο το 3700 π.Χ. με τη μορφή γυψότουβλων και γυψοσοβά πάνω σε πλεκτό άχυρο. Ως αποδεικτικά της αντοχής του στον χρόνο διασώζονται ακόμη ίχνη έγχρωμου γυψοσοβά σε τοίχους της Πυραμίδας του Χέοπα, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι χρησιμοποιήθηκε και στο Παλάτι του Μίνωα στην Κρήτη.  

Οι επιφάνειες των γυψοσανίδων ορίζουν ογκομετρικά τις χωρικές συνθέσεις των κτιρίων όπου ζούμε, εργαζόμαστε ή ψυχαγωγούμαστε, αποτελώντας τον καλύτερο εσωτερικό καμβά για το φυσικό ή τεχνητό φως.


Μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η έμφαση αρχιτεκτόνων, όπως ο Le Corbusier, ο Adolf Loos ή ο Asplund, στην καθαρότητα των όγκων και στις επίπεδες επιφάνειες βρήκε το καλύτερο μέσο έκφρασης σε ελαφρές πλαισιωτές κατασκευές με λεπτούς τοίχους πλήρωσης. Οι αρχιτέκτονες αυτοί ταυτίστηκαν με την ανάγκη της εποχής τους να κατασταλεί κάθε έκφραση υλικότητας στην αρχιτεκτονική και της εθνικής ταυτότητας που αντιπροσώπευαν οι ογκώδεις ανάγλυφες επιφάνειες. Αντίστοιχες τάσεις «αποϋλοποίησης» της αρχιτεκτονικής χρονολογούνται στην εποχή του μπαρόκ και κυρίως στους εσωτερικούς χώρους κτιρίων της εποχής του ροκοκό τον δέκατο όγδοο αιώνα. Σε αυτά τα κτίρια, η πλαστικότητα περίτεχνων ξύλινων οροφών, επικαλυμμένων με γυψοσοβά, δημιουργεί μια ανάλαφρη ψευδαίσθηση της βαριάς πέτρινης κατασκευής. 

Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας Facebook Twitter


Με την ίδια προσέγγιση, οι γυψοσανίδες αντιπροσωπεύουν σήμερα τη σύγχρονη τάση μιας αρχιτεκτονικής της επιδερμίδας. Οι επιφάνειές τους δεν διευκολύνουν απλώς την απόκρυψη σύνθετων εγκαταστάσεων ούτε συμβάλλουν μόνο σε μία σκηνογραφική προσέγγιση της αρχιτεκτονικής. Οι επιφάνειες των γυψοσανίδων ορίζουν ογκομετρικά τις χωρικές συνθέσεις των κτιρίων όπου ζούμε, εργαζόμαστε ή ψυχαγωγούμαστε, αποτελώντας τον καλύτερο εσωτερικό καμβά για το φυσικό ή τεχνητό φως.

Γυψοσανίδες Knauf: 30 χρόνια παραγωγής στην Ελλάδα

Κωνσταντίνος Κολέτσος
Ο Κωνσταντίνος Κολέτσος είναι διευθυντής marketing της Knauf Γυψοποιία ΑΒΕΕ και της Knauf Cyprus Ltd, με σπουδές στην Αρχιτεκτονική Τεχνολογία, στον Περιβαλλοντικό Σχεδιασμό Κτιρίων και στο Βuilding Ιnformation Μanagement.

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις στην παραγωγή σύγχρονων οικοδομικών υλικών και την ανάγκη της Ευρώπης για γρήγορη και ελαφριά στέγαση, δύο αδέλφια γεωλόγοι, οι Alfons και Karl Knauf, έβαλαν το 1932 στη Γερμανία τον θεμέλιο λίθο της βιομηχανίας Knauf. Η Knauf παραμένει έως σήμερα μια οικογενειακή επιχείρηση, ενώ αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία προϊόντων γύψου παγκοσμίως, με παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα σε ενενήντα πέντε χώρες. 


Στην Ελλάδα, ο όμιλος Knauf δραστηριοποιείται βιομηχανικά από το 1991, όταν ξεκίνησε το εργοστάσιο παραγωγής γυψοσανίδων στην Αμφιλοχία. Σήμερα η Knauf διατηρεί τρία εργοστάσια στη χώρα μας, στην Αμφιλοχία, στη Θεσσαλονίκη και στον Βόλο, όπου παράγεται, πέραν των γυψοσανίδων, πλήρης γκάμα υλικών ξηράς δόμησης, όπως τσιμεντοσανίδες, γυψοσοβάδες, κονιάματα και ετοιμόχρηστα υλικά αρμολόγησης και επεξεργασίας επιφανειών, έγχρωμα εξωτερικά επιχρίσματα, μεταλλικά προφίλ και εξαρτήματα.


Σήμερα περισσότερο από ποτέ, η ανάγκη επαναπροσδιορισμού της ταυτότητας των κτιρίων του εικοστού πρώτου αιώνα μέσα από τις αρχές της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής αειφορίας ικανοποιείται με τον καλύτερο τρόπο από οικονομικά βιομηχανικά υλικά χαμηλής ενσωματωμένης ενέργειας, όπως οι γυψοσανίδες Knauf. Επιπλέον, η ανάγκη διατήρησης πολύτιμων φυσικών πόρων, όπως το νερό και η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των κατασκευών, καθιστά την ξηρά δόμηση με γυψοσανίδες την πλέον κατάλληλη για την επίτευξη των παγκόσμιων περιβαλλοντικών στόχων. 


Τον Μάρτιο του 2021 ολοκληρώθηκε η επένδυση της νέας παραγωγής γυψοσανίδων Knauf στην Αμφιλοχία, διπλασιάζοντας την παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου και επιφέροντας σημαντικές βελτιώσεις όσον αφορά την ασφάλεια, τις περιβαλλοντικές επιδόσεις και την ποιότητα των γυψοσανίδων.

Γυψοσανίδα: Η αρχιτεκτονική της επιδερμίδας Facebook Twitter
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«A Future for the Past» μια έκθεση στο μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Design / Μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Η Νίκη και η Ζωή Μοσκόφογλου εξερευνούν τη μαγεία του μαρμάρου, συνδέοντας το παρελθόν και το παρόν ενός πολύτιμου υλικού με έργα σύγχρονου design και Τηνιακών μαρμαρογλυπτών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δημιουργώντας σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

ADM 2024: The New Vision / Σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

Έχοντας σε προτεραιότητα τη βιώσιμη και αρχιτεκτονική μετεξέλιξη των έργων της, η Hellenic Properties συνεχίζει να επενδύει με προσήλωση και αφοσίωση στον πράσινο χαρακτήρα των έργων της, κάτι που αποδεικνύεται από τις πιστοποιήσεις με το διεθνές πρότυπο LEED.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

ADM 2024: The New Vision / Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

Με έργα σε απροσδόκητα μέρη του πλανήτη, οι Minas Kosmidis Architects δημιουργούν, με επίκεντρο τις καθαρές γραμμές, τις εκάστοτε πολιτιστικές επιρροές και τα εκλεκτικά στοιχεία, με στόχο μια πολυαισθητηριακή εμπειρία κατοίκησης.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

ADM 2024: The New Vision / Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

Ο Τσαμπίκος Πετράς διερευνά την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής στο πλαίσιο των σύγχρονων αλλαγών, αναζητώντας, μέσω της δημιουργικής προσέγγισης του γραφείου PETRĀS architecture, νέους τρόπους σύνδεσης των έργων με τον χρήστη, την ύλη και το νόημα.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Αρχιτεκτονική και healthy living: Η ISOMAT δεσμεύεται στη βιώσιμη ανάπτυξη

ADM 2024: The New Vision / Αρχιτεκτονική και healthy living: Η ISOMAT δεσμεύεται στη βιώσιμη ανάπτυξη

Από την ανακαίνιση του Hilton Athens μέχρι το πρώτο ολοκληρωμένο κτίριο του Ελληνικού, τα καινοτόμα προϊόντα της ISOMAT ενισχύουν τα κορυφαία αρχιτεκτονικά έργα με λύσεις που υποστηρίζουν τις πιστοποιήσεις LEED, BREEAM και WELL.
THE LIFO TEAM
Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα»

ADM 2024: The New Vision / Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα»

Σε μια εποχή αυξανόμενων περιβαλλοντικών προκλήσεων, το αρχιτεκτονικό γραφείο Pieris.Architects αποδεικνύει ότι το κτίριο του αύριο μπορεί να είναι φιλικό προς το περιβάλλον και την κοινωνία, συνδυάζοντας τη βιωσιμότητα με την αισθητική και την ανθρώπινη ευεξία.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Votanikos Business Park: Η Dimand μεταμορφώνει τις πρώην εγκαταστάσεις της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας

ADM 2024: The New Vision / Votanikos Business Park: Η Dimand μεταμορφώνει τις πρώην εγκαταστάσεις της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας

Tο όραμα της Dimand, που μέχρι σήμερα μεταφράζεται σε ένα χαρτοφυλάκιο γεμάτο καινοτόμα large-scale projects, εμπλουτίζεται με έναν κόμβο επιχειρηματικής δραστηριότητας που συνδυάζει χώρους πρασίνου και σύγχρονες υποδομές για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του Βοτανικού.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
Ρένα Σακελλαρίδου: «Θέλω η αρχιτεκτονική να έχει βάθος, σύνθεση, δομή»

ADM 2024: The New Vision / Ρένα Σακελλαρίδου: «Θέλω η αρχιτεκτονική να έχει βάθος, σύνθεση, δομή»

Η επικεφαλής του αρχιτεκτονικού γραφείου RS SPARCH και καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κοιτάζει πέρα από τα renders, προτείνει λύσεις για μια νέα σχέση μεταξύ πολιτείας και αρχιτεκτόνων και εξηγεί τη θέση της για μια αρχιτεκτονική με ουσία – και με φαντασία!
ΗΡΑ ΣΙΝΙΓΑΛΙΑ
Η A&M ARCHITECTS επαναπροσδιορίζει τον αρχιτεκτονικό ορίζοντα της Αθήνας αναβιώνοντας ένα κτίριο γραφείων γύρω από το ιστορικό κέντρο

ADM 2024: The New Vision / Η A&M ARCHITECTS επαναπροσδιορίζει τον αρχιτεκτονικό ορίζοντα της Αθήνας αναβιώνοντας ένα κτίριο γραφείων γύρω από το ιστορικό κέντρο

Ένας μοντέρνος ανασχεδιασμός που αγκαλιάζει την αρχαία κληρονομιά και εμπνέει τη σύγχρονη κουλτούρα στον χώρο εργασίας.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ