Midnights: Το πιο επιτυχημένο εμπορικά άλμπουμ της Taylor Swift είναι και το πιο βαρετό

Midnights: Το πιο εμπορικά πετυχημένο άλμπουμ της Taylor Swift είναι και το πιο βαρετό Facebook Twitter
Δυστυχώς, η Swift τα κατάφερε όλα αυτά με το πιο βαρετό ίσως άλμπουμ της καριέρας της.
0

«Δέκα κομμάτια στο Top10 του Hot100; Από το δέκατο άλμπουμ μου; Είμαι στα πατώματα!», αυτό πόσταρε η Taylor Swift στο Twitter όταν έσκασε η είδηση ότι ήταν η πρώτη καλλιτέχνις στα χρονικά του Billboard που κατάφερνε κάτι τέτοιο.

Εδώ που τα λέμε δεν ήταν και καμιά έκπληξη το γεγονός ότι θα γινόταν χιτ το πρόσφατο άλμπουμ της, «Midnights». Και μπορεί αυτά να είναι υπέροχα νέα για την 32χρονη μουσικό, αλλά δεν νομίζω ότι είναι και τα καλύτερα για το Billboard, που πλέον έχει καταντήσει κάτι σαν ανέκδοτο.

«Το streaming έχει επαναπροσδιορίσει τα μαθηματικά της μουσικής βιομηχανίας», αναφέρει ο Ben Sisario στους ΝΥΤ και συνεχίζει με τις πωλήσεις που έκανε το «Midnights» στην πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του: 1.578.000 μόνο στις ΗΠΑ. Οι 1.140.000 από αυτές αφορούσαν ολόκληρο το άλμπουμ.

Κάτι παρόμοιο είχε να γίνει από το «25» της Adele πριν από επτά χρόνια. Ξεπέρασε σε πωλήσεις ακόμη και το πιο εμπορικό άλμπουμ της, το «Reputation» του 2017.

Ήδη από τη στιγμή που μαθεύτηκε όλη αυτή η ιστορία έχουν γραφτεί δεκάδες αναλύσεις για το πώς τα κατάφερε, από τον τρόπο προώθησης, μια σειρά από έξυπνα βίντεο στο TikTok, μέχρι τα φορμά στα οποία το κυκλοφόρησε, μια σειρά από συλλεκτικές κυκλοφορίες (βινύλια και CD με τέσσερα διαφορετικά εξώφυλλα, άλλα υπογεγραμμένα και άλλα με τον δίσκο στο χρώμα της λεβάντας), κάτι που κάνουν συχνά τα κορεάτικα γκρουπ και πρόσφατα οι Red Hot Chili Peppers.

Η Taylor Swift φαίνεται εντελώς clean-cut, σαν να μην την αγγίζει τίποτα. Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Στο βίντεο του «Anti-Hero» αναγκάστηκε να κόψει μια σκηνή επειδή την κατηγόρησαν ως χονδροφοβική.

Τα νούμερα ίσως ξενίζουν επειδή δεν πλησιάζουν αυτά που έκαναν παλιότερα καλλιτέχνες όπως ο Michael Jackson ή ο Eminem, που είναι ό,τι πιο κοντινό στα σημερινά δεδομένα του διαδικτύου. Απ' ότι φαίνεται, όμως, η Swift πέτυχε κάτι που είχε να συμβεί πάνω από μία δεκαετία.

Οι φυσικές πωλήσεις του «Midnights» ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Πούλησε 575.000 κόπιες σε βινύλιο, 395.000 CD, 10.000 κασέτες(!) και 161.000 σε ψηφιακή μορφή. Μάλιστα, τέτοιες πωλήσεις βινυλίου είχε να πετύχει ένας καλλιτέχνης από το 1991!

Midnights
Taylor Swift, «Midnights»

Πέρα από αυτό, το άλμπουμ, όταν βγήκε, γονάτισε στην κυριολεξία το Spotify και μέχρι στιγμής έχει σημειώσει 549 εκατομμύρια streams.

Βέβαια, δεν έχει ξεπεράσει τον Bad Bunny και το «Un verano sin ti» που παραμένει η μεγαλύτερη κυκλοφορία του 2022 με 357 εκατ. streams την πρώτη εβδομάδα που κυκλοφόρησε και 2,9 εκατομμύρια ψηφιακές στην πλειοψηφία τους πωλήσεις.  

Για να ξεφύγουμε λίγο από τους αριθμούς και να πάμε στην ουσία, που είναι το περιεχόμενο του άλμπουμ, δυστυχώς η Swift τα κατάφερε όλα αυτά με το πιο βαρετό ίσως άλμπουμ της καριέρας της. Επιστρέφει στην ποπ μετά από δύο εξαιρετικά φολκ άλμπουμ, στα οποία πήγαινε τον ήχο της ένα βήμα παραπέρα, αλλά σε μια ποπ που δεν έχει κάτι καινούργιο να πει.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρόκειται για τραγούδια υψηλών προδιαγραφών. Για την Taylor Swift μιλάμε εξάλλου, μία από τις σημαντικότερες τραγουδοποιούς του εικοστού πρώτου αιώνα.

Το γενικότερο πρόβλημα με το «Midnights» είναι ότι υστερεί αν το βάλεις δίπλα στο «Reputation», την καλύτερη δουλειά της μέχρι σήμερα, ή ακόμη και στο «Lover» (2019), όπου πειραματιζόταν περισσότερο.

Taylor Swift ft. Lana Del Rey - «Snow on the beach» 

Στα δεκατρία κομμάτια του η Taylor εξιστορεί σκέψεις και συναισθήματα που είχε μετά τα μεσάνυχτα σε δεκατρείς άγρυπνες νύχτες. Οι τόνοι γενικά είναι χαμηλοί και παίζουν με μια μείξη απαλής electronica, synth pop και chill-out, bedroom pop. Δεν υπάρχουν ξεσηκωτικές στιγμές.

Η παραγωγή, εκτός από την ίδια τη Swift, ανήκει στον μακροχρόνιο συνεργάτη της Jack Antonoff. Να πούμε εδώ ότι εμφανίζεται σε κάθε της βίντεο τελευταία και έχει δεχτεί πυρά ως ο κύριος υπεύθυνος του ότι το άλμπουμ είναι τόσο μονόχνοτο.

Στο «Snow on the beach» συμμετέχει η Lana Del Rey, το μοναδικό γκεστ, αλλά ακούγεται σαν να ψιθυρίζει σε ένα αρκετά άνευρο τραγούδι. Ο πρωταγωνιστής του είναι το πανέμορφα κολλητικό «Anti-Ηero», στο οποίο κάνει κριτική στον εαυτό της αλλά και στο πώς την αντιλαμβάνεται ο κόσμος.

«Άκουσες τον κρυφό ναρκισσισμό μου, που τον μεταμφιέζω σε αλτρουισμό, σαν να είμαι κάποιου είδους γερουσιαστής;» αναρωτιέται πριν τραγουδήσει το κορυφαίο ρεφρέν «Εγώ είμαι το πρόβλημα». Είναι μακρά η πιο δυνατή στιγμή του άλμπουμ.  

Κάπου κουράζει, όμως, αυτή η τάση να γράφει τραγούδια για πρώην της («Maroon, «Midnight Rain» - Tom Hiddleston) και για τους εχθρούς της, κυρίως τον Scooter Braun, που είχε τα δικαιώματα των πρώτων δίσκων της («Vigilante Shit») και τον Kanye West («Karma») – αυτό δεν το χρειάζεται πια.

Πάντως, το «Karma», παρά το μπανάλ θέμα του, είναι από τα καλύτερα κομμάτια του δίσκου με διαφορά.

Taylor Swift - «Karma» (Official Lyric Video)

Αν έγραφα πριν από μια εβδομάδα για το συγκεκριμένο άλμπουμ, θα σχολίαζα ότι η Taylor Swift έχει τόση επιτυχία επειδή δεν είναι προβληματική ως μουσικός. Φαίνεται εντελώς clean-cut, σαν να μην την αγγίζει τίποτα. Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Είναι κάπως λάθος αυτή η αντίληψη. Στο βίντεο του «Anti-Hero» αναγκάστηκε να κόψει μια σκηνή επειδή την κατηγόρησαν ως χονδροφοβική.

Παρ' όλα αυτά, παραμένει στόχος μισογυνικών σχολίων από άνδρες συναδέλφους της. Πρόσφατα ο Damon Albarn των Blur αμφισβήτησε τη δημιουργική της ικανότητα και αυτονομία σε μια συνέντευξή του.

Ο Antonoff την υπερασπίστηκε, τουιτάροντας «δεν έχω γνωρίσει ποτέ τον Damon Albarn, ούτε έχει βρεθεί ποτέ στο στούντιό μου, αλλά προφανώς γνωρίζει περισσότερα από εμάς για όλα αυτά τα τραγούδια που γράφει και φέρνει στο τραπέζι».

Και ισχύει. Η Taylor Swift ανήκει σε αυτήν τη σπάνια κάστα σπουδαίων σύγχρονων μουσικών που δεν έχουν είκοσι πέντε και βάλε παραγωγούς στα credits των κυκλοφοριών τους. Ε, δεν είναι και αμελητέο αυτό.

Taylor Swift - «Anti-Hero»

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Sama’ δεν χαρίζεται εύκολα

Respublika / Onassis Stegi / Η Sama’ δεν χαρίζεται εύκολα

Έχοντας κερδίσει δικαιωματικά τον τίτλο της πιο διάσημης Παλαιστίνιας DJ –και μια υψηλότατη θέση στη λίστα με τους αγαπημένους του ελληνικού κοινού–, η Sama’ Abdulhadi θα μας ξημερώσει στη Μαλακάσα με ένα set που, μοιραία, λόγω του πολέμου στην πατρίδα της θα έχει διαφορετική βαρύτητα και θα θυμόμαστε για καιρό. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Larry Gus: «Σταματάς να σκέφτεσαι ότι κάτι θα γίνει, απλώς το κάνεις»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Larry Gus: «Σταματάς να σκέφτεσαι ότι κάτι θα γίνει, απλώς το κάνεις»

Ο ξεχωριστός και πολύ αγαπητός μουσικός έχει διπλή συμμετοχή στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: έχει γράψει τραγούδια για την παράσταση «Ετυμολογίες» της Αγγελικής Παπούλια και του Ευθύμη Φιλίππου, ενώ θα κλείσει με το live του το διήμερο του Indie Playground Festival.
M. HULOT
Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Σε συμπαραγωγή με το Ωδείο Αθηνών, σε πέντε μέρες και σε ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα θα δούμε μεγάλα ονόματα της νέας μουσικής από το εξωτερικό και «πράγματα που δεν ξέρατε ότι συμβαίνουν στην Ελλάδα».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τέσσερις σταρ ερμηνεύτριες της κλασικής μουσικής έρχονται

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Τέσσερις σταρ ερμηνεύτριες της κλασικής μουσικής έρχονται στο Ηρώδειο

Σπουδαίες ερμηνεύτριες του διεθνούς στερεώματος ανατρέπουν τα στερεότυπα της κλασικής μουσικής και της όπερας, ξαναγράφουν τους κανόνες, υπόσχονται μικρά σκηνικά θαύματα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Anohni: «Κανείς δεν πιστεύει ότι ο κόσμος μας σε 60 χρόνια θα είναι βιώσιμος ή έστω κατοικήσιμος»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Anohni: «Κανείς δεν πιστεύει ότι ο κόσμος μας σε 60 χρόνια θα είναι κατοικήσιμος»

Η ιδιοσυγκρασιακή ερμηνεύτρια με τη βελούδινη επιστρέφει στη σκηνή και στο Ηρώδειο μετά από οκτώ χρόνια απουσίας, ενώ συνεχίζει να παλεύει για το περιβάλλον.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ