Το 2011 ο φωτογράφος Michael Joseph ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την κοινότητα των νομάδων που διασχίζει τις αχανείς αμερικανικές εκτάσεις. Βρισκόταν σ’ ένα ταξί στα περίχωρα του Λας Βέγκας όταν παρατήρησε έναν άνδρα να στέκεται στην άκρη του δρόμου κρατώντας μια πινακίδα που έγραφε «Αριζόνα ή νότια».
Η εξωτερική του εμφάνιση ήταν μαγνητική. «Είχε εντυπωσιακά χαρακτηριστικά», ανακαλεί ο Joseph. Ξανθά μαλλιά, ξεθωριασμένα από τα χημικά και τον ήλιο, και διαπεραστικά μπλε μάτια σ’ ένα ηλιοκαμένο πρόσωπο. Μια άγκυρα από μελάνι στόλιζε το ένα του μάγουλο.
Ο Joseph του ζήτησε να σταματήσει και αφού φωτογράφισε τον ταξιδιώτη, ο καθένας συνέχισε τον δρόμο του. «Εκείνη τη στιγμή δεν σκέφτηκα πολύ την αλληλεπίδρασή μας», δηλώνει ο Joseph. «Δεν κατέγραψα το όνομά του, δεν έμαθα τίποτα για το ποιος ήταν. Αυτό ήταν το λάθος που με οδήγησε στην αναζήτησή του τα επόμενα χρόνια».
Ο Joseph επέλεξε να φωτογραφίσει αυστηρά σε ασπρόμαυρο. Με αυτόν τον τρόπο οι εικόνες του αποκτούν διαχρονικότητα. Αφηγούνται την ιστορία της περιπλάνησης στις αχανείς εκτάσεις των Ηνωμένων Πολιτειών χωρίς να μπορεί κανείς να ορίσει με σαφήνεια το χωροχρονικό πλαίσιο που τραβήχτηκαν αυτές οι φωτογραφίες.
Από αυτή την αναζήτηση προέκυψε η φωτογραφική συλλογή «Lost and Found: A Portrait of American Wanderlust», που κυκλοφορεί τώρα από τις εκδόσεις Kehrer. Η συλλογή αποτελείται από ασπρόμαυρα πορτρέτα των διάφορων νέων που συνάντησε ο Joseph κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του. Οι νομάδες αυτοί, αποκομμένοι, άλλοτε οικειοθελώς και άλλοτε αναγκαστικά, από την κυρίαρχη ποπ κουλτούρα, ζουν στο περιθώριο του κοινωνικού ιστού και βρίσκονται συνεχώς σε κίνηση.
Η νομαδική ζωή είναι βαθιά ριζωμένη στην αμερικανική πραγματικότητα – τα «Σταφύλια της οργής» του Τζον Στάινμπεκ, το «Στον δρόμο» του Τζακ Κέρουακ, το πρόσφατο «Nomadland» της Chloé Zhao είναι μόνο μερικά από τα δείγματα καλλιτεχνικής έκφρασης που προσπαθούν να αποτυπώσουν την ουσία αυτού του ιδιοσυγκρασιακού τρόπου ζωής.
Ο Joseph επέλεξε να φωτογραφίσει αυστηρά σε ασπρόμαυρο. Με αυτόν τον τρόπο οι εικόνες του αποκτούν διαχρονικότητα. Αφηγούνται την ιστορία της περιπλάνησης στις αχανείς εκτάσεις των Ηνωμένων Πολιτειών χωρίς να μπορεί κανείς να ορίσει με σαφήνεια το χωροχρονικό πλαίσιο που τραβήχτηκαν αυτές οι φωτογραφίες.
Τα πορτρέτα του «Lost and Found» διατηρούν την αξιοπρέπεια των φωτογραφικών υποκειμένων τους. Ο Joseph δεν ρομαντικοποιεί ούτε γελοιοποιεί τις κακουχίες που βιώνουν τα μέλη αυτής της κοινωνικής ομάδας. Αντίθετα, καταφέρνει να αποτυπώσει με τρόπο ωμό και ταυτόχρονα τρυφερό κάθε μώλωπα, κάθε αμυχή, κάθε ουλή που φέρουν πάνω στα σώματά τους.
Ο Joseph συνοδεύει τα πορτρέτα του με μικρά κείμενα, ιστορίες και σκέψεις των φωτογραφικών του υποκειμένων που προσφέρουν μια αποσπασματική αλλά διορατική ματιά στις εμπειρίες των ατόμων που συνάντησε.
Παρά τις απειροελάχιστες πιθανότητες, ο Joseph κατάφερε να συναντήσει ξανά τον άντρα με το τατουάζ άγκυρα στο πρόσωπο. Έπειτα από διεξοδική έρευνα ανακάλυψε ότι το όνομά του ήταν Knuckles, και χρόνια αργότερα παρατήρησε έναν άνδρα με το ίδιο σύμβολο στο πρόσωπο στον σταθμό μετρό του Σικάγο.
Ο Joseph τον πλησίασε διστακτικά, μην μπορώντας να πιστέψει ότι θα μπορούσε να ήταν το ίδιο άτομο. Του έδειξε το πορτρέτο και ο νεαρός πετάχτηκε πάνω για να τον αγκαλιάσει. Όσο θαυμαστό και απίθανο κι αν φαίνεται, οι δρόμοι τους θα διασταυρώνονταν ξανά με παράξενους και συμπτωματικούς τρόπους στα κοινά τους ταξίδια.
Με πληροφορίες από το Dazed
Η φωτογραφική συλλογή «Lost and Found: A Portrait of American Wanderlust» κυκλοφορεί τώρα από τον εκδοτικό οίκο Kehrer.