Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος

Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος Facebook Twitter
ΦΩΤΟ: Παντελής Ζερβός
1

Μεγάλωσα στον Πειραιά, στην Καλλίπολη, πάνω απ' τα Βραχάκια της Πειραϊκής. Εκεί πήγα δημοτικό, στο Καρπάθικο, και γυμνάσιο στο μεικτό Καλλιπόλεως. Εκεί έπαιξα, εκεί γνώρισα τους καλύτερούς μου φίλους -δύο από τους οποίους κρατάω ακόμα- εκεί πρωτοερωτεύτηκα, εκεί άρχισα να βλέπω σινεμά.

Το πρώτο πράγμα που ήθελα να γίνω είναι γλύπτης, επειδή μ' άρεσε πολύ η αρχαία Ελλάδα. Με εντυπωσίαζε ιδιαίτερα το Χρυσελεφάντινο Άγαλμα του Δία και λυπόμουν πάρα πολύ που είχε εξαφανιστεί. Βέβαια, δεν είχα κανένα ταλέντο επί του θέματος, καμία κλίση. Μετά ήθελα να γίνω ντράμερ. Κι ακόμα βαράω ό,τι βρω. Το όνειρό μου είναι να πάρω μία μικρή ηλεκτρονική ντραμς και να μην ενοχλώ κανέναν.

Άρχισα να κολλάω με το σινεμά όταν πήγα για πρώτη φορά στην Αθήνα. Στο Ράδιο Σίτι. Τότε έκαναν road show προβολές και έδειχναν για ένα χρόνο το Κουρδιστό Πορτοκάλι, για ένα χρόνο το Jesus Christ Superstar. Ήμουν 10-11 χρόνων όταν άρχισα να πηγαίνω - στην αρχή με τους γονείς μου, μετά με τους φίλους μου. Θυμάμαι που χτυπιόμουν επειδή δεν με έβαζαν στο Jesus Christ Superstar γιατί ήμουν 12μισι κι όχι 13, κι ότι ακόμα πιο μικρός είχαμε πάει με τον αδελφό μου να δούμε μια τσόντα με την Άννα Φόνσου. Με είχε πιάσει ο αδερφός μου απ' τον ώμο κι είχε πει «το παιδί μπαίνει;» και η κυρία του είχε απαντήσει «γιατί, νομίζεις ότι μπαίνεις εσύ;».

Ερωτεύτηκα λίγο, απογοητεύτηκα όσο έπρεπε και ζω επίσης στο υπέροχο παράλληλο σύμπαν του σινεμά που έχει πολύ μεγάλη δράση και πολύ μεγάλο έρωτα. Ούτως ή άλλως, πιστεύω ότι ο έρωτας και το πένθος είναι πολύ προσωπικά πράγματα για να τα μοιράζεσαι με αγνώστους.

Το ακόμα πιο μεγάλο μου κόλλημα ήταν οι προβολές που είχε οργανώσει η Μητροπούλου στο Έμπασι. Εκεί είδα ως έφηβος πια όλο τα αμερικανικό σινεμά του ‘40 και του ‘50, είδα την αμερικανική πρωτοπορία του ‘60, αγγλικά ολόκληρο τον Αντονιόνι, τον Φελίνι και τον Μπουνιουέλ. Ήταν μια εξωγήινη κατάσταση και είπα αυτό θέλω να κάνω. Να βλέπω και να γράφω για σινεμά. Ήμουν 16-17, αλλά δεν άλλαξα γνώμη ποτέ, παρότι έκανα κι άλλο επάγγελμα. Ήμουν καθηγητής αγγλικών για να βγάλω χρήματα, για να αυτοχρηματοδοτηθώ και να σπουδάσω στη Γαλλία. Ήξερα ότι αυτό είναι μεταβατικό επάγγελμα, παρ' ότι ήταν πολύ δελεαστικό το χρηματικό κι έκανα και κάτι που μου άρεσε.

Τότε δεν υπήρχαν σχολές ΜΜΕ ή θεωρητικές κινηματογραφικές στην Ελλάδα και σκέφτηκα, ας μπω εκεί που είναι το λιγότερο κακό: στο Κοινωνιολογικό της Παντείου. Σε δυο χρόνια, μετά τα απανωτά μαθήματα του Φίλια, βαρέθηκα φρικτά. Ο μόνος που έβρισκα ενδιαφέροντα ως άνθρωπο μέσα στη σχολή ήταν ο Βέλτσος επειδή δεν δίδασκε ποτέ ακριβώς Κοινωνιολογία, δίδασκε συνήθως τις ταινίες που είχε δει την προηγούμενη. Ήταν κι η γέφυρά μου να πάω στο Παρίσι, στη Σορβόννη, να κάνω ένα μάστερ στο Ινστιτούτο Τύπου και Πληροφόρησης.

Άρχισα να γράφω στο περιοδικό «Σινεμά» με το που ξεκίνησε. Θυμάμαι το πρώτο πράγμα που μου είπε ο Γιώργος Τζιότζιος, που ήταν τότε διευθυντής, ήταν «Πάρα πολύ ωραία αυτά που γράφεις, αλλά κόψε τις παραπομπές και το ακαδημαϊλίκι, ξέρουμε ότι πήγες σε πανεπιστήμιο, γράψε κανονικά».

Η λογική ότι «όταν κάποιος θέλει κάτι πολύ συμβαίνει» ισχύει, όχι όμως όταν το δείχνει με τη μορφή τερατώδους φιλοδοξίας. Πιστεύω ότι αυτό είναι απόλυτο μπούμερανγκ. Υπάρχει μία διαστροφή στα media, ότι οι άνθρωποι που κρίνουν την εργασιακή σου αποτελεσματικότητα πρέπει να διακρίνουν στα μάτια σου και μία διάθεση ταπεινότητας. Μια συστολή. Η συστολή -αρκεί να είναι φυσική- κάνει πάρα πολύ καλό στην εξέλιξη της δουλειάς, το αδηφάγο είναι πολύ αυτοκαταστροφικό. Είναι πολύ καλό για «αρπαχτή», συγκυριακά, αλλά δεν νομίζω ότι πιάνει. Στην τηλεόραση ποτέ δεν ζήτησα τίποτα. Τα πράγματα ήρθαν στην πορεία. Με βήματα προς τα μπρος αλλά και πίσω, γιατί οι εκπομπές και τα έντυπα δεν πηγαίνουν πάντα καλά. Κατά κάποιον τρόπο η δουλειά αναπληρώνεται σαν πληγή. Σαν ένα κύτταρο που αναπλάθεται, όταν είναι κάτι που σ' αρέσει.

Χωρίς το σινεμά θα μπορούσα να ζήσω, χωρίς τη μουσική δεν θα μπορούσα. Ίσως επειδή έχω φάει τόσο πολύ το σινεμά στη μάπα, αναπαράγοντάς το με κριτική, που στις διακοπές για ενάμιση μήνα δεν βλέπω καμία ταινία. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην ακούσω μουσική όμως κάθε μέρα που περνάει. Καταστάσεις μου έρχονται στο νου μέσα από τραγούδια, αλλά ποτέ από ταινίες. Είναι πιο προσωπικό πράγμα η μουσική, χτυπάει σε ένα κέντρο του εγκεφάλου που είναι πιο παιδικό.

Στην τηλεόραση έμεινα από την καλή καρδιά κάποιων ανθρώπων που πίστευαν ότι μπορεί να φανώ χρήσιμος σε ένα συγκεκριμένο πολιτιστικό τομέα. Ήμουν σχεδόν απ' την αρχή στον Πρωινό Καφέ, αρχές του ‘91. Πολλές φορές λένε ότι ο ανταγωνισμός κάνει καλό - μπορώ να σου πω ότι ήμασταν μια χαρά και χωρίς ανταγωνισμό, βγάζαμε στην εκπομπή ό,τι θέλαμε και η τηλεθέαση ήταν δεδομένη: εικαστικά θέματα, ποιητές, συγγραφείς.

Τα ιδιωτικά κανάλια δεν έχουν υποχρέωση να έχουν οτιδήποτε άλλο πλην του προϊόντος που τους φέρνει λεφτά. Δεν υπάρχουν έτσι ειδικές εκπομπές πλην της μαγειρικής, που είναι ένα πολύ καλό τηλεοπτικό «σπορ». Και χρήσιμο. Μία στήλη, όπως είναι το σινεμά, πιστεύω ότι έχει πολύ μεγαλύτερη χρησιμότητα σε μια πρωινή εκπομπή απ' ό,τι μια ολόκληρη ειδική εκπομπή. Σε αυτό το κομμάτι που έχεις το πρωί σου δίνεται η δυνατότητα να φτάσεις σε πάρα πολύ κόσμο. Κι επειδή η επανάσταση, κατά τη γνώμη μου, δεν γίνεται βίαια αλλά λίγο λίγο, ή δεν γίνεται καθόλου, καλό είναι να βρεις έναν τρόπο να περάσεις αυτά που θέλεις μέσα απ' το mainstream.

Θα ήθελα να αφήνομαι περισσότερο με τους ανθρώπους, να είχα λιγότερες άμυνες. Και ίσως λιγότερη συνείδηση του εαυτού μου, τι πρέπει να κάνω, πώς πρέπει να είμαι, πώς πρέπει να φαίνομαι, πώς πρέπει να κινηθώ. Το οποίο είναι φούσκα βέβαια, δεν είναι κάτι αρνητικό για τον κόσμο που είχα πάντα γύρω μου. Είχα πάντα μία αθέλητη πόζα, ειδικά όταν ήμουν μικρότερος. Νομίζω την έχω λιγότερο όσο μεγαλώνω.

Το απωθημένο μου είναι να γίνω ντράμερ. Και να ζω σε μια παραλία με ένα μαγιό, το πολύ. Να είμαι ναυαγοσώστης ή να έχω ένα μικρό σπίτι πάνω στην άμμο και να μην κάνω τίποτα. Βασικά, μ' αρέσει πάρα πολύ να μην κάνω τίποτα, αλλά είναι αδύνατον από τότε που έκανα οικογένεια να μην κάνω τίποτα. Μπορώ να κάτσω δύο μήνες κοιτάζοντας απλά το ταβάνι.

Οι μέτριες ταινίες είναι θάνατος. Οι καλές ταινίες είναι μία πρόκληση στην αισθητική σου και στη φιλοσοφία σου. Κι επίσης, μία πολύ καλή αφορμή για ένα ωραίο κείμενο. Τις διασκεδάζεις. Σαν να έχεις πάει σε ένα λάθος ραντεβού και έχεις να βρίζεις για μέρες. Στις μέτριες δεν έχεις να πεις απολύτως τίποτα και δυστυχώς είναι πάρα πολλές.

Είμαι ευχαριστημένος από τη ζωή μου και ανθρωπίνως αχάριστος. Θα 'θελα να είχα περισσότερες στιγμές ευχαρίστησης, περισσότερους δίσκους, να ήξερα περισσότερα πράγματα, να 'χα περισσότερο χρόνο, αλλά δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να λειτουργήσω, αν αισθανόμουν ότι κάτι κατάφερα. Αυτό το κυνήγι της γνώσης είναι πάντα ένα άχθος στη ζωή μου, υπάρχει πάντα κάτι που μου διαφεύγει. Ότι στις τελικές εξετάσεις θα με πιάσουν. Είναι σαν ένα κακό όνειρο, η αγωνία ότι κάποιος θα με τσιμπήσει. Μέχρι τα 30 μου έβλεπα ένα όνειρο, ότι έμενα στα μαθηματικά και ξύπναγα κάθιδρος.

Μου αρέσει πολύ να ακούω μουσική, να μυρίζω δίσκους βινυλίου μέσα σε ζελατίνα, ειδικά από ελληνικό χαρτί, να χαϊδεύω μαλλιά, να ψάχνω για πεθαμένους ηθοποιούς και σκηνοθέτες στο Ίντερνετ και να συγκρίνω ηλικίες θανάτου, να κολυμπάω, μου αρέσουν το σεξ, ο ήλιος...

Οι Αθηναίοι
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια