Ποιος παράδεισος;

Ποιος παράδεισος; Facebook Twitter
0

Η Nova Melancholia μετράει μόνο τρία χρόνια ζωής και τέσσερις παραστάσεις αναζήτησης σύγχρονων τρόπων δραματουργίας και σκηνικής γραφής. Η πέμπτη κινείται στην ίδια κατεύθυνση, έχει τον περίεργο τίτλο Ηabemus papam, Walter και θα παρουσιαστεί στην Πειραιώς 260, στις 3 και 4 Ιουλίου. Ο Μανώλης Τσίπος, συγγραφέας και σκηνοθέτης της, εξηγεί στη LifO περί τίνος πρόκειται. Το χειμώνα στο Bios η Nova Melancholia παρουσίασε μία περφόρμανς σε σκηνοθεσία του Βασίλη Νούλα, με τίτλο Walter Benjamin: Θέσεις για τη φιλοσοφία της Ιστορίας, προβάλλοντάς τη με τις εξής αποστροφές: «Ενάντια στην έννοια της προόδου, ενάντια στον πολιτικό ρεφορμισμό, ενάντια στον κοινωνικό κομφορμισμό, υπέρ του ιλιγγιώδους άλματος του αιλουροειδούς υπό τον αχανή ουρανό της Ιστορίας». Το κείμενο που ακουγόταν δεν ήταν άλλο από τις Θέσεις για τη φιλοσοφία της Ιστορίας, το κομβικό για τον πολιτικό και φιλοσοφικό στοχασμό του 20ού αιώνα κείμενο που έγραψε ο Γερμανο-εβραίος μαρξιστής διανοητής Βάλτερ Μπένγιαμιν λίγο προτού αυτοκτονήσει, κυνηγημένος από τους Ναζί, το 1940. Το όνομα του Μπένγιαμιν επανέρχεται στο νέο σκηνικό πείραμα της ομάδας, δίπλα στη ρήση που κατά παράδοση χρησιμοποιείται κάθε φορά που εκλέγεται και αναγγέλλεται καινούργιος πάπας («Ηabemus papam»).

Ο Μανώλης Τσίπος λέει πως ο τίτλος είναι σαφώς παιγνιώδης και πως πρόκειται για ένα κείμενο-μοντάζ για τον έσχατο καιρό. Δηλαδή;

«Ο Μπένγιαμιν δεν γίνεται αφορμή για μια δεύτερη παράσταση. Συμβαίνει απλώς να έχουμε κοινά ενδιαφέροντα και με τον Βασίλη Νούλα (ο δεύτερος ιθύνων νους της ομάδας). Στην πραγματικότητα έγραψα το Ηabemus papam, Walter το 2005, όταν πέθανε ο Ιωάννης-Παύλος και εκλέχθηκε ο καινούργιος Πάπας. Η καρέκλα του Πάπα είναι πιο σημαντική από το πρόσωπο που κάθε φορά θα καθίσει σ' αυτήν, γι' αυτό και η εκλογή του λειτουργεί ως αφορμή για να μεταφέρω σκέψεις μου για το μηχανισμό της Ιστορίας και για την έννοια της "κρίσιμης στιγμής". Κεντρική ιδέα είναι πως σε κάθε κρίσιμη ιστορική στιγμή, σε μια επανάσταση, στην εκλογή ενός προσώπου σε μια σημαντική θέση εξουσίας πάντα τίθεται ή υπολανθάνει ένα "άνοιγμα" οραματικό, ένα όραμα μεσσιανικό - και κει παρεισφρέει ο Μπένγιαμιν, ο οποίος και ως εβραίος και ως μαρξιστής οραματίζεται έναν άλλο κόσμο, αναφέρεται στην έλευση του Μεσσία, με αποτέλεσμα να μη γίνεται αποδεκτός ούτε ως εβραίος ούτε ως μαρξιστής. Ωστόσο, την Ιστορία διατρέχει η νοσταλγία για τον παράδεισο, όπως διατρέχει την προσωπική μας μυθολογία η "ενθύμηση" ενός ιδανικού τόπου που κάποια στιγμή χάσαμε - εδώ συμπεριλαμβάνω και την παιδική ηλικία που οι περισσότεροι από μας αντιμετωπίζουμε εξειδανικευμένα, ως χαμένο παράδεισο. Ακόμη και η πτώση των Δίδυμων Πύργων ως ένα εξαιρετικό όσο και μεγαλειώδες γεγονός καταστροφής θέτει το ζητούμενο ενός Παραδείσου (τον παράδεισο επί της Γης, όπως το αντιλαμβάνονται οι μουσουλμάνοι)».

Η ομάδα Nova Melancholia πρωτοσυστήθηκε στο κοινό το 2007 με την περφόρμανς Περιγραφή Μάχης, μια σύνθεση κειμένων που βασιζόταν σ' ένα κείμενο του Τσίπου, σε κείμενα του Ραμπελαί, σε αποσπάσματα από τον Μάκβεθ του Σαίξπηρ και κομμάτια που προέκυψαν από τη πρόβες. Τον Ιούνιο του 2007, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού παρουσίασε το Οφηλία/Lego, ένα κείμενο του Βασίλη Νούλα. Το 2008, στο Booze αρχικά και μετά στο Bios, είδαμε το Αηδίασμα βασισμένο σε δυο διηγήματα του Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη. Ακολούθησε την περασμένη άνοιξη το Walter Benjamin: Θέσεις για τη φιλοσοφία της Ιστορίας και τώρα η παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών. Ο Μανώλης αναγνωρίζει πως ακόμη είναι νωρίς για να πει ότι έχουν καταλήξει στο τι ακριβώς θέλουν και με ποιο τρόπο θα το πετύχουν επί σκηνής, αλλά ξέρουν τι τους ενδιαφέρει και τι όχι:

«Το θέατρο που επιδιώκουμε είναι συγγενές μ' αυτό που λέμε devised theater, με τη διαφορά ότι εμείς ξεκινάμε σταθερά από ένα κείμενο που μας εμπνέει, το οποίο λειτουργεί σαν βάση πάνω στην οποία δουλεύουμε. Χρησιμοποιούμε και κείμενα που προκύπτουν από την πρόβα, αλλά μόνο αφού τα έχουμε ελέγξει ξανά και ξανά. Γιατί σ' αυτό το είδος θεάτρου εύκολα βγαίνουν κείμενα κατά τη φάση προετοιμασίας της περφόρμανς, αλλά σπάνια έχουν κάποια λογοτεχνική αξία κι εμάς δεν μας ενδιαφέρει ένα θέατρο που εστιάζει στο καθημερινό και στις προσωπικές ιστορίες, που μπορεί να είναι κοινότοπες. Αγαπάμε τη θεατρικότητα και την εικαστική διάσταση που μπορεί να έχει μία παράσταση γι' αυτό και μας αρέσει το θέατρο του Τερζόπουλου και του Μαρμαρινού - είμαστε πιο κοντά στο θέατρο του δεύτερου, γιατί μας ενδιαφέρουν η ανοιχτή φόρμα κι ένα θέατρο σύνθεσης. Στις παραστάσεις μας επιδιώκουμε να συναντώνται οι εικαστικές τέχνες, ο χορός, οι νέες τεχνολογίες. Δεν είναι τυχαίο που μας αρέσουν οι παραστάσεις της Μαγκί Μαρέν, των Ρίμινι Πρότοκολ, του Γούστερ Γκρουπ, των Need Company».

Η ομάδα Νοva Melancholia (το όνομά της προέκυψε από την προσπάθεια του Μανώλη τσίπου και του Βασίλη Νούλα να προσδιορίσουν τα χαρακτηριστικά της μελαγχολίας της εποχής μας, για να καταλήξουν ότι διαφέρει από τη μελαγχολία άλλων περιόδων ως προς το ότι κρύβεται πίσω από ένα ισχυρό πρόταγμα προόδου) δεν περιορίζεται μόνο στην τέχνη της παράστασης. Ο Μανώλης Τσίπος και ο Βασίλης Νούλας, δουλεύοντας από κοινού το σενάριο και τη σκηνοθεσία, μόλις ολοκλήρωσαν μια ταινία μικρού μήκους σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Έχει τίτλο Σκαριμπίμ-σκαριμπόμ!, θέμα τον Γιάννη Σκαρίμπα και θα μετάσχει το Σεπτέμβρη στο Φεστιβάλ της Δράμας.

«Στοχεύουμε στη συγκίνηση, όχι μόνο τη συναισθηματική αλλά και την αισθητική και τη διανοητική» καταλήγει ο τριαντάχρονος συγγραφέας και σκηνοθέτης. Καλοδεχουμένη!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ