G-Bani

G-Bani Facebook Twitter
0

Ήρθα σε αυτό τον κόσμο από έρωτα, από νέους ανθρώπους με όνειρα, που είναι διανοούμενοι και ανοιχτόμυαλοι και με βοήθησαν πολύ στη ζωή μου. Ο πατέρας μου ήταν αξιωματικός του στρατού στην Αλβανία και η μητέρα μου γεωπόνος. Μέχρι την τετάρτη δημοτικού όλα μού φαίνονταν μια χαρά, κι ας υπήρχε γύρω μου απίστευτη ομοιομορφία: όλα τα σπίτια είχαν την ίδια τηλεόραση, τα ίδια έπιπλα, το ίδιο σχέδιο. Έπρεπε να μπεις μέσα και να δεις τους ανθρώπους για να καταλάβεις ότι είσαι σε ξένο σπίτι!

Ξαφνικά, έγινε ένα χάος, έχασα την εμπιστοσύνη στους δασκάλους μου, έχασα την εμπιστοσύνη μου στην κοινωνία, έβλεπα πράγματα που δεν είχα δει ποτέ πριν, ανθρώπους να τσακώνονται, άκουγα ανθρώπους να βρίζουν. Δεν ήταν αυτό που διάβαζα στα βιβλία που είχαν οι γονείς μου στη βιβλιοθήκη και χανόμουν.

Μια χειμωνιάτικη μέρα έπαθα ένα ατύχημα με μια κάψουλα δυναμίτιδας, χρειάστηκα χειρουργική επέμβαση και από τότε άλλαξε όλη μου η ζωή. Ενώ μπαινόβγαινα για τρεις μήνες σε νοσοκομεία, η πολιτική κατάσταση άλλαζε και όταν βγήκα τίποτα δεν ήταν το ίδιο. Ήταν μεγάλη η απογοήτευση - δεν ήταν έτσι όπως μου τα είχαν πει τελικά, το σωστό δεν ήταν να είσαι δίκαιος με τους ανθρώπους, το σωστό ήταν να πατάς τους ανθρώπους για να μη σε πατήσουν εκείνοι πρώτοι.

Από μικρός είχα μια δική μου άποψη για τη ζωή, πάντοτε τολμούσα να γράφω ρίμες, από 6 χρόνων, χωρίς να έχω ιδέα τι είναι το ραπ. Στην Αλβανία απαγορευόταν η ξένη μουσική και με θυμάμαι να προσπαθώ να συλλάβω όσο περισσότερες νότες μπορούσα από οπουδήποτε. Υπήρχε μια ξενέρωτη εκπομπή στην τηλεόραση που είχε για μουσικό θέμα ένα πολύ ωραίο ηλεκτρονικό κομμάτι, το «Pop Corn» του Gershon Kingsley, και κάθε εβδομάδα περίμενα να το ακούσω με λαχτάρα...

Στην Ελλάδα ήρθα στα 13 μου με τον πατέρα μου, επειδή έπρεπε να χειρουργηθώ στο μάτι. Αφού δοκιμάσαμε κάθε τρόπο για να έρθουμε νόμιμα και δεν γινόταν -δεν μας έδιναν βίζα- με πήρε απ' το χέρι και ήρθαμε περπατώντας, απ' το βουνό. Παράνομα. Η πρώτη εικόνα που είδα απ' την Ελλάδα ήταν να δέρνουν κάποιον στα σύνορα οι φρουροί. Έτσι τη γνώρισα, μέσα στο φόβο να μη σου σπάσουν τη μούρη και την καλοσύνη των ξένων. Ένας φαντάρος που κατάλαβε ότι είχαμε έρθει για να χειρουργηθώ στο μάτι μάς έδωσε τα λεφτά για το ταξί...

Επειδή ήμουν μικρός, αθώος και βλάκας, δεν έβλεπα τη διαφορά. Δεν με ενδιέφερε να νιώσω διαφορετικός, να δω τη διαχωριστική γραμμή που υπήρχε πάντα: ήμουν Αλβανός. Όχι απλά ξένος, Αλβανός. Από τότε που έχω έρθει στην Ελλάδα έχω βιώσει πολλά θετικά, όπως τη φιλοξενία και την αλληλεγγύη, αισθάνομαι ευγνωμοσύνη για τους ανθρώπους στο ΑΧΕΠΑ που έσωσαν το μάτι μου, αλλά έχω βιώσει και πολύ σκληρή αντιμετώπιση λόγω καταγωγής. Υπάρχει πολύ μεγάλη προκατάληψη που αφήνει τον κόσμο πίσω.

Το 1999, στις 15 Ιανουαρίου, συμμετείχα σε μια μαθητική πορεία με τους συμμαθητές μου και την καθηγήτριά μου και πέρασα ανάμεσα από τους αστυνομικούς. Κάποιος με είχε δει να πετάω ένα κέρμα των 20 σεντς, με έπιασε, με έσπασε στο ξύλο και με πήγε μέσα. Μου πρόσθεσαν 4-5 κατηγορίες, με έβγαλαν ένοχο και έμεινα ένα μήνα στη φυλακή. Επειδή ήμουν Αλβανός. Ξεσηκώθηκαν οι συμμαθητές μου, οι καθηγητές, διάφοροι άνθρωποι και το θέμα έφτασε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Αθωώθηκα και αποζημιώθηκα.

Με είχε πιάσει τρόμος για την Ελλάδα, έχασα την εμπιστοσύνη μου στη δικαιοσύνη επειδή ήμουν αθώος και καταδικάστηκα για κάτι που δεν έκανα, επειδή μου φέρθηκαν ρατσιστικά. Κατέρρευσα ψυχολογικά, γιατί ήμουν 17 χρόνων και πίσω από μια πόρτα της φυλακής. Άδικα. Παρ' όλα αυτά, οι Έλληνες ήταν αυτοί που ξεσηκώθηκαν και με έβγαλαν, κι αυτή η αλληλεγγύη είναι κάτι που θαυμάζω εδώ. Αν μου είχε συμβεί στην Αλβανία, μπορεί να ήμουν ακόμα μέσα.

Όταν ήμουν μικρός, είχα όνειρα να αλλάξω αυτόν το γαμημένο κόσμο, αλλά κατάλαβα ότι δεν αλλάζει, τουλάχιστον έτσι όπως ήθελα εγώ να τον αλλάξω. Ακόμα δεν έχω παραιτηθεί, αλλά όλα γύρω μου παραμένουν τα ίδια. Στη θέση που ήμουν εγώ χθες σήμερα είναι οι Πακιστανοί, οι Ινδοί, οι άνθρωποι από το Μπαγκλαντές. Για κάποια στιγμή νόμισα ότι η ραπ θα άλλαζε τον κόσμο, αλλά την είδα να πέφτει, να ξεπουλιέται, να χάνει τα ιδανικά που είχε. Κι η ελληνική ραπ έχει καταντήσει ένα σίχαμα, πολύ λίγα πράγματα αξίζουν πια. Κάποτε υπήρχε αυτό το «κάτι» που ένωνε όλους τους Έλληνες ράπερ, τώρα έχει χαθεί. Θαυμάζω τον Taki Tsan, επειδή είναι από τους λίγους ανθρώπους που δίνουν μια δεύτερη ευκαιρία. Και δεν φημιζόμαστε γι' αυτό οι Βαλκάνιοι...

Ο δίσκος μου ονομάζεται «Καθαρές Δουλειές» προς τιμήν των γονιών που μεγαλώνουν τα παιδιά τους με καθαρές δουλειές, όπως οι γονείς μου - ο πατέρας μου κάνει οικοδομικές εργασίες και η μητέρα μου είναι οικιακή βοηθός. Είναι άνθρωποι που προσαρμόστηκαν και ενσωματώθηκαν αμέσως, ανοιχτόμυαλοι και μορφωμένοι. Τον αδελφό μου τον λένε Ευρύαλο, τον ονόμασε ο πατέρας μου από την Ιλιάδα. Δεν έχω συναντήσει πολλούς Έλληνες με αυτό το όνομα...

Ο δίσκος κυκλοφόρησε από την ΕΜΙ. Είναι εξολοκλήρου στην αλβανική γλώσσα ως επιχειρηματική κίνηση, αλλά δεν πέτυχε για την ώρα. Δεν πτοούμαι όμως. Δεν είναι δικό μου λάθος. Είναι δύσκολο να προωθήσεις ένα αλβανικό CD στην Ελλάδα, επειδή εμείς οι Αλβανοί δεν δημιουργήσαμε κλειστές κοινότητες και γκέτο. Δεν υπάρχουν αλβανικά media, σταθμοί. Ούτε ραδιόφωνο δεν έχουμε δικό μας.

Δεν έχω πρόβλημα να κυκλοφορώ με ένα κωλοδιαβατήριο συνέχεια στο χέρι. Το πρόβλημα είναι η αντιμετώπιση, όταν το βλέπουν. Υπάρχουν αστυνομικοί που είναι πολύ καλά παιδιά, υπάρχουν κι άλλοι όμως που σε τρέχουν για εξακρίβωση επειδή είναι τσαλακωμένα τα χαρτιά και στο δρόμο βρίζουν τη μάνα σου, τη θρησκεία σου, σε κάνουν σκουπίδι. Κάποτε ο ποιητής έλεγε «Πήρα το δρόμο για τα Γιάννενα», όταν δεν υπήρχαν σύνορα, σήμερα θα έλεγε «πήρα και το διαβατήριο μαζί μου...».

Τώρα που έφυγα μπορώ να μιλήσω πιο αντικειμενικά για την Ελλάδα. Βλέπω ανθρώπους που δεν ενδιαφέρονται για τίποτα, τη βλέπω ανοργάνωτη, να πηγαίνει όπου να 'ναι. Στην αρχαία Ελλάδα έλεγαν ιδιώτη αυτόν που δεν ενδιαφερόταν για τα κοινά, που δεν ασχολιόταν, και τόσο πολύ έμεινε που οι Άγγλοι λένε «idiot» τον βλάκα. Υπάρχουν πολλοί idiots τώρα, που απλώς περιμένουν τα μαγικά. Είμαι απογοητευμένος από την Ελλάδα, επειδή ρίχνει την προτεραιότητά της σε λάθος πράγματα.

Η Αθήνα είναι η γειτονιά μου και μου λείπει πάρα πολύ. Έφυγα γιατί στη Σουηδία τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Από εκεί είναι η κοπέλα μου, εκεί τέλειωσα το σχολείο που είχα αφήσει στη μέση λόγω επεισοδίων και τώρα σπουδάζω Πολιτικές Επιστήμες.

Τα «Χαρτιά» γράφτηκαν μαζί με άλλα 9 κομμάτια για τη σειρά ντοκιμαντέρ του Μάρκου Γκαστίν Μικρές Οδύσσειες που προβλήθηκαν από την ΕΤ1. Ακούγεται από ένα κουπλέ στο τέλος κάθε ιστορίας, και μάλιστα για κάποιο από τα κομμάτια πήραμε την άδεια του γιου Χατζιδάκι να χρησιμοποιήσουμε ένα sample από το κομμάτι «Παιδιά του Πειραιά». Λέγεται «Μόνο την Κυριακή», επειδή όλοι οι ξένοι μπορούσαν μόνο τις Κυριακές να συμμετέχουν στα γυρίσματα. Λόγω δουλειάς. Και τα 10 κομμάτια έχουν ελληνικό στίχο και ελπίζω να βρεθεί κάποια εταιρεία να τα κυκλοφορήσει σύντομα.

Η ληγμένη άδεια που αναφέρω στους στίχους έτυχε σε μένα. Η ημερομηνία έκδοσης λέει 16/11/04 και η ημερομηνία λήξης 29/10/04!

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT