O Αθηναίος Γιάννης Κουρούδης

O Αθηναίος Γιάννης Κουρούδης Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης.
0

> Μια εικόνα που έχω από το Σουφλί είναι ο βαρύς χειμώνας. Θυμάμαι χιόνιζε πολύ και ο δρόμος για το σχολείο περνούσε κυριολεκτικά μέσα από διαδρόμους από χιόνι, με τοίχους πολύ πιο ψηλούς από μένα, που έπρεπε να τους διασχίζω φορώντας κοντά παντελονάκια. Επίσης, σε 'κείνα τα μέρη απέκτησα μια πιο στενή επαφή με τα ζώα: γαϊδούρια, άλογα, αγελάδες. Θυμάμαι ακόμα, βέβαια, τη μέρα που είχαμε καβαλήσει τα άλογα και φτάσαμε μέχρι τα σφαγεία. Εκεί, έπαθα το σοκ της ζωής μου. Βέβαια, το κρέας το έκοψα πριν από μια δεκαετία. Μαχαίρι όμως.

> Κάποια στιγμή, γύρω στα δέκα μου, μετακομίσαμε οικογενειακώς στη Θεσσαλονίκη και ξαφνικά έπρεπε να πάω σχολείο στην Τούμπα, το μεγαλύτερο σχολείο των Βαλκανίων, όπως έλεγαν τότε. Ήμουν, όμως, ευπροσάρμοστο παιδί, δεν δυσκολεύτηκα καθόλου.

> Όταν πέρασα στα ΤΕΙ Γραφιστικής στην Αθήνα κατεβήκαμε μαζί με τους γονείς μου με το αυτοκίνητο φορτωμένο με ένα ψυγείο, έναν καναπέ και διάφορα άλλα συμπράγκαλα για να ψάξουμε για σπίτι. Δεν ξέραμε πού μας πάνε τα τέσσερα και το πρώτο βράδυ βρήκαμε ένα ξενοδοχείο για να κοιμηθούμε. Εγώ κοιμήθηκα σαν το βόδι, αλλά την επόμενη μέρα η μάνα μου, που δεν είχε κλείσει μάτι, μου είπε ότι το ξενοδοχείο δεν ήταν και τόσο οικογενειακό. Ήταν ένα μπουρδελοξενοδοχείο.

> Το ότι βρέθηκε ο Γιώργος Κορρές στη ζωή μου ήταν για μένα μεγάλη τύχη. Το 1993 είχε μόλις αγοράσει το πρώτο του φαρμακείο στο Παγκράτι και είχε έρθει στο γραφείο μου για να του κάνω τις κάρτες και μια ταμπέλα για το φαρμακείο. Έπειτα σκέφτηκε να δοκιμάσουμε να συσκευάσουμε τις κρέμες προσώπου που παρήγαγε μόνος του, στο εργαστήριό του. Όταν είδε την πρότασή μου, απογοητεύτηκε, δεν του άρεσε καθόλου. Προσπάθησα, λοιπόν, να τον πείσω λέγοντάς του ότι πρόκειται για μια παγκόσμια δουλειά, που θα αντέξει πολλά χρόνια. Για να είμαι τελείως ειλικρινής, ήμουν κάπως θρασύς. Ναι μεν πίστευα ότι είχε προοπτικές, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό. Με τα πολλά, ο Κορρές πείστηκε να πάρει το ρίσκο και μετά, ως έξυπνος άνθρωπος που είναι, έπιασε αμέσως τη θετική ανταπόκριση που υπήρξε από την αγορά και απογείωσε την όλη φάση. Σήμερα, τα προϊόντα του βρίσκονται σε 40 χώρες σε όλο τον κόσμο. Απίστευτο, ε;

> Το branding δεν είναι τέχνη. Είναι το πάντρεμα της καλλιτεχνίας με την επιχειρηματικότητα. Κανείς δεν έρχεται να μας ζητήσει να κάνουμε απλώς μια πολύ ωραία αφίσα ή μια πολύ ωραία συσκευασία. Ένας καλός γραφίστας καλείται να κάνει ελκυστικό το προϊόν έτσι ώστε να πουληθεί, να έχει απήχηση στον κόσμο, να λειτουργήσει. Η τέχνη του γραφίστα απλώς δίνει προστιθέμενη αξία στο προϊόν.

> Ένα κακό προϊόν με μια καλή συσκευασία δεν έχει δεύτερη μέρα. Είναι όπως ένας πολύ όμορφος άνθρωπος δίχως περιεχόμενο. Είναι σαν να προσπαθείς να πουλήσεις την Τζούλια. Είναι πολύ όμορφη, αλλά είναι η Τζούλια. Ένα προϊόν, όμως, μπορείς να το φτιάξεις έτσι, ώστε να είναι μια Τζούλια με μυαλό Αϊνστάιν.

> Όταν κάνεις σχέδιο για το σχέδιο, είναι σαν να κάνεις διακόσμηση. Αν θέλεις να κάνεις κάτι παραπάνω, πρέπει να έχει ουσία αυτό που σχεδιάζεις, να έχει βάθος και αξίες. Να δηλώνεις ιστορία -αν υπάρχει-, καταγωγή, ποιότητα, θέση. Δεν αρκεί απλά να ζωγραφίζεις ένα ωραίο σκίτσο και να βάζεις ένα πολύ ωραίο χρώμα.

> Τώρα, εν μέσω κρίσης, όλοι φοβούνται να τολμήσουν και αποζητούν ό,τι πιο συντηρητικό υπάρχει. Είναι σαν να κρατάνε όλοι φοβερές άμυνες, ένα κατενάτσιο του κερατά. Πώς μπορεί να υπάρξει πρωτοπορία κάτω από αυτές τις συνθήκες; Πολύ δύσκολα.

> Στην Ελλάδα, δυστυχώς, δεν υπάρχει παραγωγή. Δηλαδή, τα εργοστάσια που παράγουν προϊόντα που θα βγουν στο ράφι είναι ελάχιστα. Κι όταν δεν υπάρχει αυτό, δεν υπάρχει και δουλειά για μας, ή, τέλος πάντων, υπάρχει σε πολύ περιορισμένη γκάμα. Αυτό είναι ένα από τα βασικά προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νέοι σχεδιαστές. Οι πολύ καλοί, βέβαια, πάντα βγαίνουν μπροστά και δεν χάνονται. Φυσικά, μπορεί ποτέ να μη γίνουν πλούσιοι, αλλά με τη δουλειά μας δύσκολα τα καταφέρνει κανείς, ούτως ή άλλως, σε αυτό. Πάλι καλά που υπάρχουν κάποια βραβεία που μας απονέμονται, έτσι, για το ηθικό της υπόθεσης.

> Όταν μου έγινε η ανάθεση για τις αφίσες από τη Λυρική Σκηνή, ξεκίνησα κάνοντας έρευνα. Ήθελα να δω τι ίσχυε στις μεγάλες όπερες του κόσμου και εκεί είδα πόσο μοντέρνα και πόσο ρηξικέλευθα λειτουργούσαν τα εικαστικά. Σκέφτηκα, λοιπόν, γιατί να είμαστε πάντα μια επαρχιακή όπερα; Στην αρχή, όταν βγήκαν οι πρώτες αφίσες, υπήρξε μια μικρή αμηχανία, ειδικά στους σκληροπυρηνικούς της Λυρικής. Τελικά, όμως, ο κόσμος ανταποκρίθηκε. Το ζητούμενο ήταν να μπουν και νέοι άνθρωποι στη Λυρική κι αυτός ο στόχος επιτεύχθηκε.

> Ο άνθρωπος που με επηρέασε όσο κανείς άλλος είναι ο Saul Steinberg, όχι μόνο για το υπέροχο σχέδιό του, αλλά κυρίως για τις ιδέες και τον τρόπο σκέψης του. Ακόμα και σήμερα τον «συμβουλεύομαι» καμιά φορά.

> Μου αρέσει το κέντρο της πόλης. Μένω στο Κολωνάκι και περπατώ καθημερινά μέχρι τη δουλειά μου, στην Ομόνοια. Πολλές φορές λέω, χαριτολογώντας, ότι ζω στην Ευρώπη, περπατώ στα Βαλκάνια και φτάνω στην Αφρική.

> Γύρω από τη Βερανζέρου, όπου βρίσκονται τα γραφεία μας, υπάρχουν εκατοντάδες ξενοδοχεία και όλοι αυτοί οι τουρίστες που περνάνε από την Αθήνα όλο εκεί τριγύρω θα κοιμηθούν. Πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτό το προϊόν που πουλάμε είναι πάρα πολύ κακό. Αν η Αθήνα θέλει να πουλήσει τον εαυτό της, θα πρέπει να φτιάξει το κέντρο της.

> Όσα χρόνια κυκλοφορούσα με τη μηχανή και το αυτοκίνητο έβλεπα ένα γκρίζο, βαρύ πράγμα. Τώρα που μένω στο κέντρο και κινούμαι με τα πόδια έχω τη δυνατότητα να σηκώσω ψηλά το βλέμμα και να παρατηρήσω τα κτίρια. Η Αθήνα πιστεύω ότι και αρχιτεκτονικά έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον κι ας τη θάβουν οι περισσότεροι. Βέβαια, μετά από τα απανωτά σπασίματα και καψίματα που έχουν γίνει, όλοι έχουν βάλει στα μαγαζιά στόρια για να τα προστατεύουν και έτσι οι δρόμοι έχουν γίνει σκοτεινοί. Η πόλη έχει στερηθεί το φως και τη χαρά που βλέπει κανείς στις παλιές ταινίες, όπου είναι όλα φωτεινά και χαρούμενα.

> Το ίντερνετ είναι η μεγαλύτερη εφεύρεση, μετά την τυπογραφία. Με κάνει τόσο ευτυχισμένο που καμιά φορά αναρωτιέμαι πώς μπορούσαμε να ζούμε τόσα χρόνια χωρίς αυτό.

> Αυτό που με έκανε να νιώσω καταξιωμένος και περήφανος, χωρίς να το λέω με έπαρση, ήταν όταν ο Steven Heller, που έχει γράψει πάνω από εκατό βιβλία σε σχέση με το branding και το design και θεωρείται ο πάπας στην κριτική του design παγκοσμίως, είχε αναφέρει στους «New York Times» ότι τα εικονογράμματα των αγωνισμάτων που είχα σχεδιάσει για τους Ολυμπιακούς του 2004 ήταν τα καλύτερα στη νεότερη ιστορία των Αγώνων. Δεν είναι και λίγο να εισπράττεις ένα τέτοιο σχόλιο.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT