Venison

Venison Facebook Twitter
0

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου (ομάδα The Helter Skelter Company) είναι για μένα η «ανακάλυψη» της χρονιάς. Δεν είχα δει την πρώτη παράστασή του (Άμλετ, ο πρίγκιπας της Δανίας στο Ίδρυμα Κακογιάννη) και ήταν πολύ ευχάριστη η έκπληξη που ένιωσα από τη δεύτερη με τίτλο «Venison», που παρουσιάζεται και πάλι στο Ίδρυμα Κακογιάννη.

Οι ενδοιασμοί μου, που εκκινούν από το εμπράκτως διαπιστωμένο συμπέρασμα ότι οι παραστάσεις στις οποίες ο συγγραφέας είναι και σκηνοθέτης και ερμηνευτής χάνονται στην πολυδιάσπαση, στην αυταρέσκεια και στην κοινοτοπία, ακυρώθηκαν από την πρώτη κιόλας σκηνή.

Επιτέλους, να ένας σκηνοθέτης διαβασμένος, συγκροτημένος, που έχει τη σύνεση να δοκιμάζεται στα πρώτα του βήματα όχι με τις λειψές μνήμες, εμπειρίες κι αναγνώσεις του, αλλά με έργα που αποτελούν τον σκελετό και τη βαθιά ύπαρξη της τέχνης του θεάτρου: πέρσι με Άμλετ, φέτος με την αρχαία ελληνική τραγωδία (Ορέστεια, Ορέστης). Και είναι σύνεση και όχι άμετρη φιλοδοξία, γιατί, επιλέγοντας ως αντικείμενο και πηγή έμπνευσης ένα κορυφαίο κείμενο, το υλικό που αποσπά με τη μία ή την άλλη μορφή και η ώθηση που παίρνει ο νέος δημιουργός είναι τέτοιας ποιότητας ώστε, αν έχει πράγματι ταλέντο, το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του θα είναι ενός επιπέδου και πάνω.

Το Venison (Κρέας από κυνήγι) είναι μια παράσταση που εκκινεί από το μύθο των Ατρειδών, και δη από τη μητροκτονία του Ορέστη, ως συνέπεια του φόνου του πατέρα. Ο φόνος δεν ενδιαφέρει ως γεγονός αλλά ως φαντασιωτική κατάσταση που έχει να κάνει με την ενηλικίωση. Αν η εξάρτηση από τους γονείς είναι δυσαρμονική και η ψυχική/συναισθηματική ισορροπία υπονομευμένη, το βασικό πεδίο αναφοράς δυναμιτίζεται. Οι δρόμοι κλείνουν, ο κόσμος μοιάζει περισσότερο τρομακτικός απ’ ό,τι είναι, η νεύρωση και οι εμμονές καραδοκούν. Διαφυγή δεν υπάρχει, τουλάχιστον για τον «ήρωα» του Venison.

O άνδρας (που ερμηνεύει ο ίδιος ο Θάνος Παπακωνσταντίνου) παραπαίει, καθηλωμένος σ’ ένα angst που εμπεριέχει το δίλημμα του Ορέστη, του Άμλετ, του Φάουστ, του Κίρκεγκορ, του Φρόιντ (όχι μόνο του οιδιπόδειου, αλλά και της δυσφορίας «μέσα στον πολιτισμό») του Κάφκα, του σύγχρονου μετα-νεωτερικού ανθρώπου.

Στην παράσταση του Θάνου Παπακωνσταντίνου η μακρινή διαδρομή που ξεκινά από τους αρχαίους τραγικούς και φτάνει στον Χέλντερλιν, τον Χάινερ Μίλερ, τη Σάρα Κέιν έχει μεταγραφεί σ’ έναν λόγο προσωπικό, που δεν αυτοπεριορίζεται στη δομή του σκηνικού λόγου αλλά φυσιολογικά (για έναν καλλιτέχνη της γενιάς του) εγγράφεται στο στήσιμο της σκηνικής πράξης. Ο άνδρας αναμετριέται με τον Δαίμονά του, με τον κόσμο (το νοσοκομείο, το θέατρο, το σπίτι), με το διχασμένο Εγώ του (άνθρωπος και Θεός, άρρεν και θήλυ, ζωώδες και έλλογο, Έρως και Θάνατος).

Ο Δαίμονας είναι διαρκώς τριγύρω, οι pin-up νοσοκόμες δεν προσφέρουν φροντίδα και γιατρειά - αντιθέτως, μεταμορφώνονται σε αλεπούδες που κυνηγούν μέχρι εξοντώσεως τον λαγό-ήρωα σ’ έναν μακάβριο Χορό του Έρωτα και του Θανάτου.

Πλήρης η δομή στη σύλληψής της. Η εισαγωγική και η τελική σκηνή, σαν σε μπουρλέσκ θέαμα, και οι τρεις σκηνές όπου ο άνδρας με κεφάλι λαγού αντιμετωπίζει τις γυναίκες με τα κεφάλια αλεπούδων, οι βωβές σκηνές που ανακαλούν κατακτήσεις του χοροθεάτρου και του visual theatre των τελευταίων δεκαετιών, αποδεικνύουν τη σύνθετη, πολυεπίπεδη σκηνοθετική ευφυΐα του Θάνου Παπακωνσταντίνου. Η εξαιρετική σκηνογραφική πρόταση (τέσσερα σκηνικά σετ!) της Δήμητρας Λιάκουρα μεταμόρφωσε τον κρύο, ανοικονόμητο χώρο του υπόγειου πάρκινγκ του Ιδρύματος Κακογιάννη σε θεατρικό χώρο πολλαπλών δυνατοτήτων. Η επίμονη ηλεκτρική ηχητική σύνθεση (του Αντώνη Μόρα) συμπληρώνει οργανικά τον λόγο, ενισχύοντας το αίσθημα της (ψυχικής) δυσφορίας του ήρωα.

Αδυναμίες δεν υπάρχουν στο Venison; Υπάρχουν, και αφορούν τη σκηνή με τη μητέρα στην τηλεόραση (που, κατά τη γνώμη μου, είναι εντελώς περιττή ή, έστω, «τοποθετημένη» σε λάθος σημείο) και την επίμονη επανάληψη ίδιων φράσεων και (παραλλαγών) σκηνών, που υιοθετείται προφανώς για να εντείνει την αίσθηση της νεύρωσης. Αν έλειπαν, η οικονομία της πράξης και η ροή της θα ήταν όσο σφιχτή χρειάζεται για να κρατήσει το κοινό απολύτως απορροφημένο - νομίζω ότι 70, και όχι 90, λεπτά θα ήταν η ιδανική διάρκεια της παράστασης.

Η εντύπωση, ωστόσο, δεν αλλάζει: ο Θάνος Παπακωνσταντίνου και οι υπόλοιποι ηθοποιοί του Venison (η Λένα Δροσάκη, η Ιωάννα Μιχαλά, η Ελένη Μολέσκη και ο Μάριος Παναγιώτου) ανήκουν στους εκπροσώπους της νέας γενιάς του ελληνικού θεάτρου που έχει πολλά να πει. Και ν’ αναμετρηθεί επί ίσοις όροις με ξένους καλλιτέχνες που «τρέχουμε» να δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών ή σε άλλες ευρωπαϊκές διοργανώσεις.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ