Πόσο μπορεί και πόσο επιτρέπεται να μας σοκάρει η τέχνη;

Πόσο μπορεί και πόσο επιτρέπεται να μας σοκάρει η τέχνη; Facebook Twitter
Είναι βέβαιο ότι τα αφελή σε πρώτη ανάγνωση αλλά συχνά βίαια σε θεματολογία έργα της Miriam Cahn είναι τόσο ενοχλητικά όσο και συναρπαστικά. Φωτ.: Quentin Chervier
0

Κανένας δεν περίμενε ότι η πρώτη αναδρομική της εικαστικού Miriam Cahn στο Palais de Tokyo, «My serial thought», θα προξενούσε σκάνδαλο τόσο μεγάλου μεγέθους και ότι η θεματολογία του έργου της, που στην ουσία δεν μπορεί να σοκάρει περισσότερο από αυτά της Marlene Dumas, για παράδειγμα, θα έφτανε στις πόρτες των γαλλικών δικαστηρίων ή στην απαραίτητη, όπως κρίθηκε, παρέμβαση της Γαλλίδας υπουργού Πολιτισμού.

Είναι βέβαιο ότι τα αφελή σε πρώτη ανάγνωση αλλά συχνά βίαια σε θεματολογία έργα της Miriam Cahn είναι τόσο ενοχλητικά όσο και συναρπαστικά. Γεννημένη στη Βασιλεία το 1949, η Ελβετή καλλιτέχνιδα αποκαλύπτει στο Palais de Tokyo, μέσα από την έκθεση «My serial thought», μικρές και μνημειακές μορφές, έγχρωμες ή μονόχρωμες.

Η έκθεση χωρίζεται σε δύο μέρη. Αφενός, τα μεγάλα θυελλώδη σχέδια, φτιαγμένα με μαύρη κιμωλία, και οι ακουαρέλες που ρέουν φτιάχτηκαν το 1998 με παρορμητικό τρόπο και εμφανίζονται ως φωτογραφίες της διάθεσής της. Από την άλλη, μια τεράστια συλλογή χαρακτήρων που συχνά τραυματίζονται από τη ζωή, τον βιασμό ή τον πόλεμο, παραπέμπουν στα βασανιστήρια του κόσμου ή την ευτελισμό του τρόμου. Αυτή η μινιμαλιστική σκηνογραφία αποκαλύπτει συνολικά περισσότερα από 200 έργα που παράγονται από το 1975 έως σήμερα, κρεμασμένα σε ολική απογύμνωση, χωρίς κάδρα, προκαλώντας άμεσα συναισθήματα.

Το επίμαχο έργο της Cahn έχει τίτλο «Fuck Abstraction» και αποτέλεσε αντικείμενο πολιτικών και νομικών επιθέσεων με την απαίτηση έως και της απομάκρυνσής του. Bλέπουμε ένα παιδί (λένε κάποιοι), έναν εξασθενημένο ενήλικα (λέει η καλλιτέχνις), με τα χέρια του δεμένα πίσω από την πλάτη του, να κάνει στοματικό σεξ σε έναν επιβλητικό άντρα. Το νόημα του έργου ωστόσο αλλάζει σημαντικά ανάλογα με το αν παρουσιάζεται ή όχι στο πλαίσιό του: αυτό της καταγγελίας της φρίκης του πολέμου στην Ουκρανία (αυτό θέλει να παρουσιάσει η Cahn).

Πόσο μπορεί και πόσο επιτρέπεται να μας σοκάρει η τέχνη; Facebook Twitter
Η καλλιτέχνις με τα έργα της καταγγέλει τη φρίκη του πολέμου. Φωτ.: Quentin Chervier

Στα 73 της, η καλλιτέχνις έχει περάσει περισσότερα από σαράντα χρόνια καταγράφοντας τη φρίκη του πολέμου, στον πόλεμο του Κόλπου, στη Γιουγκοσλαβία. Η διαμάχη που ξέσπασε σχετίζεται ιδιαίτερα με την ηλικία του ατόμου που γονατίζει και υφίσταται βιασμό.

Οι ασκούντες αρνητική κριτική το βλέπουν ως παιδί, η καλλιτέχνις μας διαβεβαιώνει ότι είναι ενήλικας: «Πρόκειται για ένα άτομο με τα χέρια δεμένα, βιασμένο πριν σκοτωθεί και πεταχτεί στον δρόμο. Το μέγεθος της μικρής φιγούρας στα γόνατά του εκφράζει την υποταγή του, το αδυνατισμένο από τον πόλεμο σώμα του, μπροστά σε έναν ψηλό και μυώδη δήμιο» λέει. 

Τα social media γέμισαν tweets γεμάτα αγανάκτηση. Kάποιοι ζητούν να ξεκρεμαστεί το έργο, «να καεί στην πυρά», κάποιοι υπενθυμίζουν ότι η καλλιτέχνις κατήγγειλε τη φρίκη του πολέμου και ότι το έργο της θα μπορούσε να έχει μια θεραπευτική διάσταση. Πράγματι, το έργο βρίσκεται σε έναν εκθεσιακό χώρο στον οποίο συγκεντρώνονται έργα που δημιουργήθηκαν ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία, άρα το πλαίσιο υπάρχει.

«Αυτός ο πίνακας πραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο η σεξουαλικότητα χρησιμοποιείται ως όπλο, ως έγκλημα κατά της ανθρωπότητας», επιβεβαιώνει η Miriam Cahn, η οποία δεν έχει στόχο να σοκάρει, αλλά να καταγγείλει. «Δεν είναι το έργο που είναι βίαιο, αλλά η πραγματικότητα αυτού που βιώνουν οι στρατιώτες και οι πολίτες σε περιόδους πολέμου, την οποία η Miriam Cahn καταγγέλλει στην έκθεσή της», διευκρινίζει το Palais de Tokyo.

Πόσο μπορεί και πόσο επιτρέπεται να μας σοκάρει η τέχνη; Facebook Twitter
Άρχισε στα social media, με προεξάρχοντες μέλη και συμπαθούντες του εθνικιστικού κόμματος της Μαρίν Λε Πεν, Εθνική Συσπείρωση, μια εκστρατεία παραπληροφόρησης που επιβεβαιώνει ότι η εποχή των δικτύων είναι όντως η εποχή της αγανάκτησης και, επομένως, η εποχή της χειραγώγησης. Φωτ: ΕΡΑ

Το Palais de Tokyo εξηγεί ότι το έργο είναι μια «αναφορά στα γεγονότα γύρω από την πόλη Μπούτσα της Ουκρανίας, κατά τη διάρκεια της ρωσικής εισβολής», τα οποία έχουν τεκμηριωθεί από πολλούς διεθνείς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένου του Παρατηρητηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ο βιασμός γυναικών και παιδιών στην Ουκρανία, κατά παράβαση των διεθνών κανόνων, είναι έγκλημα πολέμου υπό διερεύνηση, όπως αναφέρεται στην έκθεση «Βιασμοί στην Ουκρανία», των Marine Courtade και Ilioné Schultz, που μεταδόθηκε στο France 24 στις 10 Μαρτίου.

Εφόσον υπάρχουν θύματα σεξουαλικής βίας που η ηλικία τους ποικίλλει, από 4 ετών έως 82 ετών, έχει σημασία αν ο πίνακας της Miriam Cahn απεικονίζει έναν ενήλικα ή ένα παιδί;

Αρχίζει όμως στα social media, με προεξάρχοντες μέλη και συμπαθούντες του εθνικιστικού κόμματος της Μαρίν Λε Πεν, Εθνική Συσπείρωση, μια εκστρατεία παραπληροφόρησης που επιβεβαιώνει ότι η εποχή των δικτύων είναι όντως η εποχή της αγανάκτησης και, επομένως, η εποχή της χειραγώγησης. Γιατί ποιος καλύτερος τρόπος χειραγώγησης υπάρχει από το να χρησιμοποιείς συνεχώς το συναίσθημα ενάντια στη λογική;

Πόσο μπορεί και πόσο επιτρέπεται να μας σοκάρει η τέχνη; Facebook Twitter
Η έκθεση της Miriam Cahn στο Palais de Tokyo, «My Serial Thought», θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Μαΐου. Φωτ.: Quentin Chervier

«Η πρόκληση, για κάθε χρήστη του διαδικτύου που δεν αποκηρύσσει τη νοημοσύνη, είναι να αναστείλει τη γρήγορη, αυτόματη σκέψη του, συχνά αποτελεσματική αλλά μερικές φορές παραπλανητική, για να αφήσει την αργή, πιο ορθολογική σκέψη του να κυριαρχήσει» έγραφε ο Daniel Kahneman. «Αλλά αυτή η πρόκληση έχει χαθεί εκ των προτέρων για τη μάζα... μόνο λίγοι θα αντισταθούν».

«Ιδού, η υπερηφάνεια μιας "ακροδεξιάς" που νομίζαμε ότι είχε εξαφανιστεί, αρνούμενη το γυμνό, τη σεξουαλικότητα, με προκαταλήψεις που χρονολογούνται από τους σκοτεινούς αιώνες του χριστιανισμού που νομίζαμε ότι είχαν τελειώσει. Και γνωρίζω κινήματα που δεν είναι φίλοι μου που θα ουρλιάζουν με τους λύκους, είναι αποθαρρυντικό, το 2023, να βλέπεις υποδείξεις της Ιεράς Εξέτασης να επιβιώνουν» γράφει το agoravox.

Η υπουργός πΠολιτισμού Ρίμα Αμπντούλ Μαλάκ απαντά στην Καρολίν Παρμαντιέ, βουλευτή της Εθνικής Συσπείρωσης της Μαρίν Λεπέν, που υποστήριξε ότι η εικαστικός υπέθαλψε το έγκλημα της παιδοφιλίας μέσω του πίνακά της, ότι «δεν είναι ούτε ο υπουργός ούτε ο βουλευτής που μπορεί να χαρακτηρίσει ένα ποινικό αδίκημα. Αυτός είναι ο ρόλος της δικαιοσύνης».

Πόσο μπορεί και πόσο επιτρέπεται να μας σοκάρει η τέχνη; Facebook Twitter
Miriam Cahn, liegen, 1. + 13.10.96, 1996. Courtesy of the artist and galeries Jocelyn Wolff and Meyer Riegger Crédit photo :photo : François Doury

Η διαμάχη πήγε στο διοικητικό δικαστήριο του Παρισιού όπου έξι ενώσεις υποστήριζαν ότι «Κάθε ώρα που περνά επιδεινώνει την επίθεση στο συμφέρον του παιδιού, θέτοντας σε κίνδυνο ανηλίκους που έρχονται αντιμέτωποι με την έκθεση».

Η δικαστής επειγόντων αιτήσεων έσπευσε να εκδώσει την απόφασή της, απορρίπτοντας το αίτημα των έξι ενώσεων: «Ο πίνακας δεν είναι παιδικής πορνογραφίας», υποστήριξε. «Οι θεμελιώδεις ελευθερίες που διακυβεύονται είναι η ελευθερία της έκφρασης και η ελευθερία της δημιουργίας».

Για την ιστορία, από τις 17 Φεβρουαρίου 2023, όταν ξεκίνησε η έκθεση, υποδέχθηκε 45.000 επισκέπτες, με το Palais de Tokyo να μην έχει λάβει κανένα παράπονο ή αναφορά επισκεπτών, ενώ δεν έχει καταγράψει κανέναν ανήλικο να επισκέπτεται την έκθεση μόνος.

Στη «Le Monde», αρκετές μέρες αργότερα, είκοσι έξι επικεφαλής μουσείων και πολιτιστικών ιδρυμάτων υπερασπίζονται την ύπαρξη του έργου, αιτιολογώντας εν μέρει και τη σιωπή τους που αρχικά σε πολύ κόσμο της τέχνης φάνηκε ενοχλητική.

Πόσο μπορεί και πόσο επιτρέπεται να μας σοκάρει η τέχνη; Facebook Twitter
Στον εκθεσιακό χώρο συγκεντρώνονται έργα που δημιουργήθηκαν ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία. Φωτ.: Quentin Chervier

«Πρόκειται για μια υπόθεση που έπρεπε να μας κάνει όλους να αντιδράσουμε άμεσα. Ωστόσο, αρχικά μείναμε σιωπηλοί, σαν να είχαμε συνηθίσει το γεγονός ότι η παρουσίαση έργων τέχνης μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διαφωνιών, είτε προέρχονται από τη μια είτε από την άλλη πλευρά, στο όνομα της ηθικής, της ευαισθησίας ή των εργαλειοποιημένων δικαιωμάτων. Για την περίσταση, αφήνοντας επιτέλους τη δικαιοσύνη να αποφασίσει ακόμα πιο απλά και πιο γρήγορα για την κοινή γνώμη.

Αυτή η σιωπή έρχεται σε ένα γενικό κλίμα ανησυχίας που υπονομεύει σοβαρά την ελευθερία της δημιουργίας και τη θέση που εμείς, ως διαχειριστές μουσείων, πρέπει να της δώσουμε. Η βία και η ταχύτητα της πολεμικής, που τις περισσότερες φορές φουντώνουν τα κοινωνικά δίκτυα, αντικαθιστούν και απαγορεύουν τις συζητήσεις. Το ανατριχιαστικό θέαμα που προσφέρουν οι διεθνείς θεσμοί, όπου συσσωρεύονται παραιτήσεις, ακυρώσεις εκθέσεων, αποσύρσεις έργων και μαρτυρίες σε φόντο πολιτιστικής μάχης, πρέπει να μας δείξει τον δρόμο που δεν θέλουμε να ακολουθήσουμε.

Γιατί η πρωταρχική μας αποστολή είναι να αφήσουμε τους καλλιτέχνες να εκφραστούν, τόσο του χθες όσο και του σήμερα – το παρελθόν δεν ξεφεύγει ούτε από τις διαμάχες ούτε από τις νέες αναγνώσεις που μερικές φορές οδηγούν στο να τους βάζουμε στην ντουλάπα για να αποκτήσουμε μια ήσυχη συνείδηση. Αντί να φοβόμαστε να σοκάρουμε, θα πρέπει να φοβόμαστε μήπως δεν τολμάμε να το κάνουμε ποτέ. Γιατί, ναι, η τέχνη σοκάρει, καταγγέλλει, ενοχλεί και ταράζει» γράφουν.

Η έκθεση της Miriam Cahn στο Palais de Tokyo, «My Serial Thought», θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Μαΐου.

Με πληροφορίες από agoravox, le monde, Palais de Tokyo

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ