Μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα Διαφθοράς ετοιμάζονται να καταθέσουν εντός του 2016, οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), καταγγέλλοντας την απαξίωση του λιμανιού «δια των πράξεων και παραλείψεων» του ΤΑΙΠΕΔ, των ηγεσιών και των στελεχών του.
Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν, μεταξύ άλλων, την προωθούμενη από το ΤΑΙΠΕΔ κάθετη μείωση του εγκεκριμένου επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΘ για το 2017, η οποία -όπως υποστηρίζουν- αφήνει εκτός νυμφώνος έργα απαραίτητα για την εμπορικά αποδοτική, περιβαλλοντικά ορθή και ασφαλή λειτουργία του λιμανιού.
Στη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου, η γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ), Φανή Γουργούρη, καθώς και ο πρόεδρος του Συλλόγου Χειριστών και εκπρόσωπος των εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο, Λάζαρος Τανταλίδης, υποστήριξαν ότι το ΤΑΙΠΕΔ προτείνει να παραπεμφθούν στις ελληνικές καλένδες τα 24 από τα 34 έργα που είχαν εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΘ.
Η δε εκτιμώμενη δαπάνη για το 2017 ορίζεται στα 11,7 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 5,6 εκατ. προγραμματίζεται να εκταμιευτούν στο πρώτο τρίμηνο του 2017. «Το ΤΑΙΠΕΔ μειώνει τις προμήθειες και τα έργα συντήρησης του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού της ΟΛΘ ΑΕ (υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2017) στα μισά από τα προϋπολογισθέντα και προγραμματισθέντα 23 εκατ. ευρώ» σημείωσε η Φ. Γουργούρη, ενώ ο Λ. Τανταλίδης επισήμανε ότι οι προτάσεις αυτές για τη μείωση έγιναν σε μια περίοδο που το ΤΑΙΠΕΔ είναι ακέφαλο, «από μια απλή υπάλληλο του Ταμείου».
Όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι, τα έργα αυτά είναι απαραίτητα για δύο λόγους: αφενός για τις εργασίες φορτοεκφόρτωσης, αφού σήμερα το λιμάνι χάνει σημαντικά κεφάλαια από λειτουργίες που δεν μπορεί να εντάξει στη δραστηριότητά του, λόγω έλλειψης μηχανημάτων και προσωπικού (πχ, απώλεια εσόδων 4 εκατ. και κερδών άνω των 2 εκατ. ευρώ ετησίως, από την αδυναμία διαχείρισης των εγχώριων φορτίων προς εξαγωγή). Αφετέρου, είναι απαραίτητα για την περιβαλλοντική προστασία, καθώς σήμερα η σκόνη από χύδην φορτία, όπως το νικέλιο -βαρύ μέταλλο- διαχέεται στην ατμόσφαιρα και τη θάλασσα στη Θεσσαλονίκη όταν πνέουν ισχυροί άνεμοι.
Έως και στο 1,5 δισ. η καθαρή παρούσα αξία του λιμανιού
Σύμφωνα με την Φ. Γουργούρη, δεν προβλέπεται καμία δέσμευση του ιδιώτη που θα μπει στο λιμάνι για υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της επόμενης πενταετίας, ούτε για αύξηση του φορτίου. «Δεν είναι τυχαίο ότι η σημερινή υποδομή του λιμανιού απαξιώνεται μέχρι τελικής πτώσης, ούτε ότι το λιμάνι λειτουργεί στην κόψη του ξυραφιού», σημείωσε και πρόσθεσε ότι το ΤΑΙΠΕΔ συστηματικά απαξιώνει το λιμάνι, που «δεν πωλείται με βάση την καθαρή παρούσα αξία του (σσ 700 εκατ. έως 1,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, της οποίας το τελικό παραδοτέο δεν έχει ακόμη κατατεθεί), αλλά ουσιαστικά χαρίζεται. Από το 2012 (σ.σ. οπότε πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου που το δημόσιο κατείχε στον ΟΛΘ) έως σήμερα, η αξία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μειώνεται, με στόχο την πώλησή του κοψοχρονιά».
Κατά τον Λ. Τανταλίδη, αρχικά το ΤΑΙΠΕΔ κατέβασε στα 220 εκατ. τις απαραίτητες επενδύσεις, ύψους 309 εκατ. ευρώ στην πενταετία, που προβλέπονταν στο επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΛΘ, ενώ στη συνέχεια ο πρωθυπουργός χαμήλωσε περαιτέρω τον πήχη, στα 180 εκατ. με σχεδόν διπλάσιο χρόνο υλοποίησης. Πλέον, υποστήριξε, το ΤΑΙΠΕΔ διαπραγματεύεται για επενδύσεις μόλις 80-90 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος τόνισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ διατάσσει, κόβει επενδύσεις και ματαιώνει διαγωνισμούς (όπως η διαγωνιστική διαδικασία για την επέκτασης της 6ης προβλήτας), αλλά το ζήτημα είναι κατά πόσον έχει δικαίωμα να το κάνει.
Γνωστοποίησε ακόμη ότι εντός των επόμενων ημερών, με μεγάλη καθυστέρηση, πρόκειται να αναρτηθεί στο VDR (Virtual Data Room) η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού, οπότε θα επιβεβαιωθεί κι επισήμως αυτό που οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν, ότι δηλαδή οι επενδύσεις που ζητάει από τον ιδιώτη το ΤΑΙΠΕΔ δεν υπερβαίνουν τα 80-90 εκατ. ευρώ. Η συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε παρουσία του προέδρου του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΘ), Παναγιώτη Τσαραμπουλίδη.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ