Συνταγματική η δήλωση απαλλαγής από τα Θρησκευτικά

Συνταγματική η δήλωση απαλλαγής από τα Θρησκευτικά Facebook Twitter
25

Η Ολομέλεια της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έκρινε ότι δεν αντίκειται στο νόμο 2472/1997 για την προστασία των προσωπικών δεδομένων η δήλωση του μαθητή ή των γονέων του ότι επιθυμούν την απαλλαγή του μαθητή από το μάθημα των θρησκευτικών για λόγους θρησκευτικής συνείδησης.

 

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου πρόσφατα δήλωσε ότι θα προβεί στην κατάργηση της δήλωση απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών και θα αρκεί η απλή αναφορά του μαθητή ή του γονέα του (ή κηδεμόνα).


Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Παιδείας με την υπ΄ αριθμ. 12773/Δ2/23.1.2015 εγκύκλιο του καθορίζει τις προϋποθέσεις για την απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών.


Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας του περασμένου Ιανουαρίου - όπως αναφέρει η Αρχή - στη επίμαχη δήλωση του μαθητή ή του γονέα στην οποία αναφέρεται ότι «ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος ή επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, δεν είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει».


Και συνεχίζει η Αρχή, ότι «παρέχεται η δυνατότητα στους γονείς που δε επιθυμούν να παρακολουθεί το παιδί τους το μάθημα των θρησκευτικών ή να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση ότι δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος ή εναλλακτικά να ζητούν την απαλλαγή από την υποχρέωση παρακολούθησης με επίκληση λόγων θρησκευτικής συνείδησης οι οποίοι επιβάλλουν τη μη συμμετοχή στο μάθημα των θρησκευτικών». Κατά συνέπεια αναφέρει η Αρχή, «δεν απαιτείται άνευ ετέρου δήλωση ότι ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος».
Ακόμη, στην εν λόγω απόφασή της η Αρχή αναφέρει ότι η επίμαχη δήλωση είναι «σύμφωνη με τις διατάξεις του άρθρου 13 του Συντάγματος οι οποίες κατοχυρώνουν την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης και τη θρησκευτική ελευθερία, ως συνταγματική αρχή και ως ατομικό δικαίωμα» και προσθέτει: «Η ελευθερία της θρησκευτικής εκπαίδευσης που συνιστά στο δικαίωμα εκείνου που έχει την επιμέλεια του ανήλικου να προσδιορίζει τη θρησκευτική εκπαίδευση του τέκνου του σύμφωνα με τις δικές του πεποιθήσεις αποτελεί έκφανση και μορφή της προβλεπόμενης στο άρθρο 13 παράγραφος 2 του Συντάγματος θρησκευτικής ελευθερίας».


Την Αρχή την απασχόλησε περίπτωση γονέων που ζήτησαν να απαλλαγεί από τα Θρησκευτικά ο γιος τους, μαθητής της Α' τάξης Λυκείου, για λόγους θρησκευτικής συνείδησης αλλά ο διευθυντής Γενικού Λυκείου της Αθήνας απέρριψε το αίτημα, αρχικά προφορικά και ύστερα και εγγράφως, επικαλούμενος την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας.


Όμως, η μητέρα του μαθητή προσέφυγε στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που ακύρωσε την απάντηση του διευθυντή λόγω έλλειψης αιτιολογίας, ξαναστέλνοντάς του την υπόθεση για νέα νόμιμη κρίση.


Ο διευθυντής επέμεινε στην απορριπτική του θέση, επικαλούμενος ότι στο απολυτήριο του γυμνασίου αναγραφόταν ως θρήσκευμα του μαθητή «Χριστιανός Ορθόδοξος».


Ακολούθησε νέα προσφυγή της μητέρας, που έγινε εν μέρει δεκτή, αλλά για να δοθεί η απαλλαγή από τα Θρησκευτικά, ζητήθηκε από τη μητέρα να υποβάλει ρητή αναφορά ότι ο γιος της δεν είναι Ορθόδοξος Χριστιανός.


Κατόπιν αυτών η μητέρα προσέφυγε στην Αρχή.

25

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εργαζόμενοι του Allou Fun Park καταγγέλλουν απλήρωτους μισθούς και εργατικά ατυχήματα

Ελλάδα / Allou Fun Park: Απλήρωτους μισθούς και εργατικά ατυχήματα καταγγέλλουν σωματεία

«Το Σωματείο προειδοποίησε για ζητήματα που αφορούν την υγεία και την ασφάλεια» τονίζουν οι εργαζόμενοι - Η ανακοίνωσή του και το κείμενο του Σωματείου Εμποροϋπαλληλων & Ιδιωτικών Υπαλλήλων Πειραιά
LIFO NEWSROOM
Καιρός: Πώς θα κινηθεί η κακοκαιρία τις επόμενες ώρες - Νέοι χάρτες, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Ελλάδα / Καιρός: Πώς θα κινηθεί η κακοκαιρία τις επόμενες ώρες - Νέοι χάρτες, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Ποιοι και πού χρειάζονται αντιολισθητικές αλυσίδες - «Η σύσταση μας είναι ισχυρή, καθ' όλη τη διάρκεια των εορτών» τονίζει ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
LIFO NEWSROOM

σχόλια

7 σχόλια
ας επιλυθούν πρώτα τα πολύ σοβαρότερα προβλήματα της παιδείας (παίρνουν απολυτήριο και δεν ξέρουν βασική ορθογραφία και διαίρεση) και ας ασχοληθούμε μετά αν και πως θα παίρνουν απαλλαγή από τα θρησκευτικά. Δεν μαθαίνουν πια την απλή μέθοδο των τριών και μας απασχολεί τι θα γράφουν στην αίτηση απαλλαγής;
Αν η εκκλησία άρχισε να αντιδρά για ένα ζήτημα το οποίο απ' ότι φαίνεται δεν την απειλεί άμεσα, φανταστείτε τι έχει να γίνει όταν τεθούν στο τραπέζι ζητήματα όπως ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας!
Συγγνώμη αλλά η θρησκευτική κατήχηση νηπίων και παιδιών ενδιαφερει ΑΜΕΣΑ την εκκλησία. Από εκει σ συτή την ηλικία εδραιώνεται η πεποίθηση της "ιεροτητας" της εκκλησίας, ακόμη κι απ αυτούς που ως ενήλικες δεν πολυ πιστεύουν. Βγαλε τα θρησκευτικά απ τα σχολεία να δεις σε πόσα λίγα χρόνια η δύναμη της εκκλησίας θα έχει καταρρεύσει.... Ξερουν αυτοί, γι αυτό λυσσάνε...
Ακριβώς! Πήγαινε σε οποιοδήποτε άνθρωπο και πες του οτι υπάρχει μια οντότητα, αόρατη, απέραντη και αιώνια που είναι ταυτόχρονα πατέρας, γιος, και ένα περίεργης ταυτότητας ιπτάμενο αντικείμενο, συνέχισε με τις υποστάσεις και ζήτα του να σε πιστέψει χωρίς ίχνος απόδειξης.Τα σχολεία έχουν αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τα κατηχητικά. Γίνεται, για ξεκάρφωμα, ένα κάπως θρησκειολογικό μάθημα στην Τρίτη Λυκείου αλλά μέχρι τότε είναι hardcore κατήχηση.
"Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας του περασμένου Ιανουαρίου - όπως αναφέρει η Αρχή - στη επίμαχη δήλωση του μαθητή ή του γονέα στην οποία αναφέρεται ότι «ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος ή επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, δεν είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει». Πηγή: www.lifo.gr"Λάθος. Στην εγκύκλιο Λοβέρδου έφυγε το "ή" και ζητά ρητά υπέυθυνη δήλωση που να αναγράφει: "το τέκνο μου δεν είναι ΧΟ". Επίσης, προτρέπει τους Διευθυντές να το "ψάχνουν", άρα μιλάμε για πραγματική δήλωση θρησκευτικών φρονημάτων! Η συγκεκριμένη δε απόφαση της Αρχής, αφορά υπόθεση περσινή, με άλλη εγκύκλιο σε ισχύ.
Έχει σημασία έχει τι λένε οι τοπικοί χομεηνήδες?Το δικαίωμα της επιλογής, χωρίς φαλκιδεύσεις, που επιβάλλουν οι φανατικοί, εμπόροι της πίστης, λέγεται Εκσυχρονισμός για την κοινωνία μας, που τόσο ανάγκη έχει'
Βασικό πρόβλημα εδώ είναι ότι μπορεί κάποιος να είναι Χριστιανός Ορθόδοξος, αλλά να μην θέλει, για προσωπικούς λόγους, να μελετήσει τη θρησκεία του στα πλαίσια ενός σχολικού μαθήματος το οποίο εξετάζεται και θα κληθεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που βασίζονται σε συγκεκριμένη ερμηνεία του δόγματος. Ή βασικά το άτομο μπορεί να μην έχει αποφασίσει ακόμα αν θέλει να θεωρεί τον εαυτό του ΧΟ. Και εδώ είναι το πρόβλημα. Γιατί αν υπήρχε μάθημα με γενικό τίτλο "Ηθική" ως δεύτερη εναλλακτική στο μάθημα των θρησκευτικών, τα παιδιά θα μπορούσαν να διαλέγουν χωρίς να γίνεται ολόκληρο θέμα στο σχολείο.
Το να μην έχει αποφασίσει κάποιος αν θεωρεί τον εαυτό του ΧΟ παρουσιάζει τη θρησκεία ως ζήτημα ορθότητας ενώ, νομίζω, είναι ζήτημα κουλτούρας. Δεν περιμένουμε να μεγαλώσει ένα παιδί για να αποφασίσει εκείνο αν θα μάθει ελληνικά. Η προσωπική ελευθερία έγγειται στο τι θα πει έπειτα στα ελληνικά."Τιμώ την πίστη των άλλων όσο τιμώ και τη δική μου. Επομένως δεν υπάρχει περίπτωση να προσηλυτιστώ σε κάποια άλλη θρησκεία". Gandhi
Δηλαδή εξισωνεις το να μάθει κάποιος τη γλώσσα απ την οποια περιβάλλεται κ επικοινωνεί με τον εξαναγκαστικο θρησκευτικό προσηλυτισμο; Ας παρουσίαζε το μάθημα των θρησκευτικών όλες τις θρησκείες κ ας άφηνε το παιδί να διαλέξει σε τι και αν θα πιστεψει. Κ μιλάω για το πως θα πρεπε να λειτουργεί σε παιδαγωγικό επιπεδο, γιατί το οικογενειακό περιβάλλον είναι ξεχωριστό για το κάθε παιδί κ εκει έγκειται η "κουλτούρα" στην οποία αναφέρεσαι.Με αυτή τη λογική στο μάθημα της μουσικής θα πρέπε να διδασκομαστε μόνο για κλαρίνα κ μπουζούκια αφού αυτή είναι η κουλτούρα μας.
επισης μπορει καποιος να ειναι Ελληνας αλλα για προσωπικους του λογους να μην θελει να μελετησει ιστορια στα πλαισια ενος σχολικου μαθηματος...ή μπορει ακομη ακομη να μην εχει αποφασισει αν θελει να ειναι Ελληνας .Οποτε αν υπηρχε μαθημα πχ Ευρωπαικη ή παγκοσμια ιστορια θα γλιτωναμε και μεις απο ενα ακομη εξυπνακια που θελει να γλιτωσει απο ενα ακομη μαθημα....
Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω. Το μάθημα των θρησκευτικών αναφέρεται σε θέματα που έγκεινται στο συναίσθημα και την πίστη. Δεν σχετίζονται με αντικειμενικές (λίγο έως πολύ) αλήθειες, όπως η ιστορία ή τα μέσα επικοινωνίας που χρησιμοποιούν όσοι επιθυμούν να ζουν σε μια ανθρώπινη κοινωνία (γλώσσα). Αλλά ακόμα και όσον αφορά τη γλώσσα, στην Ελλάδα υπάρχουν σχολεία όπου η γλώσσα διδασκαλίας δεν είναι η ελληνική. Αυτό που ζητάται από τους μαθητές είναι να αποκτήσουν πολύ καλή γνώση τουλάχιστον μίας ανθρώπινης γλώσσας, κατά προτίμηση της επικρατούσας γλώσσας στη χώρα που ζουν, ώστε να μπορούν να επικοινωνούν και να εκφράζονται. Ιστορία μαθαίνουν στα πλαίσια της καλύτερης αντίληψης του κόσμου. Κανείς δεν θα τους ζητήσει να δηλώσουν πίστη στο Ναπολέοντα ή τον Κολοκοτρώνη, απλώς να μάθουν το ρόλο που έπαιξαν στη διαμόρφωση του κόσμου.Αντίθετα, όταν ένα παιδί καλείται να παπαγαλίσει ότι "ο Θεός είναι Παντοκράτορας" και ότι ο "Χριστός πέθανε στο σταυρό για να μας σώσει", κατά ένα τρόπο καλείται να αποδεχτεί και να εσωτερικεύσει αυτές τις δηλώσεις ως αλήθειες. Δηλαδή, καλείται να αποδεχτεί ως αντικειμενική αλήθεια απόψεις και όχι για πραγματικά γεγονότα. Αν από τα βιβλία των θρησκευτικών έλλειπαν οι ομολογίες πίστεως, θα το αποδεχόμουν. Αλλά ας μην γελιόμαστε, στην Ελλάδα το μάθημα των θρησκευτών είναι μάθημα κατήχησης στην Ορθοδοξία. Και συχνά διδάσκεται από καθηγητές με λίγες γνώσεις παιδαγωγικής και πολλές δόσεις φανατισμού.
Χμ, από την μια η ιστορία (που έχει μια σχετική βάση στην πραγματικότητα) και από την άλλη οι μυθολογία του χριστιανισμού, που είναι απλά μια ακόμη θρησκεία (και όχι ιδιαίτερα πρωτότυπη). Βλέπεις οτι κάπου χάνεις την σύγκριση; Άλλωστε το ζήτημα δεν είναι ποτέ η μελέτη του μαθήματος. Τα θρησκευτικά ήταν πάντοτε το άνετο 19αρι-20ρι κάθε τάξης. Αρκεί να αναφέρεις αρκετές φορές την θεία χάρι, την Σοφία, την Αγάπη και άλλες αμπελοφιλοσοφίες και το έχεις άνετα.
Αν δε μπορείς να διακρίνεις τι επιπτώσεις μπορεί να έχει η θρησκευτική κατήχηση σε σχεση πχ με την ιστορία ή τα μαθηματικά, δεν ωφελεί η συζήτηση....
Η Ιστορία είναι πολύ βασικό μάθημα, κατά την γνώμη μου, αλλά δεν διδάσκεται σωστά. Η Ιστορία δεν πρέπει να είναι αποστήθιση, πρέπει να είναι συζήτηση. Και ασφαλώς να περιλαμβάνει τουλάχιστον την Ευρωπαϊκή ιστορία.
Δηλαδή η χριστιανική προπαγάνδα είναι μέρος μιας ηθικής; Ποιού; Και με ποια κριτήρια; Πολυ αμφιβάλλω. Μπορώ να απαριθμήσω άπειρες ανηθικότητες για τα δεδομένα του σύγχρονου ανθρώπου που περιέχονται στη χριστιανική "ηθική".
Μάθημα με τίτλο Ηθική ή κατι παρόμοιο διδάσκεται σε πολλές χώρες ως εναλλακτική στο μάθημα των Θρησκευτικών. Αντικείμενό του είναι γενικά η ανθρώπινη ηθική και δεν αφορά μονάχα τη θρησκεία. Έτσι, μαθητές διαφορετικών δογμάτων μπορούν να το παρακολουθήσουν.
ΗΘΙΚΗ??? με βαση τι και ποιανου τα δεδομενα? τα δικα σου? τα δικα μου? των παπαδων?? ανετα θα ερθει να σου πει ξερεις να εισαι ομοφυλοφιλος δεν ειναι ηθικο! ενοειται να θελεις να αλλαξεις το φυλο σου δεν ειναι καθολου ηθικο!! που να πουμε και ( ΠΑΝΑΓΙΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΤΕ ΚΑΙ ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΚΑΙ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΚΤΛ ΚΤΛ ) οτι ξερεις παιδακια μηπως να σταματησουμε να πιστευουμε τυφλα σε παραμυθακια και σε κουτοχορτο που μας ταιζουν εδω και αιωνες και να πουμε οτι θεος ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ σε στυλ ειναι ενας παπουλης εκει στα συννεφα που μας κοιταει και μας κρινει και χαιδευει τη γεννιαδα του ( και δεν κανει απολυτως τιποτα για τα εκκατομυρια κοσμου που πεθαινουν απο πολεμους, φτωχεια, αρρωστεια, κτλ) και ενω υπαρχει τοση φτωχεια οι παπαδες και η εκκλησια εχουν τα εκκατομυρια και δεν κανουν τιποτα απολυτως (για πες ποσα νοσοκομεια, σχολεια, ορφανοτροφια, βοηθεια για τους προσφυγες εχουν κανει??) και μηπως υπαρχει ΜΟΝΟ η φυση, το συμπαν, οι επιστημες και η λογικη! κατευθειαν στη πυρα!!! απαπαπαπα..οχι οχι στο Ελλαδισταν προτιμαμε να ειμαστε καλα προβατ...σορρυ Χριστιανοι ηθελα να πω.