Συνολικά 175 βουλευτές από 24 εθνικά κοινοβούλια και το Ευρωκοινοβούλιο, προερχόμενοι από διαφορετικές πολιτικές τάσεις και 31 χώρες, υπέγραψαν το κείμενο που συνέταξε ο Μπέντζαμιν Αμπτάν, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Αντιρατσιστικού Κινήματος (EGAM) για την αντίσταση στις γενοκτονίες και στις μαζικές βιαιότητες καθώς και σε όσους τις αρνούνται.
Στο κείμενό που υπέγραψαν από την Ελλάδα οι ευρωβουλευτές Στέλιος Κούλογλου και Σοφία Σακοράφα καθώς και η πρόεδρος τους ΠΑΣΟΚ Φώφη Γεννηματά, γίνεται αναφορά στην αύξηση της άρνησης των γενοκτονιών και των μαζικών βιαιοτήτων σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο τονίζοντας την ανάγκη της συμβολής όλων στα κινήματα της πρόληψης γενοκτονιών και μαζικών βιαιοτήτων και ενάντια στους αρνητές τους.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο εκτενές κείμενο του Αμπτάν: «ομιλούμε περί διαφύλαξης της θεμελιώδους αξίας της ζωής, καθώς και περί δέσμευσης η οποία υπερβαίνει κοινοτικές ή εθνικές ταυτότητες και κομματικές διαφορές. Μας αφορά όλους».
Ολόκληρο το κείμενο του Μπέντζαμιν Αμπτάν
«Συρία, Ιράκ, Νταρφούρ, Μπουρούντι... Η ανυπόφορη λίστα των μαζικών βιαιοτήτων, οι οποίες διαπράττονται μπροστά στα μάτια μας και οι οποίες είναι εν δυνάμει γενοκτονίες, είναι μακρά.
Παράλληλα, διαπιστώνουμε μία αύξηση στην άρνηση γενοκτονιών σε όλη την ήπειρό μας, δια μέσου τόσο πολιτικών κομμάτων όσο και λαϊκής κουλτούρας, κατά τρόπο ποικιλόμορφο: άρνηση ή αντιστροφή ιστορικών δεδομένων, σχετικισμός, σύγχυση, ανταγωνιστική παράθεση θυμάτων... Όπως ο κάτοχος του Νομπέλ Ειρήνης Elie Wiesel μας έχει διδάξει: «ο εκτελεστής πάντα σκοτώνει δυο φορές, τη δεύτερη με τη σιωπή του»• η άρνηση γενοκτονιών δεν συνιστά παρά στη συνέχισή τους.
Συνεπώς, η συμβολή στα κινήματα της πρόληψης γενοκτονιών και μαζικών βιαιοτήτων και ενάντια στην άρνηση γενοκτονιών είναι ένα και το αυτό.
Ομιλούμε περί διαφύλαξης της θεμελιώδους αξίας της ζωής, καθώς και περί δέσμευσης η οποία υπερβαίνει κοινοτικές ή εθνικές ταυτότητες και κομματικές διαφορές. Μας αφορά όλους.
Τα κοινοβουλευτικά μέλη έχουν τη δυνατότητα να λάβουν δράση, και ως εκ τούτου φέρουν ιδιαίτερη ευθύνη. Η ίδια αυτή ευθύνη μας υποχρεώνει να δράσουμε.
Επομένως, έχοντες διαφορετική καταγωγή και υπόβαθρο, και πέραν των διαφωνιών που κατά καιρούς μας χωρίζουν, συνενωνόμαστε στο όνομα της κοινής ανθρωπιάς μας, για την πρόληψη γενοκτονιών και μαζικών βιαιοτήτων, και για της μάχη ενάντια στην άρνηση γενοκτονιών.
Δρούμε, μέσω «καθολικής προσέγγισης», προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι το ενδιαφέρον για τον Άλλο υπερισχύει της αδιαφορίας, η αλήθεια του ψέματος, η γνώση της άγνοιας, η αλληλεγγύη της ιδιοτέλειας, η ζωή της καταστροφής.
Η συμμετοχή στη δράση πρόληψης γενοκτονιών και μαζικών βιαιοτήτων σε συνεργασία με διάφορους διεθνείς, περιφερειακούς και εθνικούς οργανισμούς, κυβερνητικούς αλλά και της κοινωνίας των πολιτών, στοχεύει στην αυστηρή και αποτελεσματική εφαρμογή της Ευθύνης Προστασίας.
Εμπράκτως, κατ'αρχάς θα λάβουμε μέρος στην καταγραφή δεδομένων και γεγονότων, ιδίως μέσω της παρουσίας μας επί τόπου. Θα ενημερώσουμε και θα προειδοποιήσουμε το ευρύ κοινό καθώς και τις κυβερνήσεις μας, τους Ευρωπαϊκούς, περιφερειακούς και διεθνείς θεσμούς, αλλά και άλλα κοινοβούλια καταστάσεις κινδύνου.
Θα δράσουμε επίσης για να διασφαλίσουμε πως αυτοί οι θεσμοί, με πρώτες τις δικές μας κυβερνήσεις, δεσμεύονται αποφασιστικά να θέσουν τέλος σε όλες τις εν δυνάμει συγκυρίες γενοκτονίας, όπου κι αν αυτές λαμβάνουν χώρα ανά την υφήλιο.
Τέλος, θα εργαστούμε για να εδραιώσουμε θεσμικά, ξεκινώντας με τα κοινοβούλιά μας, μηχανισμούς παρακολούθησης και ελέγχου καταστάσεων κινδύνου, αλλά και πρόληψης πιθανών -και τη λήξη υφιστάμενων- μαζικών βιαιοτήτων.
Η δέσμευσή μας ενάντια στην άρνηση γενοκτονιών -όπως αυτές ορίζονται σύμφωνα με τη Σύμβαση του ΟΗΕ (1948), και όπως αναγνωρίσζονται από διεθνείς οργανισμούς και τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα- θα εξαπλωθεί με διάφορους τρόπους.
Η εξάπλωση αυτή θα επιτευχθεί τόσο με τη συμμετοχή σε δημόσια συζήτηση προκειμένου να εκτεθούν και να καταπολεμηθούν οι διάφορες εκφάνσεις και εκφράσεις της άρνησης γενοκτονιών, όσο και με τη θέσπιση σχετικών νόμων όπου αυτή αποτελεί αποτελεσματικό εργαλείο.
Η διάδοση της γνώσης συνιστά στην αντιμετώπιση της άρνησης γενοκτονιών. Κατά συνέπεια, εργαζόμενοι με στόχο την ευρεία και ανοιχτή πρόσβαση σε σχετικά ιστορικά αρχεία και την υποστήριξη ερευνών στον τομέα αυτό, θα διαβεβαιώσουμε ότι οι ιστορικοί θα έχουν τη δυνατότητα να ερευνούν με απόλυτη ελευθερία.
Η εκπαίδευση και η πληροφόρηση είναι θεμελιώδεις αρχές του κοινού μας αγώνα. Η γνώση των χρονικών και της μνήμης γενοκτονιών θα διδάξει τις σημερινές και τις μέλλουσες γενιές να είναι ανοιχτές προς τον κόσμο, προς τον Άλλο, θα τους παρέχει μεγαλύτερη διαύγεια και θα συμβάλει στον κοινό μας πολιτισμό βασισμένο στα δικαιώματα του ανθρώπου.
Υπό αυτήν την προοπτική, λαμβάνουμε μέρος στις ημέρες μνήμης γενοκτονιών, στις τοποθεσίες όπου συνέβησαν ή και με τις αρχές οι οποίες εκπροσωπούν τα θύματα. Αλληλέγγυα, συμπαραστεκόμαστε στους επιζώντες, των Δικαίων ατόμων, των αντιστασιακών αγωνιστών, αλλά και των απογόνων τους, τονίζοντας πως οι επιπτώσεις των εγκλημάτων γενοκτονίας προσβάλλουν γενιές επί γενεών.
Ομοίως, θα οργανώσουμε δράσεις αφιερωμένες στην πληροφόρηση εντός των κοινοβουλίων μας, και θα υποστηρίξουμε αυτές τις οποίες διοργανώνει η κοινωνία των πολιτών και άλλοι δημόσιοι θεσμοί.
Τέλος, θα δράσουμε κατά τρόπο που διασφαλίζει ότι οι ιστορίες και η συλλογική μνήμη των θυμάτων των εγκλημάτων γενοκτονιών εισάγονται ορθώς και με εγγυρότητα στη διδακτέα σχολική ύλη, και θα υποστηρίξουμε την ανάπτυξη σχετικών ακαδημαϊκών σπουδών.
Εν τέλει, σύμφωνα και με τα λεγόμενα του Primo Lévi, «Συνέβη μιά φορά, συνεπώς μπορεί να ξανασυμβεί: αυτό είναι το κεντρικό μας μήνυμα. Μπορεί να συμβεί, και παντού». Για την γενιά μας και για όσες επακολουθήσουν, η διαρκής επαγρύπνηση, η αποφυγή του εφησυχασμού, είναι η εγγύηση και η δέσμευση μας».
σχόλια