Δύο Έλληνες έφτιαξαν το καλοκαίρι ένα γκράφιτι με έναν τσολιά στην Κολωνία, το οποίο όμως παρεξηγήθηκε. Μερικούς μήνες μετά, λύθηκε η παρεξήγηση, ενώ αναδεικνύεται μία ελληνογερμανική συνεργασία σε επίπεδο καλλιτεχνών, όπως αναφέρει η Deutsche Welle.
O Μανώλης Αναστασάκος, μαζί με τον φίλο και συνεργάτη του Βασίλη Γρυπάρη, φιλοτέχνησαν τον περασμένο Αύγουστο το γκράφιτι «Περήφανος;» στην πιο πολύχρωμη γειτονιά της Κολωνίας, στο Έρενφελντ. Ο τσολιάς, που ακουμπάει σε ένα τεράστιο κίτρινο smile, το οποίο στο ένα μάτι έχει το δολάριο και στο άλλο το ευρώ, δεσπόζει σε έναν τοίχο μήκους περίπου τριάντα μέτρων, στον σιδηροδρομικό σταθμό της περιοχής.
Η παρεξήγησε ξεκίνησε, σύμφωνα με τη DW, ένας πωλητής χρωμάτων στην περιοχή διέδωσε λάθος φήμες ότι ο Βασίλης έσβησε έργα άλλων καλλιτεχνών. Κάποιοι για αντεκδίκηση «πάτησαν» το έργο των Ελλήνων, δηλαδή ζωγράφισαν πάνω σε αυτό.
Τελικά η αλήθεια έλαμψε. Οι δυο Έλληνες καλλιτέχνες δεν είχαν το περασμένο καλοκαίρι την πρόθεση να πειράξουν το έργο κανενός και τώρα ο δήμος της Κολωνίας και όσοι ενεπλάκησαν στην παρεξήγηση αναζητούν λύση, ώστε να αποκατασταθεί η εικόνα του «πατημένου» τσολιά.
Η παρεξήγηση φέρνει στο προσκήνιο όμως και την ελληνογερμανική συνεργασία σε επίπεδο καλλιτεχνών, μακριά από στερεότυπα και αγκυλώσεις. Ειδικότερα, τον Μανώλη Αναστασάκο κάλεσε στη Γερμανία ο 40χρονος Γερμανός Τζον Ίβεν, ο οποίος διευθύνει την ομάδα καλλιτεχνών του δρόμου Colorrevolution στην Κολωνία. «Αφού εσείς έχετε παντού τις διαφημίσεις σας με γιγαντοαφίσες, τότε κι εμείς θα ζωγραφίζουμε τεράστιους άδειους τοίχους για να περνάμε τα δικά μας μηνύματα μέσω της τέχνης και όχι μέσω της διαφήμισης», λέει ο Τζον στην Deutsche Welle.
O Tζον Ίβεν πέρασε δώδεκα καλοκαίρια σαν παιδί με τους γονείς του στη Λέσβο και αγάπησε την Ελλάδα. Σε ένα ταξίδι του στην Αθήνα είδε τα έργα του Μανώλη Αναστασάκου στους τοίχους της πρωτεύουσας και θέλησε να τον καλέσει ώστε να συμβάλει σε ένα πρόγραμμα αναμόρφωσης της πόλης της Κολωνίας. «Η πρώτη μας συνεργασία με τον Μανώλη πήγε θαυμάσια. Είναι ένας εξαιρετικός επαγγελματίας, ένας "Γερμανός" επαγγελματίας. Γελούσαμε πάντα και λέγαμε πως αυτός είναι ο "Γερμανός" γιατί είναι πάντα τόσο συνεπής κι εγώ είμαι ο "Έλληνας" που είμαι λίγο πιο ασυνεπής. Κανένα από τα στερεότυπα δεν ίσχυσε στη συνεργασία μας. Πήγε πολύ καλά, ο Μανώλης είναι ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης και μας ενέπνευσε η συνεργασία μαζί του».
Ο Μανώλης Αναστασάκος αυτοσυστήνεται ως καλλιτεχνικός διευθυντής «Βιομιμητισμού Ελλάδος Έρευνας και Καινοτομίας». Ένα καλλιτεχνικό κίνημα που εμπνέεται και διδάσκεται από τη φύση. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης, έχει ασχοληθεί με την εικαστική ψυχοθεραπεία, ενώ έχει κάνει, μεταξύ άλλων, και σκηνοθεσία με τον Εμίρ Κουστουρίτσα στη Σερβία.
Για το έργο του με τον τσολιά και το κίτρινο smiley με μάτια από δολάριο και ευρώ, αναφέρει: «Είμαστε άραγε περήφανοι για αυτή τη διαδικασία, το ότι έχουμε αγκαλιάσει ένα χρηματοπιστωτικό σύστημα το οποίο είναι πληθωρισματικό και μας κουράζει και μας ταλαιπωρεί αλλά κανείς δεν μιλάει για αυτό; Είμαστε άραγε υπερήφανοι που στέκουμε αδύναμοι κόντρα στους αριθμούς και στο οικονομικό καθεστώς; Αυτά είναι τα δικά μου κομμάτια. Τώρα το τι καταλαβαίνει ο κάθε θεατής είναι στη δική του κρίση και σε τελική ανάλυση το έργο εκφράζει την κριτική του εκάστοτε θεατή».
Θέλοντας να ανταποδώσει τη φιλοξενία και συνεργασία στους Γερμανούς καλλιτέχνες, ο Μανώλης Αναστασάκος τούς κάλεσε στην Αθήνα. Ο δήμος Καλλιθέας έδωσε τελικά την άδεια για να χρησιμοποιηθούν πέντε τοίχοι. Η ομάδα της Κολωνίας φτιάχνει τώρα τα σχέδια αλλά δεν είναι ακόμα σαφές πότε θα πραγματοποιηθούν. Το κόστος σημειωτέον προκειμένου να καλυφθούν όλα τα έξοδα για έναν τοίχο, όπως διευκρινίζει ο Τζον στην DW, είναι δεκαπλάσιο στην Ελλάδα σε σύγκριση με την Γερμανία, ενώ οι καλλιτέχνες συναντούν δυσκολίες και με τη μεγάλη γραφειοκρατία. Παρ' όλα αυτά, το επόμενο ραντεβού είναι στην Καλλιθέα.
Πηγή: Deutsche Welle
σχόλια