Μιχάλης Αφολάνιο

Μιχάλης Αφολάνιο Facebook Twitter
1
  • Τα πρώτα μου παιδικά χρόνια τα πέρασα στο Παγκράτι, με τους γονείς και τα τρία αδέρφια μου. Η Βικτόρια είναι λογίστρια και η Σάρα διερμηνέας. Ο Μανόλης είναι μουσικός. Ο πατέρας μου ήρθε από τη Νιγηρία για σπουδές στην Ελλάδα το 1977. Σπούδασε Λογιστικά και Διοίκηση Επιχειρήσεων. Τότε οι ξένοι ήταν λίγοι. Οι άνθρωποι γύρω μας μπορεί να είχαν επιφυλάξεις, αλλά ήταν πολύ φιλικοί. Οι επιφυλάξεις προέρχονταν από το ότι δεν είχαν ξαναδεί μαύρους. Ο πατέρας μου πέρασε μια οδύσσεια για να φτάσει εδώ. Ήταν γόνος μιας ευκατάστατης οικογένειας, δούλευε ως δημόσιος υπάλληλος στην εταιρεία σιδηροδρομικών γραμμών και στα 25 του αποφάσισε να ταξιδέψει. Άφησε μια σίγουρη δουλειά και άρχισε την περιπλάνηση. Πήγε στο Βερολίνο, την Ελβετία, την Τουρκία κι έφτασε εδώ, όπου και σπούδασε. Και όταν τελείωσε τις σπουδές του, αποφάσισε να φέρει τη μητέρα μου. Ήταν οικογενειακή επανένωση, είχαμε κανονικά άδεια παραμονής, τα πάντα.

Η τέχνη δημιουργεί χώρους ώστε να βρεις πράγματα, σου προσφέρει θεραπευτικές στιγμές, κυρίως δεν έχεις την αίσθηση ότι γκετοποιείσαι.

  • Τα χρόνια που θυμάμαι περισσότερο ήταν όταν μετακομίσαμε και πήγαμε στην πλατεία Αμερικής. Εκεί είχε ξεκινήσει να μαζεύεται το αφρικανικό στοιχείο. Πήγαινα σχολείο στο 8ο. Στο Δημοτικό τα παιδιά με κορόιδευαν, αλλά είχα φίλους που με προστάτευαν. Είχα καλούς δασκάλους, έκανα παντομίμα καθετί που μαθαίναμε – είχα μανία με αυτό και με ενθάρρυναν. Ασχολήθηκα πολύ και με τον αθλητισμό. Στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού μέναμε πια στον Άγιο Λουκά. Περνούσα πολύ χρόνο σε μια κατάληψη – ήταν σαν χωριό αυτή η κατάληψη, με κήπο, είχε και κοτέτσια–, μάθαινα σκάκι έκανα περιπλανήσεις. Τα προβλήματα της ένταξής μας τα ζούσε η οικογένεια, όχι εμείς. Πρόσφατα έμαθα ότι έτρεχαν να βγάλουν χαρτιά ώστε να φοιτούμε κάθε χρόνο στο σχολείο. Ήμασταν εδώ με άδεια παραμονής που διακόπηκε για μια μεγάλη περίοδο – μια δεκαετία ήμασταν στην παρανομία. Εμείς νομίζαμε ότι ήμασταν Έλληνες, για μας ήταν αυτονόητο, δεν θεωρούσαμε τους εαυτούς μας μετανάστες.
  • Το ότι δεν είμαι Έλληνας το κατάλαβα στα 18, όταν τελείωσα το Λύκειο και αποφάσισα να πάω στην Καλών Τεχνών. Έκανα προπαρασκευαστικά μαθήματα στη Σύρο, ελεύθερο σχέδιο με μια καθηγήτρια. Εκεί με συνέλαβαν ένα μεσημέρι – είχα τη ληξιαρχική πράξη γέννησης μαζί μου και ήμουν πολύ σίγουρος ότι όλα ήταν εντάξει. Μπήκα στο κελί για τρεις μέρες. Αποφάσισα να τα αφήσω όλα, και τις σπουδές, και να ασχοληθώ με το μεταναστευτικό. Με βασάνιζε μόνο μια ερώτηση: «Γιατί είμαι παράνομος;».
Μιχάλης Αφολάνιο Facebook Twitter
Ξέρουμε πια ότι υπήρχε ένα νομοθετικό κενό για εμάς, τα παιδιά δεύτερης γενιάς. Κάποια στιγμή, το 2000, έγιναν μαζικές νομιμοποιήσεις, υπήρχε το λευκό χαρτί των τέκνων αλλοδαπού. Αυτό έπρεπε να το ανανεώνεις κάθε χρόνο, μέχρι εκεί ήτανε... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Ξεκίνησα από τα 18 μου να δουλεύω με το Φόρουμ των Μεταναστών. Το θέμα της δεύτερης γενιάς μεταναστών ήταν μέσα στα αιτήματα. Μείναμε πολλά χρόνια στο κενό. Οι άδειες παραμονής ήταν συνυφασμένες μόνο με την εργασία. Ξέρουμε πια ότι υπήρχε ένα νομοθετικό κενό για εμάς, τα παιδιά δεύτερης γενιάς. Κάποια στιγμή, το 2000, έγιναν μαζικές νομιμοποιήσεις, υπήρχε το λευκό χαρτί των τέκνων αλλοδαπού. Αυτό έπρεπε να το ανανεώνεις κάθε χρόνο, μέχρι εκεί ήτανε. Δεν υπήρχε κανένας να λύσει το θέμα, αλλά υπήρχαν οι συζητήσεις με πρόταση από το Δίκτυο των Αφρικανών Γυναικών που στηρίχτηκε από φεμινιστικές οργανώσεις και το φόρουμ κι έτσι αναδείχθηκε το ζήτημα. Εγώ, λοιπόν, ήμουν εκεί. Ως νέος ήμουνα από τους πρώτους, και είτε οργάνωνα εκδηλώσεις είτε προσπαθούσα να ευαισθητοποιήσω άλλους νέους.
  • Τα θέματα αυτά σκέφτηκα ότι έπρεπε να τα προβάλω διαφορετικά και έτσι ξεκίνησα να το κάνω μέσα από τη δική μου δραστηριότητα, που περνάει από τον δρόμο των παραστατικών τεχνών. Ασχολιόμουνα με τη ραπ, το χιπ-χοπ, τους στίχους. Αυτό με ενδυνάμωνε. Ένιωθες ότι ήσουν σε ομάδα, ότι ανήκεις κάπου. Ήταν κάτι πολύ δυνατό. Μπορούσαμε να εκφραστούμε και πολιτικά και κοινωνικά. Αυτό με βοήθησε πολύ και με έσωσε.
  • Η πολιτική άρχισε να με αφορά, όσο και να ήθελα να ασχοληθώ μόνο με την τέχνη. Διάβαζα τις εφημερίδες, παρακολουθούσα τις εγκυκλίους, αν βγήκε κάποια καινούργια, ζητούσαμε να δημιουργήσουμε τις δυνάμεις που θα πίεζαν γι' αυτό. Η ανάγκη με ωθούσε σε αυτή την κατεύθυνση. Ξύπναγα με το άγχος, στηνόμουν σε ουρές, είχα πάρε-δώσε με τις Αρχές. Αυτό που έχω συναντήσει στο γραφειοκρατικό κομμάτι είναι τρελό. Οι κυβερνήσεις έπαιζαν καθοριστικό ρόλο όλα αυτά τα χρόνια. Αλλιώς ήταν τα πράγματα επί ΠΑΣΟΚ και πολύ διαφορετικά επί ΝΔ. Δηλαδή ήμασταν μια οικογένεια που επί Δεξιάς πάντα ήμασταν στην παρανομία. Τέλος.
Μιχάλης Αφολάνιο Facebook Twitter
Η πολιτική άρχισε να με αφορά, όσο και να ήθελα να ασχοληθώ μόνο με την τέχνη. Διάβαζα τις εφημερίδες, παρακολουθούσα τις εγκυκλίους, αν βγήκε κάποια καινούργια, ζητούσαμε να δημιουργήσουμε τις δυνάμεις που θα πίεζαν γι' αυτό... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Μετά ήρθε στη ζωή μου το θέατρο δρόμου, και εκεί ήρθα σε επαφή με καταπληκτικούς ανθρώπους. Φτιάχναμε κοστούμια, ξυλοπόδαρα, βγαίναμε στους δρόμους, κάναμε θέατρο, εμφανιζόντουσαν άλλοι καλλιτέχνες και μας μετέφεραν τις εικόνες τους. Ήταν μια κατάσταση που με προστάτευε και από το πολιτικό ζήτημα, όπου δεν έβλεπες άκρη, μόνο αδιέξοδα. Μέσα σε μια ομάδα υπήρχε στήριξη, μπορούσες να αντιμετωπίσεις τα ρατσιστικά σχόλια, γιατί απέναντι στην τέχνη ήταν όλοι ίσοι. Δεν υπήρχε η διάκριση, το χρώμα. Η τέχνη δημιουργεί χώρους ώστε να βρεις πράγματα, σου προσφέρει θεραπευτικές στιγμές, κυρίως δεν έχεις την αίσθηση ότι γκετοποιείσαι.
  • Η Αφρική είναι ένα κομμάτι στον χάρτη, αντικατοπτρίζεται στο χρώμα μου, στους γονείς μου, το αναζήτησα και το αναζητώ ακόμα ως μέρος της ταυτότητάς μου, αλλά μέσα από το πρίσμα ενός ανθρώπου που έχει γεννηθεί εδώ. Καλλιτεχνικά θέλω να μιλώ για τα διαπολιτισμικά θέματα, γιατί στην προσωπική μου ιστορία η τέχνη ήταν θεμελιώδης παράγοντας ενδυνάμωσης. Ταξίδεψα μέσα από την τέχνη, πήγα στη Γαλλία, έκανα περιοδείες. Με το θέατρο δρόμου πηγαίναμε σε κάτι χωριά που δεν είχαν δει ποτέ Αφρικανό, τους μιλούσα ελληνικά και πάθαιναν σοκ. Αλλά και για μένα όλο αυτό ήταν ένα μάθημα τελικά, ότι πρέπει να εκφραστούμε. Αν δεν το κάνουμε, αν δεν πούμε τι είμαστε, δεν θα μας καταλάβει κανείς. Την ώρα που μιλάς στον άλλο, καταρρίπτονται όλα όσα έχεις σκεφτεί προηγουμένως γι' αυτόν, ακόμα και οι δικές σου φοβίες.
  • Έχουμε δημιουργήσει έναν διαπολιτισμικό θίασο και με το Ίδρυμα Μποδοσάκη πηγαίνουμε σε ακριτικά σχολεία: Έβρος, Κως, Ρόδος, Μυτιλήνη. Όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με την εμψύχωση και την εκπαίδευση κατάλαβα πόσο σοβαρό είναι να χάνεσαι μέσα στην ομορφιά της τέχνης και να τη μεταδίδεις και σε άλλους, αλλά κυρίως σε παιδιά. Όλοι οι ορίζοντες είναι ανοιχτοί. Μελετάς και δοκιμάζεις διαρκώς διαύλους επικοινωνίας. Με την Αφρική, τελικά, συνδέομαι μόνο μέσω της τέχνης. Είναι το μόνο κανάλι μέσα από το οποίο μπορώ να επικοινωνήσω. Τα άλλα τα θεωρώ απαράδεκτα, φαλλοκρατικά: τον τρόπο που συμπεριφέρονται στις γυναίκες, την ιεραρχία που υπάρχει, τη διαφθορά, το πώς μεταχειρίζονται τον ίδιο τους τον εαυτό. Ταυτίζομαι περισσότερο με τα αφροαμερικανικά και αφροευρωπαϊκά κινήματα, με την αφρικανική διασπορά.
Μιχάλης Αφολάνιο Facebook Twitter
Έχουμε δημιουργήσει έναν διαπολιτισμικό θίασο και με το Ίδρυμα Μποδοσάκη πηγαίνουμε σε ακριτικά σχολεία: Έβρος, Κως, Ρόδος, Μυτιλήνη... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 


O Mιχάλης Αφολάνιο είναι ιδρυτής του Πολιτιστικού Κέντρου Αφρικανικών Σπουδών Αnasa. anasaorg.wordpress.com

 

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στην έντυπη LiFO τον Οκτώβριο του 2015

Οι Αθηναίοι
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

"Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Εικαστικά / "Ο πολιτισμός στην Ελλάδα υπήρξε για καιρό υπόθεση ανθρώπων που έφτιαχναν καραβάκια..."

Ο Jonas Staal και η Ηλιάνα Φωκιανάκη μιλούν για το προφητικό project τους "After Europe" και εξηγούν γιατί η πανευρωπαϊκή κρίση, όχι απλώς επηρέασε, αλλά μετασχημάτισε την Τέχνη
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ