ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ο κόσμος γίνεται δεξιός;

Ο κόσμος γίνεται δεξιός; Facebook Twitter
Κάποιοι έχουν αρχίσει να πιστεύουν πως η ίδια η φύση των ανθρώπων είναι «δεξιά»... Φωτο: Alexandros Michailidis / SOOC
6

Από διάφορες πλευρές φτάνει το μήνυμα ότι η χαλαρή και ανεκτική Δύση βρίσκεται σε πτώση. Στις νεότερες γενιές ψάχνουν ξανά δεσμεύσεις, ενώ οι ιεραρχικές αξίες είναι οι μόνες που διατηρούν κάποιο κύρος. Τα πολλά ερωτηματικά κούρασαν, το ίδιο και οι εξουθενωτικές αμφιβολίες. Ο κόσμος μοιάζει να αναζητάει απλές οδηγίες χρήσης και ασφαλή εργαλεία πλοήγησης. Τα «ρίσκα» και η «ανοιχτή κοινωνία» μοιάζουν πια περισσότερο με συνθήματα μιας περασμένης ιστορικής φάσης. Ακόμα και αν οι περισσότεροι παραδέχονται ότι οι ισχυρές βεβαιότητες έχουν χαθεί, πάλι κάποιες βεβαιότητες ψάχνουν: πιο μετριασμένες, έστω, αλλά ικανές να απαλύνουν κάπως τη σύγχυση.


Δεν είναι τυχαίο ότι ζούμε μια παράδοξη αναστροφή της παγκοσμιοποίησης. Το χρήμα, οι γνώσεις και οι πολιτισμικές τάσεις έχουν συνθέσει μια οικουμένη, έναν αχανή παγκόσμιο χώρο. Την ίδια στιγμή, όμως, ο καθένας βυθίζεται στα δικά του προβλήματα. Από παντού ακούμε πως τα σύνορα έχουν χάσει τη σημασία τους. Και, ωστόσο, το μόνο που φαίνεται να νοιάζει τους ανθρώπους στην Ευρώπη του 2015, και ιδίως τους λαϊκούς ανθρώπους, είναι να βρουν κάποια προστασία πίσω από κάποιο «σύνορο».

Σε αυτό το έδαφος χάνουν, λοιπόν, και οι φιλελεύθεροι και οι αριστεροί. Οι φιλελεύθεροι γιατί δυσκολεύονται πάντα να αντιληφθούν τη σημασία των συλλογικών παθών. Οι αριστεροί γιατί δεν μπορούν να καταλάβουν τα δημόσια προβλήματα που δεν σχετίζονται άμεσα με την οικονομική κρίση και τον καπιταλισμό.


Μόνο όσοι ταυτίζουν το παγκόσμιο πνεύμα με την αναζήτηση τραγουδιών στο ΥouΤube και στο spotify δεν βλέπουν ότι η παγκοσμιοποίηση είναι μια ιδέα σε κρίση. Η υπόθεση, όμως, πως ζούμε σε μια ρευστή νεωτερικότητα δεν πρέπει να συγχέεται με το συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι νιώθουν καλά μες στη ρευστότητα. Όταν αισθάνεσαι πως απειλείται η ταυτότητά σου, η ρευστότητα φαντάζει ως απειλή και τραύμα.


Φυσικά, η στενή σφαίρα της πολιτικής δεν δίνει σημασία σε όλα τα παραπάνω. Η Αριστερά πιστεύει πως έχει βρει έναν γενικό κωδικό πρόσβασης, επαναλαμβάνοντας τη λέξη «νεοφιλελευθερισμός». Στη συμβατική κεντροδεξιά, από την άλλη, δεν έχουν καμιά ιδιαίτερη αγωνία, αφού συνήθως δεν καίγονται για γενικές θεωρίες: τους αρκεί να κυβερνούν ή να επηρεάζουν κάποιους κοινωνικούς θεσμούς – τα υπόλοιπα λίγο τους ενδιαφέρουν.


Έτσι, όμως, φτιάχτηκε κενός χώρος στην πολιτική. Και σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης αυτός ο χώρος γεμίζει με μια δεξιά ακανόνιστη και παγερά αδιάφορη για το πρωτόκολλο. Εκεί κατευθύνονται πλέον όσοι αποσκιρτούν από τον ευρωπαϊσμό των παλιών ισορροπιών με τις επιφανείς και μισοξεχασμένες παραδόσεις. Δεν είναι μόνο ο λιγάκι «οπισθοδρομικός» παραδοσιακό λαός που στρέφεται προς τα εκεί αλλά και νέοι και μεσοαστοί πτυχιούχοι.


Πάμε, λοιπόν, προς τα δεξιά. Αυτή είναι η κυρίαρχη τάση και δεν έχει νόημα να το αρνείται κανείς. Δεν είναι μόνο η προτεραιότητα που έχει η ασφάλεια έναντι της ελευθερίας σε συνθήκες ισχνών αγελάδων. Ούτε απλώς ο τρόμος πολλών μπροστά στο ποτάμι των προσφύγων και στο θέαμα των νέων περιπλανώμενων. Είναι κάτι παραπάνω: ένα κράμα από αγωνίες για την ταυτότητα, την κοινωνική θέση, το μέλλον.

Δεν παίζεται η τύχη κάποιων κυβερνήσεων αλλά η διάσωση της Ευρώπης από την αποσύνθεσή της σε «ταυτότητες» που η μία απεχθάνεται την άλλη.


Η εθνικιστική δεξιά του Τζίμι Άκεσον στη Σουηδία ή ο χωριάτικος λαϊκίστικος συντηρητισμός του Γιαροσλάβ Κατσίνσκι στην Πολωνία απαντούν σε αυτό το κράμα αγωνιών. Εμφανίζονται ως δυνάμεις επιθετικής αυτοπεποίθησης σε καιρούς αμυντικούς και φοβισμένους.

Από τις παραδοσιακές ιδεολογίες, ο εθνικισμός αποδεικνύεται χαλκέντερος. Ίσως γιατί μπορεί και διεισδύει σε όλες τις περιοχές των ιδεών και στα συναισθήματα. Δανείζεται τα συνθήματα κατά των Τραπεζών από την Αριστερά και συγχρόνως κολακεύει τις εθνικές παραδόσεις, όπως έκαναν πάντα οι συντηρητικοί από την εποχή του Έντμουντ Μπερκ και των ρομαντικών. Μπορεί να είναι συγχρόνως αγροτικός και αστικός, χριστιανικός ή «νεοπαγανιστικός».


Σε αυτό το έδαφος χάνουν, λοιπόν, και οι φιλελεύθεροι και οι αριστεροί. Οι φιλελεύθεροι γιατί δυσκολεύονται πάντα να αντιληφθούν τη σημασία των συλλογικών παθών. Οι αριστεροί γιατί δεν μπορούν να καταλάβουν τα δημόσια προβλήματα που δεν σχετίζονται άμεσα με την οικονομική κρίση και τον καπιταλισμό.


Κάποιοι, έτσι, έχουν αρχίσει να πιστεύουν πως η ίδια η φύση των ανθρώπων είναι «δεξιά». Ο εγωισμός, η ανταγωνιστικότητα, η βία της αυτοσυντήρησης, φτιάχνουν ένα υπόστρωμα έτοιμο να αποδεχτεί το «έξω οι πρόσφυγες». Κάπως έτσι έχει το επιχείρημά τους, ότι η δεξιά πέτυχε μια ανθρωπολογική νίκη.


Αυτό μοιάζει περισσότερο με απόγνωση παρά με ανάλυση των πραγμάτων. Διότι η υποχώρηση των προοδευτικών ιδεών στην Ευρώπη είναι κυρίως πολιτικό πρόβλημα. Δεν έχει νόημα να περιμένει κανείς τη μεταβολή των ψυχών μέχρι να υπάρξει κάποια απάντηση στις συλλογικές αγωνίες των σημερινών ανθρώπων. Αυτή, όμως, η απάντηση πρέπει να είναι καλύτερη από το «έξω οι ξένοι» μιας εγωιστικής ακροδεξιάς ή το «όλοι μέσα» μιας εκτός τόπου Αριστεράς.


Στη σύνθετη απάντηση της πολιτικής θα κριθούν, εν τέλει, ο φιλελεύθερος πολιτισμός και η ουσιαστική του επιβίωση. Γιατί αυτό παίζεται πλέον στις επώδυνες κρίσεις που κατατρώνε τώρα το σώμα της Ευρώπης. Δεν παίζεται η τύχη κάποιων κυβερνήσεων αλλά η διάσωση της Ευρώπης από την αποσύνθεσή της σε «ταυτότητες» που η μία απεχθάνεται την άλλη.

6

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Ν. Σεβαστάκης / Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Τερατώδη ψέματα έχουν ειπωθεί στο όνομα της ιδεολογίας, με τους διανοούμενους να φέρουν σοβαρότατες ευθύνες για το τείχος προστασίας σε διάφορες πολύ σκοτεινές περιπτώσεις
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

σχόλια

5 σχόλια
Αυτό που συμβαίνει είναι η ήττα της πολιτικής. Φιλελευθερισμός και Αριστερά είναι πολιτικές ιδεολογίες. Από τον διάλογο μεταξύ τους προκύπτουν οι εκάστοτε πολιτικές που ακολουθεί ένα κράτος. Είναι το δυτικό μοντέλο της αστικής δημοκρατίας.Η ακροδεξιά (ή η ακροαριστερά) αποτελούν άρνηση της πολιτικής. Ο κόσμος δεν στρέφεται απλώς σε ακραίες λύσεις, αρνείται την ίδια την πολιτική. Φυσικά, οι υπάρχοντες πολιτικοί έχουν τεράστιες ευθύνες γι αυτό. Δημιούργησαν την πολιτική ολιγαρχία, καλλιέργησαν το θεσμικό έλλειμμα (κυρίως στην Ε.Ε.), άφησαν τα κόμματα να βουλιάξουν στην διαφθορά. Είναι φυσικό ο κόσμος να τους γυρνάει την πλάτη. Η τωρινή συγκυρία είναι ο απόλυτος καταλύτης.Συγχαρητήρια για το άρθρο. Τέτοια θεματολογία (και προσέγγιση) σπανίζει. Ενώ είναι το πλέον καυτό θέμα της εποχής.
Αυτό που συμβαίνει είναι η ήττα της πολιτικής. Φιλελευθερισμός και Αριστερά είναι πολιτικές ιδεολογίες. Από τον διάλογο μεταξύ τους προκύπτουν οι εκάστοτε πολιτικές που ακολουθεί ένα κράτος. Είναι το δυτικό μοντέλο της αστικής δημοκρατίας.Η ακροδεξιά (ή η ακροαριστερά) αποτελούν άρνηση της πολιτικής. Ο κόσμος δεν στρέφεται απλώς σε ακραίες λύσεις, αρνείται την ίδια την πολιτική. Φυσικά, οι υπάρχοντες πολιτικοί έχουν τεράστιες ευθύνες γι αυτό. Δημιούργησαν την πολιτική ολιγαρχία, καλλιέργησαν το θεσμικό έλλειμμα (κυρίως στην Ε.Ε.), άφησαν τα κόμματα να βουλιάξουν στην διαφθορά. Είναι φυσικό ο κόσμος να τους γυρνάει την πλάτη. Η τωρινή συγκυρία είναι ο απόλυτος καταλύτης.Συγχαρητήρια για το άρθρο. Τέτοια θεματολογία (και προσέγγιση) σπανίζει. Ενώ είναι το πλέον καυτό θέμα της εποχής.
Πραγματικά εκπλήσσομαι τόσο με τον τίτλο του άρθρου όσο και με το περιεχόμενό του. Η καθιερωμένη τάση κατηγοριοποίησης των πολιτικών πεποιθήσεων στην αριστερά,δεξιά, κεντροαριστερά, κεντροδεξιά κτλ είναι εξίσου ανόητη και επικίνδυνη, σε βαθμό που την καθιστά άξια να παραβληθεί με τον προσφάτως αποθανόντα διαχωρισμό μνημονιου-αντιμνημονίου.Η κατηγοριοποίηση των πολιτικών πεποιθήσεων, χρησιμότερο είναι να γίνεται μεταξύ ρεαλιστών, καλοήθων ανοήτων και υποκριτών· Η τελευταία κατηγορία εκφράζει την πλειοψηφία των (εκάστοτε) κυβερνώντων ή εκάστοτε αντιπολευομένων που πρόσκεινται στον ιδεολογικό χώρο της λεγόμενης "αριστεράς". Η πρότελευταία κατηγορία εκφράζει μεγάλη μερίδα των ψηφοφόρων και υποστηρικτών της προρρηθήσας.Η λεγόμενη "αριστερά" συντηρείται από τη δημιουργία και διαιώνιση ψεμάτων, τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας, την εξαγγελία ανεφάρμοστων αλλαγών για τη διόρθωση των πραγματικών και ενδεχομένως δυσεπίλυτων προβλημάτων και, τέλος, από την αυτοπροώθηση και αυτοκαθιέρωση μιας εικόνας του ευαίσθητου, καλού και ηθικού.Η "αριστερά" όμως, όταν καλείται να κυβερνήσει και να συγκρουστεί με την πραγματικότητα, γρήγορα μεταλλάσεται, χάνει την ψυχραιμία της, επινοεί εχθρούς, απεκδύεται των ευθυνών της, καθιστά το ψέμα δεύτερη φύση της σε βαθμό που γίνεται αποδεκτό από τους υποστηρικτές της και τέλος, κοστίζει πάρα μα πάρα πολύ ακριβά στον λαό στον οποίο έχει φορτωθεί.Ὂ καπιταλισμός δεν είναι ένα τέλειο σύστημα, αλλά είναι το καλύτερο που έχουμε και το δικαιότερο, με εύλογο απότοκό της τον ανισομερή καταμερισμό του πλούτου· δικαιο σύστημα, λοιπόν, επειδή επιβραβεύει τους καλύτερους και επειδή δεν είναι όλοι οι καλύτεροι, δεν θέλουν όλοι να είναι οι καλύτεροι και δεν γεννιούνται όλοι οι καλύτεροι· δεν γεννιόμαστε, δυστυχώς ή ευτυχώς, όλοι ίσοι.Συνεπώς, όποιος επιθυμεί να τηρεί ειλικρινή και χρήσιμη στάση, θα πρέπει να ενημερώνεται σωστά και να πιστεύει τους ανθρώπους που παραθέτουν λύσεις βασισμένες στη λογική και όχι ιδέες για τη δημιουργία ενός τέλειου κόσμου, χωρίς κανένα αντίκρυσμα. Γιατί, αγαπητοί "αριστεροί", δεν είναι καλός όποιος βάζει τους ανθρώπους πάνω από τους αριθμούς (επειδή αυτό δεν γίνεται), αλλά όποιος κατευθύνει τους αριθμούς προς την εξυπηρέτηση των ανθρώπων, οφελώντας όλους.
το εξτρεμιστικο ισλαμ κατεστρεψε την "παγκοσμιοποιηση"οχι δεν θελω να μοιραζω τα συνορα μου με αυτη τη φρικηγια ποια αριστερα/δεξια μιλαμε εδω ενα ματσο φονταμενταλιστες μας εχουν βαλει φωτια κανονικαη Ευρωπη γερναει, αυτοι γεννανε χωρις αυριο (με ολες τις γυναικες σεξουαλικες σκλαβες) και οπλιζουν 7χρονατο εξτρεμιστικο ισλαμ ειναι το παραδοξο οχι οτι η Δυση συντηρητικοποιείται (τι αλλο να κανει;;;)οι υπολοιποι νορμαλ μουσουλμανοι στον κοσμο τι κανουν; γιατι δεν αντιδρουν σθεναρα; μηπως κρυφο-χαιρονται;
Για να έχεις τάση να πάς προς τα δεξιά πρέπει πρώτα να έχεις την επιλογή τής "αριστεράς", ειδάλλως σε σχέση με τι αποφασίζεις την πολιτική "μετακίνηση" σου?Το ερώτημα είναι αν υπάρχει οντως "αριστερά".Και δεν εννοώ στα χαρτιά, στην θεωρία, αλλά στην πράξη.Το φαινόμενο τού δήθεν "αριστερού" Συριζα πού επίσης μεταμορφώνεται σφόδρα σε κεντροδεξιό κόμμα (κι η μεταμόρφωση αυτή θα εντείνεται όσο περισσότερο μένει στην εξουσία και καλείται να πάρει αποφάσεις) δεν είναι καθόλου μεμωνομένο. Το πραγματικό θέμα είναι αν η "αριστερά", όπως κι αν τήν ορίζει κανείς, έχει πραγματικές εναλλακτικές λύσεις να προτείνει σε σχέση με τον καπιταλισμό. Αν έχει δηλαδή κάτι να προτείνει πού θα αντικαταστήσει την καπιταλισμό. Αν δεν έχει, κι αν το μόνο πού έχει να προτείνει είναι διαχείρηση τού υπάρχοντος συστήματος (τού καπιταλισμού δηλαδή) τότε έχει χάσει από χέρι. Η παραδοσιακή δεξιά το κάνει ήδη αυτό εδώ και δεκαετίες, και με σαφώς καλύτερα αποτελέσματα (βλέπε Σκανδιναβία, Γερμανία, Καναδάς, Αυστρία, Ελβετία κλπ..).Προφανώς έχουν απορριφθεί (για καραμπινάτα προφανέστατους λόγους) "λύσεις" όπως ο κομμουνισμός. Οταν μιλάμε για εναλλακτικές, εννοούμε σαφέστατα κάτι άλλο πέραν "λύσεων" με χούντες σαν αυτές πού εστησε ο κομμουνισμός όπου και όπως εφαρμόστηκε.Εχει τέτιες λύσεις η αριστερά? Κι αν δεν έχει, ως τι υπάρχει? Ως υπόσχεση ότι θα είναι καλύτερος διαχειριστής τού καπιταλισμού? Μα, δεν υφίσταται κάποιο παράδειγμα (παγκοσμίως) πού να μάς δείχνει ότι η "αριστερά" είναι καλύτερος διαχειριστής. Το αντίθετο.Συνεπώς, για να μιλάμε για μετακίνηση πρέπει όντως η αριστερά να υπάρχει ως πόλος ενναλακτικών λύσεων. Η γνώμη μου είναι ότι η αριστερά έχει απωλέσει αυτόν τον ρόλο εδώ και πολλά χρόνια, και όποτε κλήθηκε από θεση εξουσίας να αποδείξει ότι μπορεί να εγκαθιδρύσει κάτι εναλλάκτικά βιώσιμο απλά διαχειρίστηκε το υπάρχον σύστημα με τραγικά αποτελέσματα.Ο κοσμος, θεωρώ, δεν μετακινείται προς τα δεξιά. Απλώς ανακαλύπτει ότι έχει ελάχιστο χώρο πολιτικής ευελιξίας.Διότι λείπουν οι επιλογές. Οι πραγματικές επιλογές."Αριστερά", με την εννοια τής εναλλακτικής λύσης (δηλαδή άλλο σύστημα) δεν υπάρχει αυτή την στιγμή. Κι αν υπάρχει, υπάρχει σε μιά σφαίρα αφαιρετικού θεωρητισμού πού διαρκώς φθίνει σε ρεαλισμό.
Νομίζω οτι η ρεαλιστική λύση της αριστεράς ειναι η σοσιαλδημοκρατία (κεντροαριστερά).. Δηλαδή σε γενικές γραμμές μεταρρυθμίσεις προς όφελος των χαμηλών τάξεων σε ένα καπιταλιστικό περιβαλλον.Δυστυχώς αυτό τον χώρο στην Ελλάδα τον έφαγε η μαρμάγκα. Πίστεψα οτι ο σύριζα θα κάλυπτε το κενό του πασόκ όμως οι τύποι ειναι ανίκανοι και επικίνδυνοι.Συμφωνώ με όλα όσα έγραψες στο εξαιρετκό σου σχόλιο.