Θεατρικός απολογισμός: οι ερμηνείες που ξεχώρισαν

Θεατρικός απολογισμός: οι ερμηνείες που ξεχώρισαν Facebook Twitter
Με τον Άγγελο Παπαδημητρίου νιώθουμε μονίμως προσκεκλημένοι στο περιβόλι μιας σπινθηροβόλας ευαισθησίας, που δεν παίζει για να ζει αλλά ζει για να παίζει – παντού και πάντα. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου
0

Κι αν ήταν απογοητευτική η φετινή χρονιά, κι αν στάθηκαν ελάχιστες οι παραστάσεις που επέδειξαν γνήσια δημιουργική αγωνία κι εφευρετικότητα, ευτυχώς υπήρξαν ορισμένοι ηθοποιοί που κράτησαν τον πήχη ψηλά κι έδωσαν νόημα στις θεατρικές εξορμήσεις μας. Στην πλειονότητά τους, γυναίκες...

Ο κατάλογος που ακολουθεί δεν είναι σε καμία περίπτωση εξαντλητικός: σίγουρα υπάρχουν κι άλλες αξιόλογες περιπτώσεις που δεν έγιναν αντιληπτές από τη γράφουσα. Παρ' όλα αυτά, οι κάτωθι καλλιτέχνες αξίζουν αναμφίβολα την προσοχή μας.

Μαρία Κεχαγιόγλου

Ως μία από τις Τρεις Ψηλές Γυναίκες του Άλμπι στην παράσταση της Οδού Κεφαλληνίας, η ηθοποιός μάς οδηγεί στην καρδιά της φιλοσοφίας του συγγραφέα. Αφού γεύτηκε τη λαμπερή ζωή, η ηρωίδα που ενσαρκώνει έχει τώρα πια χάσει το λούστρο της. Οι ήττες της, όμως, έχουν γίνει βέλη στη φαρέτρα της. Ο κυνισμός έχει ποτίσει τον λόγο της. Το βλέμμα της, απαλλαγμένο από τη νοσταλγία αλλά και την προσδοκία, ατενίζει το μέλλον χωρίς ψευδαισθήσεις. Γνωρίζει καλά ποια είναι και το εκφράζει ωμά, απερίφραστα, χωρίς να ντρέπεται για τους συμβιβασμούς της. Κανένας ακκισμός, κανένα κόλπο. Ένας μπλαζέ μαχητής με τσαλακωμένη ψυχή και γερά νεύρα που γλείφει άφοβα τις πληγές του.

Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου

Είναι η Μητέρα του Άρθουρ Μίλερ στο Ήταν όλοι τους παιδιά μου. Η εγκράτειά της, τόσο έμφυτη κι εξασκημένη, την προστατεύει ενστικτωδώς από κάθε δραματική υπερβολή. Ακόμα και η απροσμέτρητη θλίψη της εκπέμπεται με τον πλέον κομψό και ραφιναρισμένο τρόπο, σαν αύρα που περιβάλλει το ευγενικό κεφάλι. Ό,τι κι αν κάνει, ό,τι κι αν λέει, η γυναίκα αυτή διακρίνεται από ένα σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα προσόν, το στυλ.

Δανάη Επιθυμιάδη

Η ιδεαλίστρια Άνι της ίδιας παράστασης είναι μια νέα γυναίκα διχασμένη ανάμεσα στο καθήκον και την επιθυμία. Φλέγεται εσωτερικά, αλλά ποτέ δεν το φωνάζει. Μονάχα το βλέμμα της στάζει αγωνία κι έτσι όπως στέκεται ευάλωτη μπροστά μας, αποδεικνύεται αδύνατο να μην τη συμπαθήσουμε.

Αγορίτσα Οικονόμου

Να μια ηθοποιός με αίμα μπρεχτικό στις φλέβες της. Κινούμενη «μέσα» κι «έξω» από τον ρόλο ταυτόχρονα, επιτυγχάνει μια μοναδική υποκριτική ισορροπία, ακαταμάχητη ως αγρότισσα μάνα στη Δύναμη του Σκότους του Τολστόι. Η ζοφερή προσωπικότητα της Ματριόνας, όμως, που ενθαρρύνει ακόμη και τη δολοφονία ενός μωρού, γονιμοποιείται στην ερμηνεία της Οικονόμου από μια αιχμηρή και απολαυστική κωμική ανάσα. Κάτι αστείο κατοικεί τελικά στην καρδιά του «κτήνους»...

Μπέττυ Βακαλίδου

Δεν σπούδασε ποτέ επίσημα την τέχνη του ηθοποιού, η σοβαρότητα και η ευσυνειδησία με τις οποίες ανταποκρίνεται στο κάλεσμα της σκηνής όμως μόνο υποδειγματικές μπορούν να θεωρηθούν στην περίπτωση της Μπέττυς των Αμάραντων και του θεάτρου Faust. Η Μπέττυ φέρει με σεμνότητα στη σκηνή την πολυτάραχη προσωπική ιστορία της: την εκπέμπει χωρίς να την επιδεικνύει και μας καλεί τρυφερά να την ανιχνεύσουμε. Οι μικροί μονόλογοί της ανοίγουν μικρά παράθυρα σε μια «άλλη» Ελλάδα, κρυμμένη, καταπιεσμένη, άγνωστη. Στο τέλος, το γυμνό σώμα της, αυτό το πεδίο μάχης που άντεξε τόσες συγκρούσεις, αποκαλύπτεται ως πράξη θεατρικής γενναιότητας που καθιστά περιττή κάθε επεξήγηση.

Άγγελος Παπαδημητρίου

H τελειομανία, η επιμέλεια και η επιμονή στην παραμικρή λεπτομέρεια του ρόλου, από το ανέμισμα μιας τούφας ως το δέσιμο των υποδημάτων, η καλοσυνάτη επιτήδευση, ο αναρχικός πυρήνας μιας προσηνούς εκκεντρικότητας, συνθέτουν τη μοναδική γοητεία της σκηνικής παρουσίας του στους Τρειςευτυχισμένους του θεάτρου Πορεία. Με τον Άγγελο Παπαδημητρίου νιώθουμε μονίμως προσκεκλημένοι στο περιβόλι μιας σπινθηροβόλας ευαισθησίας, που δεν παίζει για να ζει αλλά ζει για να παίζει – παντού και πάντα.

Δημήτρης Τάρλοου

Η κωμική έκπληξη της χρονιάς, ένας τρισευτυχισμένος κερατάς σύζυγος που κινείται στο όριο μεταξύ ανθρώπων και καρτούν, στροβιλιζόμενος ανέμελα στη χώρα του ποτέ-ποτέ, εκεί όπου δεν υπάρχουν συγκρούσεις, διλήμματα και δύσκολες αποφάσεις, αλλά μονάχα η αβίαστη χαρά του υπάρχειν – έστω και με αλύγιστη μέση.

Κώστας Βασαρδάνης

Φορέας μιας σπάνιας ενέργειας, ακοίμητης, βασανιστικής, νιώθουμε ότι θα ηλεκτριστούμε αν τον αγγίξουμε κι έτσι αρκούμαστε να τον παρακολουθούμε από απόσταση ασφαλείας. Ο γιος που αδίκησε τον πατέρα και τώρα πνίγεται από τύψεις στο Ήταν όλοι τους παιδιά μου ανεβάζει τη σκηνική ένταση με την παρουσία του και φανερώνει πώς η αργοπορημένη συνειδητοποίηση της αλήθειας δύναται να μετατρέψει έναν άνθρωπο σε καιόμενη βάτο.

Θεατρικός απολογισμός: οι ερμηνείες που ξεχώρισαν Facebook Twitter
H Ανθή Ευστρατιάδου στην Αγριόπαπια της Πειραματικής Σκηνής. Φωτο: Karel Jarek

Ευγενείς πτώσεις

Μια διαφορετική Μπλανς ντι Μπουά επιχείρησε να πλάσει η Κόρα Καρβούνη στο Λεωφορείον ο Πόθος της ομάδας Νάμα. Μια Μπλανς σύγχρονη, απαλλαγμένη από το φορτίο του παρελθόντος, καθόλου grande dame ή ξεπεσμένη θεατρίνα, αλλά μάλλον ένα «σπασμένο» κορίτσι που διπλώνει άχαρα τα μακριά, αδύνατα πόδια του ψάχνοντας απεγνωσμένα να χωρέσει σ' έναν κόσμο «κανονικών» ανθρώπων. Παρόλο που μένει ανολοκλήρωτη, η προσπάθειά της δεν μπορεί να μας αφήσει ασυγκίνητους, ακόμη κι αν το σύνολο της παράστασης κρίνεται άκρως απογοητευτικό. Το ίδιο ισχύει και για την ερμηνεία της Μαρίας Κίτσου στο Πόθοι κάτω από τις λεύκες του Εθνικού: το πάθος και η αφοσίωσή της, ο τρόπος που δείχνει διατεθειμένη να λιώσει πάνω στη σκηνή χωρίς να φυλάει δυνάμεις για το αύριο, αποδεικνύονται πράγματι αξιοθαύμαστα. Δυστυχώς, το συναίσθημα που μένει ατιθάσευτο καταπίνει ενίοτε τον γεννήτορά του.

Νέες αφίξεις

Προσηλωμένη και σοβαρή, η Ανθή Ευστρατιάδου στην Αγριόπαπια της Πειραματικής Σκηνής προκαλεί την υποψία πως διαθέτει πλούτο πυρομαχικών στο συρτάρι της, τα οποία θα αξιοποιήσει εν καιρώ, αν αφεθεί να «μαλακώσει» και αν απολέσει το άγουρο, σκληρό περίβλημα που καλύπτει την παλέτα της. Πολλά υποσχόμενη και η Μαριλού Κατσαφάδου, γοητευτική παρουσία σε μια κατά τα άλλα ατυχή παράσταση, τη Νίνα του θεάτρου «104». Η νεαρή ηθοποιός με την ηλεκτρισμένη φωνή δείχνει πως θα μπορούσε μελλοντικά να μας οδηγήσει σε ενδιαφέρουσες περιπέτειες.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ