Θεατρικός απολογισμός: οι ερμηνείες που ξεχώρισαν

Θεατρικός απολογισμός: οι ερμηνείες που ξεχώρισαν Facebook Twitter
Με τον Άγγελο Παπαδημητρίου νιώθουμε μονίμως προσκεκλημένοι στο περιβόλι μιας σπινθηροβόλας ευαισθησίας, που δεν παίζει για να ζει αλλά ζει για να παίζει – παντού και πάντα. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου
0

Κι αν ήταν απογοητευτική η φετινή χρονιά, κι αν στάθηκαν ελάχιστες οι παραστάσεις που επέδειξαν γνήσια δημιουργική αγωνία κι εφευρετικότητα, ευτυχώς υπήρξαν ορισμένοι ηθοποιοί που κράτησαν τον πήχη ψηλά κι έδωσαν νόημα στις θεατρικές εξορμήσεις μας. Στην πλειονότητά τους, γυναίκες...

Ο κατάλογος που ακολουθεί δεν είναι σε καμία περίπτωση εξαντλητικός: σίγουρα υπάρχουν κι άλλες αξιόλογες περιπτώσεις που δεν έγιναν αντιληπτές από τη γράφουσα. Παρ' όλα αυτά, οι κάτωθι καλλιτέχνες αξίζουν αναμφίβολα την προσοχή μας.

Μαρία Κεχαγιόγλου

Ως μία από τις Τρεις Ψηλές Γυναίκες του Άλμπι στην παράσταση της Οδού Κεφαλληνίας, η ηθοποιός μάς οδηγεί στην καρδιά της φιλοσοφίας του συγγραφέα. Αφού γεύτηκε τη λαμπερή ζωή, η ηρωίδα που ενσαρκώνει έχει τώρα πια χάσει το λούστρο της. Οι ήττες της, όμως, έχουν γίνει βέλη στη φαρέτρα της. Ο κυνισμός έχει ποτίσει τον λόγο της. Το βλέμμα της, απαλλαγμένο από τη νοσταλγία αλλά και την προσδοκία, ατενίζει το μέλλον χωρίς ψευδαισθήσεις. Γνωρίζει καλά ποια είναι και το εκφράζει ωμά, απερίφραστα, χωρίς να ντρέπεται για τους συμβιβασμούς της. Κανένας ακκισμός, κανένα κόλπο. Ένας μπλαζέ μαχητής με τσαλακωμένη ψυχή και γερά νεύρα που γλείφει άφοβα τις πληγές του.

Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου

Είναι η Μητέρα του Άρθουρ Μίλερ στο Ήταν όλοι τους παιδιά μου. Η εγκράτειά της, τόσο έμφυτη κι εξασκημένη, την προστατεύει ενστικτωδώς από κάθε δραματική υπερβολή. Ακόμα και η απροσμέτρητη θλίψη της εκπέμπεται με τον πλέον κομψό και ραφιναρισμένο τρόπο, σαν αύρα που περιβάλλει το ευγενικό κεφάλι. Ό,τι κι αν κάνει, ό,τι κι αν λέει, η γυναίκα αυτή διακρίνεται από ένα σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα προσόν, το στυλ.

Δανάη Επιθυμιάδη

Η ιδεαλίστρια Άνι της ίδιας παράστασης είναι μια νέα γυναίκα διχασμένη ανάμεσα στο καθήκον και την επιθυμία. Φλέγεται εσωτερικά, αλλά ποτέ δεν το φωνάζει. Μονάχα το βλέμμα της στάζει αγωνία κι έτσι όπως στέκεται ευάλωτη μπροστά μας, αποδεικνύεται αδύνατο να μην τη συμπαθήσουμε.

Αγορίτσα Οικονόμου

Να μια ηθοποιός με αίμα μπρεχτικό στις φλέβες της. Κινούμενη «μέσα» κι «έξω» από τον ρόλο ταυτόχρονα, επιτυγχάνει μια μοναδική υποκριτική ισορροπία, ακαταμάχητη ως αγρότισσα μάνα στη Δύναμη του Σκότους του Τολστόι. Η ζοφερή προσωπικότητα της Ματριόνας, όμως, που ενθαρρύνει ακόμη και τη δολοφονία ενός μωρού, γονιμοποιείται στην ερμηνεία της Οικονόμου από μια αιχμηρή και απολαυστική κωμική ανάσα. Κάτι αστείο κατοικεί τελικά στην καρδιά του «κτήνους»...

Μπέττυ Βακαλίδου

Δεν σπούδασε ποτέ επίσημα την τέχνη του ηθοποιού, η σοβαρότητα και η ευσυνειδησία με τις οποίες ανταποκρίνεται στο κάλεσμα της σκηνής όμως μόνο υποδειγματικές μπορούν να θεωρηθούν στην περίπτωση της Μπέττυς των Αμάραντων και του θεάτρου Faust. Η Μπέττυ φέρει με σεμνότητα στη σκηνή την πολυτάραχη προσωπική ιστορία της: την εκπέμπει χωρίς να την επιδεικνύει και μας καλεί τρυφερά να την ανιχνεύσουμε. Οι μικροί μονόλογοί της ανοίγουν μικρά παράθυρα σε μια «άλλη» Ελλάδα, κρυμμένη, καταπιεσμένη, άγνωστη. Στο τέλος, το γυμνό σώμα της, αυτό το πεδίο μάχης που άντεξε τόσες συγκρούσεις, αποκαλύπτεται ως πράξη θεατρικής γενναιότητας που καθιστά περιττή κάθε επεξήγηση.

Άγγελος Παπαδημητρίου

H τελειομανία, η επιμέλεια και η επιμονή στην παραμικρή λεπτομέρεια του ρόλου, από το ανέμισμα μιας τούφας ως το δέσιμο των υποδημάτων, η καλοσυνάτη επιτήδευση, ο αναρχικός πυρήνας μιας προσηνούς εκκεντρικότητας, συνθέτουν τη μοναδική γοητεία της σκηνικής παρουσίας του στους Τρειςευτυχισμένους του θεάτρου Πορεία. Με τον Άγγελο Παπαδημητρίου νιώθουμε μονίμως προσκεκλημένοι στο περιβόλι μιας σπινθηροβόλας ευαισθησίας, που δεν παίζει για να ζει αλλά ζει για να παίζει – παντού και πάντα.

Δημήτρης Τάρλοου

Η κωμική έκπληξη της χρονιάς, ένας τρισευτυχισμένος κερατάς σύζυγος που κινείται στο όριο μεταξύ ανθρώπων και καρτούν, στροβιλιζόμενος ανέμελα στη χώρα του ποτέ-ποτέ, εκεί όπου δεν υπάρχουν συγκρούσεις, διλήμματα και δύσκολες αποφάσεις, αλλά μονάχα η αβίαστη χαρά του υπάρχειν – έστω και με αλύγιστη μέση.

Κώστας Βασαρδάνης

Φορέας μιας σπάνιας ενέργειας, ακοίμητης, βασανιστικής, νιώθουμε ότι θα ηλεκτριστούμε αν τον αγγίξουμε κι έτσι αρκούμαστε να τον παρακολουθούμε από απόσταση ασφαλείας. Ο γιος που αδίκησε τον πατέρα και τώρα πνίγεται από τύψεις στο Ήταν όλοι τους παιδιά μου ανεβάζει τη σκηνική ένταση με την παρουσία του και φανερώνει πώς η αργοπορημένη συνειδητοποίηση της αλήθειας δύναται να μετατρέψει έναν άνθρωπο σε καιόμενη βάτο.

Θεατρικός απολογισμός: οι ερμηνείες που ξεχώρισαν Facebook Twitter
H Ανθή Ευστρατιάδου στην Αγριόπαπια της Πειραματικής Σκηνής. Φωτο: Karel Jarek

Ευγενείς πτώσεις

Μια διαφορετική Μπλανς ντι Μπουά επιχείρησε να πλάσει η Κόρα Καρβούνη στο Λεωφορείον ο Πόθος της ομάδας Νάμα. Μια Μπλανς σύγχρονη, απαλλαγμένη από το φορτίο του παρελθόντος, καθόλου grande dame ή ξεπεσμένη θεατρίνα, αλλά μάλλον ένα «σπασμένο» κορίτσι που διπλώνει άχαρα τα μακριά, αδύνατα πόδια του ψάχνοντας απεγνωσμένα να χωρέσει σ' έναν κόσμο «κανονικών» ανθρώπων. Παρόλο που μένει ανολοκλήρωτη, η προσπάθειά της δεν μπορεί να μας αφήσει ασυγκίνητους, ακόμη κι αν το σύνολο της παράστασης κρίνεται άκρως απογοητευτικό. Το ίδιο ισχύει και για την ερμηνεία της Μαρίας Κίτσου στο Πόθοι κάτω από τις λεύκες του Εθνικού: το πάθος και η αφοσίωσή της, ο τρόπος που δείχνει διατεθειμένη να λιώσει πάνω στη σκηνή χωρίς να φυλάει δυνάμεις για το αύριο, αποδεικνύονται πράγματι αξιοθαύμαστα. Δυστυχώς, το συναίσθημα που μένει ατιθάσευτο καταπίνει ενίοτε τον γεννήτορά του.

Νέες αφίξεις

Προσηλωμένη και σοβαρή, η Ανθή Ευστρατιάδου στην Αγριόπαπια της Πειραματικής Σκηνής προκαλεί την υποψία πως διαθέτει πλούτο πυρομαχικών στο συρτάρι της, τα οποία θα αξιοποιήσει εν καιρώ, αν αφεθεί να «μαλακώσει» και αν απολέσει το άγουρο, σκληρό περίβλημα που καλύπτει την παλέτα της. Πολλά υποσχόμενη και η Μαριλού Κατσαφάδου, γοητευτική παρουσία σε μια κατά τα άλλα ατυχή παράσταση, τη Νίνα του θεάτρου «104». Η νεαρή ηθοποιός με την ηλεκτρισμένη φωνή δείχνει πως θα μπορούσε μελλοντικά να μας οδηγήσει σε ενδιαφέρουσες περιπέτειες.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ