«Μ’ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΚΑΛΕΣΕΙ ΜΑΓΙΣΣΑ, τσούλα και φόνισσα. Μ’ έχει κυνηγήσει η αστυνομία και μ’ έχει δυσφημήσει ο τύπος. Ίσως ο κόσμος με μπερδεύει με τους χαρακτήρες που έχω παίξει στο σινεμά. Σαν να είμαι ένα κενό δοχείο όπου προβάλλουν τις φαντασιώσεις και τα ελλείμματά τους. Αλλά δεν έχω ανάγκη να ξεκαθαρίσω λογαριασμούς. Απλά διεκδικώ ξανά την ψυχή μου. Γράφω ως μια γυναίκα που αναζητά άλλη μια περιπέτεια…».
Η φωνή που ακούγεται είναι της Σκάρλετ Γιοχάνσον, αλλά τα λόγια ανήκουν στην Ανίτα Πάλενμπεργκ, αυτήν τη θρυλική προσωπικότητα που υπήρξε μοντέλο, ηθοποιός, it girl και style icon αλλά έγινε περισσότερο γνωστή ως «μούσα» των Rolling Stones και ως σύντροφος του Κιθ Ρίτσαρντς για μια εκρηκτική και εντελώς εξωπραγματική για τους κοινούς θνητούς δεκαετία, μέχρι που η χρόνια χρήση σκληρών ναρκωτικών διάβρωσε τελείως τη σχέση τους.
Τα λόγια αυτά προέρχονται από έναν όγκο χειρόγραφων που βρέθηκαν στο σπίτι της Γερμανίδας πρώην «βασίλισσας του ροκ τζετ σετ» λίγες μέρες μετά τον θάνατό της τον Ιούνιο του 2017, στα 75 της. Η Πάλενμπεργκ είχε κάτσει και είχε γράψει τα απομνημονεύματά της («Μαύρη Μαγεία» ήταν ο τίτλος εργασίας) αλλά δεν πρόλαβε να τα εκδώσει, χρησιμοποιήθηκαν όμως κατά κόρον από τις δημιουργούς αυτού του ντοκιμαντέρ που έχει τίτλο Catching Fire: The Story of Anita Pallenberg και μετά από μια πορεία στα διεθνή φεστιβάλ (παίχτηκε και στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης) βρίσκεται διαθέσιμο στις πλατφόρμες.
Η ταινία φωτίζει την περιπετειώδη διαδρομή μιας γυναίκας με έντονα χαρισματική προσωπικότητα και φοβερές ανησυχίες, που τελικά έμεινε όμως στη σκιά «σπουδαίων ανδρών» μέχρι που αποφάσισε να αλλάξει άρδην τη ζωή της από τη δύση της δεκαετίας του ’70 και τον χωρισμό της από τον Κιθ Ρίτσαρντς και από τα ναρκωτικά.
Ο ίδιος ο Κιθ Ρίτσαρντς λέει για τη γυναίκα με την οποία μοιράστηκε την πιο έντονη ίσως δεκαετία της ζωής του: «Ήταν πολύ ιδιαίτερη περίπτωση… Ποτέ μου δεν κατάφερα να την πιάσω εντελώς».
«Είχε μεγαλύτερα "καρύδια" από όλους αυτούς», ακούγεται να λέει στο ντοκιμαντέρ ο εμφανώς ταλαιπωρημένος από τη ζωή που έχει κάνει με τους γονείς που του έτυχαν, πρωτότοκος γιος της, ο Μάρλον Ρίτσαρντς, ο οποίος συν τοις άλλοις είχε την ατυχία το μεσαίο του όνομα να είναι Leon Sundeep, μια ευθεία αναφορά στο LSD που κατανάλωναν με τη σέσουλα οι γονείς του, όταν γεννήθηκε το 1970.
«Καμιά από τις δυο μας δεν ήθελε να είναι μαζί τους επειδή θέλαμε την εξουσία που είχαν», ακούγεται να λέει η στενή φίλη της και επίσης μπλεγμένη στον «αιμομικτικό» κύκλο ανταλλαγής ερωτικών συντρόφων που χαρακτήριζε την «αυλή» των Stones, Μαριάν Φέιθφουλ. «Είχαμε τη δική μας εξουσία». Ο ίδιος ο Κιθ Ρίτσαρντς λέει για τη γυναίκα με την οποία μοιράστηκε την πιο έντονη ίσως δεκαετία της ζωής του: «Ήταν πολύ ιδιαίτερη περίπτωση… Ποτέ μου δεν κατάφερα να την πιάσω εντελώς».
Ως γνωστόν, ο Κιθ Ρίτσαρντς δεν ήταν ο πρώτος (ούτε καν ο δεύτερος) Stone που προσέγγισε η Ανίτα Πάλενμπεργκ στα μέσα της δεκαετίας του ’60 και ενώ ήδη είχε κάνει καριέρα ως μοντέλο που στον ελεύθερο χρόνο της περιφερόταν από τα γυρίσματα της «Ντόλτσε Βίτα» του Φελίνι μέχρι το Factory του Γουόρχολ, πριν βρει τη θέση της στο πανί με χαρακτηριστικούς ρόλους σε ταινίες όπως η «Μπαρμπαρέλα» του Βαντίμ (στον ρόλο της μελαχρινής «Τυράννου») και το Performance του Νίκολας Ρεγκ, πλάι στον Μικ Τζάγκερ, με τον οποίον είχε μια σχέση στα γυρίσματα της ταινίας. Ήδη τότε είχε απομακρυνθεί από τον Μπράιαν Τζόουνς, τον εξαιρετικά ταλαντούχο και εξαιρετικά προβληματικό κιθαρίστα των Stones, ο οποίος βρήκε πρόωρο και τραγικό (και μυστηριώδη) θάνατο στην πισίνα του, τον Φεβρουάριο του 1969 στα 27 του, αφότου είχε εκδιωχτεί από το συγκρότημα που ο ίδιος είχε ιδρύσει.
Η «αδελφή ψυχή» της Πάλενμπεργκ αποδείχθηκε τελικά όμως ότι ήταν ο Κιθ Ρίτσαρντς, με τον οποίον έκανε τρία παιδιά (το τρίτο έζησε μερικές εβδομάδες μόνο) και έμειναν μαζί μέχρι που η τραγωδία τους χτύπησε για τα καλά την πόρτα στο σπίτι τους στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης, ενώ ο Ρίτσαρντς βρισκόταν με το συγκρότημα στο Παρίσι.
Στις 20 Ιουλίου του 1979, ένας 17χρονος με τον οποίον είχε αναπτύξει σχέσεις η Πάλενμπεργκ τίναξε τα μυαλά του ενώ βρισκόταν στο υπνοδωμάτιο της. Αργότερα, εκείνη θα έλεγε ότι ο νεαρός βρήκε ένα παλιό όπλο του Ρίτσαρντς και αποφάσισε να μιμηθεί τη σκηνή της ρωσικής ρουλέτας από τον «Ελαφοκυνηγό» που μόλις είχαν δει. Ο θάνατος θα αποδιδόταν τελικά σε αυτοκτονία. Λειτούργησε όμως ως εκκωφαντικός κώδωνας κινδύνου για την Ανίτα Πάλενμπεργκ, η οποία αποφάσισε εκείνη τη στιγμή να σώσει τον εαυτό της και να ζήσει το δεύτερο μισό της ζωής της μακριά από το μεγαλείο και την παρακμή της ροκ αριστοκρατίας.
Catching Fire: The Story of Anita Pallenberg - Official Trailer | Scarlett Johansson, Rolling Stones