Σίγουρα ο πολιτισμός δεν είναι για την κυβέρνηση το ανέφελο τοπίο. Τα προβλήματα είναι πολλά και σημαντικά. Οι άνθρωποι του πολιτισμού και οι δημοσιογράφοι ξέρουν τουλάχιστον, ότι ο άνθρωπος που θα περάσει αύριο το κατώφλι είναι μία καλή επιλογή.
Το μεγάλο θέμα με το "καλημέρα" είναι το Μέγαρο Μουσικής. Η παραίτηση του γενικού διευθυντή Γιώργου Δημαρά πριν από λίγες ημέρες, μόνο ευχάριστες εξελίξεις δεν προαναγγέλει. Ο τ. Υπουργός δεν πρόλαβε να περάσει το νομοσχέδιο, με το οποίο το Μέγαρο θα περνούσε στα χέρια του κράτους, το οποίο θα αναλάμβανε τα χρέη του. Η εκκρεμότητα εξακολουθεί να υπάρχει και τα χρονικά περιθώρια είναι μέχρι τον Μάιο.
Το Υπουργείο καλείται να βρει όχι μόνο λύση οικονομική ώστε να μην διακοπεί η λειτουργία του οργανισμού, αλλά να δώσει λύση και στις υπόλοιπες ορχήστρες, στην Καμεράτα και την ΚΟΑ που αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης, εξαιτίας των μειωμένων επιχορηγήσεων και της έλλειψης μόνιμης στέγης. Πράγμα που θα μπορούσε εν μέρει να λυθεί αν το Μέγαρο γινόταν η μόνιμη στέγη τους χωρίς φυσικά να πληρώνουν ενοίκιο.
Η Λυρική, το πιο επιτυχημένο μοντέλο των τελευταίων ετών έχει να αντιμετωπίσει τη μεγάλη δυσκολία της μεταφοράς της στο φαληρικό Δέλτα. Το κόστος υπολογίζεται ότι αγγίζει τα 18 εκατομμύρια και τα έξοδα συντήρησης είναι τεράστια. Πιθανώς τα ίδια θα ισχύσουν και για την μεταφορά της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Και για την συντήρησή της.
Αν συζητηθεί κάτι για το θέατρο, πολύ περισσότερο από τους διευθυντές των Κρατικών Σκηνών και τις επιλογές τους αξίζει να συζητηθεί μια νέα πολιτική για το θέατρο. Με "κομμένες" τις επιχορηγήσεις και με ελάχιστες ελπιδες οικονομικής ενθάρρυνσης των νέων καλλιτεχνών, σε ένα πεδίο στο οποίο έχουμε υψηλής ποιότητας προσπάθεια και αποτέλεσμα, θα πρέπει να αναζητηθεί ο τρόπος να εξασφαλιστεί ένα μίνιμουμ που θα ενθαρύνει τη δημιουργία αλλά και θα βελτιώσει την θεατρική παιδεία.
Και αν ο κινηματογράφος, γνώρισε τα τελευταία χρόνια μια άνθηση- δώρο, το Κέντρο Κινηματογράφου είναι σε διάλυση. Ο Πέτρος Μάρκαρης παραιτήθηκε πριν από λίγες μέρες με φοβερές καταγγελίες για τις σχέσεις του με το Δ.Σ. Το κέντρο κινηματογράφου χρειάζεται ένα ριστάρτ σε όλα τα επίπεδα, μια συνολική και τολμηρή αλλαγή για να δουλέψει η μηχανή του. Αλλιώς δεν έχει κανένα μέλλον.
Το Κέντρο Κινηματογράφου είναι σε διάλυση. Ο Πέτρος Μάρκαρης παραιτήθηκε πριν από λίγες μέρες με φοβερές καταγγελίες για τις σχέσεις του με το Δ.Σ
Για το ΕΜΣΤ τα ρεπορτάζ είναι πρόσφατα. Και οι αλλαγές έγιναν με τον πιο οδυνηρό τρόπο. Το έργο έχει ολοκληρωθεί, η παράδοση δεν έχει προγραμματιστεί, το άνοιγμα του επίσης. "Θέλουμε να υπογραμμίσουμε τη διαφωνία μας με την επιμονή των πολιτικών ηγεσιών να διορίζουν και όχι να προκηρύσσουν τις διοικητικές και στελεχιακές θέσεις. Το μουσείο είναι συλλογικό απόκτημα" σημείωνε προεκλογικά η ΕΕΚΕ Πολιτισμού του Σύριζα. Μένει να βρεθούν και εδώ κάποια χρήματα για τη λειτουργία του κτιρίου. Και να ορισθεί επιτέλους η ημέρα των εγκαινίων του.
Ανεξάρτητα από τις θέσεις του Σύριζα για τον πολιτισμό, σε διεθνές επίπεδο, κυβερνήσεις και ιδρύματα αναζητούν φόρμες συνεργασίας. Κακά τα ψέμματα. Τα ιδρύματα κάνουν ότι θέλουν μόνο αν το κράτος, το υπουργείο δεν είναι σαφές σε αυτά που ζητά. Και αν το κράτος δεν έχει μια συνολική εικόνα, ένα όραμα και προτεραιότητες, οι δωρεές μόνο προβλήματα θα δημιουργούν. Μήπως ήρθε η ώρα για έναν συνολικότερο και πρακτικότερο σχεδιασμό μέσα στην πόλη, όπως και να σκεφτούμε προκαταβολικά τον τρόπο που θα τα συντηρήσουμε. Γιατί μας αρέσει πολύ να ανοίγουμε καινούργια κτίρια. Ακροπόλ Παλάς, Μέγαρο Τσίλερ - Λοβέρδου, Αγιος Κωνσταντίνος και Εθνική Πινακοθήκη είναι έργα του ΕΣΠΑ. Ο χρόνος που απομένει για την απορρόφηση των κονδυλίων είναι αποφασιστικός.
Πριν λοιπόν αποκαταστήσουμε ένα ακόμα κτίριο που θα μείνει κενό, ας σκεφτούμε ποιός οργανισμός είναι σε νοίκι και ας τον μεταφέρουμε εκεί.
Αν αυτή η κυβέρνηση πιστεύει ότι όποιος κάνει τη δουλειά του πρέπει να μένει στη θέση του και να δουλεύει, μπορεί να εγκαινιαστεί μια νέα εποχή. Επίσης είναι καιρός να καταλάβουμε ότι πέρασε η εποχή που δαιμονοποιούσαμε τους μάνατζερς, δεν έχουν όλοι ικανότητα οργανωτική και ας έχουν γνώση. Ο μάνατζερ, αν και όπου χρειάζεται εργαλείο διοίκησης είναι. Επειδή μερικά θέματα, με ένα σχεδιασμό πιο ευέλικτο, με οργάνωση, μπορεί όχι μόνο να μη στοιχίσουν, αλλά και να εξοικονομήσουν χρήματα. Για να αρχίσουμε από κάπου.
σχόλια