6 Έλληνες φωτογράφοι απαντούν: Έπρεπε ή όχι να δημοσιευτεί το πνιγμένο προσφυγόπουλο από τη Συρία;

6 Έλληνες φωτογράφοι απαντούν: Έπρεπε ή όχι να δημοσιευτεί το πνιγμένο προσφυγόπουλο από τη Συρία; Facebook Twitter
Η δημοσίευσή της προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση κι αποτροπιασμό, κινητοποίησε ανθρώπους και αρχές, υπήρξαν όμως και πολλές αντιλογίες για το πόσο θεμιτό ήταν να βγει προς τα έξω μια τόσο «ωμή» εικόνα.
9

Η φωτογραφία με το άψυχο κορμάκι του 3χρονου Αϊλάν Κουρντίζ ξεβρασμένο σε μια τουρκική παραλία ήταν από τις συγκλονιστικότερες μαρτυρίες του προσφυγικού δράματος που είναι αυτό το καλοκαίρι εντονότερο από ποτέ. Ο μικρός Κούρδος από το Κομπάνι της Συρίας πνίγηκε μαζί με τον αδελφό και τη μητέρα τους του όταν η γεμάτη πρόσφυγες πολέμου βάρκα που επέβαινε ανατράπηκε εξαιτίας θαλασσοταραχής λίγο έξω από τα τουρκικά παράλια. Τον τράβηξε ανώνυμος αυτόπτης μάρτυρας. Η δημοσίευσή της προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση κι αποτροπιασμό, κινητοποίησε ανθρώπους και αρχές, υπήρξαν όμως και πολλές αντιλογίες για το πόσο θεμιτό ήταν να βγει προς τα έξω μια τόσο «ωμή» εικόνα.


Η πρώτη άποψη εκτιμά ότι τέτοιες φωτογραφίες-σοκ ευαισθητοποιούν την κοινή γνώμη, εξεγείρουν συνειδήσεις, πιέζουν τους εκάστοτε υπεύθυνους να αναλάβουν τις ευθύνες τους - ένα κλασικό παράδειγμα είναι η απήχηση που είχε η γνωστή φωτογραφία με το κοριτσάκι που τρέχει κλαίγοντας, γυμνό και γεμάτο εγκαύματα να σωθεί ύστερα από τον βομβαρδισμό του χωριού του με ναπάλμ στον πόλεμο του Βιετνάμ. Η δύναμη της εικόνας είναι τεράστια και γίνεται ακόμα μεγαλύτερη όταν αυτή είναι ρεαλιστική, σημασία οπότε δεν έχει το τι δημοσιεύουμε αλλά πώς το διαχειριζόμαστε και με ποιο σκοπό.

Το πνιγμένο παιδάκι με αναστάτωσε αρχικά, κοντεύω ωστόσο να συνηθίσω ανησυχητικά στη θέα του έχοντας πια δει τόσες φορές αυτή τη μακάβρια φωτογραφία. Χρειάζονται ή όχι τόσο «εξτρίμ» εικόνες;


Η δεύτερη, πάλι, υποστηρίζει ότι η φτώχεια, η πείνα, οι πόλεμοι, η προσφυγιά κι άλλες τέτοιες συμφορές μπορούν να αποτυπωθούν εξίσου εύγλωττα δίχως να καταφεύγουμε σε «σκυλεύσεις» ανθρώπων, σε «εμπόριο» δυστυχίας και πόνου. Με τις αλλεπάλληλες αναδημοσιεύσεις σε ΜΜΕ και (ακόμα περισσότερο, τώρα πια) στα κοινωνικά δίκτυα, τέτοιες εικόνες, όσο δυνατές, γίνονται θέαμα, καλλιεργούν την απάθεια, μας εξοικειώνουν με το έρεβος και μας εθίζουν, εντέλει, στη φρίκη.


Ανήκω σε εκείνους που δυσκολεύονται να αποφασίσουν ποια άποψη είναι ορθότερη. Παρότι κλείνω στην πρώτη, έχω βάσιμους λόγους να υπολογίζω και τη δεύτερη. Το πνιγμένο παιδάκι με αναστάτωσε αρχικά, κοντεύω ωστόσο να συνηθίσω ανησυχητικά στη θέα του έχοντας πια δει τόσες φορές αυτή τη μακάβρια φωτογραφία. Χρειάζονται ή όχι τόσο «εξτρίμ» εικόνες; Νιώθω άραγε – και, το κυριότερο, δρω – πιο αλληλέγγυος με τους πρόσφυγες αφότου είδα τη συγκεκριμένη ή ήταν περιττή, είτε ενδιαφερόμουν είτε όχι; Και επειδή η ζωή σπάνια είναι μαυρόασπρη, μήπως εντέλει ισχύουν και οι δύο προσεγγίσεις, ανάλογα την περίσταση; Αναζήτησα τη γνώμη μερικών φωτορεπόρτερ ως πλέον «αρμόδιων» και ιδού τι είπαν:

Μάριος Λώλος, πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Φωτορεπόρτερ

6 Έλληνες φωτογράφοι απαντούν: Έπρεπε ή όχι να δημοσιευτεί το πνιγμένο προσφυγόπουλο από τη Συρία; Facebook Twitter
Μάριος Λώλος: Το θέμα είναι μια τέτοια φωτογραφία να σε κάνει να ψαχτείς, να ενεργοποιηθείς, όχι να την καταναλώσεις σαν ένα ακόμα προϊόν.. Φωτο: Γιώργος Παναγάκης

«Η δεοντολογία λέει ότι δεν φωτογραφίζεις ποτέ παιδιά δίχως τη συναίνεση των ίδιων και των οικείων τους. Ζωντανά ή νεκρά... Αλλιώς τα τραβάς "θολώνοντας" το πρόσωπο. Στην Ελλάδα έχουμε αυτή τη δυνατότητα, πολλά ξένα πρακτορεία όμως δεν δέχονται τέτοιες φωτό – τράβα τις καθαρές ή μην τις τραβάς καθόλου, σου λένε. Μόνο το χρώμα και το καδράρισμα μπορείς να πειράξεις. Είναι βέβαια υποκρισία να μας ενοχλούν τέτοιες εικόνες και όχι αντίστοιχες με παιδάκια να πρωταγωνιστούν σε χυδαίες διαφημίσεις... Σκέφτηκα πολύ προτού ανεβάσω τη συγκεκριμένη εικόνα στο προφίλ μου στο fb. Εντέλει το έκανα γιατί καταρχήν πρόκειται για μια εμπόλεμη φωτογραφία που σε χτυπάει κανονικά στο στομάχι. Το θέμα βέβαια είναι μια τέτοια να σε κάνει να ψαχτείς, να ενεργοποιηθείς, όχι να την καταναλώσεις σαν ένα ακόμα προϊόν. Η τραγωδία της προσφυγιάς γνωρίζει φέτος τη μεγαλύτερή της έξαρση και επειδή σε κάθε κανόνα υπάρχουν εξαιρέσεις, νομίζω ότι όφειλε να δημοσιευτεί. Συμπυκνώνει όλη την εφιαλτική αγωνία των ξεριζωμένων να ξεφύγουν από πολέμους, ολοκληρωτισμούς και ξένες επεμβάσεις, εκθέτοντας ταυτόχρονα μια «Ευρώπη-φρούριο» που εθελοτυφλεί στις δικές της ευθύνες. Μην ξεχνάμε πως ευθύνες για τους πνιγμούς έχουμε κι εμείς εδώ με το τείχος που υψώσαμε στον Έβρο...»

Άγγελος Μπαράι, Nurphoto Agency

6 Έλληνες φωτογράφοι απαντούν: Έπρεπε ή όχι να δημοσιευτεί το πνιγμένο προσφυγόπουλο από τη Συρία; Facebook Twitter
Άγγελος Μπαράι: Τραβάς τους ανθρώπους με λάθος τρόπο, τελείως ψυχρά, δίχως να τονίζεις το πραγματικό πρόβλημα. Δεν κερδίζει έτσι κάτι ούτε η είδηση, ούτε η φωτογραφία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Η φωτογραφία αυτή αποτυπώνει ένα συγκλονιστικό γεγονός για το προσφυγικό πρόβλημα που ταλανίζει τη Μεσόγειο. Είναι από μόνη της πρώτη είδηση. Η συγκεκριμένη εικόνα δεν τραβήχτηκε από επαγγελματία φωτογράφο, είναι μαρτυρία-ντοκουμέντο κι ως τέτοια έπρεπε πράγματι να δημοσιευτεί - την ανέβασα άλλωστε και στο δικό μου fb προφίλ -, άσχετα που εγώ σαν Άγγελος δεν θα το έκανα. Κι αυτό επειδή δεν χρειάζεται να δείξεις τόσο ακραίες εικόνες, μου φαίνεται ψυχολογικός καταναγκασμός. Τραβάς τους ανθρώπους με λάθος τρόπο, τελείως ψυχρά, δίχως να τονίζεις το πραγματικό πρόβλημα. Δεν κερδίζει έτσι κάτι ούτε η είδηση, ούτε η φωτογραφία. Προσωπικά προτιμώ να κάνω φωτογραφία ρεαλιστική, όχι ένα χύμα φωτορεπορτάζ χωρίς καμια ηθική που να εξυπηρετεί μόνο τις θεαματικότητες των ΜΜΕ».

Γιώργος Μάκκας, Panos Pictures

«Νομίζω ότι αφού υπάρχουν τα στοιχεία του αδικοχαμένου παιδιού, το όνομα, η ιστορία κι εφόσον ο πατέρας στην προκειμένη περίπτωση έχει βρεθεί και μιλήσει, η εξαιρετικά δυνατή αυτή φωτογραφία έπρεπε να δημοσιευτεί. Η δημοσίευση θα ήταν αθέμιτη αν το εικονιζόμενο πρόσωπο ήταν ανώνυμο, όπως κάποιες αντίστοιχες φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν την προηγούμενη βδομάδα από τις λιβυκές ακτές. Αυτές τις μέρες βρίσκομαι στη Σύμη φωτογραφίζοντας πρόσφυγες. Αισθάνομαι άβολα στην ιδέα να βρεθώ με την κάμερα μπροστά σε ένα αντίστοιχο περιστατικό. Δεν μου έχει τύχει ποτέ ως τώρα κι αλήθεια δεν ξέρω αν θα το κατάφερνα...».

Γιάννης Κέμμος, Newsbeast

«Πραγματικά δεν ξέρω πως θα ένιωθα μπροστά σε ένα τέτοιο σκηνικό κι αν θα μπορούσα να το τραβήξω. Δεν ξέρω καν πως θα ένιωθα μετά. Μάλλον πολύ περίεργα, παρότι με τα χρόνια έμαθα να κρατώ τη στιγμή της λήψης τα συναισθήματά μου στην άκρη. Οι φωτογράφοι βέβαια δεν δημιουργούμε τα γεγονότα, απλά τα καταγράφουμε, όποια κι αν είναι αυτά. Οπότε αν άντεχα ναι, θα κατέγραφα και το συγκεκριμένο. Όσο για το αν έπρεπε να δημοσιευθεί αυτή η εικόνα ή αν εγώ θα τη δημοσίευα, λέω πως ναι, σωστά δημοσιεύτηκε. Είναι ένα παγκόσμιο γεγονός αυτό που συμβαίνει με τους πρόσφυγες και θα πρέπει ο κόσμος να το δει κατάφατσα. Δεν μπορεί να συνεχίσει να κρύβεται πίσω από τους τοίχους των σπιτιών του».

Πάρις Ταβιτιάν, LIFO

«Nαι, θεωρώ αυτονόητη τη δημοσίευση. Είναι η πραγματικότητα, τα μέσα οφείλουν να την παρουσιάζουν ως έχει, να ενημερώσουν τον κόσμο χωρίς ρετούς. Θα θεωρούσα υποκριτικό το αντίθετο. Λίγες εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά γίνεται πόλεμος, αλλάζει η ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων, χιλιάδες πεθαίνουν προσπαθώντας να σωθούν κι εμάς να μας νοιάζει αν θα σοκάρει κάποιους η εικόνα; Σε δεύτερη σκέψη, βλέπεις ότι αυτή η ωμή βία δεν βοηθάει πουθενά. Η τηλεόραση έχει παίξει πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτό. Έχουμε γίνει απαθείς, δύσκολα ταρασσόμαστε πια, συνηθίσαμε μέχρι τη βία και τη φτώχεια που βλέπουμε καθημερινά δίπλα μας. Παλιότεροι φωτογραφοι όπως οι Eugene Smith και Robert Capa, κάλυπταν διακριτικά, με υπαινιγμό και κριτική ματιά πολέμους και καταστροφές. Ποτέ δεν φωτογράφιζαν απευθείας την φρίκη του πολέμου, νεκρούς κ.λπ., δεν προσπαθούσαν να εντυπωσιάσουν όπως ο Sebastiao Salgado π.χ. με τα σκελετωμένα παιδιά ή όπως επιδιώκουν οι περισσότεροι φωτορεπόρτερ. Σήμερα όμως έτσι έχει η κατάσταση. Τέτοιες εικόνες βγαίνουν κι εφόσον βγαίνουν πρέπει να κυκλοφορούν. Την πλειοψηφία του κόσμου, ίσως μόνο αυτές μπορούν να σοκάρουν και να αφυπνίσουν. Φοβάμαι βέβαια ότι με τη ίδια ταχύτητα που καταναλώνονται οι σκηνές βίας στην τηλεόραση, έτσι θα καταναλωθούν κι αυτές οι εικόνες. Όμως αυτές δεν είναι εικόνες που προσπαθούν να εντυπωσιάσουν, είναι η ωμή πραγματικότητα».

Μενέλαος Μυρίλλας, SOOC

6 Έλληνες φωτογράφοι απαντούν: Έπρεπε ή όχι να δημοσιευτεί το πνιγμένο προσφυγόπουλο από τη Συρία; Facebook Twitter
Μενέλαος Μυρίλλας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Ομολογώ ότι εγώ δεν θα άντεχα να βγάλω αυτή τη φωτογραφία αλλά σαφώς έπρεπε να τραβηχτεί κι εννοείται ότι θα την δημοσίευα στο πρακτορείο μας χωρίς δεύτερη σκέψη. Κυρίως για να τη δουν άνθρωποι σαν κι εμένα, που δεν θα είχαν το θάρρος να την τραβήξουν...».

Φωτογραφία
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

5 σχόλια
παιδιά πραγματικά δεν μπορώ να ακούω άλλο εσας που λέτε ότι δεν έπρεπε να δημοσιευτεί,,....καλα? δεν ντρεπεστε καθόλοθ ρε γαμωτο?? είναι δυνατόν το μυαλόσας απο το φόβο να παραδεχτεί τι συμβαίνει ,να βρίσκει επιχειρήματα για να υποστηρίξει ότι δεν θα πρεπε να φανεί προς τα έξω ενα τέτοιο κακο? για σκεφτειτε λιγο περα απο τον κώλο σας επιτέλους. Σαν παράδειγμα στη ιστορια ειναι του φωτογραφου Σεμπαστιάο Σαλγκάδο που εξαιτιας φωτογραφιών απο προσφυγες που πολλοι κρατουσαν τα μωρα τους νεκρά στην αγκαλιά τους ο κόσμος άρχισε να μεριμνά για αυτους. ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΒΛΕΠΕΙ ΤΕΤΟΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΦΑΣΗ ΌΤΙ ΕΤΣΙ ΣΥΝΗΘΙΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ Κ ΟΤΙ ΕΤΣΙ ΔΕΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΟΥΜΑΣΤΕ???Μα μόνο με αυτη την φωτο έχει γίνει χαμός!!!!
H πιο βάναυση φωτογραφία ever ήταν εκείνη με το παιδάκι στο Σουδάν και τον γύπα που δίπλα καραδοκούσε. Και δημοσιεύτηκε και έφερε αποτελέσματα. Αλλο να ακούς ότι θαλασσοπνίγονται πρόσφυγες στο Αιγαίο, έτσι αόριστα - και άλλο να το βλέπεις. Είναι γερό χαστούκι που ξυπνάει τον κόσμο. Εδώ εξαιτίας της προχθεσινής φωτογραφίας δημιουργήθηκε πολιτικό πρόβλημα στον Καναδά, τι συζητάμε τώρα!
Αναφερεσαι στον Κεβιν Καρτερ. Βεβαια, γνωριζοντας τι εγινε μετα στη Ρουαντα και αλλου, δε ξερω κατα ποσο εφερε αποτελεσματα. Ο Καρτερ βεβαια ηταν σκοτεινος τυπος, ηξερα μια φωτογραφο που ειχε δουλεψει μαζι του την οποια λεγανε Σαρα Προλ και μου ειχε πει οτι ειχε πολλα προβληματα ως ανθρωπος, οχι απαραιτητα ως φωτογραφος. Ηταν στο Μπανγκ-Μπανγκ νοτιοαφρικανικο γκρουπ και ειχε χασει συναδελφους του, ειχε και προβληματα στο σπιτι και επινε νομιζω πολυ. Η φωτογραφια του εμβαθυνε την καταθλιψη. Την επομενη χρονια αυτοκτονησε κλειδωμενος στο γκαραζ του απο αναθυμιασεις του αυτοκινητου του. Στον επικηδειο, εγραφε αν θυμαμαι καλα η Ελιαν Λαφοντ να αφησει πισω τα προσωπικα του αφου " τωρα πλεον εχεις κερδισει και Πουλιτζερ και δε πρεπει να νοιωθεις ετσι"...
Στη Ρουάντα δεν έφερε, αλλά έφερε στο Σουδάν όπου και τραβήχτηκε η φωτογραφία.Στην Αμερική ο κόσμος ξεσηκώθηκε και η κυβέρνηση άρχισε να πιέζει την κυβέρνηση του Σουδάν για περισσότερες ελευθερίες. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η φωτογραφία αυτή έβαλε έστω ένα λιθαράκι στην ανεξαρτησία του σημερινού Νότιου Σουδάν.
το να εισαι φωτογραφος καταστροφων θέλει τεράστια ψυχική δύναμη και ακέραιο χαρακτήρα. και να εχεις ξεκαθαρισει σημαντικά πράγματα με τον εαυτο σου. όπως ότι με αυτο που κάνεις τώρα θα βελτιωθούν τα πράγματα αργότερα. προφανώς αυτος ο άνθρωπος δεν ήταν για να τραβήξει αυτή τη φώτο. υπάρχουν άνθρωποι που αντέχουν (σαν αυτούς που λένε ότι ΝΑΙ έπρεπε να βγει αυτη η φώτο) και άνθρωποι που δεν αντέχουν ((αυτοι που λενε ΟΧΙ και βρίσκουν αλλες δικαιολογίες για αυτο. Είμαι της άποψης ότι όσο και να μας πονάνε κάποιες αλήθειες είναι καιρός να μην κλεινουμε τα μάτια προς αυτές και επιτέλους να τις αντιμετωπίσουμε!!αρκετά με την φυγοπονιά, τις υπεκφυγές και τα ηλίθια επιχειρήματα!!!!
Η φωτογραφια αυτη δε διαφερει απο τη φωτογραφια του Νικ Ουτ στο Βιετναμ ( το κοριτσακι που περπατα γυμνο με την πλατη του καμμενη απο βομβα ναπαλμ ). Και τα δυο παιδακια, και ο Αιλαν και η Κιμ ( Φουκ ) αποδρουσαν απο θεατρο πολεμου. Η Κιμ εζησε γιατι την βοηθησε ο Ουτ, ο Αιλαν οχι. Η δημοσιευση της φωτογραφιας δινει ενα γερο διπλο συμβολισμο : αναδυει τον συσχετισμο της προσφυγιας με τον πολεμο και δειχνει ενα παιδακι διχως προσωπο ( με οικουμενικη εφαρμογη ) να πεθαινει σε ενα χωρο που κανονικα ειναι χωρος χαρας και ανεμελιας για καθε παιδι του κοσμου, παρομοιως οπως τα τρια παλαιστινιακα παιδακια πριν λιγους μηνες. Η φωτογραφια επρεπε να δημοσιευτει γιατι λειτουργει ως ενα οικουμενικων διαστασεων καλεσμα για ειρηνη.
Το αλάτι της γης το έχετε δει? Η ζωή και το έργο του κορυφαίου Βραζιλιάνου φωτογράφου και οικολογικού ακτιβιστή Σεμπαστιάο Σαλγκάδο?εκεί να δείτε τι φρίκη φωτογράφιζε....Άποψη μου είναι ότι έπρεπε να δημοσιευτεί για να ξυπνήσουμε και να δράσουμε!!! Το καημένο το παιδάκι....Είναι δυνατόν να συμβαίνουν τέτοια και να υπάρχουν μερικοί που δεν θέλουν να το γνωρίζουν???? τι ανευθυνότητα είναι αυτη???? δηλαδή τι? αν δεν το ξέρεις , δεν συμβαίνει? είμαι υπερ της αφύπνισης των ανθρώπων. ΝΑΙ με κεφαλαία. έπρεπε να βγεί αυτη η φώτο. Η ψυχη του να αναπαύεται και να εχει γίνει άγγελος και όταν θα ξαναέρθει στη ζωή να έχει μια πολύ καλύτερη τύχη!!!! μια καλύτερη τύχη με ανθρώπους που δεν θα γυρίσουν την πλάτη τους σε αυτό και θα αναλάβουν και τις ευθύνες τους!!!!!
Όχι δεν έπρεπε να δημοσιευθεί, όπως δεν πρέπει να δημοσιεύονται φωτογραφίες νεκρών συνανθρώπων μας, γενικότερα. Το μόνο που πετυχαίνουν τέτοιες δημοσιεύσεις είναι να μας κάνουν να συνηθίζουμε τον πόνο και τον θάνατο των άλλων. Οι πραγματικοί άνθρωποι δεν χρειάζονται φωτογραφίες νεκρών παιδιών για να ευαισθητοποιηθούν για το δράμα των προσφύγων.
και όμως ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ανθρωποι δεν είναι πραγματικοί!!!! ο νοών νοείτω!!!! Οι περισσότεροι άνθρωποι τρώνε το μοσχαρίσιο κρέας αλλα δεν τολμούν να δούν πώς σφάζουν μια αγελάδα!!!και όταν το δούνε για κάποια περίοδο σταματάνε να τρώνε κρέας μέχρι ΝΑ ΣΥΝΗΘΙΣΟΥΝ πάλι στο να αγνοούν τον πόνο και τον θάνατο των άλλων!!!ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. ΞΥΠΝΗΣΤΕ.