Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
0

Τα έργα του Στέφανου Ρόκου είναι πολύ προσωπικά και κρύβουν ιστορίες, σκέψεις, προβληματισμούς και αναφορές. Είναι ανθρωποκεντρικά, αφηγηματικά και τα διακρίνει σχεδόν πάντα μια λεπτή δόση χιούμορ και ειρωνείας. Διατηρούν μια ισορροπία φωτός και σκιάς. Είναι ειλικρινή και με προσοχή στην λεπτομέρεια. «Μου αρέσει που είναι ζωγραφική και όλα περνάνε από τα δικά μου χέρια. Μου αρέσει που το 2015 εγώ ξύνω τα μολύβια, διαλέγω το χαρτί, ανακατέβω τα χρώματα και που τα υλικά μου είναι αληθινά. Η τεχνολογία με συναρπάζει, αλλά στην δική μου τέχνη χρειάζομαι άμεση σχέση με τα υλικά μου», λέει στην Lifo ο Στέφανος Ρόκος λίγο πριν τα εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης "Revert to Disarray in Antwerp" στην Αμβέρσα, στην γκαλερί Museumstraat25. Εκεί θα παρουσιάσει ορισμένα έργα που είχε εκθέσει στην «Neu Gallery» του Λονδίνου και δύο καινούργια, που συνδέονται με την ατομική έκθεση που θα κάνει στην Αθήνα τον Φεβρουάριο.

Πώς προέκυψε η έκθεση στο Βέλγιο και πόσο σημαντικό είναι αυτό για σένα;

Η σχέση μου με το Βέλγιο, και συγκεκριμένα με την Αμβέρσα, είναι πολύ στενή και προσωπική για παραπάνω από 15 χρόνια και θεωρώ την έκθεση ιδιαίτερα σημαντική για εμένα. Εκτός του ότι η Αμβέρσα είναι μια μικρή πόλη με εξαιρετικά δυναμική και πρωτοποριακή καλλιτεχνική σκηνή σε πολλές μορφές Τέχνης, όπως είναι τα εικαστικά, η μουσική, το θέατρο και ο χορός, έχω αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια μια επαγγελματική και κυρίως φιλική σχέση με Βέλγους καλλιτέχνες που κάθε φορά εξελίσσεται και ανανεώνεται με τον χρόνο. Με την οικογένεια Bernaerts, τους ιδιοκτήτες δηλαδή της γκαλερί Museumstraat25, ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή πριν από έναν χρόνο, στα εγκαίνια της έκθεσης ενός πολύ καλού μου φίλου μουσικού και εικαστικού, του Stef Kamil Carlens. Με επισκέφθηκαν αργότερα στο εργαστήριό μου στην Αθήνα για να δουν τα έργα μου από κοντά, και κλείσαμε την έκθεση γι' αυτόν τον Οκτώβριο.

Αυτό που έχω διαπιστώσει με θαυμασμό είναι οτι την ελπίδα την δημιουργούν οι νέοι, ακόμα κι αν φαίνεται να μην υπάρχει καθόλου. Και το ακόμα πιο πρωτόγνωρο για την ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων πολλών χρόνων είναι οτι η κοινωνικοπολιτική κρίση της εποχής μας αντιμετωπίζεται με την τέχνη ολοένα και περισσότερο.

Ζωγραφίζεις τον κόσμο όπως τον φαντάζεσαι ή όπως θα ήθελες να είναι;

Ζωγραφίζω ό,τι με απασχολεί την συγκεκριμένη περίοδο, χωρίς να σκέφτομαι ή να προσπαθώ το αποτέλεσμα να παριστάνει μια ιδεατή πραγματικότητα. Συμφωνώ ότι τις περισσότερες φορές η τελική εικόνα είναι με έναν τρόπο απολαυστική, γιατί ασχέτως με την θεματολογία του έργου δημιουργώ με αισθητικούς κανόνες την σύνθεση, την σχέση των χρωμάτων και το σχέδιο, για τον απλό λόγο οτι όσο βαρύ και να είναι το θέμα και ο προβληματισμός μου, όσο σκοτεινές και να είναι κάποιες φορές οι σκέψεις μου, προτιμώ την ομορφιά από την ασχήμια, βρίσκοντας ή επινοώντας πάντα κάτι θελκτικό σε κάτι φαινομενικά αποκρουστικό. Ίσως λοιπόν η δική μου ιδανική ιδεατή πραγματικότητα να είναι το απόσταγμα μιας ηλεκτρισμένης κατάστασης που καταλήγει να έχει θετικό πρόσημο.

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Ζωγραφίζω ό,τι με απασχολεί την συγκεκριμένη περίοδο, χωρίς να σκέφτομαι ή να προσπαθώ το αποτέλεσμα να παριστάνει μια ιδεατή πραγματικότητα.

Τι θέλεις να πεις μέσα από τα έργα σου;

Σε κάποιους ανθρώπους θα ήθελα να μιλήσω παραπάνω για κάποια έργα μου, συνήθως όμως δεν το κάνω. Ίσως να έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον να διατηρήσουν την αρχική τους εντύπωση. Εξάλλου εγώ έφτιαξα την εικόνα και της έδωσα έναν τίτλο, αυτό νομίζω αρκεί. Πιστεύω στην εξέλιξη με μικρά σταθερά βήματα και σε βάθος χρόνου, όπως πιστεύω και στις μικρές μεγάλες αλλαγές. Αυτοί οι στίχοι του Nick Cave με εκφράζουν:

Cause people often talk about being scared of change
But for me I'm more afraid of things staying the same
'Cause the game is never won
By standing in any one place for too long.

Σε εμπνέει πιο πολύ η χαρά ή ο πόνος;

Με εμπνέουν οι παραστάσεις που μου προκαλούν χαρά και τα συναισθήματα που μου προκαλούν πόνο.

Ο έρωτας τι ρόλο παίζει στην ζωή σου;

Αναζητώντας τον ιδεατό έρωτα στην ζωή μου και θεωρώντας οτι 2-3 φορές τον έχω συναντήσει, συνεχίζω να εμπνέομαι από αυτόν χωρίς να κάνω σχέδια και χωρίς να πιέζω καταστάσεις.

Τι δεν θα διαπραγματευόσουν με τίποτα;

Δεν θα συνεργαζόμουν-συναναστρεφόμουν ποτέ με έναν άνθρωπο φασίστα, ρατσιστή. Όλα τα άλλα που μέχρι τώρα ακολουθώ –όσο μπορώ και όσο είναι εφικτό– μένοντας πιστός στις ιδέες μου και που είμαι περήφανος γι' αυτά, πιστεύω ότι κάτω από κάποιες συνθήκες θα μπορούσα να τα διαπραγματευτώ, όσο κι αν δεν θα το ήθελα καθόλου

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter

Πώς σχολιάζεις τους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς σου; Ξεχωρίζεις κάποιον γιατί;

Έχουν περάσει 15 χρόνια μετά την αποφοίτησή μου από την Α.Σ.Κ.Τ., έχω διαπιστώσει με χαρά οτι η γενιά μου έχει επιμείνει παρά τις αντίξοες συνθήκες και έχει επιβάλει το έργο της στην σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα. Χαίρομαι να πηγαίνω σε εκθέσεις φίλων, παλιών συμφοιτητών και να βλέπω την εξέλιξη του έργου τους. Όπως επίσης και σε νεότερους από εμένα καλλιτέχνες, στους οποίους βλέπω μια ουσιαστική, καθημερινή επαφή με την τέχνη. Όπως όμως δυσκολεύομαι να διαλέξω τα αγαπημένα μου έργα, τις αγαπημένες μου ταινίες ή τα αγαπημένα μου τραγούδια, έτσι αδυνατώ να ξεχωρίσω έναν καλλιτέχνη.

 

— Σε τρομάζει το μέλλον;

Το μέλλον το βλέπω σαν ένα μυστήριο που ανυπομονώ να το ζήσω. Εξακολουθώ να κάνω σχέδια για το μέλλον, σαφώς άλλου είδους και με διαφορετική ωριμότητα απ' ό,τι έκανα στα 20 μου. Υπάρχουν στόχοι που θέλω να εκπληρώσω τα επόμενα χρόνια και που πραγματοποιούνται, ανανεώνονται ή ανατρέπονται όπως περνάει ο καιρός. Μ' αρέσει να φαντάζομαι το μέλλον, είμαι όμως πάντα προετοιμασμένος να δεχθώ μια πλήρη αλλαγή των σχεδίων λόγω συνθηκών. Μου αρέσει να επινοώ καταστάσεις που δεν μπορώ να υπολογίσω οτι θα συμβούν. Θα ήθελα να ζήσω κάτι συγκλονιστικό, μια ανακάλυψη, ένα επιστημονικό συμπέρασμα που η γενιά μου δεν μπορεί αυτήν τη στιγμή να συλλάβει. Αυτό δεν με τρομάζει, αντιθέτως το θεωρώ εξαιρετικά συναρπαστικό. Με τρομάζει ο θάνατος και οι αρρώστιες και η πιθανότητα καταστροφής εννοιών που θεωρούμε δεδομένες αλλά που πάντα κρέμονται από μια κλωστή, όπως η δημοκρατία, η ειρήνη, το περιβάλλον και ο άνθρωπος.

 

Πώς βλέπεις τα πράγματα στην Ελλάδα για τους νέους; Θα έφευγες από την Ελλάδα;

Αυτό που έχω διαπιστώσει με θαυμασμό είναι οτι την ελπίδα την δημιουργούν οι νέοι (και συμπεριλαμβάνω στους νέους και την δική μου την γενιά), ακόμα κι αν φαίνεται να μην υπάρχει καθόλου. Και το ακόμα πιο πρωτόγνωρο για την ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων πολλών χρόνων είναι οτι η κοινωνικοπολιτική κρίση της εποχής μας αντιμετωπίζεται με την τέχνη ολοένα και περισσότερο. Μου περνάει συχνότατα από το μυαλό να φύγω και να ζήσω στο εξωτερικό, αυτήν την στιγμή όμως θεωρώ ιδανική και πρακτική λύση να δουλεύω με έδρα την Αθήνα και να προσπαθώ σιγά σιγά να παρουσιάζω ολοένα και περισσότερο την δουλειά μου στο εξωτερικό.

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Chess
Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Choices
Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter
Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter

Ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος επιστρέφει στην αταξία Facebook Twitter

 

Η ατομική έκθεση του Στέφανου Ρόκου με τίτλο "Revert to Disarray in Antwerp" θα παρουσιαστεί στην γκαλερί Museumstraat25, στην Αμβέρσα στο Βέλγιο από τις 6-17 Οκτωβρίου 2015. http://www.stefanosrokos.gr/

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ