Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter
1
Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Στο βιογραφικό σου βλέπω ότι σπούδασες κοινωνιολογία. Πώς προέκυψε η αλλαγή καριέρας;

Στα 17 μου δεν ήξερα τι ήθελα, βάλε και το άθλιο σύστημα με τις πανελλήνιες, και βρέθηκα σε μια σχολή που μ'άρεσε μεν αλλά όχι τόσο ώστε να ασχοληθώ επαγγελματικά. Ήδη από κει προετοίμαζα το έδαφος γι'αυτό που θα έκανα μετά. Τότε δεν είχα συνειδητοποιήσει (άγνωστο γιατί...) πως θα μπορούσα να το κάνω σαν επάγγελμα, απλά μ άρεσε. Τελειώνοντας όμως είδα μπροστά μου μια ζωή μίζερη κι αποφάσισα να ακολουθήσω αυτό που με συναρπάζει.

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Τι είναι αυτό που κάνει την τεχνική του κολάζ ελκυστική στα μάτια σου; Τι είναι αυτό που σε έκανε να επικεντρωθείς εκεί;

Ηθελα να φτιάξω ένα στυλ εικονογράφησης και πειραματίστηκα με διάφορες τεχνικές στην αρχή, ο πειραματισμός συνήθως σε οδηγεί παράλληλα με τις επιρροές. Οι οποίες ήταν κυρίως το DaDa, ο σουρρεαλισμός, ο κονστρουκτιβισμός κ.α. Ποτέ δε μ'άρεσε ο ρεαλισμός στην τέχνη, θέλω να βλέπω φαντασία και ενδιαφέρουσες συνθέσεις. Το κολάζ σ'αυτό βασίζεται, στο συνδιασμό άσχετων στοιχείων με τα οποία φτιάχνεις μια καινούρια εικόνα. Μέσα από τα πειράματα λοιπόν, κατέληξα σ'ένα στυλ που βασίζεται περισσότερο στη σύνθεση παρά στο σχέδιο.

Πόσο δύσκολο (ή εύκολο) είναι να πείσεις τους πελάτες σου να σε εμπιστευτούν; Πώς έπεισες τον πιο δύσπιστο πελάτη σου;

Οταν κάποιος σε προσεγγίζει για τη δουλειά που κάνεις, και όχι π.χ. γιατί είναι ξάδερφος του μπατζανάκη σου, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Σε εμπιστεύεται πιο εύκολα, έχει δει τι κάνεις. Για τους υπόλοιπους τώρα, εξαρτάται από τη δουλειά, αν αξίζει ν'ασχοληθείς έχει καλώς. Αλλιώς κάνεις αυτό που ζητάει για τα προς το ζην. Γενικά σαν ομάδα έχουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας όταν μας αφήνουν να κάνουμε αυτό που ξέρουμε. Ευτυχώς υπάρχουν και πελάτες που το βλέπουν.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Αν δεν ζούσες στο τώρα, ποιά εποχή και τοποθεσία θα διάλεγες για να κάνεις την ίδια δουλειά;

Αν έπρεπε ν'απαντήσω οπωσδήποτε θα διάλεγα το '50-'60 στην Πολωνία. Υπήρχε ένα κίνημα-σχολή πολλών σχεδιαστών που έβγαλε φανταστικά εξώφυλλα και αφίσες, που μ'επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό. Όμως αυτό μου θυμίζει λίγο τo "Midnight in Paris" του Γούντι Άλεν που ουσιαστικά κατέληγε ότι η νοσταλγία τελικά δε θα σε πάει μπροστά. Να κρατάμε τις επιρροές σημαντικών ανθρώπων αλλά να κοιτάμε προς το μέλλον.

Θα τολμούσες να σχεδιάσεις ένα εξώφυλλο βιβλίου χωρίς να το διαβάσεις, βασιζόμενος μόνο στη φήμη του;

Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαντάζεσαι. Το χω ήδη κάνει, αν και φυσικά δεν το προτιμώ. Αν βρεις μέσα από μια εκτενή ανάλυση κεντρικά στοιχεία του βιβλίου, γίνεται. Πάντως, πέρα από ιδιαίτερες περιπτώσεις, το να διαβάσεις το βιβλίο είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Τα εξώφυλλα που σχεδιάζεις στυλιστικά μοιάζουν μεταξύ τους, με την έννοια ότι φαίνεται ότι είναι σχεδιασμένα από τον ίδιο άνθρωπο. Όμως κάθε βιβλίο έχει τη δικιά του ατμόσφαιρα. Πώς συμβιβάζεις αυτά τα δύο;

To θέμα και το κλίμα του κάθε βιβλίου είναι πολύ σημαντικά. Το εξώφυλλο πρέπει να ναι πιο πιστό σ'αυτά παρά στον προσωπικό σου εγωισμό. Εφόσον όμως κάνω την εικονογράφηση και δουλεύω μ'έναν συγκεκριμένο τρόπο και στυλ, είναι αδύνατο να μη μοιάζουν μεταξύ τους. Απλά πρώτα κοιτάω να αντανακλούν το βιβλίο και μετά το πως θα γίνει αυτό με τον τρόπο που δουλεύω.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Τώρα που πληθαίνουν τα ψηφιακά βιβλία, πώς πιστεύεις ότι θα είναι το εξώφυλλο του μέλλοντος;

Μπορούν να ναι διαδραστικά κι αυτό παρέχει πολλές δημιουργικές δυνατότητες. Ωστόσο, όπως σε καθετί καινούριο θα υπάρξουν πειράματα όχι απαραίτητα καλά. Θα το δούμε στην πορεία, πάντως για την ώρα δε διαφέρουν από τα παραδοσιακά, κι εγώ προτιμώ τα τυπωμένα εφόσον το ψηφιακό δεν έχει κάτι καινούριο να σου δώσει. Το διαδραστικό εξώφυλλο πάντως είναι μια δημιουργική πρόκληση.

Ποιό εξώφυλλο βιβλίου θα ήθελες να είχες σχεδιάσει εσύ;

Μ'αρέσουν πολλά, δε μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Σου είπα πριν για τους Πολωνούς(και τους Τσέχους της ίδιας εποχής), αλλά και σημερινά, σε διαφορετικά στυλ, όπως του σχεδιαστή John Gall για παράδειγμα.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Πες μας λίγα για την ομάδα σας, την Indyvisuals

Οι Indyvisuals είναι μια δημιουργική κολεκτίβα που σχηματίστηκε περίπου 6 χρόνια πριν. Είμαστε άτομα από διάφορες ειδικότητες (design, εικονογράφηση, branding, βίντεο, προγραμματισμός κ.α.) που έχουμε παρόμοιες αντιλήψεις για τo design,την τέχνη, τη ζωή, την αισθητική, την πολιτική. Αποφασίσαμε να φύγουμε από δουλειές που μας τρώγανε τη δημιουργικότητα και να συνεργαστούμε. Ο καθένας διατηρεί τους πελάτες του και παράλληλα έχουμε και κοινούς για τους οποίους γίνεται συνεργατική δουλειά. Είναι κυρίως πελάτες από τον πολιτιστικό χώρο. Eπίσης σε συνεργασία με την openLabs συμμετέχουμε σε events που προωθούν την opensource τεχνολογία και γνώση και το sharing.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

_________________________

Δείτε τα κολάζ του Χρήστου στο masterview και τις δουλειές της ομάδας στο indyvisuals.

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια