Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter
1
Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Στο βιογραφικό σου βλέπω ότι σπούδασες κοινωνιολογία. Πώς προέκυψε η αλλαγή καριέρας;

Στα 17 μου δεν ήξερα τι ήθελα, βάλε και το άθλιο σύστημα με τις πανελλήνιες, και βρέθηκα σε μια σχολή που μ'άρεσε μεν αλλά όχι τόσο ώστε να ασχοληθώ επαγγελματικά. Ήδη από κει προετοίμαζα το έδαφος γι'αυτό που θα έκανα μετά. Τότε δεν είχα συνειδητοποιήσει (άγνωστο γιατί...) πως θα μπορούσα να το κάνω σαν επάγγελμα, απλά μ άρεσε. Τελειώνοντας όμως είδα μπροστά μου μια ζωή μίζερη κι αποφάσισα να ακολουθήσω αυτό που με συναρπάζει.

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Τι είναι αυτό που κάνει την τεχνική του κολάζ ελκυστική στα μάτια σου; Τι είναι αυτό που σε έκανε να επικεντρωθείς εκεί;

Ηθελα να φτιάξω ένα στυλ εικονογράφησης και πειραματίστηκα με διάφορες τεχνικές στην αρχή, ο πειραματισμός συνήθως σε οδηγεί παράλληλα με τις επιρροές. Οι οποίες ήταν κυρίως το DaDa, ο σουρρεαλισμός, ο κονστρουκτιβισμός κ.α. Ποτέ δε μ'άρεσε ο ρεαλισμός στην τέχνη, θέλω να βλέπω φαντασία και ενδιαφέρουσες συνθέσεις. Το κολάζ σ'αυτό βασίζεται, στο συνδιασμό άσχετων στοιχείων με τα οποία φτιάχνεις μια καινούρια εικόνα. Μέσα από τα πειράματα λοιπόν, κατέληξα σ'ένα στυλ που βασίζεται περισσότερο στη σύνθεση παρά στο σχέδιο.

Πόσο δύσκολο (ή εύκολο) είναι να πείσεις τους πελάτες σου να σε εμπιστευτούν; Πώς έπεισες τον πιο δύσπιστο πελάτη σου;

Οταν κάποιος σε προσεγγίζει για τη δουλειά που κάνεις, και όχι π.χ. γιατί είναι ξάδερφος του μπατζανάκη σου, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Σε εμπιστεύεται πιο εύκολα, έχει δει τι κάνεις. Για τους υπόλοιπους τώρα, εξαρτάται από τη δουλειά, αν αξίζει ν'ασχοληθείς έχει καλώς. Αλλιώς κάνεις αυτό που ζητάει για τα προς το ζην. Γενικά σαν ομάδα έχουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας όταν μας αφήνουν να κάνουμε αυτό που ξέρουμε. Ευτυχώς υπάρχουν και πελάτες που το βλέπουν.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Αν δεν ζούσες στο τώρα, ποιά εποχή και τοποθεσία θα διάλεγες για να κάνεις την ίδια δουλειά;

Αν έπρεπε ν'απαντήσω οπωσδήποτε θα διάλεγα το '50-'60 στην Πολωνία. Υπήρχε ένα κίνημα-σχολή πολλών σχεδιαστών που έβγαλε φανταστικά εξώφυλλα και αφίσες, που μ'επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό. Όμως αυτό μου θυμίζει λίγο τo "Midnight in Paris" του Γούντι Άλεν που ουσιαστικά κατέληγε ότι η νοσταλγία τελικά δε θα σε πάει μπροστά. Να κρατάμε τις επιρροές σημαντικών ανθρώπων αλλά να κοιτάμε προς το μέλλον.

Θα τολμούσες να σχεδιάσεις ένα εξώφυλλο βιβλίου χωρίς να το διαβάσεις, βασιζόμενος μόνο στη φήμη του;

Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαντάζεσαι. Το χω ήδη κάνει, αν και φυσικά δεν το προτιμώ. Αν βρεις μέσα από μια εκτενή ανάλυση κεντρικά στοιχεία του βιβλίου, γίνεται. Πάντως, πέρα από ιδιαίτερες περιπτώσεις, το να διαβάσεις το βιβλίο είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Τα εξώφυλλα που σχεδιάζεις στυλιστικά μοιάζουν μεταξύ τους, με την έννοια ότι φαίνεται ότι είναι σχεδιασμένα από τον ίδιο άνθρωπο. Όμως κάθε βιβλίο έχει τη δικιά του ατμόσφαιρα. Πώς συμβιβάζεις αυτά τα δύο;

To θέμα και το κλίμα του κάθε βιβλίου είναι πολύ σημαντικά. Το εξώφυλλο πρέπει να ναι πιο πιστό σ'αυτά παρά στον προσωπικό σου εγωισμό. Εφόσον όμως κάνω την εικονογράφηση και δουλεύω μ'έναν συγκεκριμένο τρόπο και στυλ, είναι αδύνατο να μη μοιάζουν μεταξύ τους. Απλά πρώτα κοιτάω να αντανακλούν το βιβλίο και μετά το πως θα γίνει αυτό με τον τρόπο που δουλεύω.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Τώρα που πληθαίνουν τα ψηφιακά βιβλία, πώς πιστεύεις ότι θα είναι το εξώφυλλο του μέλλοντος;

Μπορούν να ναι διαδραστικά κι αυτό παρέχει πολλές δημιουργικές δυνατότητες. Ωστόσο, όπως σε καθετί καινούριο θα υπάρξουν πειράματα όχι απαραίτητα καλά. Θα το δούμε στην πορεία, πάντως για την ώρα δε διαφέρουν από τα παραδοσιακά, κι εγώ προτιμώ τα τυπωμένα εφόσον το ψηφιακό δεν έχει κάτι καινούριο να σου δώσει. Το διαδραστικό εξώφυλλο πάντως είναι μια δημιουργική πρόκληση.

Ποιό εξώφυλλο βιβλίου θα ήθελες να είχες σχεδιάσει εσύ;

Μ'αρέσουν πολλά, δε μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Σου είπα πριν για τους Πολωνούς(και τους Τσέχους της ίδιας εποχής), αλλά και σημερινά, σε διαφορετικά στυλ, όπως του σχεδιαστή John Gall για παράδειγμα.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

Πες μας λίγα για την ομάδα σας, την Indyvisuals

Οι Indyvisuals είναι μια δημιουργική κολεκτίβα που σχηματίστηκε περίπου 6 χρόνια πριν. Είμαστε άτομα από διάφορες ειδικότητες (design, εικονογράφηση, branding, βίντεο, προγραμματισμός κ.α.) που έχουμε παρόμοιες αντιλήψεις για τo design,την τέχνη, τη ζωή, την αισθητική, την πολιτική. Αποφασίσαμε να φύγουμε από δουλειές που μας τρώγανε τη δημιουργικότητα και να συνεργαστούμε. Ο καθένας διατηρεί τους πελάτες του και παράλληλα έχουμε και κοινούς για τους οποίους γίνεται συνεργατική δουλειά. Είναι κυρίως πελάτες από τον πολιτιστικό χώρο. Eπίσης σε συνεργασία με την openLabs συμμετέχουμε σε events που προωθούν την opensource τεχνολογία και γνώση και το sharing.

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

 

Συνέντευξη με τον Χρήστο Κούρτογλου Facebook Twitter

_________________________

Δείτε τα κολάζ του Χρήστου στο masterview και τις δουλειές της ομάδας στο indyvisuals.

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια