ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Ο τελευταίος αναστεναγμός του αρχαίου κόσμου

Ο τελευταίος αναστεναγμός του αρχαίου κόσμου Facebook Twitter
23

Η Αφροδίτη τιμωρεί την Έρωτα κι εκείνος κλαίει, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ. 

 

Το τέλος του αρχαίου κόσμου δεν ήρθε μέσα σε μια στιγμή. Αντιθέτως υπήρξε αποτέλεσμα ενός συνόλου μακροχρόνιων και πολύπλοκων διεργασιών που εκφράζεται σαφέστερα με την αλλαγή της κυρίαρχης θρησκείας στο χώρο της Μεσογείου από τον πολυθεϊσμό στον χριστιανισμό.

Κι όμως ο Πλούταρχος αφηγήθηκε μια τόσο όμορφη ιστορία που κατέληξε τελικά αυτή να συμβολίζει συνοπτικά το τέλος του αρχαίου κόσμου και το θάνατο των μεγάλων θεών του. Η ιστορία αναφέρεται στο έργο «Περί των εκλελοιπότων χρηστηρίων» και συνέβη τα χρόνια της βασιλείας του ρωμαίου αυτοκράτορα Τιβέριου (42 π.Χ.-37 μ.Χ.).

Με αφορμή το θρυλούμενο τέλος του δικού μας κόσμου σκέφτηκα να σας τη θυμίσω.

 

Καυγάς του Πάνα με τον Έρωτα παρουσία ενός Σειληνού, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

"Όσο για το ζήτημα αν πεθαίνουν οι δαίμονες, άκουσα μια ιστορία από έναν άνθρωπο που δεν ήταν ούτε άφρονας, ούτε απατεώνας. Ο πατέρας του Αιμιλιανού του ρήτορα, που και κάποιοι από εσάς τον έχετε ακούσει, λεγόταν Επιθέρσης. Ήταν δάσκαλος γραμματικής και ζούσε στην ίδια πόλη με μένα. Αυτός μου είπε ότι κάποτε έκανε ένα ταξίδι στην Ιταλία και επιβιβάστηκε σ'ένα πλοίο που κουβαλούσε εμπορεύματα και πολλούς επιβάτες.

Είχε φτάσει το βράδυ, κοντά στις νήσους Εχινάδες είχε πέσει ο άνεμος και το πλοίο βρισκόταν πιά κοντά στους Παξούς. Οι περισσότεροι επιβάτες ήταν ξύπνιοι, και πολλοί συνέχιζαν να πίνουν έχοντας τελειώσει το δείπνο τους. Ξαφνικά ακούστηκε μια φωνή από τους Παξούς που καλούσε δυνατά κάποιον Θαμούντα, πράγμα που προξένησε έκπληξη. Ο Θαμούς ήταν ο Αιγύπτιος πηδαλιούχος του πλοίου, που όμως το όνομά του δεν το γνώριζαν οι περισσότεροι επιβάτες. Η άγνωστη φωνή τον κάλεσε δύο φορές κι εκείνος έμεινε σιωπηλός, την τρίτη φορά όμως αποκρίθηκε. Εκείνος που τον φώναζε δυνάμωσε τη φωνή του και είπε: "Όταν περάσεις από το Παλώδες, να αναγγείλεις ότι ο μέγας Παν πέθανε".

 

'ὁπόταν γένῃ κατὰ τὸ Παλῶδες, ἀπάγγειλον ὅτι Πὰν ὁ μέγας τέθνηκε.'

 

Πὰν ὁ μέγας, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

Όταν το άκουσαν αυτό, είπε ο Επιθέρσης, όλοι εξεπλάγησαν και άρχισαν να συζητούν αν ήταν καλύτερο να κάνουν αυτό που πρόσταξε η φωνή ή να μην ανακατευτούν καθόλου και να το αφήσουν. Έτσι ο Θαμούς αποφάσισε ότι αν φυσούσε αέρας, θα παρέπλεε εκείνο το μέρος χωρίς να πει τίποτε, αν όμως κυριαρχούσε νηνεμία και γαλήνη στην περιοχή, θα ανάγγελλε αυτό που άκουσε.

 

Όταν λοιπόν έφτασε κοντά στο Παλώδες, καθώς δεν υπήρχε άνεμος ούτε κύμα, ο Θαμούς κοιτάζοντας από την πρύμνη προς τη στεριά, είπε, όπως ακριβώς το άκουσε, ότι 'ότι ο μέγας Παν πέθανε'. Δεν είχε προλάβει να τελειώσει και ακούστηκε αναστεναγμός όχι από έναν αλλά από πολλούς και συγχρόνως επιφωνήματα έκπληξης.

 

'οὐ φθῆναι δὲ παυσάμενον αὐτὸν καὶ γενέσθαι μέγαν οὐχ ἑνὸς ἀλλὰ πολλῶν στεναγμὸν ἅμα' θαυμασμῷ μεμιγμένον'

 

Επειδή ήταν πολλοί άνθρωποι παρόντες στο πλοίο η ιστορία γρήγορα διαδόθηκε στη Ρώμη και ο Τιβέριος Καίσαρ ζήτησε να του φέρουν τον Θαμούντα. Και ο Τιβέριος πίστεψε τόσο πολύ ότι η ιστορία ήταν αληθινή που ζήτησε να μάθει περισσότερα και να πληροφορηθεί για τον Πάνα."

 

Αυτός ο τελευταίος αναστεναγμός κι η έκπληξη λέγεται ότι ήταν η αντίδραση των κατώτερων δαιμονικών θεοτήτων που μόλις πληροφορήθηκαν τον θάνατο του Μεγάλου Πάνα κατάλαβαν πώς είχε έρθει και η δική τους ώρα.

Θρηνούσαν μ'αυτό τον τρόπο την απώλεια του κόσμου τους.

 

Η πτώση του Ίκαρου,  Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

 

Τραγική μάσκα, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

Σημείωση: Το Παλώδες του Πλουτάρχου ίσως είναι ο αναφερόμενος από τον Στράβωνα Πελώδης λιμήν, το αρχαίο Βουθρωτό στη σημερινή Αλβανία

Αρχαιολογία & Ιστορία
23

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Εύα Γανίδου και τον Τάσο Θεοφίλου για τις γκαρσονιέρες, τα σεπαρέ και τα απρόσμενα μέρη στην πόλη τα οποία επέλεγαν οι Αθηναίοι για τις ερωτικές συνευρέσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κλάους-Μίκαελ Κουν

Iστορία / Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Ο πατέρας του Γερμανού μεγιστάνα έχτισε μεγάλο μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων. Αντίθετα όμως με άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Deutsche Bank, η εταιρεία του αρνείται να ανοίξει τα σκοτεινά αρχεία της.
THE LIFO TEAM
Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Το θρυλικό νεοκλασικό οίκημα με τη μαγευτική θέα, που φιλοξένησε αρχηγούς κρατών, βασιλείς και πρωθυπουργούς, αναβιώνει και μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

14 σχόλια
Georges Brassens: Le grand panhttp://www.youtube.com/watch?v=SaKeQjjzExAhttp://www.analysebrassens.com/?page=texte&id=93&%23> Aujourd'hui, çà et là, les gens boivent encore,> Et le feu du nectar fait toujours luire les trognes,> Mais les dieux ne répondent plus pour les ivrognes :> Bacchus est alcoolique, et le grand Pan est mort.
Το «Παλῶδες» λογικά είναι δωρικός τύπος της λέξης «πηλῶδες», που σημαίνει «λασπώδες». Δεν υπάρχει στο LSJ, στο οποίο όμως βρίσκει κανείς ότι «παλός» είναι ο δωρικός τύπος της λέξης «πηλός». Προφανώς το α είναι μακρό. Βρίσκω στο Διαδίκτυο ότι το Βουθρωτό λεγόταν και «πηλώδης λιμήν», δηλαδή «λιμάνι με λασπώδη, θολά νερά». Να 'ταν το Βουθρωτό δωρική αποικία;
Έτι ακριβέστερον είναι λιμνοθάλασσα.http://www.butrint.org/beyond_2_5.php> The pastoral use of the mountain may have ancient roots. In 1981 a handsome bronze figurine of the god Pan – the god of shepherds, fertility and wild nature – was discovered on Mount Milë, at a point overlooking the Pavllas Valley and the Straits of Corfu. It seems probable that a small sanctuary to Pan once stood there. > In the statuette Pan is depicted as essentially human from the waist up, both with hairy goat’s legs, which would almost certainly have ended in cloven hooves had they been preserved. He is bearded with rough hair, pointed animal ears and dewlaps hanging from either side of his chin. There is no trace of the horns that often characterise the god. He is shown naked except for an animal pelt over his shoulder. In his left arm he carries a shepherd’s crook, with his right hand he pours oil from a flask over his phallus as a sign of fertility.
Ακόμη κι αν πέθανε ο Παν, συνέχισε να ζει και να μας ξαναεπισκέπτεται τακτικά προκαλώντας σε μας, τους ορθολογιστές του σύχρονου κόσμου, τον ΠΑΝΙΚΟ που προκαλούσε στις κοπελιές όταν μέσα στο δάσος νόμιζαν πως τις κυνηγούσε ...
Εγώ αναρωτιέμαι αν ο θεός Πάνας πέθανε επειδή άρχισαν να το πιστεύουν όλο και πιο πολλοί επειδή το φώναξε ο πηδαλιούχος. Μπορεί δηλαδή το δίδαγμα της ιστορίας να είναι ότι δε θα ερχόταν ο θάνατος του Πάνα εάν δεν πίστευαν ότι αυτό έχει συμβεί οι πιστοί του. Κατά μία έννοια κάτι πεθαίνει μόνο εάν πάψεις να πιστεύεις σε αυτό..
Κατά το Άρωμα του Ονείρου, του Τομ Ρόμπινς. Ο αθάνατος και αγέραστος ήρωας είχε συναντήσει τον Πάνα στην μακρινή αρχαιότητα. Τον ξαναβρίσκει στο χριστιανικό Παρίσι. Ο θεός Παν ήταν πλέον αόρατος και μόνο η φοβερή τραγίλα που ανέδυε είχε απομείνει από τα αρχικά χαρακτηριστικά του. «Οι άνθρωποι έπαψαν πλέον να πιστεύουν σε μένα» είπε ο Παν. Αυτός ήταν ο μόνος τρόπος να πεθάνει ένας θεός. Να πάψουν να πιστεύουν σε αυτόν οι άνθρωποι.Εξαιρετικό θέμα - και σχόλια.
Κατά το Άρωμα του Ονείρου, του Τομ Ρόμπινς. Ο αθάνατος και αγέραστος ήρωας είχε συναντήσει τον Πάνα στην μακρινή αρχαιότητα. Τον ξαναβρίσκει στο χριστιανικό Παρίσι. Ο θεός Παν ήταν πλέον αόρατος και μόνο η φοβερή τραγίλα που ανέδυε είχε απομείνει από τα αρχικά χαρακτηριστικά του. «Οι άνθρωποι έπαψαν πλέον να πιστεύουν σε μένα» είπε ο Παν. Αυτός ήταν ο μόνος τρόπος να πεθάνει ένας θεός. Να πάψουν να πιστεύουν σε αυτόν οι άνθρωποι.Εξαιρετικό θέμα – και σχόλια.
Σας ευχαριστώ όλους θερμά για τα σχόλια, έχουν όλα εξαιρετικό ενδιαφέρον. Ας συνεισφέρω κι εγώ στο νήμα της νεώτερης ποίησης με την άποψη του Παλαμά από τους Ίαμβους και Ανάπαιστους Η γη μας γη των άφθαρτωναερικών και ειδώλων,πασίχαρος και υπέρτατοςθεός μας είν' ο Απόλλων.Στα εντάφια λευκά σάβαναγυρτός ο Εσταυρωμένοςείν' ολόμορφος Άδωνιςροδοπεριχυμένος.Η αρχαία ψυχή ζει μέσα μαςαθέλητα κρυμμένη·ο Μέγας Παν δεν πέθανεν,όχι· ο Παν δεν πεθαίνει!
Εμένα πάλι μου θύμισε ένα ποίημα του Oscar Wilde που λέει ακριβώς το ίδιο ,ίσως και να είχε ο ίδιος γνώση αυτής της ιστορίας.....Santa Decca THE Gods are dead: no longer do we bring To grey-eyed Pallas crowns of olive-leaves! Demeter’s child no more hath tithe of sheaves, And in the noon the careless shepherds sing, For Pan is dead, and all the wantoning 5 By secret glade and devious haunt is o’er: Young Hylas seeks the water-springs no more; Great Pan is dead, and Mary’s Son is King. And yet—perchance in this sea-trancèd isle, Chewing the bitter fruit of memory, 10 Some God lies hidden in the asphodel. Ah Love! if such there be then it were well For us to fly his anger: nay, but see The leaves are stirring: let us watch a-while.---------------------------------------------------Άγιοι ΔέκαΠέθαναν οι θεοί: στη γλαυκομάτα Αθηνάπια δεν προσφέρουμε στεφάνια της ελιάς,ούτε ένα μέρος της σοδειάς στην Περσεφόνη.Τα μεσημέρια τραγουδούν ανέμελα οι βοσκοίγιατί ο Πάνας πέθανε και τα παιχνίδια τουστα μυστικά τα ξέφωτα και τις κρυφές μονιέςπια πήραν τέλος. Έπαψε ο Ύλας να γυρεύει τις πηγές·ο μέγας Παν είναι νεκρός, και βασιλεύει της Μαρίας ο γιος.Κι όμως – ίσως σ' αυτό το γητεμένο από τη θάλασσα νησί,μασώντας τα πικρά φρούτα της μνήμης,κάποιος θεός να κοίτεται κρυμμένος στ' ασφοδίλια.Αχ, έρωτα! τέτοιος αν βρίσκεται κανείς, απ΄ την οργή τουας τρέξουμε γρήγορα να ξεφύγουμε! Μα όχι, δες,οι φυλλωσιές θροΐζουνε: ας μείνουμε λιγάκι ακόμη. Όσκαρ Ουάιλντ-1881
ΥΓ. Σ'αυτό το νησί μεγάλωσα και εγώ ,σ'αυτές ακριβώς τις θυμωνιές κρυβόμουν ,αυτούς ακριβώς τους ασφόδελους οσφρίζομαι και εγώ όταν κλείνω τα μάτια μου ,εδώ συναντήθηκα και εγώ με τον Όσκαρ Ουάιλντ και διαφωνήσαμε για την γεύση των φρούτων της μνήμης.....
Συγνώμη ,μα δεν μπορώ να μην μπω στο πειρασμό να σχολιάσω την ποιότητα και τον πλούτο της γλώσσας μας και να μην νιώσω οίκτο για τον δύσμοιρο Άγγλο ποιητή που δεν μπορεί να αποδώσει όπως ο ίδιος φαντάζομαι πως θα ήθελε την φράση "γλαυκομάτα Παλάδα" και περιορίστηκε στο απλό και περιγραφικό "grey-eyed Pallas"....
Ο κατεργαρης και παιχνιδιαρης θεος των Ελληνων Παν, που συμβολιζε τις δυναμεις της φυσης και τα ενστκτα, και κυριως το σεξουαλικο που επαιζε μεγαλο ρολο στη ζωη των προγονων μας, δαιμονοποιηθηκε απο τη χριστιανικη εκκλησια και υιοθετησε τη μορφη του ως τη μορφη του διαβολου, του "αντιπαλου" του θεου των εβραιων και των χριστιανων (οπλές, κερατα, ουρα κλπ)....εξ ου και το σεξ κατηντησε απο χαρα της ζωης των Ελληνων, να ειναι απ τις σημαντικοτερες "αμαρτιες" στον εβραιο-χριστιανικο κοσμο! Και τελικα η Ελλαδα πολυ προσφατα απαλλαχθηκε απ αυτη την "αμαρτια" και παλι οχι εντελως!ΥΓ Πολλοι λιγοι Ελληνες ξερουν οτι ο αρχαιος κοσμος και ο τροπος ζωης του πεθανε τον 6ο αιωνα ΜΕΤΑ Χριστον! Και βεβαια υστερα απο αλλεπαλληλες βιαιες διωξεις. Μια πολυ καλη γευση παιρνει κανεις με την προσφατη ταινια "ΑΓΟΡΑ" ( AGORA) , την ιστορια της Υπατίας στην Αλεξανδρεια!
πραγματι ετσι φαινεται, ο αρχαιος κοσμος πεθανε οριστικα καποια στιγμη τον 6αι ενω μεχρι τον Ιουλιανο τον παραβατη ηταν μαλλον απλα "βαρια αρρωστος". Ποιος ξερει ισως και ακομα πιο μετα με την εξαπλωση του Ισλαμ - τα γεωπολιτικα και οι τρομερες ανατροπες της εποχης δεν τα εχουμε στο κεφαλι μας.
Εμένα η ιστορία αυτή μου έφερε αμέσως στο νου το τραγούδι "The return of Pan" των Waterboys. Παραθέτω τους πολύ όμορφους κατά την γνώμη μου στίχους I stood upon the balcony with my brand new bride the clink of bells came drifting down the mountainside When in our sight something moved - lightning eyed and cloven hooved - The great god Pan is alive! He moves amid the modern world in disguise it's possible to look into his immortal eyes He's like a man you'd meet anyplace Until you recognise that ancient face The great god Pan is alive! At sea on a ship in a thunder storm on the very night that Christ was born A sailor heard from overhead a mighty voice cry "Pan is dead!" So follow Christ as best you can Pan is dead! Long Live Pan! From the olden days and up through all the years from Arcadia to the stone fields of Inisheer Some say the Gods are just a myth but guess who I've been dancing with The great god Pan is alive!
Στα περί του αρχαίου κόσμου θεωρώ ότι είμαστε ευάλωτοι σε εικασίες χαμένων Παραδείσων... Ξέρουμε για τον Αρχαίο κόσμο όσα μας έπέτρεψαν να ξέρουμε οι αιώνες που μεσολάβησαν... Συν όσα τους ξέφυγαν ή τα βρίσκουμε με σύγχρονα μέσα. Αυτά μπορεί να είναι και καλές και δυσάρεστες εκπλήξεις.
Τι παράξενη περίοδος και πόσο λίγο τη διδασκόμαστε...Όχι στο Σχολείο, τί να σου κάνει και αυτό. Πόσο λίγο την ξέρουμε.Είναι η περίοδος όπου διαδραματίζονται τα περισσότερα ποιήματα του Καβάφη.Πολλοί τοποθετούν το τέλος του αρχαίου κόσμου πολύ αργότερα, όταν ο Θεοδόσιος ξερίζωσε ή την αρχαία πίστη, ή τα κεφάλια που την είχαν. Δικαίωμα επιλογής. Ή όταν έκλεισε η φιλοσοφική σχολή των Αθηνών, ή όταν η Πυθία είπε το "απέσβετο λάλον ύδωρ". Γεγονός είναι ότι αυτά τα πράγματα δε γίνονται σε μια μέρα και ότι κράτησε αρκετούς αιώνες.Από τα Ελληνιστικά Βασίλεια στη Ρώμη, από την ύστερη Ρωμαϊκή στη Βυζαντινή περίοδο. Φανταστείται ο Μέγας Κωνσταντίνος, Ρωμαίος Αυτοκράτορας, να χτίζει μιά πόλη μεγαλύτερη από τη Ρώμη και να μεταφέρει την Πρωτεύουσα, που θεωρούνταν το κέντρο του κόσμου. Τολμηρός και ρηξικέλευθος, διορατικός περί τα γεωστρατηγικά. Αποδεικνύει ότι επιβιώνει όποιος προσαρμόζεται και όχι αναγκαστικά όποιος αναμασά το παρελθόν. Ασφαλώς και είπε ότι τα είδε σε όραμα και Άγγελος Κυρίου χάραξε τα όρια της Πόλης. Πώς αλλιώς να εξηγήσει ότι έχτιζε αυτό το θηρίο, μεγαλύτερο από τη Ρώμη; Ύστερα, τα οράματα Αυτροκρατόρων και κατώτερων αξιωματούχων τότε ήταν πραγματική επιδημία. Έβλεπαν ότι όλο το κατώτερο στράτευμα είχαν γίνει χριστιανοί...
Πολύ όμορφη ιστορία. Διαβάζοντας την αναρωτήθηκα: τον τελευταίο αναστεναγμό των χριστιανών αγίων, όταν θα έρθει και η δική τους ώρα, ποιος μοντέρνος Πλούταρχος θα βρεθεί να τον περιγράψει τόσο όμορφα.
δεν σε αντιλαμβάνομαι, από τις πολυθειστικές θρησκείες περάσαμε στις μονοθειστικές και από εκεί που; στην αθεία; μου το εξηγείς αυτό σε παρακαλώ;