Ήταν άνθρωποι οι αρχαίοι;

Ήταν άνθρωποι οι αρχαίοι; Facebook Twitter
22

Προσωπογραφία γυναίκας, η λεγόμενη "Σαπφώ", Πομπηία 1ος αι. μ.Χ. 

 

Ένας από τους λόγους που ξεκίνησα πριν λίγο καιρό τη στήλη αυτή στη Lifo είναι γιατί ήθελα να δοκιμάσω να μεταδώσω τον ενθουσιασμό μου για τον κόσμο της αρχαιότητας προσπαθώντας να πολεμήσω κάπως την ευρεία αντίληψη ότι είναι ένας κόσμος αδιάφορος, βαρετός μέχρι χασμουρητού ή πολύ απλά νεκρός.

Αντιθέτως νομίζω ότι ο κόσμος των αρχαίων είναι γεμάτος θαυμάσια περιστατικά, αξιοπερίεργες ιστορίες ή απλώς ιστορίες γι'ανθρώπους σαν όλους εμάς. Οι αρχαίοι δεν είναι εξωγήινοι. Έχουν πλάκα, ενδιαφέρον, ερωτεύονται σαν κι εμάς, μισούν με πάθος, ειρωνεύονται, ζηλεύουν, θίγονται, υποσκάπτουν τους αντιπάλους τους, πέφτουν στη φωτιά για τους φίλους τους, κάνουν φόνους εκ προμελέτης, εξ αμελείας ή εν βρασμώ, λατρεύουν τα παιδιά τους, φροντίζουν τους γονείς τους, είναι πονηροί, κουτοπόνηροι ή αγαθοί μέχρι ηλιθιότητας, ταξιδεύουν κι ενθουσιάζονται με όσα βλέπουν, γράφουν γράμματα, παίζουν θέατρο, κάνουν φάρσες, κάνουν συναισθηματικούς εκβιασμούς, κλαίνε, προσεύχονται, θυμώνουν, συγχωρούν, απελπίζονται, ελπίζουν.

 

Μορφή από τη μεγάλη παράσταση της Βίλλας των Μυστηρίων, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.


Μέσα στα κείμενα της αρχαίας γραμματείας αλλά και στα αντικείμενα που έπλασαν οι άνθρωποι του παρελθόντος καταγράφονται τα αισθήματά τους κι αυτή η ανάγνωση των αισθημάτων, η Συναισθηματική Αρχαιολογία όπως τη λέω, είναι μιά περιοχή που μ'ενδιαφέρει πάρα πολύ και θέλω να εξερευνήσουμε μαζί για όσο καιρό κρατήσει αυτή η στήλη.

Για να είμαι εντελώς ειλικρινής όταν ξεκίνησα να γράφω δεν πίστευα ότι θα ενδιέφεραν κανέναν αυτά τα κείμενα, γιατί συζητώντας όλα αυτά τα χρόνια με φίλους και γνωστούς διαπίστωνα και διαπιστώνω ακόμη ότι η εμπειρία του σχολείου υπήρξε επί το πλείστον τόσο οδυνηρή όσον αφορά την επαφή με την αρχαιολογία και ιδίως με την αρχαία γραμματεία, ώστε ο περισσότερος κόσμος απεχθάνεται τις αρχαιότητες, βαριέται τα μουσεία, σε καμιά περίπτωση δεν θα διάβαζε οικειοθελώς κανέναν αρχαίο συγγραφέα και γενικώς αισθάνεται ότι όλα αυτά δεν τον αφορούν καθόλου.

Αν κρίνω κι από τον εαυτό μου, η εικόνα που είχα σχηματίσει στο σχολείο ήταν ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν διαρκώς σοβαροί και τους συνέβαιναν και σοβαρά πράγματα: ο Οιδίποδας παντρευόταν τη μάνα του και σκότωνε τον πατέρα του (έλεος δηλαδή, πώς να ταυτιστείς;;;), ο Οδυσσέας ναυαγούσε διαρκώς (ουσιαστικά στη θάλασσα των ατέλειωτων στίχων του Ομήρου), ο Θουκυδίδης έγραφε κατεβατά επί κατεβατών για τον πιό βαρετό πόλεμο του κόσμου, ο Πλάτωνας έγραφε ακαταλαβίστικη φιλοσοφία και πλάκα έκανε μόνο ο Αριστοφάνης με αστεία που δεν μου προκαλούσαν γέλιο. Παρθενώνας, λίγοι Κούροι (που μου φαίνονταν όλοι ίδιοι, μήπως ήταν ένας τελικά σε όλα τα βιβλία;) και κανένα μελανόμορφο αγγείο για να προσθέτουμε λίγες εικόνες στο βιβλίο.
Για άλλους λαούς δεν το συζητώ, μιά γενική εικόνα ότι απλώς υπήρχαν, μάλλον για να λειτουργούν ως ντεκόρ του δικού μας περιούσιου.

Υπεραπλουστεύω βέβαια και έτσι μάλλον αδικώ και το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κυρίως τους λειτουργούς του που ασφαλώς δεν ήταν όλοι άχρηστοι. Άλλωστε τα πράγματα μπορεί να έχουν αλλάξει από τότε που τελείωσα εγώ το σχολείο -δεν θα σας πω την ηλικία μου, μόνον ότι έχω πάνω από δύο δεκαετίες που τέλειωσα το Λύκειο ;)

Γράψτε μου λοιπόν κι εσείς τη γνώμη σας στα σχόλια, μ'ενδιαφέρει να την διαβάσω κι ίσως έχω άδικο. Βρίσκετε βαρετή την αρχαιολογία; Διαβάζετε αρχαίους συγγραφείς; Πηγαίνετε σε αρχαιολογικά μουσεία;

 

Ο Paquius Proculus και η σύζυγός του, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

 

*****

Εν τω μεταξύ, κάπου πολύ μακριά από εδώ, στην μακρινή Χονολουλού υπάρχουν δύο δάσκαλοι ιστορίας, η Amy Burvall και ο Herb Mahelona, που έχουν βρει έναν καταπληκτικό τρόπο να διδάσκουν ιστορία στους μαθητές τους: κάνουν μουσικές παρωδίες γνωστών τραγουδιών αλλάζοντας τους στίχους ώστε να έχουν διδακτικό αλλά και διασκεδαστικό περιεχόμενο. Επιπλέον γυρνάνε μόνοι τους και βίντεο κλιπ με πενιχρά οφθαλμοφανώς μέσα και αποτέλεσμα χιουμοριστικό. Δεν είναι πάντα πετυχημένες οι επιλογές τους, αλλά εν προκειμένω ισχύει απολύτως  ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. 

Διάλεξα και σας δείχνω τα βίντεο που έχουν σχέση με την ελληνική ιστορία και μυθολογία και σας προκαλώ ειλικρινά να τα ακούσετε και να δοκιμάσετε να ΜΗΝ σας κολλήσουν οι στίχοι, π.χ. στη διασκευή του Creep (I'm from Crete) ή στο Sharona (Macedonia).

 

Για τον Μινωικό πολιτισμό

 

 

Για την Οδύσσεια

 

 

Για τη Μακεδονία 

 

 

Για τους Έλληνες φιλόσοφους

 

 

Για τον Τρωικό πόλεμο 

 

 

Για τη βυζαντινή αυτοκράτειρα Θεοδώρα 

 

 

 

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
22

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

16 σχόλια
Ας πω και γω λοιπόν την απάντησή μου στα ερωτήματά σας:1)Βρίσκετε βαρετή την αρχαιολογία; Ναί από το σχολείο, όχι από σας, όχι από ξεναγούς που αγαπούν την δουλειά τους.2)Διαβάζετε αρχαίους συγγραφείς; 'Οχι μέχρι σήμερα. Ελπίζω να τους βάλω στην ζωή μου πιά 3)Πηγαίνετε σε αρχαιολογικά μουσεία; Πάντα σε ξένες χώρες. Μυήθηκα από σπόντα στην αρχαιολογία επειδή αγόραζα και διάβαζα το περιοδικό "Ιστορία εικονογραφημένη¨του Πάπυρου (ναί, είμαι λίιγο μεγαλύτερος από σας). Στα χρόνια του Δημοτικού με είχε συναρπάσει ένα εξωσχολικό βιβλίο Μυθολογίας και έκτοτε απέκτησα το κουσούρι.. Θεωρώ τους αρχαιολόγους Δον Κιχώτες, άτομα που χρήζουν μεγαλύτερης προστασίας από τους υπόλοιπους επιστήμονες γιατί σκάβουν για όλους εμάς. Σκάβουν τα όνειρά τους, κι αν τους βγούν, μας τα προσφέρουν! Λυπάμαι για όλες αυτές τις αδημοσίευτες εργασίες που έχετε συσσωρεύσει. 'Εγκλημα. Λυπάμαι και για όλα αυτά τα ευρήματα που τα ξαναθάβουν γιατί δεν μπορούν να τα φυλάξουν ή αναδείξουν.Σταματώ εδώ.Σχετικό με γεννήσεις: δύο γλυπτά που με εντυπωσίασαν στο Σαντιάγκο της Χιλήςhttp://www.precolombino.cl/en/coleccion/estatua-de-xipe-totec/ σε μένα φέρνει σε γένναhttp://www.precolombino.cl/coleccion/figura-antropomorfa-embarazada/ σε αυτό ειδικά έχουν χαραχτεί και τα δάκρυα του πόνουhttp://www.precolombino.cl/archivo/coleccion/area/area-intermedia/valdivia/Δεν με ενδιαφέρει η δημοσίευση της απάντησης. Απλά ήθελα να απαντήσω σε κάποια που ανησυχεί για την ανταπόκρισή της. Μου αρέσει τέλος το χιούμορ στα άρθρα σας και η "κάθετη" ανάγνωση της ιστορίας π.χ.ο αργαλιός της Πηνελόπης και ο αργαλιός της "τάκου-τάκου ο αγαλιός μου, τάκου κι έρχετ' ο καλός μου".Ευχαριστώ.
Την αρχαιολογία την κάνουν βαρετή τα βιβλία, τα άθλια παλιά ντοκυμαντέρ με νυσταγμένους παλιούς καθηγητές που σε κοιμίζουν σε 30 δευτερόλεπτα και τα παλαιού τύπου μουσεία της κακιάς ώρας με χιλιάδες ίδια αγγεία.Όλοι νομίζουν ότι αρχαιολογία είναι να σκάβεις και να βρίσκεις κομματάκια από αμφορείς ή να μελετάς γκρεμισμένες κολώνες.Κι όμως ο κόσμος της αρχαιότηας είναι συναρπαστικός και ευτυχώς που υπάρχουν αρκετοί νέοι αρχαιλόγοι με ανοιχτά μυαλά που μπορούν να δώσουν στην αρχαιολογία την θέση που της αξίζει.
Καλημερα σε όλους. Εγω εχω πολυ μεγαλη αγαπη στους αρχαιους μυθους και επειδη συνηθως λενε οτι απο πισω κρυβονται πολλες αληθειες για το πώς ο αρχαιος ανθρωπος αισθανοταν τον κοσμο θα ήθελα πολυ να παρουσιασετε τετοια θεματα.Μου αρεσει που η στηλη σας αποτυπωνει λιγο διαφορετικα εκεινη την εποχη!!!
Η στήλη σας είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες που έχω διαβάσει κατά καιρούς. Ημουν παθιασμένη με την ιστορία στα νιάτα μου. Πιστεύω ότι για να την κατανοήσουν και να την αγαπήσουν οι σημερινοί μαθητές, χρειάζεται απλούστευση ή κάποιος παραλληλισμός με τα σημερινά ερεθίσματα που έχουν οι μικροί.Οσο για τους δασκάλους της Χονολουλού, οκ υποκλίνομαι.
Επαθα σοκ οταν ανακαλυψα,οτι οι αρχαιοι ειχαν μουσικη.Ναι μουσικη,μουσικους δρομους(δωρικος,κορινθιακος κ.λ.π),τους οποιους δανειστηκαν οι Βυζαντινοι.Οι αρχαιοι εδωσαν ΦΩΣ.Το οποιο ΦΩΣ το μοιρασαν στην γη.Οχι,δεν ηταν οι μοναδικοι που εδωσαν ΦΩΣ.Προσθεσαν ομως ενα λιθαρι για να παει μπροστα τουτη η ανθρωποτητα.Προσωπικα για εμενα,πρεπει να αποτελει πηγη ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ,ο Ελευθερος τροπος που ειχαν στο Πνευμα,στο Λογο,στη Σκεψη.Για να αποκτησουμε ομως πρεπει να τους μελετησουμε,να τους διδαχτουμε.
Θέλω να σας ευχαριστήσω θερμά για όλα τα σχόλια. Τα διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον. Μου δίνουν ένα σαφές στίγμα και αυτό με βοηθά πολύ. Αν μη τι άλλο επιβεβαιώνεται η εικόνα που είχα ότι δεν υπάρχει μιά εγγενής απέχθεια προς "παν τι το αρχαίον" αλλά προς τον τρόπο που αυτό παρουσιάζεται.
Η στήλη σου είναι μακράν απ' τις πιο ενδιαφέρουσες στη lifo κι εύχομαι να βρει μιμητές. Στην εποχή μας που οι κουτσομπολίστικες ειδήσεις είναι αυτό που προτιμά η πλειοψηφία γιατί έτσι την έμαθαν, θεωρώ όαση στήλες σαν τη δική σου. Με ενδιαφέρει πολύ όχι μόνο ο ελληνικός αλλά όλοι οι αρχαίοι πολιτισμοί και μάλιστα απ' τη σκοπιά που εσύ επιλέγεις να εξετάσεις, την πιο ανθρώπινη και καθημερινή πλευρά τους. Σ' ευχαριστώ που υπάρχεις, χρόνια πολλά :^)
Να συνεχίσετε να κάνετε αυτό ακριβώς που κάνετε.Δεν είναι "εκλαΐκευση" να παρουσιάζετε τα θέματα σας με τρόπο κατανοητό ακόμα και σε απολύτως αδαείς όπως εγώ (και δυστυχώς αν θέλετε αλλά μάλλον ανήκω στην πλειοψηφία των αναγνωστών της lifo). Από τα θέματα που επιλέγετε και από τον τρόπο που τα παρουσιάζετε, διαφαίνεται η αγάπη σας για την επιστήμη σας και αυτό δεν περνά απαρατήρητο.
Είναι αλήθεια ότι η σχολική διδασκαλία της ιστορίας κάνει ότι μπορεί για να απωθήσει την προσέγγιση της αληθινής ζωής που εξακολουθούσε να υπάρχει πίσω απο τις πομπώδεις καταγραφές των κατορθωμάτων των ηρώων, των ατέλειωτων σφαγών και των θριάμβων.Είναι πραγματικά ενδιαφέρουσα η στήλη σου γιατί προσπαθεί να ανασηκώσει το βαρύ παραπέτασμα της προγονοπληξίας οπότε επιτρέπει μια άλλου είδους θέα στο παρελθόν, πιό ειλικρινή και τελικά πιό πλούσια και πιό γειωμένη. Χρειάζεται βέβαια ειλικρινής επιθυμία για να "δεί" κάποιος ένα βαρυφορτωμένο παρελθόν απαλλαγμένο απο τα στολίδια και τις μυθοποιήσεις και να το συν-αισθανθεί. Ο αρχαίος κόσμος κρύβει συναρπαστικές αφηγήσεις,όπως ακριβώς και ο σημερινός.
νομιζω οτι οι αρχαιοι ελληνες ηταν προϊντα της εποχης τους. αυτο που ειναι θαυμαστο ειναι οτι μεσα σε 300 χρονια καναν οτι κανουμε εμεις στα χιλιαδες χρονια που ακολουθησαν. και με τα καλα τους και με τα στραβα τους.απο προσωπικη θεωρηση και μετα απο σχετικη μελετη θεωρω οτι η αρχαια ελλαδα τελειωνει με την κατακτηση των πολεων απο τον αλεξανδρο. εκει καπου αρχιζει και ξεθωριαζει αυτο που ονομαζεται αρχαια ελλαδα. για μενα ουτε ο αλεξανδρος ουτε το βυζαντιο ειναι συνεχιστες της αρχαιας ελληνικης κοινωνιας. αν θα εβρισκα καποιες αναλογιες στον σημερινο κοσμο θα ελεγα οτι η γερμανια ακολουθει το πλατωνικο/σπαρτιατικο μοντελο και η αμερικη το επικουριο/σθηναϊκο μοντελο. η συγχρονη ελλαδα ακολουθει το οθωμανικο/τρικοσμικο μοντελο.
Πολύ εύστοχος. Με μια διαφωνία: Όντως η πολιτική στην αρχαία Ελλάδα τελείωσε με την κατάκτηση του Αλέξανδρου, η ψυχή της όμως έμεινε ζωντανή μέχρι την εποχή του Θεοδόσιου και την κατάργηση των Ολυμπιακών Αγώνων. Μη ξεχνάς ότι στους 1ος-2ος αιώνες μ.χ. η ελληνική σκέψη και φιλοσοφία γνώρισε εξαιρετική ακμή. Τη χαριστική βολή στον ελληνικό τρόπο σκέψης έδωσε ο χριστιανισμός λίγο αργότερα. Το βυζάντιο ήταν απλά ο ελληνικός μεσαίωνας...
Οι Αρχαίοι Έλληνες είναι προϊόν των Γερμανών ελληνιστών που έπεισαν τον κόσμο και τους εαυτούς τους ότι οι αρχαίοι ήταν λαός φιλοσόφων και καλλιτεχνών, που άλλη δουλειά δεν έκαναν απ' το να λαξεύουν το μάρμαρο, να φιλοσοφούν για το Σύμπαν και να συνθέτουν τραγωδίες.
@ein Steppenwolf Πολυ ισοπεδωτικό το σχόλιό σου. Οι Γερμανοί ελληνιστές συνέβαλαν όντως πολύ στην μελέτη και λατρεία των αρχαίων ελλήνων στο δυτικό κόσμο, αλλά από εκεί μέχρι να ισχυρίζεσαι ότι τους δημιούργησαν υπάρχει μια απόσταση που δεν καλύπτεται με τίποτα. Οι αρχαίοι έλληνες μελετήθηκαν με πάθος από λαούς τόσο διαφορετικούς μεταξύ τους όσο ήταν οι άραβες με τους αναγεννησιακούς ιταλούς. Και όπως και νάχει το να συνθέτεις τραγωδίες ή να φιλοσοφείς για το σύμπαν, ήταν σπανιότατο σε άλλους λαούς της εποχής τους, γι αυτό και ο θαυμασμός των γερμανών...
αυτο ηταν που ειχε τρελλανει τον Νιτσε. οσο και να προσπαθουσε να βρει εναν πρωτοτυπο τροπο σκεψης παντα κατεληγε στους αρχαιους. αλλα και στην αλλη, αγγλοσαξωνικη, πλευρα παλι η αναλυση τους ξεκινα απο πλατωνα/αριστοτελη και αντιστοιχα ιωνες/ατομιστες (αναλογα την προσεγγιση). συμφωνω οτι υπαρχει μια ωραιοποιηση αλλα αυτη την βαζω σαν μια γενικη ταση που υπαρχει να εξωραϊζεται το παρελθον. αν θελουμε να βαλουμε την περιοδο αυτη στα δικα μας μετρα θα λεγαμε οτι υπηρχε αφθονη δισειδαιμονια, πολυ βια, ταξικες ανισοτητες κλπ.η ανοδος των δημοκρατικων στην αθηνα ειναι ουσιαστικα η πρωτη αστικη επανασταση.αυτα επιγραμματικα για το πως ηταν η ζωη στην αρχαια ελλαδα.
@ Κυνικός 28.12.2012 | 09:51Εννοούσα πως δημιούργημα των Γερμανών ελληνιστών ήταν «ο λαός των φιλοσόφων και των καλλιτεχνών», που μέρα-νύχτα φιλοσοφούσαν και φιλοκαλούσαν.Για την τέχνη και τη φιλοσοφία των άλλων αρχαίων λαών δεν ξέρουμε (διότι δεν άφησαν γραπτά μνημεία) ή δεν θέλουμε να ξέρουμε. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι Ινδοί, οι Κινέζοι, οι Ρωμαίοι, οι Πέρσες κτλ.
Έτσι ακριβώς όπως τα γράφετε, ένιωθα στο σχολείο... Άκουγα για αρχαίους και έτρεχα μακρυά. Τα βιβλία ακατάλληλα και οι καθηγητές ανίκανοι να μεταδώσουν την όποια αγαπη τους για τους αρχαίους και την ιστορία τους. Μόνο αποτέλεσμα η στείρα σκέψη. Τα μουσεία τα αγαπώ πάρα πολύ, μα καθόλου επειδή με παρότρυνε κάποιος καθηγητής να τα δω διαφορετικά. Η προσωπικές μου αναζητήσεις με οδήγησαν σε αυτά και η περιέργεια μου.-Δεν σταμάτησα να γελάω με τις διασκευές των τραγουδιών!-
Αγαπητή Βασιλική, μου αρέσει η στήλη σου και σε διαβάζω τακτικά καθώς κι εγώ είμαι λάτρης της συναισθηματικής αρχαιολογίας, ιδωμένη από μια μεταρομαντική πλευρά (βλ.π.χ. Αχιλλέας-Πενθεσίλεια).Με αφορμή τον κυνισμό και τον ηδονισμό που βάφουν με μυστήρια χρώματα τη σύγχρονη εποχή, θα διάβαζα με εξαιρετικό ενδιαφέρον ιστορίες και ανεκδοτολογικές πληροφορίες για Διογένη και Επίκουρο.Νομίζω ότι το πεδίο αναζήτησης προσφέρεται για διδακτικούς όσο και συναραπαστικούς παραλληλισμούς.Φιλιά.
Εμενα προσωπικα με ενδιαδερει παρα πολυ η (ελληνικη) αρχαιολογια, και τελευταια την εχω προσεγγισει ακριβως απο αυτο το "ανθρωπινο" στοιχειο. Δηλαδη οχι απο ξερα γεγονοτα (οπως μας πλασαριστηκε στα σχολικα γεγονοτα) αλλα απο τη ζωντανη καθημερινοτητα που μπορει να ηταν απο ασημαντη εως φοβερα σπουδαια, αναλογα το ατομο , την εποχη , την περιοχη , τις συγκυριες κλπΠιστευω οτι μπορουμε να μαθουμε πολλα απο τους προγονους μας, οχι σαν στειρα προγονολατρια, αλλα να μιμηθουμε την ελευθερια σκεψης και γνωμης, την περιεργεια, την ερευνα και κυριως τη χαρα της ζωης, στοιχεια που διεκριναν κατα γενικη βαση την ελληνικη (και ρωμαικη) αρχαιοτητα.Για παραδειγμα τελευταια διαβασα εργα του Παυσανια , αυτου του εξαισιου περιηγητη, που περιγραφει με λεπτομερεια σχεδον ολη τη χωρα μας , οπως ηταν προς τα τελη του 2ου αιωνα μ.Χ....Ειναι πολυ ενδιαφερον να φανταζεται κανεις πως εμοιαζαν οι πολεις την εποχη εκεινη και τι εργα τεχνης υπηρχαν κλπ ...μενει κανεις εκθαμβος απο τις περιγραφες και φυσικα λυπαται που σημερα σωζονται τοσο λιγα .Αλλο παραδειγμα: το Σατυρικον του Πετρωνιου, 1ος αιωνας μΧ, που περιγραφει σκωπτικα τη ζωη στις ελληνο-ρωμαικες πολεις και τις συνηθειες τους!