Χωρίς ενοχές

Χωρίς ενοχές Facebook Twitter
6

Συχνά-πυκνά έχω ενοχές για το χρόνο που περνάω σερφάροντας στο διαδίκτυο και η μόνη περίπτωση που καθησυχάζω τις τύψεις μέσα μου είναι όταν συμβουλεύομαι αρχαιολογικά βιβλία.

Έτσι αποφάσισα να μοιράζομαι μαζί σας από καιρού εις καιρόν, αν σας ενδιαφέρει, μερικές πραγματικά θαυμάσιες εκδόσεις που είναι ελεύθερα προσβάσιμες στο διαδίκτυο. Ξεφυλλίζονται χωρίς ενοχές, διότι απλούστατα υπάρχει το άλλοθι της μάθησης. 

Σήμερα σας συνιστώ τους περίφημους δεκατρείς καταλόγους ελληνικών μουσείων που έχει εκδόσει και διαθέτει ελεύθερα το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση σε σειρά με τίτλο "Ο Κύκλος των Μουσείων". Πρόκειται για εκδόσεις που δεν κυκλοφούν στο εμπόριο σε έντυπη μορφή. Τυπώνονται σε ελάχιστα αντίτυπα που διανέμει το ίδρυμα "δωρεάν σε επιλεγμένους αποδέκτες, μεταξύ των οποίων πανεπιστήμια, βιβλιοθήκες, μουσεία, αρχαιολογικές υπηρεσίες και διάφοροι φορείς πολιτισμού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό". Οι εκδόσεις αυτές συνοδεύονται από υψηλής ποιότητας κείμενα γραμμένα από ειδικούς και πραγματικά εντυπωσιακές φωτογραφίες και στ'αλήθεια αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να τις φυλλομετρήσετε. Σημειώστε ότι οι τόμοι είναι προσβάσιμοι μόνον διαδικτυακά και δεν μεταφορτώνονται στον υπολογιστή, υπάρχει όμως η δυνατότητα να εκτυπωθούν.

 

Προκειμένου να σας δελεάσω, διάλεξα μιά φωτογραφία από κάθε έναν από τους τόμους αυτούς. Πατώντας πάνω σε κάθε τίτλο, οδηγείστε απευθείας στο βιβλίο (σας παραπέμπω στην ελληνική έκδοση, αλλά υπάρχει και αγγλική) και αρχίζετε το φυλλομέτρημα. Με ένα κλικ στο σημείο που σας ενδιαφέρει έχετε τη δυνατότητα να κάνετε μεγέθυνση στη σελίδα.

 

λεπτομέρεια πορτρέτου από την Αντινοόπολη, 3ος αι. μ.Χ.

 

Η Ελλάδα του Μουσείου Μπενάκη

 

***

ανάγλυφος πάνθηρας από τη ζωφόρο του Εκατόμπεδου

 

Το Μουσείο Ακροπόλεως

 

***

λεπτομέρεια του προσώπου του αρχαϊκού αγάλματος του Απόλλωνα από το θησαυρό χάλκινων αντικειμένων του Πειραιά

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς

 

***

Πήλινος αναθηματικός πίνακας με τη Δήμητρα και την Κόρη, 6ος αι. π.Χ.

 

Ελευσίνα: Ο Αρχαιολογικός Χώρος και το Μουσείο

 

***

Τοιχογραφία με παράσταση αρματοδρομίας

 

Δήλος

 

***

Χρυσό κλαδί μυρτιάς, πιθανόν από στεφάνι, 4ος αι. π.Χ.

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

 

***

λεπτομέρεια από την πώρινη επικονιαμένη σαρκοφάγο της Αγίας Τριάδας, περ. 1350 π.Χ.

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου

 

***

 

 χρυσελεφάντινη κεφαλή αγάλματος του Απόλλωνα, 6ος αι. π.Χ.

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών

 

***

 Ο Έφηβος των Αντικυθήρων

 

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

***

 Χάλκινο έλασμα με δύο Κένταυρους που καταχώνουν στη γη τον Καινέα και τον χτυπούν με ξεριζωμένα δέντρα, 7ος αι. π.Χ.

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας

 

***

Άγαλμα της Ίσιδας Αφροδίτης από το Ιερό των Αιγυπτίων Θεών

 

Ο Μαραθών και το Αρχαιολογικό Μουσείο

 

***

Πλακίδιο από ελεφαντόδοντο με παράσταση άρματος με δύο επιβάτες. Στο πλαίσιο κηνυγετικά σκυλιά και αμφίκοιλοι βωμοί, 13ος αι. π.Χ.

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών

 

***

 

Πήλινο σύμπλεγμα Έρωτα και Ψυχής, 1ος αι. π.Χ.

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας

 

***

Όστρεα τριδάκνης διαμορφωμένα σε γυναικείες κεφαλές με καλύπτρα, εισηγμένα από τη Φοινίκη ή την Παλαιστίνη, 8ος αι. π.Χ.

 

Σάμος: Τα αρχαιολογικά μουσεία

 

*****

Και κάτι τελευταίο: εκτός από τους 13 τόμους των αρχαίων ελληνικών μουσείων, η ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Λάτση διαθέτει και άλλες εξαιρετικές εκδόσεις. 

Αρχαιολογία & Ιστορία
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

5 σχόλια