Ο χρυσός της Κολομβίας, πέρα από το Ελ-Ντοράντο

Ο χρυσός της Κολομβίας, πέρα από το Ελ-Ντοράντο Facebook Twitter
3

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι την προσοχή των ημερών θα κλέψει η καινούργια έκθεση του Βρετανικού Μουσείου με τίτλο Shunga, Ιαπωνική Ερωτική Τέχνη από το 1600 ως το 1900. Ο κατάλογος προπωλείται και είναι ήδη ανάρπαστος. 

Το θέμα όμως ξεφεύγει από τη θεματολογία της στήλης, κι έτσι στρέφω την προσοχή μου στην επόμενη έκθεση που θα εγκαινιαστεί στο Βρετανικό Μουσείο με τίτλο Πέρα απο το Ελ-Ντοράντο, Δύναμη και Χρυσός στην αρχαία Κολομβία (17 Οκτωβρίου 2013-23 Μαρτίου 2014). 

Στην έκθεση αυτή θα εξερευνηθούν οι πολιτισμοί της Κολομβίας πριν την άφιξη των Ισπανών στη χώρα το 16ο αιώνα. Πολλά από τα αντικείμενα της έκθεσης θα έρθουν στο Λονδίνο με προσωρινό δανεισμό από το περίφημο Μουσείο του Χρυσού στην Μπογκοτά. Επ'ευκαιρία λοιπόν της έκθεσης σας παρουσιάζω 10 χρυσά αριστουργήματα από το Museo del Oro. 

 

 

 

 Η Σχεδία της Muisca, το κορυφαίο αριστούργημα του μουσείου. Θεωρείται εθνικός θησαυρός και δεν εξάγεται ποτέ για έκθεση απο τη χώρα. Είναι κατασκευασμένο με την τεχνική του χαμένου κεριού ως ένα ενιαίο κομμάτι από κράμα μετάλλου που περιλαμβάνει χρυσό σε ποσοστό 80% και χαλκό. Το ομοίωμα αποδίδει μια σκηνή από την τελετή του El-Dorado, δηλαδή της ενθρόνισης του αρχηγού των Muisca: επάνω σε μια σχεδία ταξιδεύουν στο κέντρο ο αρχηγός και γύρω του άλλοι συνοδοί. Σύμφωνα με το τελετουργικό των Muisca ο νέος αρχηγός κάλυπτε όλο το σώμα του με χρυσό και κρατώντας στα χέρια σμαράγδια και χρυσό βουτούσε στη λίμνη Guatavita για να τα προσφέρει στους θεούς. 600-1600 μ.Χ.

 

 

Το Poporo είναι τελετουργικό σκεύος που περιείχε κονιορτοποιημένο ασβέστη από απολιθωμένα όστρεα, ο οποίος χρησιμοποιόταν για το μάσημα των φύλλων της κόκας. Το συγκεκριμένο αντικείμενο, το Poporo Quimbaya, ήταν μάλλον ταφικό κτέρισμα και περιέχει ακόμη ασβέστη. Χρονολογείται το 300 μ.Χ. και είναι από τα πιό αναγνωρίσιμα τεχνουργήματα της προκολομβιανής τέχνης. 

 

Ανθρωπόμορφη μάσκα από το Tierradentro, 200 π.Χ.-900 μ.Χ.

 

  Περίαπτο με τη μορφή φτερωτού ψαριού, San Agustin, 1-900 μ.Χ.

 

Κόσμημα στήθους με τη μορφή του ανθρώπου-νυχτερίδα. Sierra Nevada de Santa Marta, 900-1600 m.X.

 

Βραχιόλι από το Tierradentro, 200 π.Χ.-900 μ.Χ. 

 

Ομοίωμα περιβόλου με κεντρική μορφή έναν δικέφαλο άνδρα. Muisca, 600-1600 μ.Χ. 

 

 

 Κόσμημα στήθους με τη μορφή ανθρώπου-πτηνού. Περιοχή Cauca, 900-1600 μ.Χ.

 

Κόσμημα στήθους με γεωμετρικά και ζωόμορφα θέματα. Quimbaya, 700-1600 m.X. 

 

Κόσμημα στήθους με ανθρωπόμορφα και ζωόμορφα χαρακτηριστικά. Περιοχή Tolima, 1ος αι. π.Χ.-700 μ.Χ. 

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S

σχόλια

2 σχόλια
Καταπληκτική έκθεση με μοναδικής τέχνης κτερίσματα!Θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να μπορούσαν να συγκεντρωθούν μαζί σε μια έκθεση τα καλλιτεχνήματα και τα βασιλικά κοσμήματα που λεηλάτησαν και έκλεψαν οι Ισπανοί, Φράγκοι, Ιταλοί και λοιποί Δυτικοί κατα την διάρκεια της Δ' Σταυροφορίας και της ακόλουθης Φραγκοκρατίας, δλδ την Άλωση της Κωνσταντινούπολης και την καταλήστευση των εδαφών της (Ανατολικής Ρωμαικής Αυτοκρατορίας <Βυζάντιο>).Βλέπουμε ότι οι Δυτικοί, λίγο πριν καταληστεύσουν και εξοντώσουν τους πολιτισμούς της Αμερικανικής Ηπείρου είχαν ήδη κάνει "πρόβα τζενεράλε" στην Ρωμανία και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.