Σπαρτιάτες, Νίκη, Πλεύση – και η ηδονή του αλλόκοτου

Ναζιστικό πορνό. Από τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο Facebook Twitter
8

ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ η υπερπροβολή που γίνεται τον τελευταίο καιρό στις μαύρες σαν κατράμι απόψεις των Σπαρτιατών και της Νίκης δεν οφείλεται μόνο στην έκπληξη και τον φόβο που προκαλούν. Ούτε οι πολλές φωτογραφίες του Μπιμπίλα και της τραγουδίστριας με το ντεκολτέ δημοσιεύονται ακριβώς από αγανάκτηση για το trash.

Η τόση προβολή οφείλεται και σε ένα είδος ηδονής – νοσηρή περιέργεια για το ηθικά ακραίο, τρολάρουμε και σπάμε πλάκα να κυλήσει η μέρα, εύκολα κλικ στην καταβόθρα του Google Discover (που προωθεί αποκλειστικά κίτρινη θεματολογία).

Τα φαινόμενα αυτά, που σχετίζονται με τα χαμηλά ένστικτα, «χτυπάνε» σε πολλά μαζί σκοτεινά σημεία: οι φασίστες δίνουν πρόσωπο στην εκάστοτε ορμή του θανάτου που έχει μια κοινωνία, στη λατρεία προς τα άκρα που ενδεχομένως νιώθουν μερικοί (θυμηθείτε την ερεθισμένη αλληλογραφία που παίρνουν πολλοί βιαστές και σίριαλ κίλερς στις φυλακές)· οι δε ελαφρές περσόνες γίνονται για τη μεγάλη μάζα κάτι σαν το δουλικό της μαντάμ Σουσούς: το περιφρονημένο «άλλο» που δια της συγκρίσεως ανεβάζει το στάτους της (εξίσου εξαθλιωμένης) κυράς του. 

Πιστέυω ότι τέτοιοι άνθρωποι πρέπει να απομονωθούν, να μην τους μιλάει κανείς, να μην αναμεταδίδει κανείς τις επίτηδες προκλητικές ανοησίες τους. Να γυρίσουν στις καταπακτές τους, με τα γελοία σύμβολα, τα παραστρατιωτικά τάγματα, τις ανελλήνιστες ελληνικούρες τους. Και να βυθιστούν στη λήθη της κιτς κόλασής τους, τα παρδαλά παιδιά του μίστερ Μπούτια, που θέλουν να σώσουν το έθνος, όταν δεν μπορούν να διασώσουν λίγα ψίχουλα σοβαρότητας.

Μερικοί λένε ότι για να εξημερωθεί αυτή η ηδονή του αλλόκοτου πρέπει το σύστημα να αφήνει αυτά τα ηθικά ή αισθητικά ζιζάνια να κηπεύονται στον φιλόξενο κήπο της δημοκρατίας και των media. Ό,τι δεν μπορείς να πολεμήσεις, το ενσωματώνεις. Kι αυτό γλυκαίνεται, ρίχνει τ' αγκάθια του σαν λέπια, η οκνή διαδικασία το αποκοιμίζει.

Έχω την αντίθετη όποψη. Θεωρώ ότι το ρητό «Διαφωνώ μαζί σου, αλλά θα υπερασπιστώ έως θανάτου το δικαίωμά σου να μιλάς» είναι η κερκόπορτα, μέσα από την οποία, ιστορικά, αυτές οι δύο δημοκρατικές νόσοι, οι Αδόλφοι και οι Τσιτσιολίνες, ανέβηκαν στο βάθρο της (ανυπεράσπιστης από την πολλή δημοκρατία) Δημοκρατίας για να τη μαγαρίσουν. Ή να τη δολοφονήσουν.

Είμαι υπέρ της αυστηρής πόρτας. Όταν οι φασίστες μιλούν, δεν θέλω να τους ακούω. Κάτι παραπάνω: Πιστεύω ότι θα ήταν χρήσιμο τέτοιοι άνθρωποι να απομονωθούν, να μην τους μιλάει κανείς, να μην αναμεταδίδει κανείς τις επίτηδες προκλητικές ανοησίες τους. Να γυρίσουν στις καταπακτές τους, με τα γελοία σύμβολα, τα παραστρατιωτικά τάγματα, τις φαιδρές πυραμίδες, τις ανελλήνιστες ελληνικούρες τους. Και να βυθιστούν στη λήθη της κιτς κόλασής τους, τα παρδαλά παιδιά του μίστερ Μπούτια, που θέλουν να σώσουν το έθνος, όταν δεν μπορούν να διασώσουν λίγα ψίχουλα σοβαρότητας.

Για αυτό και το LIFO.gr απο δω και πέρα θα φιλτράρει πολύ προσεκτικά τι περνάει από τo φαιό ή φαιδρό προμόσιον τους. Τα media ζουν πλέον μέσα στη γουορχολική συνθήκη: ακόμη και η αρνητική δημοσιότητα ανεβάζει τις μετοχές σου, αφού για να επιπλέεις στη θάλασσα της ανωνυμίας, ξεχωρίζεις, οπότε είσαι εμπορεύσιμος, οπότε αξίζεις.

Οπότε κριτική και ανάλυση ναι, προβολή όχι.

Οπτική Γωνία
8

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ