Art Talks: Κώστας Σαχπάζης

Facebook Twitter
0

Untitled, 2012, Ρητίνη, πολυεστέρας, δέρμα, σίδερο, 128 x 93 x 30 cm

Η πρώτη σου ατομική έκθεση έχει τον τίτλο "the gift of screws", στίχος της Emily Dickonson από το ποίημά της essential oils του 1863. Θα ήθελα να μου πεις λοιπόν με ποιον τρόπο ο στίχος αυτός δένει τα έργα της έκθεσης σου.

Έτυχε να διαβάσω αυτό το ποίημα την περίοδο που δούλευα για την έκθεση. Δεν προϋπήρξε έρευνα πάνω στην Dickinson. Το ποίημα αναφέρεται στην διαδικασία παραγωγής του αρώματος και περιγράφει την επεξεργασία που εφαρμόζεται πάνω στην πρώτη ύλη, τα πέταλα, που καθώς περιστρέφονται και συνθλίβονται στην πρέσα, παράγεται το λάδι από το τριαντάφυλλο και γίνεται το άρωμα. Στην έκθεση καταδεικνύεται μια προσπάθεια πάνω στα υλικά και παράλληλα η πορεία αντίστασης τους. Αυτό μαζί με την άναρχη, ιδιοσυγκρασιακή σύνταξη του ποιήματος και τις νοηματικές προεκτάσεις που δίνει σε αυτή την μηχανική διαδικασία, τα θεώρησα ιδιαίτερα συγγενικά.

 The Gift of Screws, 2012, Installation View

 

Με ποιον τρόπο συνδέονται τα γλυπτά σου σε αυτή την έκθεση; Υπάρχει κάποιο είδος αλληλουχίας;

Ναι. Αναφέρουν όλα ένα συμβάν εντός μιας υλικής σύνθεσης έτσι όπως μένει μετά την αφαίρεση της προσωπικής εμπειρίας και την απώλεια της εδαφικότητας της. Απλουστευμένα στην συναρμογή τους, φτιάχτηκαν με καθαρά σχήματα και χειρονομίες μέσω μια διαδικασίας παίδευσης και διάχυσης που τους έφαγε τις γωνίες και τα στηρίξτε πάνω στο βάρος τους.

The Practice of Go, 2012, Δέρμα, jesmenite, plexiglass, σίδερο, βερνίκι, ξύλο, 117 x 100 x 35 cm

 

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση αποτελούνται από ένα συνονθύλευμα διαφόρων υλικών όπως δέρμα, ρητίνη, ατσάλι, νέον, μπογιά, μπρούτζο. Πως ξεκινάς να στήνεις ένα έργο;

Υπάρχουν σαφή βήματα για το στήσιμο ενός έργου συμπεριλαμβανόμενης και της στιγμής του βηματισμού όπου βρίσκεσαι στον αέρα. Αρχίζω βάζοντας ένα κάποιο αντικείμενο σε μια δύσκολη θέση, πράγμα που είναι πολύ ανακουφιστικό να το βλέπεις. Στην συνέχεια προσπαθώ να το σταθεροποιήσω εκεί ενώ αυτό πέφτει. Είναι μια δύσκολη ώρα και πραγματικά χρησιμοποιώ ό,τι βρω μπροστά μου. Η προσπάθεια να εφαρμόσω μια πρακτική ιδέα στα υλικά του έργου δημιουργεί συνεχείς μετατοπίσεις και ατυχήματα που σχεδιάζουν εν τέλη και το έργο. Η διαδικασία αυτή αντιστοιχεί με τις συνεχόμενες μεταφορές υγρών από δοχείο σε δοχείο, έχει απώλειες και αυτό που μένει στο τέλος έχει διανύσει μεγάλη απόσταση από τη αρχή του.

Leathers, 2012, Σίδερο, σπρέι μπογιάς, 111 x 54 x 33 cm

Σε ενδιαφέρουν οι λεπτομέρειες;

Χρησιμοποιώ τις λεπτομέρειες όπως ο ζωγράφος χρησιμοποιεί το βάθος πεδίου. Προκαλείται έτσι ένας ορισμένος τρόπος θέασης που δεν σε αφήνει να κλείσεις ελαφριά τα μάτια μπροστά τους.

Διαβάζω στο δελτίο τύπου της έκθεσης σου πως "Ευμετάβλητα, εύγλωττα, λυρικά, τα επιτραπέζια, αναρτημένα και επιτοίχια έργα διεκδικούν νέο έδαφος και μετά επιστρέφουν με κυκλικές κινήσεις επιμένοντας στο διφορούμενο και στις μη λογικές τακτοποιήσεις φόρμας και υλικών." Θα μπορούσες να μου εξηγήσεις αυτή την πρόταση;

Αυτή η αναφορά δίνει έμφαση στην σωματικότητα και στην υλικότητα των έργων αντί μιας δομημένης κεντρικής ιδέας που δεν είναι καθόλου το ζητούμενο μου.

 Aida Memories, 2012, Λαδομπογιά, μέταλλο, 7 x 27.4 x 26 cm

 

Τέλος, θα ήθελα να μου μιλήσεις για την παρουσία σου στην σύγχρονη ελληνική εικαστική σκηνή, και το κατά πόσο πιστεύεις ότι έχει σημασία για έναν νέο εικαστικό να δείχνει σήμερα τη δουλειά του στην Ελλάδα.

Ανήκω σε αυτούς που έφυγαν και ξαναγύρισαν. Έχει πάντα ενδιαφέρον να δείχνεις την δουλεία στον τόπο που την έκανες άλλα επίσης σημαντικό αυτό τον καιρό είναι να βρίσκεσαι εδώ. Το ζήτημα της επικοινωνίας μπορεί να μην είναι το άμεσο ζητούμενο σήμερα, όσο αυτό της φυσικής παρουσίας. Και των ανθρώπων αλλά και των έργων.

Carried in Pockets, 2012, Δέρμα, σίδερο, μπρούτζος, ξύλο, 70 x 89 x 71 cm

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Ιουλίου.
 
Photos: ευγενική παραχώρηση Andreas Melas & Helena Papadopoulos, Αθήνα, copyright Κώστας Σαχπάζης.
Όλες οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν από την Μαργαρίτα Μυρογιάννη.
 

Andreas 
Μelas 

Helena 
Papadopoulos

Epikourou 26 & Korinis 4
www.melaspapadopoulos.com

Ο Κώστας Σαχπάζης επέλεξε τα αγαπημένα του έργα τέχνης, για το lifo.gr 

Μπορείς να δεις την επιλογή του, εδώ

 

 

 

 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ