Η αναβίωση της κασέτας

 Η αναβίωση της κασέτας Facebook Twitter
2

 

 Η αναβίωση της κασέτας Facebook Twitter

 

Την πρώτη «Cassette Store Day», του 2013, δεν την είχα πάρει χαμπάρι. Για τη δεύτερη όμως, εκείνη του προηγούμενου Σεπτεμβρίου (27/9), έμαθα όσα έπρεπε να μάθω και μάλιστα από διαφορετικές πηγές. Sites, περιοδικά, εφημερίδες, ακόμη και e-mail εμφανίστηκε στο inbox μου με τη σχετική ανακοίνωση. Οι άνθρωποι πίσω από την «ιδέα» δούλεψαν σωστά και το σχετικό μάρκετιν απέδωσε τα αναμενόμενα. Στην Αμερική π.χ. η «Παγκόσμια Ημέρα της Κασέτας» γιορτάστηκε με μερικές εκατοντάδες(!) κυκλοφορίες (They Might Be Giants, Townes Van Zandt, Chuck Prophet, Robyn Hitchcock, J Dilla, Adolescents…), ενώ και στην Αγγλία ο… πανζουρλισμός της κασέτας δεν πήγε πίσω, αφού μοιράστηκαν tapes με εγγραφές των Homosexuals, Peter Broderick, The Wedding Present, Bright Light Bright Light, Fair Ochs και δεκάδων άλλων. Ακόμη και στη χώρα μας η «Cassette Store Day» τιμήθηκε αναλόγως, με την Inner Ear να τυπώνει σε MC (Music Cassette), ειδικά για τη «μέρα», τα πρόσφατα άλμπουμ των Film («Eclipse») και των Mechanimal («Secret Science»). Μάλιστα, ρίχνοντας μια ματιά στο inner-ear.gr διαπίστωσα πως και οι τέσσερις κασέτες που έχουν τυπωθεί από την πατρινή εταιρεία (Mechanimal, Film, A Victim of Society, Baby Guru) είναι ήδη sold out (ενώ LP και CD υπάρχουν)! Κάτι τρέχει εδώ πέρα…

Η κασέτα έχει «συναίσθημα». Περισσότερο από κάθε άλλο μέσο αναπαραγωγής. Τούτο βεβαίως δεν μετριέται αντικειμενικά... το μετράει ο καθένας μόνος του. Και το συναίσθημα ξεκινάει από τον τρόπο εγγραφής της –«ζεστός», αναλογικός ήχος, που κολλάει ταμάμ με το ανθρώπινο αυτί– φθάνοντας μέχρι την ταπεινότητα του μέσου.

Είναι άραγε η κασέτα το νέο hip; Έχει ριζώσει, δηλαδή, για να αναπτυχθεί ως τέτοιο, ή είναι κάτι πρόσκαιρο που σύντομα θα ξεφουσκώσει; Κανείς δεν μπορεί να ξέρει. Εξαρτάται από τη δουλειά που γίνεται σ’ ένα δεύτερο επίπεδο, από το πόσο θα «τσιμπήσουν» οι εταιρείες, τα νέα συγκροτήματα και οι καλλιτέχνες, και από ’κει και πέρα το κοινό τους.

 Η αναβίωση της κασέτας Facebook Twitter

Ορισμένοι τοποθετούν την επανεμφάνιση της κασέτας μέσα στην τρέλα του νέου vintage. Δεν ξέρω αν είναι έτσι, γιατί το vintage συνδέεται και με μια κάποια νοσταλγία που κομίζει, κάθε φορά, μια συγκεκριμένη ηλικία. Και με την κασέτα δεν υφίσταται νοσταλγία – τουλάχιστον από ’κείνους που είναι σήμερα γύρω στα 25 και… πίνουν νερό στ’ όνομά της. Άρα είναι κάτι άλλο. Ίσως να εντάσσεται και αυτή (η κασέτα) στο καθημερινό πνεύμα του «χιπστερισμού», σε μιαν απόπειρα επικοινωνίας ας πούμε με το «απλό», το «συναισθηματικό» και το «εύχρηστο». Και τα τρία ισχύουν. Η κασέτα, ακόμη και σε σχέση με το δίσκο βινυλίου, είναι πιο «κατανοητή». Κάτι εγγράφεται πάνω στην ταινία, και, καθώς γυρίζει, τη «διαβάζει» μια κεφαλή. Βλέπεις την ταινία να προχωράει και να μαζεύεται από το ένα καρούλι στο άλλο. Όλα συμβαίνουν μπροστά στα μάτια σου. Το ίδιο περίπου ισχύει και για το LP, δε λέω, αν και η διαδικασία αναπαραγωγής εδώ είναι πιο προχωρημένη. Με το CD… βράσε τα. Το ρίχνεις στο player και ούτε ξέρεις τι γίνεται ’κει μέσα. Το ’χασες. Δίοδος laser, υπέρυθρες ακτίνες και άντε να βγάλεις άκρη. Ακούς… δίχως να βλέπεις – εκτός και αν είσαι φραγκάτος κι έχεις κανα Micromega/Trio με διάφανο καπάκι και παρατηρείς το CD να στροφάρει… αλλά και πάλι κρύβονται πολλά. Ok, κάποια στιγμή το ξεπεράσαμε το οπτικό κομμάτι και πήγαμε παρακάτω…

Η κασέτα έχει «συναίσθημα». Περισσότερο από κάθε άλλο μέσο αναπαραγωγής. Τούτο βεβαίως δεν μετριέται αντικειμενικά… το μετράει ο καθένας μόνος του. Και το συναίσθημα ξεκινάει από τον τρόπο εγγραφής της –«ζεστός», αναλογικός ήχος, που κολλάει ταμάμ με το ανθρώπινο αυτί– φθάνοντας μέχρι την ταπεινότητα του μέσου. Πέραν αυτών η κασέτα δεν έχει τα σκρατς και τον ενοχλητικό, ορισμένες φορές, στατικό ηλεκτρισμό του βινυλίου, ενώ δεν διαθέτει (εννοείται) και την ψευδαισθητική «τελειότητα» του CD. Και φυσικά όσον αφορά στη χρήση της είναι η πιο άμεση απ’ όλες τις άλλες φόρμες. Πιο άμεση από το LP (μπάσε-βγάλε από εξώφυλλα, εσώφυλλα κτλ.), ενδεχομένως και από το ιδιότροπα πακεταρισμένα CD, που απαιτούν κι αυτά έναν κάποιο χρόνο πριν ξεκινήσει να τα «διαβάζει» το player.

 Η αναβίωση της κασέτας Facebook Twitter

Η κασέτα δεν είναι για τα υψηλά εισοδήματα, για τους πλούσιους χαϊφιντελίστες. Την υποτιμούν. Θα μου πείτε, τώρα, πως υπάρχουν και… φτωχοί χαϊφιντελίστες, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Γνωρίζω άνθρωπο που «δεν έχει να φάει», όπως λέμε, και που, όλη την ημέρα, συζητάει για προενισχυτές και για καλώδια (των 200 ευρώ το μέτρο). Άρα η κασέτα έχει κάτι το λαϊκό από τη φύση της, και κάτι το… προκλητικά ευτελές που, προσωπικώς, με συναρπάζει. Εν ολίγοις; Μια επαρκέστατη φόρμα αναπαραγωγής, που συνδυάζει πλείστα όσα πλεονεκτήματα.

Η κασέτα δεν είναι για τα υψηλά εισοδήματα, για τους πλούσιους χαϊφιντελίστες. Την υποτιμούν. Θα μου πείτε, τώρα, πως υπάρχουν και... φτωχοί χαϊφιντελίστες, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.

Ως γνωστόν οι κασέτες χωρίζονται σε κατηγορίες αναλόγως με τις επιστρώσεις τους, τη διάρκειά τους ή τον τύπο τους. Απλές, χρωμίου, μετάλλου, ενισχυμένες, 46άρες, 60άρες, 74άρες, 90άρες, των 8-track… Αυτές τις τελευταίες θα τις θυμούνται οι παλαιότεροι. Ήταν κάτι… αγκωνάρια των seventies, που έπαιζαν κυρίως σε κασετόφωνα αυτοκινήτων (από ταξί μέχρι φορτηγά). Υπήρχαν και φορητά κασετόφωνα για tape 8-track, όπως και τηλεοράσεις που είχαν υποδοχή για παρόμοια κασέτα. Ψευτοδιαστημικές καταστάσεις... Στη δεκαετία του ’80 η συγκεκριμένη φόρμα δεν περπάτησε. Σήμερα μερικοί τις ψάχνουν. Δεν με παραξενεύει…

Επίσης οι κασέτες δεν ήταν άμοιρες των τεχνολογικών εξελίξεων. Κι εκεί επενδύθηκε τεχνογνωσία κάποια στιγμή, με το περίφημο DOLBY B για τη μείωση του θορύβου – παρότι ελάχιστους γνώρισα… στο διάβα της ζωής μου, που να έπαιζαν τις κασέτες τους με DOLBY. Οι πολλοί θέλουμε ν’ ακούμε πρίμα και με ανεπαίσθητο φύσημα (ρυθμίζοντας τα μπάσα από τον ενισχυτή). Και βεβαίως μία αλάνθαστη συνταγή για πολλούς είναι… να αντιγράφεις με DOLBY και να αναπαράγεις χωρίς DOLBY. Παίζεις λίγο με το «PLAY TRIM» και με το «BIAS» του κασετοφώνου και, εν τω μεταξύ, αν διαθέτεις κασέτα με επίστρωση μετάλλου φθάνεις την απόδοση στα ύψη. Ποιο CD και ποιο βινύλιο τώρα; Την ηχογραφική «θέρμη» μιας τέτοιας κασέτας τίποτα δεν την αγγίζει! Το λέω και το εννοώ. Εκτός κι αν έχεις να χώνεις κατοστάρες σε βινύλια της Mobile Fidelity… η οποία όμως, παλαιά, έβγαζε και κασέτες (δεν ξέρω τώρα). Έχει ακούσει κανείς το «Rubber Soul» των Beatles ή το «The Dark Side of the Moon» των Pink Floyd από κασέτα της Mobile; Τρέμουν τα σύμπαντα…

 Η αναβίωση της κασέτας Facebook Twitter

Έχουν μειονεκτήματα οι κασέτες; Ασφαλώς. Αλλά και πολλά απ’ αυτά τα μειονεκτήματα μπορεί να περιοριστούν, άμα προσέξεις λίγο. Πάντα τυλιγμένες εξ ολοκλήρου μέσα στις θήκες τους, πάντα μακριά από υγρασία και βεβαίως ποτέ (οι κασέτες) πάνω σε άλλες ηλεκτρικές συσκευές που λειτουργούν, καθότι απομαγνητίζονται (π.χ. όχι κασέτες τοποθετημένες πάνω σε ηχεία που δονούνται). Πρόβλημα αποτελούν και τα ασύρματα δίκτυα (κινητή τηλεφωνία, Wi-Fi κ.λπ.) που συμβάλλουν και αυτά στον απομαγνητισμό των κασετών, αλλά εδώ το θέμα είναι γενικότερο. Εν πάση περιπτώσει τον απομαγνητισμό ούτως ή άλλως δεν τον γλιτώνεις, μπορείς όμως με κάποιες απλές κινήσεις να μην τον επιταχύνεις. Και βεβαίως οι ταινίες των κασετών ροκανίζονται από τα φθηνά κασετόφωνα – ενίοτε δε και από τα ακριβότερα. Αυτό είναι ένα σοβαρό ζήτημα και οι τρόποι αντιμετώπισής του ποικίλουν. Από το να τσαντιστείς και να πετάξεις κασέτα και κασετόφωνο από το παράθυρο, μέχρι να οπλιστείς με υπομονή και ν’ αρχίσεις την επιδιόρθωση (στυλό Bic για το μάζεμα της ταινίας, κατσαβιδάκι, ψαλιδάκι, σελοτέιπ ή ασετόν και τα λοιπά). Αλλά κι εδώ η κασέτα υπερισχύει. Αν χαραχτεί ή «κολλήσει» το βινύλιο ζορίζεσαι, για δε το CD δεν το συζητώ (είναι κατ’ ευθείαν για τα σκουπίδια). Η κασέτα, απεναντίας, παλεύεται… Και αποκλείεται να μην την κάνεις να ξαναπαίξει άμα πιάνουν τα χέρια σου κι έχεις λίγη υπομονή…

Τη δεκαετία του ’80, στο μεγαλύτερο μέρος της (και παράλληλα με το πικάπ), την έβγαλα με φορητά κασετόφωνα. Πεταμένα λεφτά (ακόμη και τα κάπως ακριβότερα). Σε λίγο τα φτύνανε, και το «μάσημα» της ταινίας πήγαινε σύννεφο. Ήμουν συνέχεια με το κατσαβίδι… Κάποια στιγμή, προς τα τέλη των 80s, θυμάμαι πως είχα πουλήσει 40 χιλιάρικα το πρώτο μου PC, έναν Amstrad 6128 (τον είχα πάρει 75), και πως βάζοντας άλλα τόσα είχα αγοράσει ένα deck της Yamaha, το KX-530, το οποίο… παίζει ακόμη. Για «σκυλί» μιλάμε… Το λέω, γιατί δεν το έχω πάει ποτέ σε μάστορα και γιατί κασέτες δεν σταμάτησα ποτέ ν’ ακούω και ν’ αντιγράφω… Τι θα γίνει άμα χαλάσει; Αυτό είναι ένα θέμα… αν και στο eBay βρίσκεις, τώρα, ίδιο μηχάνημα με 50 ευρώ! Για να μην πω πως με λίγα παραπάνω χτυπάς και Nakamichi… την κορωνίδα των κασετοφώνων! Αδιανόητα πράγματα, έτσι; 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Εγώ πάλι, ενώ καταλαβαίνω την τοποθέτηση του Φώντα, δεν δίνω καμία δικαιολογία στην αναβίωση. Δηλαδή, καταλαβαίνω την διασκέδαση στο να κάνεις μία ρετρό μηχανή να ξαναδουλέψει, αλλά μέχρι εκεί. Δέκα χρόνια πριν είχα δει ανθρώπους να έχουν πειράξει Amiga και να παίζουν σε αυτή mp3 και να μπαίνουν στο internet. Ε και; Χιπστεριά μου μυρίζει η αναβίωση της κασέτας. Εγώ τελευταία φορά που την ακούμπησα, ήταν στην θητεία μου, προ αμνημονεύτων και είμαι χαρούμενος που δεν ξανασχολήθηκα. Εύχρηστη και φτηνή όσο βασίλεψε- ευχαριστώ πολύ- αλλά μέχρι εκεί. Αμα είναι έτσι να περιμένουμε και αναβίωση του Mini Disk;
Το ότι τα πράγματα εξελίσσονται δεν χωρά αμφιβολία. Και καλώς δηλαδή… Ο κόσμος έμαθε τα τελευταία 100 χρόνια τη μουσική να την ακούει μέσω χειροπιαστών φορμών (δίσκοι 78, 45 και 33 στροφών, κασέτες, CD) και αυτό δεν ξεχνιέται εύκολα – εν πάση περιπτώσει δεν θα ξεχαστεί από την μια μέρα στην άλλη. Πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θ’ ακούν μουσική με τον δικό τους τρόπο. Άλλοι μπορεί να είναι ικανοποιημένοι από ένα άυλο Flac αρχείο και άλλοι να επιζητούν, εναγωνίως, το απαύγασμα των στροφών, τον 78άρι δίσκο. Γνωρίζω τέτοιον άνθρωπο (και δεν είναι «ένας»), που ακούει μόνο τέτοιους δίσκους.Θέλω να πω πως η μουσική δεν είναι μόνο τεχνολογία. Είναι και άλλα πράγματα, που αφορούν στην ψυχοσυναισθηματική διάσταση και κατάσταση του ακροατή. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε συγκαταβατικοί με τέτοια θέματα. Εν ολίγοις… ο καθείς όπως τη βρίσκει.