Όταν τα τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου προξενούσαν την οργή του Υπουργείου Προεδρίας

 Όταν τα τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου προξενούσαν την οργή του Υπουργείου Προεδρίας Facebook Twitter
2



ΤΟ 1979 Ο ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ
του Τρίτου Προγράμματος, Γιώργος Μητρόπουλος, μαθητεύει ταυτόχρονα στη δισκογραφία, εργαζόμενος στη Lyra του Αλέκου Πατσιφά. Μια μέρα μπαίνει στο γραφείο του Πατσιφά η Κατερίνα Γεωργή, παραγωγός της ''Ρεζέρβας'' του Διονύση Σαββόπουλου, φέρνοντας του ν'ακούσει τα master tapes, φρέσκα - φρέσκα από το στούντιο. Τότε κάθε καινούργιος δίσκος του Σαββόπουλου αποτελούσε καλλιτεχνικό γεγονός ύψιστης σημασίας, οπότε πετάγεται ο Μητρόπουλος και λέει του Πατσιφά: Δεν μου κάνετε μια κόπια να παρουσιάσω ολόκληρο το δίσκο από την εκπομπή μου, ''Το ελληνικό τραγούδι στο Τρίτο'', αύριο 10 με 11 το πρωί; Καλή ιδέα, κάνει ο Πατσιφάς και ύστερα από λίγο, πράγματι, ο νεαρός παραγωγός φεύγει από τη Lyra με ένα αντίγραφο των master tapes της ''Ρεζέρβας''. Γίνεται η εκπομπή την επόμενη, δεν παίζονται όλα τα τραγούδια λόγω διάρκειας (διπλό βινύλιο γαρ), ακούγονται όμως το ''Γεννήθηκα στη Σαλονίκη'', ο ''Πολιτευτής'', οι ''Εκλογές μαντινάδα'' και βέβαια το έπος ''Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο''. Ύστερα ο Μητρόπουλος παίρνει το ηχητικό υλικό και αποχωρεί από το Ραδιομέγαρο, όπως συνέβαινε κάθε φορά που τελείωνε τη δουλειά του. Το ίδιο βράδυ του τηλεφωνεί ο Βασίλης Ριζιώτης, συνεργάτης του Χατζιδάκι στο Τρίτο: Πάρε τη μηχανή σου και έλα από τον ''Μαγεμένο Αυλό''. Σε θέλει ο Μάνος...Πράγματι, πηγαίνει και ο Χατζιδάκις τον ρωτάει: Τι έπαιξες σήμερα στην εκπομπή σου;

- Τον καινούργιο δίσκο του Σαββόπουλου.
- Πως λέγεται;
- ''Ρεζέρβα''.
- Έχει κι ένα τραγούδι για τον Κοεμτζή μέσα, δεν είναι έτσι;

Διονύσης Σαββόπουλος - Μακρύ Ζεϊμπέκικο Για Το Νίκο

Αμέσως μετά τη μετάδοση του τραγουδιού ''Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο'', τηλεφώνησε ο Τσαλδάρης του Υπουργείου Προεδρίας σε έξαλλη κατάσταση, απειλώντας θεούς και δαίμονες!

Με τα πολλά, από τον διευθυντή του ενημερώνεται για πρώτη φορά ο Μητρόπουλος πως αμέσως μετά τη μετάδοση του τραγουδιού ''Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο'', τηλεφώνησε ο Τσαλδάρης του Υπουργείου Προεδρίας σε έξαλλη κατάσταση, απειλώντας θεούς και δαίμονες! Η πρώτη σκέψη του ''ψαρωμένου'' παραγωγού ήταν πως θα του κοβόταν η εκπομπή. Αλλά ο Χατζιδάκις μόνο αυτό δεν είχε στο μυαλό του! Γρηγόρη, φωνάζει το γκαρσόνι, φέρε χαρτί και στυλό! Τρέχει ο Γρηγόρης, φέρνει στυλό και εκεί, στο χαρτί των παραγγελιών του μαγαζιού, ο Χατζιδάκις υπαγορεύει του Μητρόπουλου τα εξής: Αύριο το πρωί θα ξαναπαίξεις το ''Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο'', αλλά θα πεις από πριν ότι, επειδή ο διευθυντής του σταθμού, κ. Μάνος Χατζιδάκις, δεν άκουσε τη χθεσινή εκπομπή, ζήτησε να μεταδοθεί ξανά το συγκεκριμένο κομμάτι προκειμένου να έχει ιδίαν γνώσιν του αδικήματος...

Διονύσης Σαββόπουλος - Οι Εκλογές Μαντινάδα

Έγιναν όλα σύμφωνα με την επιθυμία του Μάνου Χατζιδάκι κι εκεί τελείωσε η ιστορία, κοινώς δεν ξαναχτύπησε τηλέφωνο στο Τρίτο από κανένα Υπουργείο.

Πάντως, κατά την αυστηρά υποκειμενική εκτίμηση του Γιώργου Μητρόπουλου, αν και στη συνείδηση των πολλών έχει περάσει το ''Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο'' ως η πέτρα του σκανδάλου αναφορικά με τη διαβόητη εκείνη εκπομπή του, στην πραγματικότητα ίσως το τραγούδι που ενόχλησε περισσότερο τη δεξιά κυβέρνηση ήταν οι ''Εκλογές μαντινάδα'' με τις αναφορές στον Καραμανλή, τον Φλωράκη και τον Ανδρέα και με το στίχο ''Η Ελλάδα αρχίζει να γελά και γίνεται γελάδα''.

 Όταν τα τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου προξενούσαν την οργή του Υπουργείου Προεδρίας Facebook Twitter

Περίπου δύο μήνες μετά το συγκεκριμένο περιστατικό κυκλοφόρησε στα δισκοπωλεία η ''Ρεζέρβα'', το όγδοο - κατά σειρά - μεγάλο άλμπουμ του Διονύση Σαββόπουλου με μία πλούσια ενορχήστρωση και την τραγουδιστική συμμετοχή της Αφροδίτης Μάνου, της Ελένης Βιτάλη, της Άλκηστης Πρωτοψάλτη, του Νίκου Παπάζογλου. του Δημήτρη Κοντογιάννη και της Μήτσας Ρούτη. Αλησμόνητη η φωτογραφία του οπισθόφυλλου από τον Κώστα Γουδή με τον 35χρονο Νιόνιο σα να κατηφορίζει με το μαύρο ημίπαλτο και τα σπορτέξ παπούτσια του. 

Τη "Ρεζέρβα" την πρωτάκουσα σε νεαρότατη ηλικία και για πολλά χρόνια έβλεπα το βινύλιο στις δισκοθήκες φίλων μου, που μεγαλύτερη επαφή είχαν με τη rock μουσική παρά με το έντεχνο ελληνικό τραγούδι. Κι αν μ' αυτό το ώριμο έργο του ο Σαββόπουλος έκοψε τους δεσμούς του με τον ηλεκτρικό ήχο, αυτόν που είχε τουλάχιστον με τα Μπουρμπούλια και κατόπιν με τη Λαιστρυγόνα, τις ενορχηστρώσεις συνυπόγραψε με τον Θεολόγο Στρατηγό, έναν εξαίρετο ηλεκτρικό κιθαρίστα, συνεργάτη του στο ''Βρώμικο ψωμί''.

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί πως το τραγούδι ''Για την Κύπρο'' κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1974 σε δίσκο 45 στροφών ως flip side του ''Σαν τον Καραγκιόζη''. Το δεύτερο εντάχθηκε στο άλμπουμ ''Δέκα χρόνια κομμάτια'' του 1975 από ζωντανή ηχογράφηση, το πρώτο όμως έπρεπε να περιμένει μία πενταετία μέχρι να μπει στη ''Ρεζέρβα'' του ΄79.

Μουσική
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

Μουσική / 40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

Το αθάνατο «εορταστικό» κομμάτι παραμένει ένα δείγμα της γλυκόπικρης φύσης που χαρακτηρίζει την ιδανική ποπ: ακούγεται σχεδόν πρόσχαρο παρότι αντικατοπτρίζει το πένθος μιας διαλυμένης σχέσης.
THE LIFO TEAM
10 πράγματα για τον Folamour

Μουσική / Τα εντυπωσιακά disco και house ηχοτοπία του Folamour

Γνωστός για τα δυναμικά sets του, ο Γάλλος παραγωγός έχει εμφανιστεί σε πάνω από 500 shows διεθνώς σε εμβληματικούς χώρους και φεστιβάλ όπως το Glastonbury, το Tomorrowland και το Coachella, ενώ το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου θα παίξει για το κοινό της Αθήνας.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

2 σχόλια
Από άλλη ιστορία για Σαββόπουλο, αντιγράφω γιατί λατρεύω:Είμαι die hard φαν Σαββόπουλου. Του συγχωρώ και κάτι πάνελ για μια ταινία της Φρίντας Λιάπα "Τα χρόνια της μεγάλης ζέστης" που μίλαγε σα συντηρητικός αρχιμαντρίτης...Και ίσως μέσα μου συμφωνώ με τον Πουλικάκο που τον ψιλοξέχεσε. Οι λόγοι για την άφεση που του δίνω είναι πολλοί, και όλοι για τα τραγούδια του.Κωλοέλληνες. Καλά, εντάξει. Και μόνο να μου έλεγε κάποιος ότι υπάρχει ένας άνθρωπος που έφτιαξε τη λέξη "Τσιφτετέλληνες" και την έβαλε σε τραγούδι, θα του έβγαζα το καπέλο.Μας βαράνε ντέφια. Στο δασάκι του ΕΟΤ η συναυλία δεν τελειώνει την κατάλληλη στιγμή. Αυτή η φράση στοίχειωσε την εφηβεία μου.Δεν είναι ρυθμός. Και έχει αλλοφρονήσει η θερμή σου η φύση. Δηλαδή, αν αυτό το είχα ακούσει στην εφηβεία, θα με είχε επίσης στοιχειώσει.Πρωινό (με την Αφροδίτη Μάνου). Αυτό το τραγούδι στη συνείδησή μου είναι η περιγραφή μιας υπέροχης σχέσης. Όσοι το ζείτε (ζούμε), δεν θέλετε εξηγήσεις.Το ρεφραίν Σ'αγαπώ. Εκείνη η δύση στην Πατησίων...Θητεία. Από την ταινία Χάππυ Νταίη (με κάμεο της Άλκης Ζέη ως Φρειδερίκης παρακαλώ...). Το τραγουδά ο Μενιδιάτης. Τρελό κέφι και κατάθλιψη σετ.Μη μιλάς άλλο γι'αγάπη (που μας το μάθανε φίλε μου στο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ να το λέμε τα πιτσιρίκια...).Μια θάλασσα μικρή, και καλοκαίρι. Και τα δύο για τους ίδιους λόγους. Φλόγες. Το τραγούδι που ακούω όταν θέλω να ξορκίσω μεγάλους χειμώνες. Χιόνια και νερά...Ο Μικρός Μονομάχος. Σκόνες φωτεινές απ' τις περσίδες ως το στέρεο. Οι εξάρσεις του εθνικού μας βίου. Ο ΘΕΟΣ.Το χειμώνα ετούτο. Θέλω να χορεύω και να κάνω εμετό. ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ. Μου φτιάχνει τη διάθεση, και το χορεύω και τσιφτετελέ (γιατί κατά βάθος κι εγώ τσιφτετέλλην είμαι!).Μουσική για Οδυσσεβάχ (η πρώτη θεατρική παράσταση που είδα έβερ, με πήγε η μάνα μου μικρό παιδί... εκεί νομίζω κόλλησα και το σαββομικρόβιο)- που μετά στο σιντί ήρθε μαζί με τη μουσική για τον Πλούτο. Αμα δεν έγραφε ο Σαββό μουσική για Αριστοφά, ποιός θα έγραφε, πείτε μου;Για τα πολύ γνωστά του δεν έχω να πω πολλά, όποιος άκουγε παλιό Δίεση και παλιό Μελωδία και Δεύτερο τα λούστηκε, τα έφαγε και τα σιχάθηκε, νομίζω;Ειδική μνεία στο Ξενοδοχείο που πήρε την πλήρη άγνοιά μου για την αλλοδαπή μουσική και την έφερε σβούρες. Και μετά έμαθα τα άπαντα πάντα, τα πάντα όλα, και τα κοάλα τίποτα!Εν κατακλείδι: ο Σαββόπουλος μου τηγάνισε τον εγκέφαλο. Γι αυτό του συγχωρώ τις ατυχείς δηλώσεις (και δεν τις συγχωρώ σε κανέναν άλλο).