Joe Cocker (1944-2014)

 Joe Cocker (1944-2014) Facebook Twitter
1

 

Ήταν Αύγουστος του 1969 όταν ένας 25χρονος τραγουδιστής με μαλλιά και φαβορίτες από το Σέφιλντ της Αγγλίας ανέβαινε στο stage του Γούντστοκ, του ενδοξότερου φεστιβάλ των 60s. Ήταν ο Joe Cocker με τη Grease Band του, που λίγο καιρό πριν είχαν κάνει το σκηνικό ντεμπούτο τους επί αμερικανικού εδάφους στα Newport Rock Festival και Denver Pop Festival στο πλάι μυθικών σήμερα καλλιτεχνών και συγκροτημάτων, σαν τον Taj Mahal, τον Albert King, τον Frank Zappa με τους Mothers of Invention, τους Creedence Clearwater Revival κ.α. Για τη συμμετοχή του Cocker στο Γούντστοκ υπεύθυνος ήταν ο τότε παραγωγός του, Denny Cordell, ο οποίος μίλησε στον Artie Cornfeld, έναν από τους διοργανωτές του τριημέρου. Έτσι, ο νεαρός τραγουδιστής και η σούπερ μπάντα του έφτασαν στην περίφημη φάρμα του Max Yasgur με ελικόπτερο για να ανέβουν στη σκηνή και να παίξουν όλα τα μεγάλα τραγούδια τους: Το ''Delta Lady'', σύνθεση του Leon Russell που ακόμη δεν είχε δισκογραφηθεί με την ερμηνεία του Cocker, το μαστούρικο ''Let's go get stoned'' των Coasters πού'χε κάνει μεγάλη επιτυχία ο Ray Charles και το ''I shall be released'' του Bob Dylan. Το τελευταίο μαζί με το ''With a little help from my friends'' των Beatles, από το θρυλικό άλμπουμ τους ''Sgnt. Pepper's Lonely Hearts Club Band'', ήταν δύο διασκευές του Cocker που είχαν ήδη κυκλοφορήσει την άνοιξη εκείνης της χρονιάς στον πρώτο του μεγάλο δίσκο!

 

Μ' αυτό το κομμάτι και μ'αυτή τη σκηνική εμφάνιση ο Joe Cocker πέρασε στην αθανασία από τα 25 του μόλις χρόνια: Ψυχεδελικό μπλουζάκι, παντελόνι καμπάνα, μπότες με αστέρια απάνω. Χέρια που τινάζονται σα μαριονέττες και κραυγές λαβωμένου ζώου καθώς μετατρέπει σε blues ένα συμβατικό pop τραγούδι - όσο συμβατικά μπορούν να θεωρηθούν τα τραγούδια των Beatles και δη από το συγκεκριμένο άλμπουμ τους! Μία εμφάνιση συγκλονιστική, εφάμιλλη μ'αυτήν της Janis Joplin με τους Big Brother & The Holding Company και το ''Ball and Chain'' δυο χρόνια πριν στο Monterey International Pop Festival! Αυτό ακριβώς μου είχε πει σε συνέντευξη του το 1996, στο Άουγκσμπουργκ της Γερμανίας, ο βετεράνος Αμερικανός ντοκιμαντερίστας D.A. Pennenbaker, πώς οι μόνοι Άγγλοι που κατάφεραν να ''χτυπήσουν'' την Αμερικανίδα Joplin στην απόδοση των blues ήταν ο Joe Cocker με τη Grease Band και ο Alvin Lee με τους Ten Years After!

 

 Joe Cocker (1944-2014) Facebook Twitter

 

Αλλαγή σκηνικού: Το 1995 ο Joe Cocker εμφανίζεται στο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Δεν είναι πια ο μαλλιάς με το hippy look που χτυπιέται, αλλά ένας παγκοσμίου φήμης τραγουδιστής και περφόρμερ, πασίγνωστος ακόμη και στον πιο άσχετο με τα της rock μουσικής, κυρίως λόγω του αισθησιακού hit ''You can leave your hat on'', γραμμένο από τον Randy Newman και χρησιμοποιημένο στις κινηματογραφικές ''9 1/2 εβδομάδες'', που παίζεται σε όλα τα μπαράκια και τις ντισκοτέκ. Η φωνή του καλά κρατεί, 50 ετών είναι άλλωστε. Θέλω πολύ να τον δω live, να τον ακούσω στα κομμάτια από εκείνους τους πρώτους δίσκους του που μέχρι σήμερα κοσμούν τη δισκοθήκη μου. Θα πει άραγε και την εκπληκτική βερσιόν του στο ''Don't let me be misunderstood''; Θα μπλουζάρει με το ''The letter'' των Box Tops; Καρφάκι δε μου καιγόταν τότε αν θα έλεγε ή όχι το ''You can leave your hat on'' και τα γλυκανάλατα ''You are so beautiful'' και ''Up where we belong''. Παρ' όλα αυτά δεν έχω μία για το εισιτήριο και μάλλον θα τη χάσω τη συναυλία του ''μεγάλου''. Τελευταία στιγμή αποφασίζω να περάσω μόνος μου από το γήπεδο, να δω τι γίνεται με τους τσαμπατζήδες και ο θεός βοηθός...Εκεί συνέβη το απίστευτο, με το που φτάνω ακριβώς να είναι και η στιγμή που δόθηκε το πράσινο φως για να μπουκάρουν μέσα όσοι δεν έχουν εισιτήριο. Τεράστια χαρά και τύχη, τόση που σήμερα δε μπορώ να την καταλάβω και που με κάνει να θεωρώ εξαιρετικά αθώα εκείνα τα χρόνια! Θυμάμαι ότι μπήκα στον συναυλιακό χώρο την ώρα που ο Cocker με πολλά γυναικεία χορωδιακά φωνητικά ξεκίνησε να τραγουδά το ''With a little help from my friends''. Αυτό ήθελα και ας τελείωνε αμέσως μετά η συναυλία! Έκατσα κάπου γρήγορα - γρήγορα, έκλεισα τα μάτια και φαντάστηκα πως απέναντι μου, στα 200 μέτρα, δεν τραγουδούσε ένας ευτραφής φαλακρός καλοντυμένος κύριος, αλλά εκείνο το φρικιό που μας είχε καταγοητεύσει όλους στο ντοκιμαντέρ του Michael Wadleigh από το φεστιβάλ του Γούντστοκ!

 

 

Έκτοτε τον έχασα τον Joe Cocker. Τον συναντούσα περιστασιακά πάλι στο MTV να τραγουδάει τη νέα επιτυχημένη διασκευή του στο ''Summer in the city'' των Lovin' Spoonful, στο ''Woman to Woman'' που ηχογράφησε ο δικός μας Δημήτρης Πουλικάκος στο ''Crazy Love στου Ζωγράφου'', στα μπαράκια του Πειραιά και φυσικά κατ' οίκον, στα αυλάκια των παλιών βινυλίων του να ερμηνεύει ανατριχιαστικά, συνοδεία φλάουτου, το ''St. James Infirmary''.

 

 

Σήμερα, Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου του 2014, μαθαίνω πως ο σπουδαίος τραγουδιστής άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στο Κρόφορντ του Κολοράντο, νικημένος από τον καρκίνο του πνεύμονα. Ο Joe Cocker ήταν 70 ετών. Τρεις μήνες πριν, ο συνάδελφος του Billy Joel σε συναυλία του στο Madison Square Garden είχε κάνει γνωστό το πρόβλημα του, δηλώνοντας πως ''ο Joe Cocker δεν είναι πολύ καλά αυτόν τον καιρό''. Οι πρώτοι που έσπευσαν να κάνουν θλιμμένες δηλώσεις για το θάνατο του ήταν οι δύο εναπομείναντες Beatles, ο Paul McCartney και ο Ringo Star - ο McCartney, άλλωστε, όπως και ο George Harrison, του είχαν δώσει την άδεια να διασκευάσει δύο τραγούδια τους στο δεύτερο άλμπουμ του με τίτλο το όνομα του, επηρεασμένοι από τη μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία του ''With a little help from my friends''. Ο παγκόσμιος μουσικός Τύπος θρηνεί κανονικά για έναν καλλιτέχνη που, αν και της γενιάς του Γούντστοκ, κατάφερε να δηλώσει ηχηρό παρόν στις δεκαετίες που ακολούθησαν. Θα τον θυμόμαστε όλοι όσοι ένα μικρό μέρος της νιότης μας ταυτίστηκε με τη μουσική του και τη μοναδική soul χροιά της φωνής του.

 

 Joe Cocker (1944-2014) Facebook Twitter

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια