ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter
2

 

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter
Ο Καλλιφατίδης λέει πολλά για τον σουηδικό ρατσισμό και για τον τρόπο που τον βίωσαν εκείνοι οι Έλληνες του ’60.

 

Για το πώς βίωσαν τη ξενιτιά οι Έλληνες στη Σουηδία τη δεκαετία του ’60 μαρτυρά το θαυμάσιο, αλλά δυσεύρετο σήμερα βιβλίο του Θοδωρή Καλλιφατίδη «Με Λένε Στέλιο» [Πλειάς, Αθήνα 1974].

Το βιβλίο είχε κάνει τεράστια εντύπωση στη Σουηδία, όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά ως «Utlänningar» (Μετανάστες) το 1970 από τις εκδόσεις Bonniers, για να γίνει λίγο καιρό αργότερα (1972) και ωραία ταινία από τον Johan Bergenstråhle (“Jag Heter Stelios”) – μια ταινία την οποία είχαν συνδράμει διάφοροι συμπατριώτες μας, που ζούσαν τότε στη σκανδιναβική χώρα, όπως ο φωτογράφος-φωτιστής Ανδρέας Μπέλλης ή η ηθοποιός Δέσποινα Τομαζάνη.

Ο Καλλιφατίδης λέει πολλά για τον σουηδικό ρατσισμό και για τον τρόπο που τον βίωσαν εκείνοι οι Έλληνες του ’60. Μεταφέρω ένα μικρό δείγμα:

«(…) Πολλοί Σουηδοί καυχιούνται πως δεν έχουν κανένα λόγο οι ξένοι να διαμαρτύρονται. Κατά κάποιο τρόπο βέβαια έχουν και δίκιο: ο ξένος έχει πεινάσει, έχει κρυώσει, έχει καταδιωχτεί κ’ έχει μείνει χωρίς δουλειά στη χώρα του. Σ’ αυτό το επιχείρημα όμως κρύβεται κάτι που θα ’θελα να ονομάσω ‘ανομολόγητο ταξικό διαχωρισμό’: νομίζουν δηλαδή πως πρέπει να του αρκεί του ξένου που έχει εξασφαλίσει ένα υψηλότερο βιοτικό επίπεδο. Δεν εμπιστεύονται τη θέλησή του να μπει μέσα σ’ αυτή την καινούρια κοινωνία, και να δημιουργήσει, όχι μόνο καλλιτεχνικά, αλλά με μια ενεργό συμμετοχή σε όλους τους τομείς της σουηδικής ζωής. Ένας Σουηδός φίλος μού είπε κάποτε: ‘Μπορεί να γίνεις όσο καλός είναι δυνατόν, καλύτερος όμως από ένα Σουηδό δεν θα γίνεις ποτέ’. Έτσι αισθάνονται οι πιο πολλοί ξένοι. Φτουράνε μέχρι να βρεθεί κάποιος Σουηδός.(…)».

 

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Ένας από τους πολλούς Έλληνες της Σκανδιναβίας της εποχής (Δανία στην αρχή, Σουηδία στη συνέχεια) ήταν και ο Πάνος Σαββόπουλος. Γνωστός, σήμερα, για τις εκπομπές του τις σχετικές με τα ρεμπέτικα σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, τα ανάλογα βιβλία κ.λπ., τότε όμως (1973) απλώς ένας τραγουδοποιός (με πτυχίο πολιτικού μηχανικού), που αποφασίζει να αναζητήσει καλύτερη τύχη στον ευρωπαϊκό βορρά. Όπως μου είχε πει και ο ίδιος παλιότερα:

«Από τον πρώτο καιρό που βρίσκομαι στην Στοκχόλμη, μπλέκω με τα καλλιτεχνικά παίζοντας κιθάρα και πιάνο. Έμαθα πολύ γρήγορα τη γλώσσα και προσεγγίζω το σουηδικό ραδιόφωνο παρουσιάζοντας ελληνική μουσική. Παρότι δεν είχα μεγάλη δισκοθήκη προσπαθούσα να βγάλω μια ποικιλία μέσα απ’ αυτή. Είχα διαπιστώσει από πολύ νωρίς, σε σχέση με το ραδιόφωνο, ότι είχα την ικανότητα να στήνω το ‘παραμύθι’. Μάλιστα είχα πάρει πολύ καλές κριτικές ακόμη και από μια ρατσιστική (για τα σουηδικά δεδομένα) εφημερίδα, για μια εκπομπή που είχα κάνει τότε σε σχέση με τον καφέ, τους τελάληδες και τις ταφικές συνήθειες στην Ελλάδα. Ήταν ένα πολύ μικρό σημείωμα, αλλά ζουμερό. Ο Σουηδός δεν κάθεται να ‘λιβανίσει’. Γενικά, υπήρχε ελευθερία και έκανες ό,τι ήθελες. Πολλές φορές, μάλιστα, σε βοηθούσαν κιόλας. Άλλοτε λιγότερο, άλλοτε περισσότερο, πάντως σε βοηθούσαν. Είχα συμμετάσχει εκείνα τα χρόνια σε πολλές εκδηλώσεις, όμως εκείνο που με είχε τραβήξει περισσότερο ήταν το ραδιόφωνο και η τηλεόραση».

 

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Tα Χριστούγεννα του 1980 στο δεύτερο κανάλι της σουηδικής τηλεόρασης, το TV2, ο Πάνος Σαββόπουλος μαζί με την Αντιγόνη Δήμου παρουσιάζουν ένα εορταστικό πρόγραμμα, διάρκειας περίπου 100 λεπτών με θέμα τα Χριστούγεννα. Τα Χριστούγεννα τα ελληνικά, όπως τα γιόρταζαν οι Έλληνες στη Σουηδία, αλλά και τα σουηδικά – όπως, επίσης, μπορεί να τα γιόρταζαν οι Έλληνες μαζί με τους Σουηδούς στις μεικτές οικογένειες ή τις παρέες.

Αυτό που είναι εντυπωσιακό και εντελώς «προχωρημένο», ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα, είναι πως οι δύο παρουσιαστές μιλούσαν στη TV στην ελληνική – με τους σουηδούς θεατές να διαβάζουν μέσω υπότιτλων!

Φαντάζεστε, τώρα, εκπομπή με αλβανούς π.χ. παρουσιαστές στην ελληνική τηλεόραση (κρατική, δημόσια, ιδιωτική… πείτε την όπως θέλετε) να παρουσιάζουν δικά τους συγκροτήματα, να μιλούν στη γλώσσα τους, κι εμείς να διαβάζουμε από τα «γράμματα»; Δεν το φαντάζεστε ε; Ούτε κι εγώ. Δεν φταίμε εμείς, η φαντασία μας τα φταίει…

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Ποιοι ήταν, λοιπόν, οι έλληνες καλλιτέχνες που θα πλαισίωναν τη σουηδική, χριστουγεννιάτικη εκπομπή και που θα δημιουργούσαν τον πιο ισχυρό πόλο μιας… εθιμικής τηλεοπτικής περιπέτειας, διανθισμένης με κάλαντα, χριστόψωμα και καλικαντζάρους;

Η Δόμνα Σαμίου με τον Πέτρο Καλύβα στο κλαρίνο, η Ευγενία Φακίνου με τη δική της Ντενεκεδούπολη και βεβαίως ο Διονύσης Σαββόπουλος με την Οπισθοδρομική Κομπανία (Ελευθερία Αρβανιτάκη τραγούδι, Γιάννης Εμμανουηλίδης μπουζούκι, Στράτος Στρατηγόπουλος κιθάρα, Άγγελος Σφακιανάκης μπαγλαμάς, Πέτρος Εξαρχάκος ακορντεόν), που εκείνη την εποχή (χειμώνας 1980-81) συνεργάζονταν στον Σκορπιό, στην Πλάκα, στην παράσταση «Γιγανταιώρημα»…

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Η εκπομπή αξίζει σε όλη τη διάρκειά της, αποτελώντας ένα άψογο «χριστουγεννιάτικο πρόγραμμα», για να μη μιλήσω για ένα πρώτης τάξεως ντοκουμέντο. Αμφιβάλλω, δηλαδή, αν υπάρχει προγενέστερη καταγραφή τέτοιας τεχνικής αρτιότητας με τόσο παλιά… Οπισθοδρομική και τόσο ενθουσιώδη Σαββόπουλο.

Τα δέοντα στον Πάνο Σαββόπουλο, που φρόντισε να περάσει το VHS στο YouTube καλώντας όλους εμάς στο ίδιο τραπέζι…

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ! 

2

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Πανος Σαββοπουλος; "Το δωματιο"; Πω πω πω! Να περιμενουμε και αφιερωμα στο πολιτικο, αντιρατσιστικο τραγουδι; Ξερω οτι ο Τρουσας δεν συμπαθει folk political giants (i.e. δημητρης σκαμαγκας) αλλα ειναι ενας ενδιαφερων αρθρογραφος και blogger.